| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Olie til MC igen-igen... Fra : Jo | 
  Dato :  13-02-05 13:28 |  
  |   
            Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW K1200?
 
 Iflg. BMW's servicebog er der følgende muligheder, alt efter temperaturen:
 
 SAE 20 (-20-+10 grader)
 SAE 30 (0 - +30 grader)
 SAE 40 (+20 og op)
 SAE 20W-50 (-10 grader og op)
 SAE 15 W-50 (-15 grader og op)
 SAE 15 W-40 (-15 - +30 grader)
 SAE 10 W-40 (-20 - +20 grader)
 SAE 10W-30 (-20 - +10 grader)
 SAE 10 W-X "Special Oils" (X>40) (-20 grader og op)
 SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader.
 
 Bogen siger også, at man kan anvende API-klassifikationerne SF, SG, SH, og
 også CD og CE, eller CCMC-klassifikation G4 eller G5.
 PD2 er også tilladelig.
 
 Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG/CE olie hos Biltema i
 Sverige for under 400,- svenske kroner. Det er jo dejligt billigt, men
 skader det motoren?
 Jeg ved nemlig ikke rigtig, om jeg kan henføre olien til den sidstnævnte
 kategori af "Special Oils"?
 
 Jo
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 14:34 |  
  |   
            
 Jo skrev i meddelelsen <420f47dd$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 
 >Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG/CE olie hos Biltema i
 >Sverige for under 400,- svenske kroner. Det er jo dejligt billigt, men
 >skader det motoren?
 >Jeg ved nemlig ikke rigtig, om jeg kan henføre olien til den sidstnævnte
 >kategori af "Special Oils"?
 
 
 Nej, det skader ikke din motor, og da BMW har tørkobling er der ingen
 problemer i den retning. Faktisk er BMW motoren af samme "skole" som en
 bilmotor, og er ikke kritisk omkring friktionsnedsættende additiver.
 
 Dog er en SG-olie, set i forhold til dagens standard, en skodolie med
 begrænset levetid, så skift lidt oftere. Og så kunne Du jo lige så godt have
 købt f.eks. Mobil synt-S API-SL til kr.179,- for 4 liter hos HN, eller en
 hvilken som helst anden kvalitetsolie på bud.
 
 mvh
 Orla
 
 
 >Jo
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           KubikH (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : KubikH | 
  Dato :  13-02-05 15:40 |  
  |   
            
"Jo" <JobookingSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:420f47dd$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW K1200?
 >
 > Iflg. BMW's servicebog er der følgende muligheder, alt efter temperaturen:
 >
 > SAE 20 (-20-+10 grader)
 > SAE 30 (0 - +30 grader)
 > SAE 40 (+20 og op)
 > SAE 20W-50 (-10 grader og op)
 > SAE 15 W-50 (-15 grader og op)
 > SAE 15 W-40 (-15 - +30 grader)
 > SAE 10 W-40 (-20 - +20 grader)
 > SAE 10W-30 (-20 - +10 grader)
 > SAE 10 W-X "Special Oils" (X>40) (-20 grader og op)
 > SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader.
 >
 > Bogen siger også, at man kan anvende API-klassifikationerne SF, SG, SH, og
 > også CD og CE, eller CCMC-klassifikation G4 eller G5.
 > PD2 er også tilladelig.
 Hejsa
 SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader denne linie
 siger at det er ok
 (X>40) betyder: "x større end 40"
 Din olie hedder 5 W - 50, da 50 er større end 40, er "formelen" jo ok   
Mvh
 Niels
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jo (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jo | 
  Dato :  13-02-05 16:52 |  
  |  
 
            > Hejsa
 > SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader denne linie
 > siger at det er ok
 > (X>40) betyder: "x større end 40"
 > Din olie hedder 5 W - 50, da 50 er større end 40, er "formelen" jo ok   
>
 > Mvh
 > Niels
 Formlen er i orden, men var mere ordlyden "Special Oils" jeg var lidt
 skeptisk over...
 Jo.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  14-02-05 09:06 |  
  |   
            > Bogen siger, at man kan anvende API SF, SG, SH
 > Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG olie
 
 Hej Jo
 
 Du kan fint bruge 5W50 da linien "SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40)" frikender 
 den.
 Du kan også bruge API SL olie. Grunden til det ikke er nævnt i din manual er 
 at den klassifikation ikke var kommet frem da din manual blev trykt.
 
 API SG er ikke særlig fin olie. Selv om det er fuldsyntetisk olie har den 
 ikke en særlig høj klassifikation. Kig på dunken. Er det en speciel MC olie? 
 Står der at den opfylder eller overskrider API SG?
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jo (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jo | 
  Dato :  14-02-05 14:23 |  
  |   
            > Hej Jo
 >
 > Du kan fint bruge 5W50 da linien "SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40)"
 frikender
 > den.
 > Du kan også bruge API SL olie. Grunden til det ikke er nævnt i din manual
 er
 > at den klassifikation ikke var kommet frem da din manual blev trykt.
 >
 > API SG er ikke særlig fin olie. Selv om det er fuldsyntetisk olie har den
 > ikke en særlig høj klassifikation. Kig på dunken. Er det en speciel MC
 olie?
 > Står der at den opfylder eller overskrider API SG?
 >
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 Der står faktisk ikke ret meget på dunken, og heller ikke at det er en
 speciel MC olie. Spørgsmålet er, om jeg tør bruge den, eller jeg hellere
 skal købe decideret MC olie, hvis der da er forskel på olie til biler og
 olie til motorcykler. Jeg var af den mening, at sålænge klassifikationerne
 overholdes, kan man trygt bruge oilen.
 
 Jo.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ulvir (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulvir | 
  Dato :  14-02-05 15:20 |  
  |   
             >> Du kan fint bruge 5W50 da linien "SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40)"
 >> frikender den.
 >> Du kan også bruge API SL olie. Grunden til det ikke er nævnt i din
 >> manual er at den klassifikation ikke var kommet frem da din manual
 >> blev trykt.
 >>
 >> API SG er ikke særlig fin olie. Selv om det er fuldsyntetisk olie
 >> har den ikke en særlig høj klassifikation. Kig på dunken. Er det en
 >> speciel MC olie? Står der at den opfylder eller overskrider API SG?
 
 > Der står faktisk ikke ret meget på dunken, og heller ikke at det er en
 > speciel MC olie. Spørgsmålet er, om jeg tør bruge den, eller jeg
 > hellere skal købe decideret MC olie, hvis der da er forskel på olie
 > til biler og olie til motorcykler. Jeg var af den mening, at sålænge
 > klassifikationerne overholdes, kan man trygt bruge oilen.
 
 Jeg kender ikke meget til olie.  Men jeg ved at oliekvaliteten har står
 indflydelse på motorens levetid.  Derfor har jeg et par spørgsmål:
 
 Er der ikke mange som laver et "overkill", mht. olie?  Altså køber (og
 betaler for) en olie, hvis specifikationer er højere end hvad motoren skal
 bruge for at opnå optimal prestationer og levetid?
 
 Hvad er forskellen mellem højkvalitets (bil)motorolie, og (mc)motorolie?
 Hvad kan den ene være 'bedre' end den anden, for henholdsvis bil og mc?
 
 Min mc er en af de sidste CMX250C'ere solgte i Danmark.  'Owners Manuel'
 stammer fra 1995.  Da havde modellen 10 år på bagen. Fabrikken anbefaler SE,
 SF og SG, typisk 15W-40 viskositet.  Er der nogen som helst grund til at jeg
 skulle købe et andet (og dyrere) olie, end en god 15W-40 olie nede på
 tanken?  Og hvis det er tilfældet, hvad ville gevinsten være, i form af
 forlænget levetid og bedre prestationer?
 
 Takker på forhånd-
 
 Ulvir.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Moller (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  14-02-05 15:47 |  
  |  
 
            Ulvir wrote:
 > Min mc er en af de sidste CMX250C'ere solgte i Danmark.  'Owners Manuel'
 > stammer fra 1995.  Da havde modellen 10 år på bagen. Fabrikken anbefaler SE,
 > SF og SG, typisk 15W-40 viskositet.  Er der nogen som helst grund til at jeg
 > skulle købe et andet (og dyrere) olie, end en god 15W-40 olie nede på
 > tanken?  Og hvis det er tilfældet, hvad ville gevinsten være, i form af
 > forlænget levetid og bedre prestationer?
    Tjaaa... 1. Den du køber på tanken er en Bil Olie, og har smørende 
 adetiver pga. biler ikke har vådkobling som de fleste MC'er... derved en 
 skidt ting for koblingen(jo flere heste jo være for maskinen), da den 
 kan begynde at fedte pga. det.
    2. Køber du f.eks. olien hos  www.louis.de sammen med lidt andet vil den 
 være billigere end nede på tanken, i en bedre kvali, og være beregnet 
 til MC ;) og så for du lige de andre service ting med som også er meget 
 billigere end hos en dansk forhandler i de fleste tilfælde ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Orla Pedersen (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Orla Pedersen | 
  Dato :  14-02-05 16:05 |  
  |  
 
            Moller wrote:
 >    Tjaaa... 1. Den du køber på tanken er en Bil Olie, og har smørende 
 > adetiver pga. biler ikke har vådkobling som de fleste MC'er... derved en 
 > skidt ting for koblingen(jo flere heste jo være for maskinen), da den 
 > kan begynde at fedte pga. det.
 >    2. Køber du f.eks. olien hos  www.louis.de sammen med lidt andet vil den 
 > være billigere end nede på tanken, i en bedre kvali, og være beregnet 
 > til MC ;) og så for du lige de andre service ting med som også er meget 
 > billigere end hos en dansk forhandler i de fleste tilfælde ;)
 Det handler om en BMW K1200 med tørkobling, og helt separeret motor og 
 gear. Den skal have højkvalitets "bilolie" i motoren !
 mvh
 Orla
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Moller (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  14-02-05 16:13 |  
  |  
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Det handler om en BMW K1200 med tørkobling, og helt separeret motor og 
 > gear. Den skal have højkvalitets "bilolie" i motoren !
    Ok, så er Biltema, Harald Nyborg, og T-hansen de gode venner ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ulvir (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulvir | 
  Dato :  14-02-05 16:49 |  
  |   
            Moller wrote:
 > Ulvir wrote:
 >
 >> Min mc er en af de sidste CMX250C'ere solgte i Danmark.  'Owners
 >> Manuel' stammer fra 1995.  Da havde modellen 10 år på bagen.
 >> Fabrikken anbefaler SE, SF og SG, typisk 15W-40 viskositet.  Er der
 >> nogen som helst grund til at jeg skulle købe et andet (og dyrere)
 >> olie, end en god 15W-40 olie nede på tanken?  Og hvis det er
 >> tilfældet, hvad ville gevinsten være, i form af forlænget levetid og
 >> bedre prestationer?
 >
 > Tjaaa... 1. Den du køber på tanken er en Bil Olie, og har smørende
 > adetiver pga. biler ikke har vådkobling som de fleste MC'er... derved
 > en skidt ting for koblingen(jo flere heste jo være for maskinen), da
 > den kan begynde at fedte pga. det.
 
 OK-  Her kan jeg følge hvad det er du siger-  134 heste, høje omdrejninger,
 og en vådkobling er måske ikke optimale betingelser for en hurtig
 overførelse af hestene til vejbanen.  Jeg har ikke en højtydende mc.  Det er
 en lille Honda CMX250C.  Beskeden output motor.  Ca.18 vilde hingste ialt.
 Mig bekendt er det så at sige umulig at lave en 'wheelie' med den.  Så må
 jeg udvide mine spørgsmål med et par mere:
 Er forskellen mellem en højkvalitet olie fra tanken- og en mc olie imorteret
 fra Deutchland, mærkbar?
 Hvad er fordelen for mig og min lille Honda?  Hvad vil min lille Honda og
 jeg ha' vundet, efter at ha' brugt en del på den dyrere olie?  Altså efter
 en årrække?  Vil motorens levetid være forlænget?  Bedre funktion af det
 mekaniske?
 
 Venligst-  Ulvir.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Moller (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  14-02-05 17:00 |  
  |  
 
            Ulvir wrote:
 > OK-  Her kan jeg følge hvad det er du siger-  134 heste, høje omdrejninger,
 > og en vådkobling er måske ikke optimale betingelser for en hurtig
 > overførelse af hestene til vejbanen.  Jeg har ikke en højtydende mc.  Det er
 > en lille Honda CMX250C.  Beskeden output motor.  Ca.18 vilde hingste ialt.
    Nu har jeg også en MZ ved siden af med beskedne 21 heste når de er 
 hjemme ;) den wheelier fint, og er meget følsom med olien... jeg bruger 
 så gearkasse olie i den da det er en 2 takter, men da jeg i starten 
 fulgte rådet om at smide en Bil olie fra tanken da den var nemmest at 
 skaffe viste jeg ikke bedre, men efter at bruge den rigtige olie(som er 
 billigere end den fra tanken, når man shopper efter tilbud osv.) så 
 virker koblingen bedre, gearskiftet er mere gnidningsfrit osv.
 > Mig bekendt er det så at sige umulig at lave en 'wheelie' med den.  Så må
 > jeg udvide mine spørgsmål med et par mere:
 > Er forskellen mellem en højkvalitet olie fra tanken- og en mc olie imorteret
 > fra Deutchland, mærkbar?
    hvis man har en gearkasse der er sart(ikke heste afhængig), så vil der 
 være forskel mellem olierne, alt efter tykelse osv... Men det som jeg 
 vil lægge meste i er at hvor god olie kan du få for så lidt penge som 
 muligt ;) og der er tanken noget af det dyreste efter min erfaring.
 > Hvad er fordelen for mig og min lille Honda?  Hvad vil min lille Honda og
 > jeg ha' vundet, efter at ha' brugt en del på den dyrere olie?  Altså efter
 > en årrække?  Vil motorens levetid være forlænget?  Bedre funktion af det
 > mekaniske?
    for en 250'er 4takter lavt ydene, vil jeg klart gå efter pengepungen, 
 frem for fansy Castrol eller lignende olie... mit bud er helt klart at 
 gå efter 
 " http://www.louis.de/_20fc8d45e4631744f7529d861586ec1d0e/shop/shop_dispatch.php?article_context=list&grwgr=325&wgr=432&total=11&new_step=8"
Det er en billig fornuftig olie i ok kvalitet... og hvis du alligevel 
 skal skifte oliefilter osv... så bestil det samlet hos louis.de ;) måske 
 et par lækre MC hansker til konen til billige penge også, så hun ikke 
 skal fryse når hun sider bagpå :) det er også til fornuftige priser.
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  14-02-05 17:07 |  
  |   
            > Er forskellen mellem en højkvalitet olie fra tanken- og en mc olie
 > imorteret fra Deutchland, mærkbar?
 > Hvad er fordelen for mig og min lille Honda?  Hvad vil min lille
 > Honda og jeg ha' vundet, efter at ha' brugt en del på den dyrere
 > olie?  Altså efter en årrække?  Vil motorens levetid være forlænget?
 > Bedre funktion af det mekaniske?
 
 Hej Ulvir.
 
 Der er en del penge at spare ved at bruge olie fra Louis. Det er MEGET 
 billigere end olie nede fra tanken, og du får højkvalitets olie der er 
 godkendt til koblinger i oliebad (motorcykler) til en pris der er meget 
 lavere end i danmark.
 
 Til dig vil jeg anbefale deres Procycle olie. Den er API SL godkendt (det 
 bedste) og JASO MA godkent (dvs. til koblinger i oliebad)
 Art nr.10038501 Mineralsk SAE 15W-40 11 Euro for 4 L
 Eller
 Art nr.10038521 Halvsyntetisk SAE 10W-40 16 Euro for 4 L
 Om du vælger den ene eller den anden er ikke så vigtig. Hellere billig olie 
 og reglmæssige skift end "dyr" olie og så spare på olieskiftene.
 
 Porto er 7 Euro fra Louis lige meget hvor meget du køber. Bestiller du 
 dernede fra, så er der meget andet der er billigt du kunne købe med.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Jo (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jo | 
  Dato :  14-02-05 18:30 |  
  |  
 
            > Hej Ulvir.
 >
 > Der er en del penge at spare ved at bruge olie fra Louis. Det er MEGET
 > billigere end olie nede fra tanken, og du får højkvalitets olie der er
 > godkendt til koblinger i oliebad (motorcykler) til en pris der er meget
 > lavere end i danmark.
 >
 > Til dig vil jeg anbefale deres Procycle olie. Den er API SL godkendt (det
 > bedste) og JASO MA godkent (dvs. til koblinger i oliebad)
 > Art nr.10038501 Mineralsk SAE 15W-40 11 Euro for 4 L
 > Eller
 > Art nr.10038521 Halvsyntetisk SAE 10W-40 16 Euro for 4 L
 > Om du vælger den ene eller den anden er ikke så vigtig. Hellere billig
 olie
 > og reglmæssige skift end "dyr" olie og så spare på olieskiftene.
 >
 > Porto er 7 Euro fra Louis lige meget hvor meget du køber. Bestiller du
 > dernede fra, så er der meget andet der er billigt du kunne købe med.
 >
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Polyteknisk MC Forening (PMC)
 Har I aktier i Louis?   
Tilbage til spørgsmålet:  Findes der både bil olie og mc olie, og hvad er i
 givet fald forskellen?
 Jo.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Ulvir (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulvir | 
  Dato :  14-02-05 19:15 |  
  |  
 
            Jo wrote:
  > Har I aktier i Louis?   
> Tilbage til spørgsmålet:  Findes der både bil olie og mc olie, og
 > hvad er i givet fald forskellen?
 Da det drejer sig om sølle 1½ liter per skift, er det ikke ligefrem noget
 der tynger på økonomien, som sådan.  Om jeg skal betale 80 eller 140 kr-.
 for fornøjelsen er sådan set hip som hap.  Jeg er klar over at specialolie
 koster noget mere end husmandsolie.
 Så igen-igen:  Burde jeg hælde en forholdsvis dyr mc.olie i min Rebel, eller
 en god kvalitets hverdagsolie, som fabrikken anbefaler?
 Og igen-igen-  Hvordan vil den ene eller den anden gøre en forskel på
 motorens levetid, samt mekanisk funktion?
 Sagt helt enkelt:  Hvornår er en god olie god nok for min lille Honda?  Og
 hvad skal den hedde?
 Hiphip-
 Ulvir.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  14-02-05 19:17 |  
  |   
            
"Jo" <JobookingSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message 
 news:4210e012$0$12771$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Har I aktier i Louis?   
> Tilbage til spørgsmålet:  Findes der både bil olie og mc olie, og hvad er 
 > i
 > givet fald forskellen?
 Eneste forskel er at olier til maskiner med koblinger i oliebad (de fleste 
 mc'er) ikke må indeholde additiver (teflon mm.) der kan få koblingen til at 
 fedte. Dette fremgår af specifikationen JASO MA. Mht. til at smøre motoren 
 er der ingen forskel. Smøreevnen angives med specifikationen API XY, hvor X 
 = S hvis det er til en benzinmotor og Y skal være så langt nede i alfabetet 
 som muligt. F.eks vil en olie specificeret API SL + JASO MA være en fin mc 
 olie.
 Hvis du har en helt moderne højtydende mc bør du anvende en fuldsyntetisk 
 olie. Ellers vil jeg anbefale en delsyntetisk olie. En mc som min kører fint 
 på en delsyntetisk.
 --
 Peter
 XJ600S 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Steen E. (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen E. | 
  Dato :  14-02-05 19:21 |  
  |  
 
            >
 > Har I aktier i Louis?   
> Tilbage til spørgsmålet:  Findes der både bil olie og mc olie, og hvad 
 > er i
 > givet fald forskellen?
 >
 > Jo.
 >
 >
 Det her er vist snart et af de faste emner her på NG'en   
Forskellen på en "bil"-olie og en "mc"-olie har især med 
 oliebadskoblingen på mc'er at gøre. Her er JASO MA specifikationen dit 
 holdepunkt. Og Louis MC-olier er JASO MA godkendte og billige.
 Men prøv selv at læse f.eks. Mobil's forklaring vedr. forskelle på Mobil 
 1 til bil og mc på : 
 http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Motorcycle_Oils.aspx
-- 
 Steen E.
 http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Ukendt (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-02-05 21:12 |  
  |   
            
Steen E. skrev i meddelelsen
 <4210ebf9$0$12708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
 >Forskellen på en "bil"-olie og en "mc"-olie har især med
 >oliebadskoblingen på mc'er at gøre. Her er JASO MA specifikationen dit
 >holdepunkt. Og Louis MC-olier er JASO MA godkendte og billige.
 Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her tråd kørt
 fuldstændig af sporet.   
mvh
 Orla
 VTR på bilolie,  http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/oil
>--
 >Steen E.
 > http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
>
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Ulvir (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulvir | 
  Dato :  14-02-05 22:38 |  
  |  
 
            Steen E. wrote:
 > Forskellen på en "bil"-olie og en "mc"-olie har især med
 > oliebadskoblingen på mc'er at gøre. Her er JASO MA specifikationen dit
 > holdepunkt. Og Louis MC-olier er JASO MA godkendte og billige.
 >
 > Men prøv selv at læse f.eks. Mobil's forklaring vedr. forskelle på
 > Mobil 1 til bil og mc på :
 >  http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Motorcycle_Oils.aspx
Det var svaret på mit spørgsmål.  Tak!  And back to the BMW..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  14-02-05 19:41 |  
  |  
 
            "Peter" <fiktiv@usenot.dk> writes:
 > Hvis du har en helt moderne højtydende mc bør du anvende en
 > fuldsyntetisk olie. Ellers vil jeg anbefale en delsyntetisk olie. En
 > mc som min kører fint på en delsyntetisk.
 Jeg er ikke helt sikker på at man kan sige sådan. Din XJ600 er jo
 luftkølet, hvilket jo kan godt resultere i at olien udsættes for
 væsentligt højere temperaturer end i en tilsvarende vandkølet. Man
 kunne jo godt forestille sig at fuldsyntetisk olie holder bedre til
 varmen end en delsyntetisk/mineralsk, men jeg ved heller ikke meget om
 olie   
Men jo, de fleste mc'er kan da fint klare sig med en delsyntetisk
 olie. Men glem ikke at Louis har tilbud på Delo 10W50 fuldsyntetisk
 API SL, JASO T903MA, for 20 euro.
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  14-02-05 19:54 |  
  |   
            
"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message 
 news:87fyzznfx1.fsf@dellen.royal.flof.dk...
 > "Peter" <fiktiv@usenot.dk> writes:
 >
 >> Hvis du har en helt moderne højtydende mc bør du anvende en
 >> fuldsyntetisk olie. Ellers vil jeg anbefale en delsyntetisk olie. En
 >> mc som min kører fint på en delsyntetisk.
 >
 > Jeg er ikke helt sikker på at man kan sige sådan. Din XJ600 er jo
 > luftkølet, hvilket jo kan godt resultere i at olien udsættes for
 > væsentligt højere temperaturer end i en tilsvarende vandkølet. Man
 > kunne jo godt forestille sig at fuldsyntetisk olie holder bedre til
 > varmen end en delsyntetisk/mineralsk, men jeg ved heller ikke meget om
 > olie   
Jeg er overbevist om at den Delo 10W-40 API-SL JASO MA fra Louis jeg 
 anvender er fin til en XJ600. Og at merprisen for en fuldsyntetisk 
 Delo/Procycle API-SL fra Louis, kun vil være spild af penge.
 --
 Peter
 XJ600S 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-02-05 21:02 |  
  |   
            
Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87fyzznfx1.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
 >Jeg er ikke helt sikker på at man kan sige sådan. Din XJ600 er jo
 >luftkølet, hvilket jo kan godt resultere i at olien udsættes for
 >væsentligt højere temperaturer end i en tilsvarende vandkølet. Man
 >kunne jo godt forestille sig at fuldsyntetisk olie holder bedre til
 >varmen end en delsyntetisk/mineralsk, men jeg ved heller ikke meget om
 >olie   
Deri har Du fuldkommen ret, moderne vandkølede motorer stiller ikke så store
 termiske krav til olien. Og fordelen ved syntetiske multigrade olier er
 netop, at de kan tåle højere temperaturer end multigrade mineralolier.
 mvh
 Orla
 >--
 >mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  14-02-05 19:55 |  
  |  
 
            Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:
 > Men jo, de fleste mc'er kan da fint klare sig med en delsyntetisk
 > olie. Men glem ikke at Louis har tilbud på Delo 10W50 fuldsyntetisk
 > API SL, JASO T903MA, for 20 euro.
 Nederst på denne side står der lidt om hvad det der Jaso T903MA
 betyder:
 < http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm>
,----
 |  T903 MA er No Slipping Oil \u2013 topkvalitet til motorcykler
 |  T903 MB er Slipping Oil
 `----
 Resten skal man måske ikke tage alt for højtideligt, jeg mener at
 siden fik nogle hårde ord med på vejen herinde, for noget tid
 siden. Al salgssnakken om at bilolier næsten med garanti ødelægger
 koblingen og at man skal hælde Motorex caps-lock top speed med vinger
 og hele skidtet på i stedet er lidt plat    
-- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  14-02-05 21:36 |  
  |  
 
            "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
 > Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her
 > tråd kørt fuldstændig af sporet.   
Newsgroups in a nutshell   
-- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-02-05 22:25 |  
  |   
            
Jes Vestervang skrev i meddelelsen <874qgeop4i.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
 >"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
 >
 >> Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her
 >> tråd kørt fuldstændig af sporet.   
>
 >Newsgroups in a nutshell   
jo-deet, i øvrigt så har den helt nye K1200 S, med tværliggende motor,
 oliebadskobling, og _KÆDETRANSMISION_       Det må have gjort ondt i et par
 gamle BMW ingenører  :-/
 mvh
 Orla
 >--
 >mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jo (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jo | 
  Dato :  14-02-05 22:57 |  
  |   
            
> jo-deet, i øvrigt så har den helt nye K1200 S, med tværliggende motor,
 > oliebadskobling, og _KÆDETRANSMISION_       Det må have gjort ondt i et
 par
 > gamle BMW ingenører  :-/
 >
 > mvh
 > Orla
 Øh, hvor har du liiige de oplysninger fra?
 Jo.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (15-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  15-02-05 07:34 |  
  |   
            
Jo skrev i meddelelsen <42111e9b$0$12796$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
 >
 >Øh, hvor har du liiige de oplysninger fra?
 Jeg Googlede lidt      Den har også gammeldags parallellogram
 forgaffel......
 mvh
 Orla
 >Jo.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ib Jakobsen (15-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  15-02-05 09:31 |  
  |  
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Jeg Googlede lidt      Den har også gammeldags parallellogram
 > forgaffel......
 Hmmmm. På BMW.DK står der den har paralever og kardantræk.
 --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Orla Pedersen (16-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Orla Pedersen | 
  Dato :  16-02-05 10:31 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen wrote:
 > Orla Pedersen wrote:
 >> Jeg Googlede lidt      Den har også gammeldags parallellogram
 >> forgaffel......
 > Hmmmm. På BMW.DK står der den har paralever og kardantræk.
 Jeg burde nok udøve lidt kildekritik,  :-/  men tværliggende og 
 oliebadskobling holder vel........
 mvh
 Orla
 > --
 > Med venlig hilsen
 > Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Ib Jakobsen (16-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  16-02-05 18:57 |  
  |  
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Jeg burde nok udøve lidt kildekritik,  :-/  men tværliggende og
 > oliebadskobling holder vel........
 De kunne ligeså godt tage skridtet fuld ud når de nu er ude på
 skråplanet.   
--
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Steen E. (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen E. | 
  Dato :  14-02-05 22:33 |  
  |   
            
>> Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her
 >> tråd kørt fuldstændig af sporet.   
>
 > Newsgroups in a nutshell   
> -- 
 > mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
 Godt der er en vis underholdningsværdi    )
 -- 
 Steen E.
 http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  14-02-05 21:02 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |