| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Tandhjuls udveksling.. Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-02-05 23:15 |  
  |   
            Hejsa Alle
 
 Jeg er jo igang med en godt projekt, dvs gsx400 motor der får GS500 cylinder 
 + GS450 topstykke..
 Men bagenden af mc'en er fra en RD350, så jeg har lige et udvekslings 
 spørgsmål..
 
 en GSX400 bruger 16T foran og 45T bagpå = 2,8 udveksling
 En RD350 Bruger 17T foran og 39T bagpå.. = 2,294 udveksling
 
 Kan jeg godt køre med 16T foran og 39T bagpå ?? = 2,4 udveksling ?
 
 En gs500E som motoren jo bliver som køre med 16T/39T så det er vel ok..
 
 Kan jeg med fordel få et mindre tandhjul på foran, hvis jeg kun vil ha en 
 hurtig by racer ??
 
 Mvh
 Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  13-02-05 00:57 |  
  |  
 
            "Juel" <xSnAbElAstarchild.danmark> wrote:
 > Kan jeg med fordel få et mindre tandhjul på foran, hvis jeg kun vil ha en
 > hurtig by racer ??
 Min GS450'er var gearet ned. Jeg kan ikke huske om det vare 1 eller 2 tænder
 foran. Man har jo ikke så meget at bruge et højt 5. gear til, på de små
 veje og i byen.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 08:37 |  
  |   
            >> Kan jeg med fordel få et mindre tandhjul på foran, hvis jeg kun vil ha en
 >> hurtig by racer ??
 >
 > Min GS450'er var gearet ned. Jeg kan ikke huske om det vare 1 eller 2 
 > tænder
 > foran. Man har jo ikke så meget at bruge et højt 5. gear til, på de små
 > veje og i byen.
 
 Ok, kan man bare køre ud til SPH og sige "jeg vil gerne ha et GSX400 
 tandhjul, bare en tand mindre !" ?
 
 Mvh
 Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ib Jakobsen (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  13-02-05 09:11 |  
  |   
            Juel wrote:
 
 > Ok, kan man bare køre ud til SPH og sige "jeg vil gerne ha et GSX400
 > tandhjul, bare en tand mindre !" ?
 
 Og de kører med samme kædestørrelse?.
 
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 09:29 |  
  |  
 
            > Og de kører med samme kædestørrelse?.
 Ved jeg ikke, men man kan jo altid cutte noget af den   
Mvh
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 10:05 |  
  |   
            
Juel skrev i meddelelsen <420f0fb4$0$29271$14726298@news.sunsite.dk>...
 >> Og de kører med samme kædestørrelse?.
 >
 >Ved jeg ikke, men man kan jo altid cutte noget af den   
Ja det skal nok få en 520 kæde til at passe på et 530 kædehjul      Tjek
 lige den slags "ligegyldige" ting op først      Ellers laver Renthal fine
 alu-kædehjul med det tandantal Du ønsker. Under 16 tænder foran kan give
 væsentlig forøgede vibrationer på grund af øget polygon-effekt, så gå
 hellere op i størrelse på bagerste kædehjul.
 mvh
 Orla
 >
 >Mvh
 >Morten
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Hekto (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  13-02-05 11:41 |  
  |  
 
            "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
 > Ja det skal nok få en 520 kæde til at passe på et 530 kædehjul      Tjek
 > lige den slags "ligegyldige" ting op først      Ellers laver Renthal fine
 > alu-kædehjul med det tandantal Du ønsker. Under 16 tænder foran kan give
 > væsentlig forøgede vibrationer på grund af øget polygon-effekt, så gå
 > hellere op i størrelse på bagerste kædehjul.
 Jeg mener GS'erne kører med 530-kæde.
 At skifte til en 520 er ikke så svært. Man kan let dreje af tandhjulet, til
 6mm, og lige rejfe kanten. 
 Omvendt er lidt sværere!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 10:45 |  
  |  
 
            > Ja det skal nok få en 520 kæde til at passe på et 530 kædehjul      Tjek
 > lige den slags "ligegyldige" ting op først      Ellers laver Renthal fine
 > alu-kædehjul med det tandantal Du ønsker. Under 16 tænder foran kan give
 > væsentlig forøgede vibrationer på grund af øget polygon-effekt, så gå
 > hellere op i størrelse på bagerste kædehjul.
 HAHA ok, det var bredde du tænkte på, havde jeg ikke lige fanget   )
 Suzuki'en køre med 530 kæde, Yamaha'en køre med 520kæde..
 Hmm dvs jeg skal se om jeg kan finde et bagtandhjul der er på 45tænder som 
 kan passe på min rd350 fælg.. og i en tykkelse der passer til en 530 kæde, 
 så det passer til mit fortandhjul..
 Er det ikke vejen frem ?
 eller er 16/45 for meget til små 50hk ??
 Mvh
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Richard (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  13-02-05 11:07 |  
  |  
 
            Juel wrote:
 > Suzuki'en køre med 530 kæde, Yamaha'en køre med 520kæde..
 > Hmm dvs jeg skal se om jeg kan finde et bagtandhjul der er på 45tænder som 
 > kan passe på min rd350 fælg.. og i en tykkelse der passer til en 530 kæde, 
 > så det passer til mit fortandhjul..
 Er det for at genbruge en 530-kæde? - eller fordi du ikke vnter at finde 
 et 520-fortandhjul? - en moderne 520-kæde af anerkendt fabrikat er stærk 
 nok til din cykel   
I JT Sprocket's Online Catalogue på  www.jtsprockets.com kan du evt. prøve 
 at finde en anden mc, hvis 520-fortandhjul passer din   
--
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 11:51 |  
  |  
 
            > Er det for at genbruge en 530-kæde? - eller fordi du ikke vnter at finde 
 > et 520-fortandhjul? - en moderne 520-kæde af anerkendt fabrikat er stærk 
 > nok til din cykel   
Nej intet genbrug, jeg skal ha et nyt kit, men skal finde ud af hvad jeg kan 
 få som passer på RD350 bagdelen + gsx400 fordelen.
 Dvs noget med 16T foran som passer på gsx motoren det er std, så den skulle 
 være på plads, men så skal jeg finde et ca 45T bagtandhjul til en RD350 fælg 
 der er lige så tykt så det kan bruges med en 520/530 kæde, hvis den skal 
 geares lidt ned..
 > I JT Sprocket's Online Catalogue på  www.jtsprockets.com kan du evt. prøve 
 > at finde en anden mc, hvis 520-fortandhjul passer din   
Vil lige lure engang..
 Mvh
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 14:42 |  
  |   
            
Juel skrev i meddelelsen <420f2182$0$29271$14726298@news.sunsite.dk>...
 >HAHA ok, det var bredde du tænkte på, havde jeg ikke lige fanget   )
 Der kunne såmænd også have været forskel på leddenes pitch !
 >Suzuki'en køre med 530 kæde, Yamaha'en køre med 520kæde..
 Det taler for den lettere 520 kæde....
 >Hmm dvs jeg skal se om jeg kan finde et bagtandhjul der er på 45tænder som
 >kan passe på min rd350 fælg.. og i en tykkelse der passer til en 530 kæde,
 >så det passer til mit fortandhjul..
 Der skal vel alligevel justeres sideværts for at få kædehjulene på linie, så
 Du tilpasser jo bare adapteren til det kædehjul Du finder mest praktisk at
 bruge.
 >eller er 16/45 for meget til små 50hk ??
 Find GS500 totalgearingen krumtap > baghjul > Find GSX400 totalgearingen
 krumtap > baghjul > beregn og tilpas sekundær gearing.
 mvh
 Orla
 >Mvh
 >Morten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 18:22 |  
  |   
            
 Orla Pedersen skrev i meddelelsen
 <420f5877$0$266$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 
 >Find GS500 totalgearingen krumtap > baghjul > Find GSX400 totalgearingen
 >krumtap > baghjul > beregn og tilpas sekundær gearing.
 
 
 Tilføjelse:
 
 Du kan nemlig ikke regne med at primærgearingen, eller for den sags skyld,
 at gearene har samme udvekslingsforhold, selvom motorerne ser ens ud. Så det
 er nok værd at skaffe dataene, og så beslutte derudfra....
 
 mvh
 Orla
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ib Jakobsen (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  14-02-05 00:14 |  
  |   
            Orla Pedersen wrote:
 
 > Der kunne såmænd også have været forskel på leddenes pitch !
 
 Det var det jeg tænkte på. Deling/pitch og bredde.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 12:05 |  
  |  
 
            Hvordan finder man ud af om disse bruger samme kæde tykkelse ?:
 http://www.jtsprockets.com/61.0.html?&L=0
indtast:
 JTF 513.15  - 15 tands fortandhjul til GSX400 motor
 JTR 846.45 - 45 tands bagtandhjul til RD350 fælg.
 Mvh
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  13-02-05 14:54 |  
  |  
 
            Juel wrote:
 > Hvordan finder man ud af om disse bruger samme kæde tykkelse ?:
 >  http://www.jtsprockets.com/61.0.html?&L=0
Det skriver JT jo i bunden af dimensionsskitsen for det enkelte tandhjul 
 - husk blot at Chain 50 = Chain 530 - kært barn har mange navne   
--
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 15:57 |  
  |  
 
            >> Hvordan finder man ud af om disse bruger samme kæde tykkelse ?:
 >>  http://www.jtsprockets.com/61.0.html?&L=0
>
 > Det skriver JT jo i bunden af dimensionsskitsen for det enkelte tandhjul - 
 > husk blot at Chain 50 = Chain 530 - kært barn har mange navne   
ok det var det 50 jeg ikke kunne få til at passe nogle steder..
 Nå men det ser ud til at jeg bliver nød til at bruge en 520 kæde, og så 
 tilpasse fortandhjulet :o/
 Mvh
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 16:14 |  
  |   
            > Nå men det ser ud til at jeg bliver nød til at bruge en 520 kæde, og så 
 > tilpasse fortandhjulet :o/
 
 Nej jeg fandt sq et tandhjul der passede JTF 436,15
 
 men må man køre med ulige antal tænder på begge hjul, eller hvordan er det 
 reglen er for ikke at slide for meget på kæden ?
 
 Mvh
 Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-02-05 16:35 |  
  |   
            Juel wrote:
 >>Nå men det ser ud til at jeg bliver nød til at bruge en 520 kæde, og så 
 >>tilpasse fortandhjulet :o/
 > 
 > 
 > Nej jeg fandt sq et tandhjul der passede JTF 436,15
 > 
 Godt surfet!!
 
 Jeg rodede lidt den anden vej og fandt at et XJ600 bagtandhgjul har 
 størrelsen á 5o'er kæde og 45-tands, og matcher tillige på RD-navet!
 Katalognummer: JTR 862.45 !
 
 -- 
 Armand
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-02-05 16:55 |  
  |  
 
            >> Nej jeg fandt sq et tandhjul der passede JTF 436,15
 >>
 > Godt surfet!!
 >
 > Jeg rodede lidt den anden vej og fandt at et XJ600 bagtandhgjul har 
 > størrelsen á 5o'er kæde og 45-tands, og matcher tillige på RD-navet!
 > Katalognummer: JTR 862.45 !
 Hehe i lige måde   )
 Jamen så er der jo kun 2 spørgsmål tilbage:
 Skal man vælge 520 eller 530 sæt ?
 Hvilken kædetype skal man vælge (alm, alm forstærker, oring, osv.) den får 
 ca 50HK?
 Mvh
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Richard (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  13-02-05 17:13 |  
  |  
 
            Juel wrote:
 > Jamen så er der jo kun 2 spørgsmål tilbage:
 > Skal man vælge 520 eller 530 sæt ?
 En 520-kæde må være stærk nok - små hidsige sportscykler som CBR400R og 
 VFR400R med 56-60 hk klarer sig med 520 svjh - sikkert også NSR400 med 72 
 hk   
> Hvilken kædetype skal man vælge (alm, alm forstærker, oring, osv.) den får 
 > ca 50HK?
 Nu du er igang med at kigge specs, så se DID's udmærkede oversigt på:
 < http://www.didchain.com/spec.html> og sammenlign kædestyrkerne med priserne, 
 hvor du nu handler. Så finder du nok et passende kompromis mellem styrke og 
 pris   
Mht. tandantal, lige/ulige etc. er det bedst, at de to tandantal ikke "går 
 op i hinanden" og heller ikke i antal kædeled - jo skævere forhold/støøre 
 brøk, jo bedre fordeles sliddet på tandhjul og kæde    Og som Orla er 
 inde på, hold det forreste tandhjul så stort som muligt, inden for de 
 antal vi taler om her.
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Richard (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  13-02-05 17:21 |  
  |  
 
            Richard wrote:
 > En 520-kæde må være stærk nok - små hidsige sportscykler som CBR400R og 
 > VFR400R med 56-60 hk klarer sig med 520 svjh - sikkert også NS400R med 72 
 > hk   
Uups, for hullet hukommelse, dårlige eksempler, De kører med 525 hhv 530, 
 sorry. Men jeg vil nu alligevel vælge en moderne 520 o- eller x-rings kæde 
 -)
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  14-02-05 09:27 |  
  |   
            > Skal man vælge 520 eller 530 sæt ?
 > Hvilken kædetype skal man vælge (alm, alm forstærker, oring, osv.)
 > den får ca 50HK?
 
 Hej Morten
 
 Du skal vælge 520 kæde. De moderne 520 kæder er stærke nok, tilgengæld er de 
 noget lettere end 530 kæderne og derfor vil der finde flere heste frem til 
 dig baghjul, da der ikke skal svinges så meget vægt rundt. En fra klubben 
 kører TL 1000 R med 520 kæde, godt nok en dyr 520 kæde, men alligevel.
 
 Tommy Fer har kørt over 20.000km med en billig o-rings kæde og alu 
 bagtandhjul på sin VFR 400, her iblandt flere banedage og touring kilometer.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Ukendt (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-02-05 09:43 |  
  |   
            > Hej Morten
 >
 > Du skal vælge 520 kæde. De moderne 520 kæder er stærke nok, tilgengæld er
 de
 > noget lettere end 530 kæderne og derfor vil der finde flere heste frem til
 > dig baghjul, da der ikke skal svinges så meget vægt rundt. En fra klubben
 > kører TL 1000 R med 520 kæde, godt nok en dyr 520 kæde, men alligevel.
 
 Ok, skal det være oring, eller alm, og skal den være forstærket, eller er
 det ligemeget ?
 
 Mvh
 Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Moller (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  14-02-05 11:37 |  
  |  
 
            Juel wrote:
 >>Hej Morten
 >>
 >>Du skal vælge 520 kæde. De moderne 520 kæder er stærke nok, tilgengæld er
 > 
 > de
 > 
 >>noget lettere end 530 kæderne og derfor vil der finde flere heste frem til
 >>dig baghjul, da der ikke skal svinges så meget vægt rundt. En fra klubben
 >>kører TL 1000 R med 520 kæde, godt nok en dyr 520 kæde, men alligevel.
 > 
 > 
 > Ok, skal det være oring, eller alm, og skal den være forstærket, eller er
 > det ligemeget ?
    Det bestemmer dit budget, og om hvor tit du vil skifte den ;) ... men 
 en alm. 520 eller en O-ring 520 er ok... forstærket er ikke vigtigt, da 
 f.eks. tommys VFR400 køre med en alm. så vidt jeg husker uden problemer, 
 og den er meget stærkere end en GSX400, eller GS500 for den sags skyld.
    Men kan du få en billig fin O-ring så er det ok, eller er 
 prisforskellen mellem en O-ring en alm. meget lille er det også en god 
 grund til O-ring, da levetiden vil være det længere.
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Hekto (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  14-02-05 12:41 |  
  |  
 
            In article <42107f5c$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com 
 says...
 >    Men kan du få en billig fin O-ring så er det ok, eller er 
 > prisforskellen mellem en O-ring en alm. meget lille er det også en god 
 > grund til O-ring, da levetiden vil være det længere.
 > 
 > 
 O-ringskæde passer da ikke samen med en rigtig racer?
 Der er da for stort tab i sådan een. En vedligeholdt, velrenset og 
 nysmurt kæde uden pjat, er da bedre!    
-- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Moller (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  14-02-05 13:37 |  
  |  
 
            Hekto wrote:
 > In article <42107f5c$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com 
 > says...
 > 
 >>   Men kan du få en billig fin O-ring så er det ok, eller er 
 >>prisforskellen mellem en O-ring en alm. meget lille er det også en god 
 >>grund til O-ring, da levetiden vil være det længere.
 >>
 >>
 > 
 > O-ringskæde passer da ikke samen med en rigtig racer?
 > Der er da for stort tab i sådan een. En vedligeholdt, velrenset og 
 > nysmurt kæde uden pjat, er da bedre!    
   ja ja.... men der er flere ord i din sætning, som ikke vil passe helt 
 ok med Morten ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Ukendt (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-02-05 13:58 |  
  |   
            > ja ja.... men der er flere ord i din sætning, som ikke vil passe helt
 > ok med Morten ;)
 
 Jo det er ikke en cykel der skal køre mange KKm om året, så tror jeg vælger
 en alm kæde vil være super ok.. bliver bare smurt tit.. den koster næsten
 heller ikke penge..
 
 og købte man en scottoiler så ville det jo være top super..
 
 Hvad har i andre bedst erfaring med når vi snakker kære smørelse ? har i
 prøvet castrols chain Wax ??
 
 Mvh
 Morten
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Hekto (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  14-02-05 14:10 |  
  |  
 
            In article <4210a03c$0$29280$14726298@news.sunsite.dk>, "Juel" 
 <xSnAbElAstarchild.dk> says...
 > Hvad har i andre bedst erfaring med når vi snakker kære smørelse ? har i
 > prøvet castrols chain Wax ??
 > 
 Kædesavsolie i en Skrot-oiler!
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=324
-- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Hekto (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  14-02-05 14:09 |  
  |  
 
            In article <42109b7c$0$29283$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com 
 says...
 >    ja ja.... men der er flere ord i din sætning, som ikke vil passe helt 
 > ok med Morten ;)
 > 
 Rigtig racer, stort tab, pjat?????? =  
-- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  14-02-05 14:39 |  
  |   
            >> Du skal vælge 520 kæde. De moderne 520 kæder er stærke nok,
 
 > Ok, skal det være oring, eller alm, og skal den være forstærket,
 > eller er det ligemeget ?
 
 Hej Morten
 
 Du skal vælge en O-ringskæde, og den skal være forstærket. En fra klubben 
 monterede en std 520 kæde uden o-ringe på sin XS 400. Den holdt 2000km under 
 gentangede voldsom smøring, så var den færdig! Den skulle justeres for hver 
 100km da den strakte sig under hele levetiden. At std kæder uden o-ringe 
 koster et par hundrede kroner betyder ikke noget. De slider tandhjulene op, 
 og så stiger udskiftnings prisen.
 
 Jeg har købt fine forstærkede 520 o-ringskæder hos Arne Nielsen i Roskilde 
 tlf. 4636-1692 for omkring 320kr med moms. Det er sådan en Tommy kørte med, 
 og Carina har kørt 16.000km fordelt over to år (med ydersæsoner) og den er 
 slet ikke slidt op endnu. Carinas GPZ 500 yder 54,4HK på TPT bænken. Der 
 kommer du vidst aldrig op, der er ingen problemer i den retning.
 
 Du kan godt være sparsommelig med hensyn til kæder, men man kan nemt være 
 FOR sparsommelig. Hold dig til O-ringskæder og skift fortandhjulet ofte. De 
 slider kæden når de er færdige. Skifter man kæde og fortandhjul i tide kan 
 bagtandhjulet godt holde længere. Det gælder for de billige 520 kæder, hvor 
 tandhjulene koster det samme eller mere end kæden. Er kæden det dyreste led 
 skifter man det hele samtidigt.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Ukendt (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  14-02-05 14:55 |  
  |  
 
            > Du kan godt være sparsommelig med hensyn til kæder, men man kan nemt være
 > FOR sparsommelig. Hold dig til O-ringskæder og skift fortandhjulet ofte.
 De
 > slider kæden når de er færdige. Skifter man kæde og fortandhjul i tide kan
 > bagtandhjulet godt holde længere. Det gælder for de billige 520 kæder,
 hvor
 > tandhjulene koster det samme eller mere end kæden. Er kæden det dyreste
 led
 > skifter man det hele samtidigt.
 fino fino, jeg køber en forstærket O-ring så   
Jeg skal bare ha noget der virker M&P har dem til en billig pris   
Mvh
 Morten
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Martin Sørensen (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  14-02-05 16:07 |  
  |   
            > Du skal vælge en O-ringskæde, og den skal være forstærket. En fra
 > klubben monterede en std 520 kæde uden o-ringe på sin XS 400. Den
 > holdt 2000km under gentangede voldsom smøring, så var den færdig!
 
 Var det en XS400 Seca med standard tandhjul? For så kører den ikke med 
 520'er kæde, men med en 50'er (=530 dimension) kæde. Hvis tandhjulene er 
 indkøbt så de passer til kæden, så er det selvfølgeligt ikke problemet. Jeg 
 kunne bare forestille mig at tandhjul lavet til en 50'er kæde ikke passer 
 specielt godt til en 520'er kæde og nok vil medføre forøget slid af begge 
 dele.
 
 signing off.. Martin Sørensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  14-02-05 16:16 |  
  |   
            > Var det en XS400 Seca med standard tandhjul? For så kører den ikke med
 > 520'er kæde, men med en 50'er (=530 dimension) kæde. Hvis tandhjulene
 > er indkøbt så de passer til kæden, så er det selvfølgeligt ikke
 > problemet. Jeg kunne bare forestille mig at tandhjul lavet til en
 > 50'er kæde ikke passer specielt godt til en 520'er kæde og nok vil
 > medføre forøget slid af begge dele.
 
 Hej Martin
 
 Så husker jeg forkert. Så har det været en 530 kæde. Sliddet og den markant 
 ringe holdbarhed er dog "god nok".
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |