| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hvordan skaffer jeg en billig MC? Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  13-02-05 14:57 |  
  |   
            Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel, men har ingen. Har dog
 lejet MC i
 perioder. Spørgsmålene lyder:
 
 * Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 eksempelvis
 Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet (Europa og Asien).
 
 * Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal 
 man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få 
 informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 noget om det. Og
 er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at læse om det?
 
 Tusind tak for hjælpen!
 De bedste hilsener, Stephan Gamillscheg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-02-05 15:24 |  
  |   
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel..........., 
 > Spørgsmålene lyder:
 > 
 > * Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 > eksempelvis Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet 
 
 Hvilken nummerplade forventger du at have på motorcyklen??
 Når jeg spørger, er det for at sætte dine små grå igang: Hvordan skulle 
 man som dansker kunne køre på en tysk indregistreret motorcykel???
 Det billigste vil være at købe en ny afgiftsfri motorcykel og få 
 såkaldte grænseplader på. Grænseplader kræver at køretøjet er nyt, og de 
 rækker kun det første år af køretøjets levetid, men til gengæld sparer 
 man afgiften sålænge!
 
 > * Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal 
 > man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få 
 > informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 > noget om det. Og er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at 
  > læse om det?
 
 Nogen mennesker er i stand til at læse sig til alt, personlig 
 respekterer jeg min lillebror som den jeg kan søge råd ved når jeg ikke 
 selv kan læse mig til en given problemløsning i en manual!
 Men det kræver megen selverkendelse at bedømme sin egne evner i den 
 retning. En pegepind kan dog være om du er i stand til at trylle med 
 alle de faciliteter som din video har???
 
 Overordnet set, vil jeg mene at det er noget af et eventyr du er på vej 
 ud i hvis du overhovedet har behov for at spørge til sådanne ting.
 Skal man ud på sådanne vover SKAL man ubetinget være 100% selvhjulpen - 
 Der er overhovet IKKE noget sikkerhedsnet á Falck eller venners hjælp 
 at læne sig op ad når kastanjerne brænder. Og i ordet "ubetinget" ligger 
   at man ved fra tidligere situationer at man kunne klare sig videre og 
 ikke at man ved at man har læst manualen :-|
 
 -- 
 Armand.
 (der på samme måde godt kunne tænke sig at sejle jorden rundt; men 
 holder sig til drømmen, da jeg endnu ikke har betrådt så meget som en 
 optimistjolle)
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Matthias H Matthiess~ (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ | 
  Dato :  13-02-05 16:48 |  
  |   
            
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:tpJPd.99930$Vf.3886021@news000.worldonline.dk...
 > Stephan Gamillscheg wrote:
 >> Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel..........., Spørgsmålene 
 >> lyder:
 >>
 >> * Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 >> eksempelvis Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet
 >
 > Hvilken nummerplade forventger du at have på motorcyklen??
 > Når jeg spørger, er det for at sætte dine små grå igang: Hvordan skulle 
 > man som dansker kunne køre på en tysk indregistreret motorcykel???
 > Det billigste vil være at købe en ny afgiftsfri motorcykel og få såkaldte 
 > grænseplader på. Grænseplader kræver at køretøjet er nyt, og de rækker kun 
 > det første år af køretøjets levetid, men til gengæld sparer man afgiften 
 > sålænge!
 
 klip
 
 Husk lige at det stort set er ulovligt at køre på grænseplader i DK. Jeg 
 husker ikke reglerne mere, men mener kun at man må køre fra bopælen og ud af 
 landet. Har jeg ret?
 Hilsen Matthias 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-02-05 17:32 |  
  |   
            Matthias H Matthiessen wrote:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:tpJPd.99930$Vf.3886021@news000.worldonline.dk...
 > 
 >>Stephan Gamillscheg wrote:
 >>
 >>>Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel..........., Spørgsmålene 
 >>>lyder:
 >>>
 >>>* Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 >>>eksempelvis Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet
 >>
 >>Hvilken nummerplade forventger du at have på motorcyklen??
 >>Når jeg spørger, er det for at sætte dine små grå igang: Hvordan skulle 
 >>man som dansker kunne køre på en tysk indregistreret motorcykel???
 >>Det billigste vil være at købe en ny afgiftsfri motorcykel og få såkaldte 
 >>grænseplader på. Grænseplader kræver at køretøjet er nyt, og de rækker kun 
 >>det første år af køretøjets levetid, men til gengæld sparer man afgiften 
 >>sålænge!
 > 
 > 
 > Husk lige at det stort set er ulovligt at køre på grænseplader i DK. Jeg 
 > husker ikke reglerne mere, men mener kun at man må køre fra bopælen og ud af 
 > landet. Har jeg ret?
 
 Jup!
 Men det er jo også for udlandseventyrets skyld at model+grænseplader vil 
 være anskaffet, ikke!?
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Stephan Gamillscheg (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  13-02-05 19:17 |  
  |   
            "Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message news:<420f76af$0$33616$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:tpJPd.99930$Vf.3886021@news000.worldonline.dk...
 > > Stephan Gamillscheg wrote:
 > >> Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel..........., Spørgsmålene 
 > >> lyder:
 > >>
 > >> * Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 > >> eksempelvis Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet
 > >
 > > Hvilken nummerplade forventger du at have på motorcyklen??
 > > Når jeg spørger, er det for at sætte dine små grå igang: Hvordan skulle 
 > > man som dansker kunne køre på en tysk indregistreret motorcykel???
 > > Det billigste vil være at købe en ny afgiftsfri motorcykel og få såkaldte 
 > > grænseplader på. Grænseplader kræver at køretøjet er nyt, og de rækker kun 
 > > det første år af køretøjets levetid, men til gengæld sparer man afgiften 
 > > sålænge!
 > 
 > klip
 > 
 > Husk lige at det stort set er ulovligt at køre på grænseplader i DK. Jeg 
 > husker ikke reglerne mere, men mener kun at man må køre fra bopælen og ud af 
 > landet. Har jeg ret?
 > Hilsen Matthias
 
 ----------------------------
 
 Hej Matthias, tak for dit svar.
 
 Det lyder nu ret spændende med de grænseplader. Jeg tror, jeg ringer
 til Told&Skat (eller hvem der nu kan fortælle mig noget) og hører ad.
 
 Ved du, hvordan man billigst får fat i en Suzuki GN 250 eller noget i
 den stil. Og ydermere: Kan sådan en tage mig til Indien, eller SKAL
 jeg have en større maskine?
 
 De bedste hilsener, Stephan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Stephan Gamillscheg (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  13-02-05 19:12 |  
  |   
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:<tpJPd.99930$Vf.3886021@news000.worldonline.dk>...
 > Stephan Gamillscheg wrote:
 > > Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel..........., 
 > > Spørgsmålene lyder:
 > > 
 > > * Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 > > eksempelvis Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet 
 > 
 > Hvilken nummerplade forventger du at have på motorcyklen??
 > Når jeg spørger, er det for at sætte dine små grå igang: Hvordan skulle 
 > man som dansker kunne køre på en tysk indregistreret motorcykel???
 > Det billigste vil være at købe en ny afgiftsfri motorcykel og få 
 > såkaldte grænseplader på. Grænseplader kræver at køretøjet er nyt, og de 
 > rækker kun det første år af køretøjets levetid, men til gengæld sparer 
 > man afgiften sålænge!
 > 
 > > * Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal 
 > > man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få 
 > > informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 > > noget om det. Og er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at 
 >  > læse om det?
 > 
 > Nogen mennesker er i stand til at læse sig til alt, personlig 
 > respekterer jeg min lillebror som den jeg kan søge råd ved når jeg ikke 
 > selv kan læse mig til en given problemløsning i en manual!
 > Men det kræver megen selverkendelse at bedømme sin egne evner i den 
 > retning. En pegepind kan dog være om du er i stand til at trylle med 
 > alle de faciliteter som din video har???
 > 
 > Overordnet set, vil jeg mene at det er noget af et eventyr du er på vej 
 > ud i hvis du overhovedet har behov for at spørge til sådanne ting.
 > Skal man ud på sådanne vover SKAL man ubetinget være 100% selvhjulpen - 
 > Der er overhovet IKKE noget sikkerhedsnet á Falck eller venners hjælp 
 > at læne sig op ad når kastanjerne brænder. Og i ordet "ubetinget" ligger 
 >   at man ved fra tidligere situationer at man kunne klare sig videre og 
 > ikke at man ved at man har læst manualen :-|
 
 -------------------------
 
 Hej Armand, tak for dit svar.
 
 Jeg skal lige understrege, at jeg ikke tager afsted i morgen, snarere
 om et par år. Jeg vil netop være godt forberedt, men et sted skal man
 jo starte!
 
 Hvor skaffer man den slags videomanualer til en given motorcykel?
 
 Mht. om man kan køre på tyske plader: Jeg ved det jo ikke, derfor
 spørger jeg. Det betyder ikke, at jeg er dum. Eksempelvis kører alle
 udlændinge rundt på indiske motorcykler i Indien. Det jeg er i tvivl
 om, om det er muligt eksempelvis at krydse grænser med en tysk MC når
 man er dansker.
 
 Det med grænseplader lyder spændende, da jeg nok ikke skal være afsted
 i mere end et år. Problemet er så bare, at jeg ikke kan blive
 rutineret før jeg skal afsted.
 
 Håber, du kan svare igen, mvh Stephan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  14-02-05 02:33 |  
  |   
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:<tpJPd.99930$Vf.3886021@news000.worldonline.dk>...
 > 
 >>Stephan Gamillscheg wrote:
 >>
 >>>Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel..........., 
 >>>Spørgsmålene lyder:
 >>>
 >>>* Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 >>>eksempelvis Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet 
 >>
 >>Hvilken nummerplade forventger du at have på motorcyklen??
 >>Når jeg spørger, er det for at sætte dine små grå igang: Hvordan skulle 
 >>man som dansker kunne køre på en tysk indregistreret motorcykel???
 >>Det billigste vil være at købe en ny afgiftsfri motorcykel og få 
 >>såkaldte grænseplader på. Grænseplader kræver at køretøjet er nyt, og de 
 >>rækker kun det første år af køretøjets levetid, men til gengæld sparer 
 >>man afgiften sålænge!
 >>
 >>
 >>>* Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal 
 >>>man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få 
 >>>informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 >>>noget om det. Og er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at 
 >>
 >> > læse om det?
 >>
 >>Nogen mennesker er i stand til at læse sig til alt.....
 >>Men det kræver megen selverkendelse at bedømme sin egne evner i den 
 >>retning. En pegepind kan dog være om du er i stand til at trylle med 
 >>alle de faciliteter som din video har???
 >>
 >>Overordnet set, vil jeg mene at det er noget af et eventyr du er på vej 
 >>ud i hvis du overhovedet har behov for at spørge til sådanne ting.
 >>Skal man ud på sådanne vover SKAL man ubetinget være 100% selvhjulpen - 
 >>Der er overhovet IKKE noget sikkerhedsnet á Falck eller venners hjælp 
 >>at læne sig op ad når kastanjerne brænder. Og i ordet "ubetinget" ligger 
 >>  at man ved fra tidligere situationer at man kunne klare sig videre og 
 >>ikke at man ved at man har læst manualen :-|
 > 
 > 
 > Hvor skaffer man den slags videomanualer til en given motorcykel?
 
 Videomanualer?
 You did'nt get the point!
 
 Det jeg siger er, at hvis du som en stor del af befolkningen (mig selv 
 incl.) ikke er i stand til at udnytte din video til fulde á alle de 
 features der måtte ligge i den, så kan du heller ikke regne med blot at 
 kunne læse dig til hvordan man holder en motorcykel kørende herfra og 
 til Indien :-|
 Kán du udnytte din video til andet end at kaste "Nøddebo præstegård" i 
 den hver december ??
 > 
 > Mht. om man kan køre på tyske plader: Jeg ved det jo ikke, derfor
 > spørger jeg. Det betyder ikke, at jeg er dum. Eksempelvis kører alle
 > udlændinge rundt på indiske motorcykler i Indien. Det jeg er i tvivl
 > om, om det er muligt eksempelvis at krydse grænser med en tysk MC når
 > man er dansker.
 
 Hvis du ikke er dansk boende, kan du ikke indregistrere et køretøj på 
 danske plader, og sådan er det også med tyske køretøjer, ergo DU kan 
 ikke eje en motorcykel på tyske plader :-|
 Fremførelsen af den er ikke noget problem, dét er ikke værre end når man 
 lejer en bil for ferien og krydser diverse grænser.
 > 
 > Det med grænseplader lyder spændende, da jeg nok ikke skal være afsted
 > i mere end et år. Problemet er så bare, at jeg ikke kan blive
 > rutineret før jeg skal afsted.
 
 Køb en gammel(!) MZ og begynd at holde den kørende - Dét er den hårde 
 skole og ovenikøbet billig. Kun derved er der en chance for at du kan nå 
 at få lidt på rygraden førend at du skal afsted :-/
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Stephan Gamillscheg (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  14-02-05 08:37 |  
  |   
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:<BcTPd.100002$Vf.3889992@news000.worldonline.dk>...
 > Stephan Gamillscheg wrote:
 > > Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:<tpJPd.99930$Vf.3886021@news000.worldonline.dk>...
 > > 
 > >>Stephan Gamillscheg wrote:
 > >>
 > >>>Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel..........., 
 > >>>Spørgsmålene lyder:
 > >>>
 > >>>* Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 > >>>eksempelvis Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet 
 > >>
 > >>Hvilken nummerplade forventger du at have på motorcyklen??
 > >>Når jeg spørger, er det for at sætte dine små grå igang: Hvordan skulle 
 > >>man som dansker kunne køre på en tysk indregistreret motorcykel???
 > >>Det billigste vil være at købe en ny afgiftsfri motorcykel og få 
 > >>såkaldte grænseplader på. Grænseplader kræver at køretøjet er nyt, og de 
 > >>rækker kun det første år af køretøjets levetid, men til gengæld sparer 
 > >>man afgiften sålænge!
 > >>
 > >>
 > >>>* Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal 
 > >>>man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få 
 > >>>informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 > >>>noget om det. Og er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at 
 > >>
 > >> > læse om det?
 > >>
 > >>Nogen mennesker er i stand til at læse sig til alt.....
 > >>Men det kræver megen selverkendelse at bedømme sin egne evner i den 
 > >>retning. En pegepind kan dog være om du er i stand til at trylle med 
 > >>alle de faciliteter som din video har???
 > >>
 > >>Overordnet set, vil jeg mene at det er noget af et eventyr du er på vej 
 > >>ud i hvis du overhovedet har behov for at spørge til sådanne ting.
 > >>Skal man ud på sådanne vover SKAL man ubetinget være 100% selvhjulpen - 
 > >>Der er overhovet IKKE noget sikkerhedsnet á Falck eller venners hjælp 
 > >>at læne sig op ad når kastanjerne brænder. Og i ordet "ubetinget" ligger 
 > >>  at man ved fra tidligere situationer at man kunne klare sig videre og 
 > >>ikke at man ved at man har læst manualen :-|
 > > 
 > > 
 > > Hvor skaffer man den slags videomanualer til en given motorcykel?
 > 
 > Videomanualer?
 > You did'nt get the point!
 > 
 > Det jeg siger er, at hvis du som en stor del af befolkningen (mig selv 
 > incl.) ikke er i stand til at udnytte din video til fulde á alle de 
 > features der måtte ligge i den, så kan du heller ikke regne med blot at 
 > kunne læse dig til hvordan man holder en motorcykel kørende herfra og 
 > til Indien :-|
 > Kán du udnytte din video til andet end at kaste "Nøddebo præstegård" i 
 > den hver december ??
 > > 
 > > Mht. om man kan køre på tyske plader: Jeg ved det jo ikke, derfor
 > > spørger jeg. Det betyder ikke, at jeg er dum. Eksempelvis kører alle
 > > udlændinge rundt på indiske motorcykler i Indien. Det jeg er i tvivl
 > > om, om det er muligt eksempelvis at krydse grænser med en tysk MC når
 > > man er dansker.
 > 
 > Hvis du ikke er dansk boende, kan du ikke indregistrere et køretøj på 
 > danske plader, og sådan er det også med tyske køretøjer, ergo DU kan 
 > ikke eje en motorcykel på tyske plader :-|
 > Fremførelsen af den er ikke noget problem, dét er ikke værre end når man 
 > lejer en bil for ferien og krydser diverse grænser.
 > > 
 > > Det med grænseplader lyder spændende, da jeg nok ikke skal være afsted
 > > i mere end et år. Problemet er så bare, at jeg ikke kan blive
 > > rutineret før jeg skal afsted.
 > 
 > Køb en gammel(!) MZ og begynd at holde den kørende - Dét er den hårde 
 > skole og ovenikøbet billig. Kun derved er der en chance for at du kan nå 
 > at få lidt på rygraden førend at du skal afsted :-/
 
 -----------------------
 
 De sidste tre linier her gav mig svaret på mit vigtigste spørgsmål.
 Tusind tak for hjælpen. Tror du så der er bøger om, hvordan man
 vedligeholder sådan en MZ?
 
 MVH Stephan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Arne Lorenzen (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  14-02-05 09:21 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  14-02-05 16:57 |  
  |   
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > > 
 > De sidste tre linier her gav mig svaret på mit vigtigste spørgsmål.
 > Tusind tak for hjælpen. Tror du så der er bøger om, hvordan man
 > vedligeholder sådan en MZ?
 
 Køb dig bogen "Motorcykel-Håndbogen" af Damkier og Skrydstrup, evt. den 
 originale af Damkier på antikvariat og læs&kør!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Stephan Gamillscheg (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  14-02-05 23:41 |  
  |   
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message news:<uT3Qd.100055$Vf.3892012@news000.worldonline.dk>...
 > Stephan Gamillscheg wrote:
 > > > 
 > > De sidste tre linier her gav mig svaret på mit vigtigste spørgsmål.
 > > Tusind tak for hjælpen. Tror du så der er bøger om, hvordan man
 > > vedligeholder sådan en MZ?
 > 
 > Køb dig bogen "Motorcykel-Håndbogen" af Damkier og Skrydstrup, evt. den 
 > originale af Damkier på antikvariat og læs&kør!
 
 TUSIND TAK ALLE SAMMEN; jeg er kommet langt tættere på Indien, og har
 nu mulighed for at komme videre med at forberede min plan -
 
 de bedste hilsener, Stephan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Moller (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  14-02-05 17:09 |  
  |  
 
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > De sidste tre linier her gav mig svaret på mit vigtigste spørgsmål.
 > Tusind tak for hjælpen. Tror du så der er bøger om, hvordan man
 > vedligeholder sådan en MZ?
    Ja...  http://hjem.get2net.dk/eMZet/eMZet/MZ-litteraturliste.htm
   Der er en masse literatur...
    Ellers er :  http://www.haynes.com/ har en MZ værkstedbog ;) 
 fortrinlig... birgers billige bilbøger kan skaffe den til ok pris.
    Der er også en del tyske gode bøger som kan skaffes gennem :
    http://hjem.get2net.dk/eMZet/eMZet/index-eng.htm
   Eller
   
    www.MZ-b.de
   Eller
    www.MZklub.dk hvor der er en ok mailings liste men herinde har vi både 
 KubikH og mig + det løse som kan svare på ca. de samme ting...
    Hvis du er på sjælland og øerne, så er jeg ikke langt fra til at kunne 
 give en hånd ;) når forhandleren ikke vil hjælpe, eller måske bare tage 
 med på en kigger ved køb, så du ikke køber katten i sækken :)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  14-02-05 17:26 |  
  |  
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > Stephan Gamillscheg wrote:
 >> > De sidste tre linier her gav mig svaret på mit vigtigste
 >> spørgsmål.  Tusind tak for hjælpen. Tror du så der er bøger om,
 >> hvordan man vedligeholder sådan en MZ?
 >
 > Køb dig bogen "Motorcykel-Håndbogen" af Damkier og Skrydstrup,
 Hørt! Den bog burde at være obligatorisk læsning for nye mc'ister   
-- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 17:05 |  
  |  
 
            > Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel, men har ingen. Har dog
 > lejet MC i
 > perioder. Spørgsmålene lyder:
 >
 > * Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 > eksempelvis
 > Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet (Europa og Asien).
 Må/kan man ikke.. så skal du ha adresse i det andet land..
 > * Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal
 > man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få
 > informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 > noget om det. Og
 > er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at læse om det?
 Man kan læse sig til alt, men om man kan finde ud af og udøve det i praksis 
 er en helt anden ting, der er mange "fif" i garagen man lære undervejs, som 
 man mangler som en der aldrig har skruet før.. Noget har man lært af 
 familie, noget af venner, og af NG's, og en del fordi man har nosset sig ud 
 hvor man ikke kunne bunde..
 Så med mindre du har falck i ryggen ville jeg lade det ligge, når du er grøn 
 i mekanik..
 Hvad er dit budget, siden du er ude i at resturere en cykel, hvis man vil ha 
 noget der kan holde til indien, så skal det jo ikke være i hel dårlig 
 stand..
 Mon ikke du skulle kigge efter noget 2-takt's noget, det er dem med mest 
 simpel teknik, og det er de billigste cykler..
 > Tusind tak for hjælpen!
 > De bedste hilsener, Stephan Gamillscheg
 ved ikke hvor meget hjælp det var, nok nærmere et indput   
Mvh
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Brassball (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brassball | 
  Dato :  13-02-05 17:54 |  
  |   
            Kender en der købte maskinen i indien, en royal enfield, de laves i
 indien, er gode til det indien kræver, koster ikke en bondegård, og
 reservedele er til at skaffe der nede.
 
 mvh
 
 On 13 Feb 2005 05:56:31 -0800, stephangam@yahoo.dk (Stephan
 Gamillscheg) wrote:
 
 >Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel, men har ingen. Har dog
 >lejet MC i
 >perioder. Spørgsmålene lyder:
 >
 >* Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 >eksempelvis
 >Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet (Europa og Asien).
 >
 >* Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal 
 >man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få 
 >informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 >noget om det. Og
 >er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at læse om det?
 >
 >Tusind tak for hjælpen!
 >De bedste hilsener, Stephan Gamillscheg
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  13-02-05 21:58 |  
  |  
 
            Brassball wrote:
 > Kender en der købte maskinen i indien, en royal enfield, de laves i
 > indien, er gode til det indien kræver, koster ikke en bondegård, og
 > reservedele er til at skaffe der nede.
 Du mener, at den første vil være slidt op, når vor brave ven når Indien? 
 - han skulle jo starte her på mc, så vidt jeg forstod   
Men aht reservedelsforsyningen derude, er en indisk Enfield sikkert 
 velegnet   
--
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           J.C.Kløve (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : J.C.Kløve | 
  Dato :  13-02-05 19:08 |  
  |  
 
            Så var det lige at Stephan Gamillscheg Skrev
 > Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel, men har ingen. Har 
 > dog
 > lejet MC i
 Vi er snart oppe på 10 der har fortalt dig, at det ikke kan lade sig 
 gøre eller er urealistisk, så der er ingen tvivl om at du her fat i 
 det rigtige!
 Det her vil give så meget "kriller" i maven at alle 
 trykhedsnarkomaner ryster ved bare at høre om det.
 Har du nosser og kan klare dig selv så hop blot ud i det, man kan 
 sgu altid gå hjem.
 --
 Dun@nt
 Kilo SFau'S
 http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Scheel (17-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Scheel | 
  Dato :  17-02-05 13:14 |  
  |  
 
            J.C.Kløve wrote:
 > 
 > 
 > Vi er snart oppe på 10 der har fortalt dig, at det ikke kan lade sig 
 > gøre eller er urealistisk, så der er ingen tvivl om at du her fat i 
 > det rigtige!
 > Det her vil give så meget "kriller" i maven at alle 
 > trykhedsnarkomaner ryster ved bare at høre om det.
 > Har du nosser og kan klare dig selv så hop blot ud i det, man kan 
 > sgu altid gå hjem.
 > 
 Hæ - jeg føler mig ramt selvom jeg ikke har svaret   
For et par år siden ville jeg have svaret "go for it" - men det var ikke 
 den respons der lurede hos mig før jeg så dit indlæg. Men du har ret - 
 lev livet mens du har det - der er folk der har kørt det meste af jorden 
 rundt i en 2CV - der er masser af eksempler. At Stephan er så tidligt 
 ude med spørgsmål viser at han er seriøs omkring det, og véd at han vil 
 få glæde af at opgradere sin viden og erfaring lidt før turen. Så 
 Stephan - se at få købt en MC at skrue og køre på, så skal du nok nå at 
 få lært det mest elementære.
 -- 
 vh
 Torben Scheel
 http://www.dfmc.dk/?id=425
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Stephan Gamillscheg (17-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  17-02-05 23:21 |  
  |  
 
            Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message news:<421491f6$1@news.carlbro.dk>...
 > J.C.Kløve wrote:
 > > 
 > > 
 > > Vi er snart oppe på 10 der har fortalt dig, at det ikke kan lade sig 
 > > gøre eller er urealistisk, så der er ingen tvivl om at du her fat i 
 > > det rigtige!
 > > Det her vil give så meget "kriller" i maven at alle 
 > > trykhedsnarkomaner ryster ved bare at høre om det.
 > > Har du nosser og kan klare dig selv så hop blot ud i det, man kan 
 > > sgu altid gå hjem.
 > > 
 > Hæ - jeg føler mig ramt selvom jeg ikke har svaret   
> 
 > For et par år siden ville jeg have svaret "go for it" - men det var ikke 
 > den respons der lurede hos mig før jeg så dit indlæg. Men du har ret - 
 > lev livet mens du har det - der er folk der har kørt det meste af jorden 
 > rundt i en 2CV - der er masser af eksempler. At Stephan er så tidligt 
 > ude med spørgsmål viser at han er seriøs omkring det, og véd at han vil 
 > få glæde af at opgradere sin viden og erfaring lidt før turen. Så 
 > Stephan - se at få købt en MC at skrue og køre på, så skal du nok nå at 
 > få lært det mest elementære.
 --------------------------------------------------------
 Kære Torben, Kløve, og den, der gav linket til horizonunlimited:
 Tak for hjælpen! Ja, jeg er seriøs omkring det, og det er også derfor,
 jeg vil være velforberedt. Jeg regner med snart at købe en totakters
 MZ og få den til at køre... Har i dag bestilt motorhåndbogen brugt, da
 den ikke er til at få fat i fra ny... Og så skal det sgu nok gå! Om et
 års tid eller to er jeg forhåbentlig klar til at tage afsted. Tusind
 tak for alle Jeres gode råd!
 Er der nogen, der kan svare mig på, om det er muligt at få synet en
 gammel MZ, hvad der skal til at få den igennem og hvad det måtte
 koste... Og hvad der er den bedste løsning til en forsikring af en 250
 ccm eller derunder MZ. Jeg er 23 år, studerende og bosiddende i
 København hvis det gør nogen forskel.
 Igen 1000 tak, de bedste hilsener, Stephan
 ---------------------------------------------------------
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Torben Scheel (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Scheel | 
  Dato :  18-02-05 09:09 |  
  |  
 
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > 
 > Kære Torben, Kløve, og den, der gav linket til horizonunlimited:
 > 
 > Tak for hjælpen! Ja, jeg er seriøs omkring det, og det er også derfor,
 > jeg vil være velforberedt. Jeg regner med snart at købe en totakters
 > MZ og få den til at køre... Har i dag bestilt motorhåndbogen brugt, da
 > den ikke er til at få fat i fra ny... Og så skal det sgu nok gå! Om et
 > års tid eller to er jeg forhåbentlig klar til at tage afsted. Tusind
 > tak for alle Jeres gode råd!
 Sålidt.
 > Er der nogen, der kan svare mig på, om det er muligt at få synet en
 > gammel MZ, hvad der skal til at få den igennem og hvad det måtte
 > koste... Og hvad der er den bedste løsning til en forsikring af en 250
 > ccm eller derunder MZ. Jeg er 23 år, studerende og bosiddende i
 > København hvis det gør nogen forskel.
 Køb en 250'er - 150 er lidt for bovlamme IMHO. Med bagage skal du kunne 
 følge landevejstrafik, ellers går turen hen og bliver ret ubehagelig, og 
 MC'en sikkert overbelastet. Synet er sjældent et problem for MC'er i 
 samme grad for biler - fejl der kan medføre afvisning til syn ses eller 
 mærkes umiddelbart. Bare hav en checkliste med ved køb, så kan du sikre 
 dig nogenlunde. Køb hellere en der står originalt men træt end en der 
 har fået specielle stumper (undskyld Moller). Lars Molnit (Moller) fra 
 gruppen er MZ eksperten - han kan fortælle dig hvilke stumper du bør 
 have med i bagagen som reserve (måske cylinder/stempel?)
 > Igen 1000 tak, de bedste hilsener, Stephan
 Held og lykke - der venter dig en lang stribe oplevelser du sent vil glemme.
 -- 
 vh
 Torben Scheel
 http://www.dfmc.dk/?id=425
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Edvard Korsbæk (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edvard Korsbæk | 
  Dato :  18-02-05 15:32 |  
  |  
 
            For snart en del år siden var jeg til et foredrag med en glad gut, der
 havde taget en 70'er MZ (En ETS model) og var kørt til Indien.
 Det gik udmærket.
 Min egen MZ kan kun køre, når jeg tager mig sammen til at lave alle de
 mindre detaljer, som jeg aldrig giver mig tid til.
 Da jeg var på din alder forelskerde jeg mig i en pige fra Bardonecchia -
 Hvis du kigger på kortet, vil du finde det lidt vest for Torino.
 Så der kørte jeg ned i i week-enderne 1979-1980 - På MZ'en, der dengang fik
 den nødvendige pleje.
 Blot for at fortælle, at der er meget der kan lade sig gøre
 En del har brugt noget krudt på at snakke om, at der ikke er Falck mm andre
 steder i verden.
 Rigtigt nok, men der er hjælpsomme mennesker overalt, og hvis man har god
 tid, og sådan lyder dit projekt, kan meget lade sig gøre - I 'Gode gamle
 dage' før muren faldt var Østeuropa meget langt væk, og mine evner udi
 rumænsk er yderst begrænsede. Men da dynamoen stod af midt i bjergene
 kostede det en dags tid, en fest med masser af sprit (Som de venlige lokale
 mennesker gav!) og en del fagter og tegnsprog og næsten ingen penge før den
 var transporteret pr, traktor til en mekaniker, der fik den til at køre
 videre.
 Moderne nye motorcykler går ikke i stykker hvis de behandles pænt - Ældre
 motorcykler som f.eks. MZ'en kan repareres med næsten alt af alle.
 Og den er jo billig...
 Prøv at kig ind i MZ klubben  www.mzklub.dk og se om du ikke kan finde en i
 nærheden der vil hjælpe dig med at finde noget fornuftigt  - Hvis du bor
 mellem Esbjerg og Ribe stiller jeg mig gerne til rådighed!
 God tur!
 Edvard Korsbæk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Moller (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  18-02-05 15:44 |  
  |  
 
            Edvard Korsbæk wrote:
 > Moderne nye motorcykler går ikke i stykker hvis de behandles pænt - Ældre
 > motorcykler som f.eks. MZ'en kan repareres med næsten alt af alle.
 > Og den er jo billig...
    Og MZ'ere holder også godt hvis de holdes pænt ;) folk har bare en 
 anden tanke gang omkring dem, og derved tit en meget mere grov og brutal 
 omgang med dem ;)
 > Prøv at kig ind i MZ klubben  www.mzklub.dk og se om du ikke kan finde en i
 > nærheden der vil hjælpe dig med at finde noget fornuftigt  - Hvis du bor
 > mellem Esbjerg og Ribe stiller jeg mig gerne til rådighed!
    omkring sydsjælland vil jeg være at finde fra og med 1.marts, og fra 
 omkring 15 marts er der et MZ synings projekt i garagen du kan lure lidt 
 ved, hvis du er i nærheden af Ørsted(ved du ik hvor det er, er du ik tæt 
 nok på ;) ) Det projekt vil nok ende med at der står en nysynet ETZ 250, 
 i flot stand for omkring 5k i alt incl. købspris... den er så ikke til 
 stand, men det viser hvad man kan få dem til.
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rene Joergensen (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rene Joergensen | 
  Dato :  18-02-05 21:07 |  
  |   
            Moller <news@molnit.com> wrote:
 
 > ved, hvis du er i nærheden af Ørsted(ved du ik hvor det er, er du ik tæt 
 
 Er det ikke Ørslev du flytter til? :)
 
 -- 
 -René
 Som indtil for et par måneder siden boede i Nyråd, har midlertidig
 adresse i Brøndby Strand og pr. 1/3 er prioritetesbestyrer i Rønnede.
 Nåja, og kværnen er til vinteropbevaring hos Vordinborg MC.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Moller (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  18-02-05 23:46 |  
  |  
 
            Rene Joergensen wrote:
 > Moller <news@molnit.com> wrote:
 > 
 > 
 >>ved, hvis du er i nærheden af Ørsted(ved du ik hvor det er, er du ik tæt 
 > 
 > 
 > Er det ikke Ørslev du flytter til? :)
    Jo, for fanden ;) hmmm, må snart lære at stave til den by ;) hæhæ... 
 men en ting ved jeg, og det er at der skulle ligge en ok Offroad bane i 
 nærheden ? nogen som kan bekræfte dette.
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Rene Joergensen (19-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rene Joergensen | 
  Dato :  19-02-05 22:02 |  
  |   
            Moller <news@molnit.com> wrote:
 
 >    Jo, for fanden ;) hmmm, må snart lære at stave til den by ;) hæhæ... 
 > men en ting ved jeg, og det er at der skulle ligge en ok Offroad bane i 
 > nærheden ? nogen som kan bekræfte dette.
 
 Om den er ok ved jeg ikke, men jeg ved hvor der ligger en :)
 
 Fra Ørslev kører du mod Vordingborg, og drejer ind mod Ornebjerg (lige
 ved vandværket), inde i Ornebjerg drejer du til højre ad den eneste vej
 der går til højre (som ligger lige efter et blindt venstresving). Den
 vej følger du så indtil det bliver til grusvej, når du er på grusvejen
 vender du om og drejer til højre inden "Søgaard" (eller du kan vælge at
 dreje til venstre lige efter Søgaard hvis du ikke gider vende ;)). Følg
 vejen og du kommer lige derud til.
 
 Kan man høre at jeg er opvokset i området? :=)
 
 -- 
 -René
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Moller (19-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  19-02-05 23:08 |  
  |  
 
            Rene Joergensen wrote:
 > Om den er ok ved jeg ikke, men jeg ved hvor der ligger en :)
    Må skaffe mig en maskine, og så se at få tæsket løs på den ;) ellers er 
 nærmeste MC forløstelse jo Holeby, når der er Drag trænings dag ;) der 
 skal jeg ned og lure... måske en Licens... hmmm, tænker på hvad maskine 
 der er bedst egnet til... hmmm... svært.. hmmm, lille og let... hmmm, 
 aaahhh ... NEJ sagde konen :(
 > Fra Ørslev kører du mod Vordingborg, og drejer ind mod Ornebjerg (lige
 > ved vandværket), inde i Ornebjerg drejer du til højre ad den eneste vej
 > der går til højre (som ligger lige efter et blindt venstresving). Den
 > vej følger du så indtil det bliver til grusvej, når du er på grusvejen
 > vender du om og drejer til højre inden "Søgaard" (eller du kan vælge at
 > dreje til venstre lige efter Søgaard hvis du ikke gider vende ;)). Følg
 > vejen og du kommer lige derud til.
 > 
 > Kan man høre at jeg er opvokset i området? :=)
    hæhæ, en kending ;) så ved jeg hvem der skal spørge til omkring diverse 
 lokal ting alal gode spise steder osv. :) jeg selv er detsvære lidt mere 
 nord fra, altså den lille kyst by Fakse Ladeplads ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Rene Joergensen (19-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rene Joergensen | 
  Dato :  19-02-05 22:47 |  
  |   
            Moller <news@molnit.com> wrote:
 
 >> Om den er ok ved jeg ikke, men jeg ved hvor der ligger en :)
 >    Må skaffe mig en maskine, og så se at få tæsket løs på den ;) ellers er 
 
 Jeg ved faktisk ikke hvad der er af klub som holder til derude og hvad
 der er af restriktioner på brug af den, men det finder du jo nok ud af
 ;)
 
 Faktisk er jeg kommet i tanke om at du bare kan køre efter gokart-banen,
 den ligger lige ved siden af :)
 
 > nærmeste MC forløstelse jo Holeby, når der er Drag trænings dag ;) der 
 > skal jeg ned og lure... måske en Licens... hmmm, tænker på hvad maskine 
 > der er bedst egnet til... hmmm... svært.. hmmm, lille og let... hmmm, 
 > aaahhh ... NEJ sagde konen :(
 
 Lille og let, så må det være en pocketbike :) Rimelig stor streetrespect
 hvis du monterer turbo og intercooler på den.
 
 >> Kan man høre at jeg er opvokset i området? :=)
 >    hæhæ, en kending ;) så ved jeg hvem der skal spørge til omkring diverse 
 > lokal ting alal gode spise steder osv. :) jeg selv er detsvære lidt mere 
 > nord fra, altså den lille kyst by Fakse Ladeplads ;)
 
 Så er du jo opvokset med kalk i skoene og sodavand fra Faxe i maven ;)
 
 Min mor bor i Ørslev, så jeg er da jævnligt i området.
 
 -- 
 -René
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Arne Lorenzen (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  18-02-05 16:26 |  
  |  
 
            Edvard Korsbæk <info@NOSPAMbbsoft.dk> skrev i 
 news:4v9mjwr06x43$.1naotqr2m0l03$.dlg@40tude.net:
 ........
 > Min egen MZ kan kun køre, når jeg tager mig sammen til at lave alle de
 > mindre detaljer, som jeg aldrig giver mig tid til.
 Tell me about it......  
Er det ikke således, at afstanden mellem knikserkontakterne svarer til din 
 tommelfingernegls tykkelse (hvis man altså ikke lige har pappet med 
 svovlsiden fra en tændstikæske til rådighed)?  Og at man bare venter et 
 kvarters tid, når stemplet sætter sig efter fuld herp med fuld oppakning i 
 slipstrømmen på resten af gruppen - så er den klar igen?
 -- 
 Allervenligst    -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Moller (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  18-02-05 16:49 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen wrote:
 > Tell me about it......  
> Er det ikke således, at afstanden mellem knikserkontakterne svarer til din 
 > tommelfingernegls tykkelse (hvis man altså ikke lige har pappet med 
    Man skifter da tændingen ud med en elektronisk fra Velleman byggesæt ;)
 > svovlsiden fra en tændstikæske til rådighed)?  Og at man bare venter et 
 > kvarters tid, når stemplet sætter sig efter fuld herp med fuld oppakning i 
 > slipstrømmen på resten af gruppen - så er den klar igen?
    Øh, stemplet sætter sig kun på en MZ hvis man virkelig har dummet sig 
 omkring vedligeholdelsen ;) altså grosteks forkert tændings tider, godt 
 tilstoppet kaburator så den for for magert, eller man glemmer 2 takts 
 olien... ellers kan den roligt holde gassen i bund på motorvejen med 
 fuld DDR stile ( liggende på sædet med benende strittende bagud), uden 
 at gruble over at den pludselig sætter sig ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Arne Lorenzen (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  18-02-05 18:01 |  
  |  
 
            Moller <news@molnit.com> skrev i
 news:42160e87$0$29275$14726298@news.sunsite.dk: 
 >      Øh, stemplet sætter sig kun på en MZ hvis man virkelig har dummet
 >      sig 
 JAmen er det ikke også det Edvard skriver:
 "Min egen MZ kan kun køre, når jeg tager mig sammen til at lave alle de
 mindre detaljer, som jeg aldrig giver mig tid til."
 Jeg refererer i mit indlæg til konkrete vedligeholdelsesarbejder udført på en 
 glorværdig harzentur for et par år siden - med ganske høj 
 underholdningsværdi.  
Gad vide om det burde have været forbigået i stilhed.........
 -- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Edvard Korsbæk (18-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edvard Korsbæk | 
  Dato :  18-02-05 18:27 |  
  |  
 
            On Fri, 18 Feb 2005 16:49:19 +0100, Moller wrote:
 > Arne Lorenzen wrote:
 > 
 >> Tell me about it......  
>> Er det ikke således, at afstanden mellem knikserkontakterne svarer til din 
 >> tommelfingernegls tykkelse (hvis man altså ikke lige har pappet med 
 > 
 >    Man skifter da tændingen ud med en elektronisk fra Velleman byggesæt ;)
 > 
 >> svovlsiden fra en tændstikæske til rådighed)?  Og at man bare venter et 
 >> kvarters tid, når stemplet sætter sig efter fuld herp med fuld oppakning i 
 >> slipstrømmen på resten af gruppen - så er den klar igen?
 > 
 >    Øh, stemplet sætter sig kun på en MZ hvis man virkelig har dummet sig 
 > omkring vedligeholdelsen ;) altså grosteks forkert tændings tider, godt 
 > tilstoppet kaburator så den for for magert, eller man glemmer 2 takts 
 > olien... ellers kan den roligt holde gassen i bund på motorvejen med 
 > fuld DDR stile ( liggende på sædet med benende strittende bagud), uden 
 > at gruble over at den pludselig sætter sig ;)
 Tjah - Jeg kørte i 25 år og brændte så vidt jeg husker et stempel - En 150
 ccm på vej hjem fra Monaco.
 Og så brændte jeg 6 stempler på et par år uden at køre noget videre - Det
 er det Arne hentyder til. Årsagen viste sig at være et udskiftet kabuarator
 hus.  Jeg havde i en del år kørt rundt med en omløber, der raslede af hele
 tiden. På et tidspunkt gik krumtappen - Den er nu et svagt punkt sammen med
 de nyere tændingsanlæg! - Og jeg gik i gang med at få alting i orden. Inkl.
 et nyt hus til kabuaratoren, som havde et gevind foroven. Mine
 stempelproblemer sluttede først, da jeg købte en fabriksny kabuarator i
 Herning - Jeg tror ikke der er mange tilbage af dem mere. Jeg har et par
 gange haft den uheldsramte oppe af mølposen for at se hvad der er galt med
 den, men det har ikke været muligt for mig at finde årsagen. Der er hul
 igennem alle de húller der skal være, og ingen ekstra. Alle dyser blev
 skiftet til nye undervejs - Og den gik af en eller anden årsag altid både
 meget fedt (Sort tændrør) og varmt (Smeltede stempler).
 Platingabet på både BMW boksere og MZ svarer sjovt nok præcist til
 tykkelsen af en tændstikæske overfor svovlet. De er ganske poræcist 0,35
 mm....
 Elektroniske tændinger fik jeg et dårligt forhold til i DDR, hvor en BMW
 bokser med en Lumination tænding ikke ville som den skulle. Imens ventede
 min 77 årige tante på mig, vi skulle nemlig sammen til Norge når jeg kom
 hjem fra Erfurt. Den kunne køre 10 til 15 minutter før elektronikken ikke
 ville mere, og forlangte 30 minutters afkøling. Så er der langt hjem fra
 Erfurt!
 Nå, det har nu nok ikke meget at gøre med en tur til Indien - Stadig god
 fornøjelse!
 Edvard
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (19-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  19-02-05 20:27 |  
  |   
            Edvard Korsbæk wrote:
 > 
 > Da jeg var på din alder forelskerde jeg mig i en pige fra Bardonecchia -
 > Hvis du kigger på kortet, vil du finde det lidt vest for Torino.
 > Så der kørte jeg ned i i week-enderne 1979-1980 - På MZ'en, 
 
 Hæ!
 
 Jeg synes nok at jeg burde vide hvem der bar dét navn, og nu dæmrede det!
 
 Vær hilset du gode Edvard.
 
 -- 
 Armand.
 Fredericia
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Andersen (15-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Andersen | 
  Dato :  15-02-05 15:05 |  
  |   
            
Ps.
 hvis du ikke kender  http://horizonsunlimited.com/
bør du lige checke det ud, mange godt råd om MC rejser
 chech spc. bulletin board'et
 On 13 Feb 2005 05:56:31 -0800, stephangam@yahoo.dk (Stephan Gamillscheg) wrote:
 >Jeg vil gerne rejse til Indien på motorcykel, men har ingen. Har dog
 >lejet MC i
 >perioder. Spørgsmålene lyder:
 >
 >* Er det muligt at spare penge i afgift ved at købe en MC i
 >eksempelvis
 >Tyskland, da den jo primært skal køres i Udlandet (Europa og Asien).
 >
 >* Hvis jeg køber en ældre motorcykel, der skal istandsættes (det skal 
 >man jo også kunne hvis man skal rejse med den), hvordan kan jeg så få 
 >informationer om istandsættelse? Jeg kender desværre ingen, der ved
 >noget om det. Og
 >er det realistisk at man kan lære sig selv det ved at læse om det?
 >
 >Tusind tak for hjælpen!
 >De bedste hilsener, Stephan Gamillscheg
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Edvard Korsbæk (19-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edvard Korsbæk | 
  Dato :  19-02-05 05:56 |  
  |   
            Hej Stephan!
 I fortsættelse af tidligere MZ diskussioner fandt jeg en istandgjort MZ 150
 til 2500 på MZ klubbens nyhedsgruppe. Den er så vidt jeg kan forstå lige
 til at syne.
 
 I al ærbødighed
 
 (Jeg ville køre til Kina før jeg fyldte 40 - Nu bliver jeg 50, og har
 måttet indse, at det når jeg ikke!)
 
 Edvard Korsbæk
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |