| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Olie til MC Fra : Kong | 
  Dato :  06-02-05 01:46 |  
  |   
            Skal have skiftet olie på min MC, siden det er første gang ved jeg ikke
 hvilket er bedst. Hvad anbefaler I?
 
 Palle
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sørensen (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  06-02-05 03:22 |  
  |  
 
            > Skal have skiftet olie på min MC, siden det er første gang ved jeg
 > ikke hvilket er bedst. Hvad anbefaler I?
 Hvilken MC er det?
 10W-40 semisyntetisk kan bruges på de fleste cykler, men det kører du på en 
 MZ er det nok overkill.   
signing off.. Martin Sørensen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lars M (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars M | 
  Dato :  06-02-05 08:13 |  
  |  
 
            > 10W-40 semisyntetisk kan bruges på de fleste cykler, men det kører du
 er den Mobil Synt 5W/40 som Harald Nyborg sælger ok til MC?
 /Lars M - Yamaha R6
 http://www.dfmc.dk?id=524
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Jacob Bager Jen~ (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  06-02-05 08:53 |  
  |  
 
            >> 10W-40 semisyntetisk kan bruges på de fleste cykler, men det kører du
 >> er den Mobil Synt 5W/40 som Harald Nyborg sælger ok til MC?
 Hej Lars
 Hvis du følger anvsining Yamaha giver til en R6, så skal du bruge 20W40 
 (eller 20W50) derfor er 5W40 ALT for tynd til en R6'er.
 Derudover kommer disskussionen om glidende koblinger og bilolier der ikke er 
 lavet til gearkasser.
 Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:
 Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. SF, 
 SG, SJ, SH og  SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo 
 højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til 
 motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler). 
 Derfor kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til at glide hvis 
 du er meget uheldig. Der er dog meget få der har oplevet det, og ingen jeg 
 har hørt om har oplevet det på en nyere MC med friske koblingsplader. Hvis 
 der står på olien at den er tilsat additiver for forbedret benzin økonomi, 
 ville jeg dog holde mig væk, da det skulle være reklame betegnelsen for 
 friktionsnedsættende additiver.
 Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på din 
 gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget 
 håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst 
 begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr. liter.
 Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det 
 med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo tydeligt 
 at man får bedre kvalitet til færre penge!
 Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i et 
 glas vand.
 Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse som 
 de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at 
 vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til koblinger 
 i oliebad dvs. motorcykler.
 Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos  www.louis.de. 
Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for den afgift der er 
 på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det giver en liter pris på 
 om kring50kr/L hvis man regner porto med. Det synes jeg er uslåeligt, og 
 slår al API argumentation   
-- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-02-05 10:46 |  
  |   
            
Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
 <36m0njF51nbcpU1@individual.net>...
 Hej Jens
 Bare en lille kommentar:
 >Hvis du følger anvsining Yamaha giver til en R6, så skal du bruge 20W40
 >(eller 20W50) derfor er 5W40 ALT for tynd til en R6'er.
 >Derudover kommer disskussionen om glidende koblinger og bilolier der ikke
 er
 >lavet til gearkasser.
 Tallet foran W er oliens viskositet når den er kold, dvs. 5W40 opfører sig
 som en SAE 5 olie når den er kold. Det er dog stadigvæk væsentligt tykkere
 end en SAE 40 olie, der er varm. Derfor er det eneste væsentlige tallet
 efter W'et, og da det er det samme, så opfører de to olier sig ens ved
 driftstemperatur. De lave tal foran W'et på nyere olier er af hensyn til
 olieflow ved koldstart, og det tal kan ALDRIG blive for lavt.
 >Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:
 <snip>
 >Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det
 >med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo
 tydeligt
 >at man får bedre kvalitet til færre penge!
 </snip>
 Hvilket jeg er fortaler for så længe der er tale om en moderne vandkølet
 motor. Jeg brugte også bilolie på min XS850, og det fungerede også udmærket.
 Dog fik den ikke andet end mineralolie.
 Jeg har brugt Mobil Synt-S på VTR'en, og det virker fint. Se evt mine
 erfaringer på  http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/olie eller også er det
 .....vtr/oil  (alzheimer light)   
>Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse som
 >de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at
 >vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til
 koblinger
 >i oliebad dvs. motorcykler.
 >
 >Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos
 www.louis.de.
>Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for den afgift der
 er
 >på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det giver en liter pris på
 >om kring50kr/L hvis man regner porto med. Det synes jeg er uslåeligt, og
 >slår al API argumentation   
Netop fordi at det er en API SL     Men Mobil er stadig en anelse
 billigere....
 mvh
 Orla
 >
 >--
 >Mojn
 >Jens Bager Jensen
 >Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 >Polyteknisk MC Forening (PMC)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-02-05 12:52 |  
  |   
            Orla Pedersen wrote:
 > 
 > 
 > Tallet foran W er oliens viskositet når den er kold, dvs. 5W40 opfører sig
 > som en SAE 5 olie når den er kold. Det er dog stadigvæk væsentligt tykkere
 > end en SAE 40 olie, der er varm. Derfor er det eneste væsentlige tallet
 > efter W'et, og da det er det samme, så opfører de to olier sig ens ved
 > driftstemperatur. De lave tal foran W'et på nyere olier er af hensyn til
 > olieflow ved koldstart, og det tal kan ALDRIG blive for lavt.
 
 Ikke rigtigt :-|
 
 Koblingen på min tidligere GPZ 900 kunne ikke klare at viskositeten kom 
 under 10W XX: Uanset driftstemperatur(!) tilkoblede den ukontrollerbart 
 i et hug når "kold"viskositeten blev for tynd!
 Jeg anser derfor beskrivelsen á kold/varm -forhold for at være meget 
 simplificeret og ikke 100% holdbar i virkeligheden!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-02-05 14:10 |  
  |   
            
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Orla Pedersen wrote:
 >>
 >>
 >> Tallet foran W er oliens viskositet når den er kold, dvs. 5W40 opfører
 sig
 >> som en SAE 5 olie når den er kold. Det er dog stadigvæk væsentligt
 tykkere
 >> end en SAE 40 olie, der er varm. Derfor er det eneste væsentlige tallet
 >> efter W'et, og da det er det samme, så opfører de to olier sig ens ved
 >> driftstemperatur. De lave tal foran W'et på nyere olier er af hensyn til
 >> olieflow ved koldstart, og det tal kan ALDRIG blive for lavt.
 >
 >Ikke rigtigt :-|
 >
 >Koblingen på min tidligere GPZ 900 kunne ikke klare at viskositeten kom
 >under 10W XX: Uanset driftstemperatur(!) tilkoblede den ukontrollerbart
 >i et hug når "kold"viskositeten blev for tynd!
 >Jeg anser derfor beskrivelsen á kold/varm -forhold for at være meget
 >simplificeret og ikke 100% holdbar i virkeligheden!
 
 
 Der er sgu' så meget der ikke holder i virkeligheden, men det er ikke des
 mindre hvad tallene står for.  :-/  En kobling der hugger "mangler" som
 regel den fjedrende tallerkenfjeder bag inderste koblingsplade, og/eller
 fjederen er ødelagt af varme fra koblingen. Fjederen er tilstede, og intakt
 på "fie", så der er ingen problemer i den retning.
 
 Men ingen tvivl, en multigrade olie _er_ en kompliceret størrelse.
 
 mvh
 Orla
 
 
 >--
 >Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-02-05 16:39 |  
  |   
            Orla Pedersen wrote:
 > 
 > ................En kobling der hugger "mangler" som
 > regel den fjedrende tallerkenfjeder bag inderste koblingsplade, og/eller
 > fjederen er ødelagt af varme fra koblingen. Fjederen er tilstede, og intakt
 > på "fie", så der er ingen problemer i den retning.
 
 I mit tilfælde forekom problemet kun med 5wXX-olie, med 10wXX, som der 
 hastigt blev skiftet til, var der ingen problemer :-|
 
 -- 
 Armand
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Steen E. (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen E. | 
  Dato :  06-02-05 11:03 |  
  |  
 
            > Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos 
 >  www.louis.de. Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg 
 > for den afgift der er på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. 
 > Det giver en liter pris på om kring50kr/L hvis man regner porto med. 
 > Det synes jeg er uslåeligt, og slår al API argumentation   
>
 > -- 
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Polyteknisk MC Forening (PMC)
 >
 Tråd om dette har tidligere været lang og lettere religiøs - så jeg vil 
 nøjes med helt at tilslutte mig JBJ's trick   
-- 
 Steen E.
 http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kong (08-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kong | 
  Dato :  08-02-05 00:31 |  
  |  
 
            Er stadig i tvivl om hvilken olie jeg skal tage. Min cykel er en Kawasaki
 ZZR 600 fra 1993, og ud fra hvad jeg kan læse burde jeg vælge en af disse to
 hos louis:
 MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.
 Teilsynthetisch
 SAE 10W-40
 4-T, Super-Leichtlauföl
 eller
 MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.
 Vollsynthetisch
 SAE 10W-50
 4-Takt
 Louis foreslår selv bare en 10W-40 til min maskine, men vil gerne forkælle
 den :)
 Palle
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
 message news:36m0njF51nbcpU1@individual.net...
 > >> 10W-40 semisyntetisk kan bruges på de fleste cykler, men det kører du
 > >> er den Mobil Synt 5W/40 som Harald Nyborg sælger ok til MC?
 >
 > Hej Lars
 >
 > Hvis du følger anvsining Yamaha giver til en R6, så skal du bruge 20W40
 > (eller 20W50) derfor er 5W40 ALT for tynd til en R6'er.
 > Derudover kommer disskussionen om glidende koblinger og bilolier der ikke
 er
 > lavet til gearkasser.
 >
 > Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:
 >
 > Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks.
 SF,
 > SG, SJ, SH og  SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo
 > højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til
 > motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler).
 > Derfor kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til at glide
 hvis
 > du er meget uheldig. Der er dog meget få der har oplevet det, og ingen jeg
 > har hørt om har oplevet det på en nyere MC med friske koblingsplader. Hvis
 > der står på olien at den er tilsat additiver for forbedret benzin økonomi,
 > ville jeg dog holde mig væk, da det skulle være reklame betegnelsen for
 > friktionsnedsættende additiver.
 >
 > Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på
 din
 > gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget
 > håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst
 > begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr. liter.
 > Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det
 > med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo
 tydeligt
 > at man får bedre kvalitet til færre penge!
 >
 > Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i
 et
 > glas vand.
 >
 > Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse
 som
 > de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at
 > vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til
 koblinger
 > i oliebad dvs. motorcykler.
 >
 > Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos
 www.louis.de.
> Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for den afgift der
 er
 > på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det giver en liter pris
 på
 > om kring50kr/L hvis man regner porto med. Det synes jeg er uslåeligt, og
 > slår al API argumentation   
>
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Polyteknisk MC Forening (PMC)
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (08-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  08-02-05 01:21 |  
  |   
            Kong wrote:
 > Er stadig i tvivl om hvilken olie jeg skal tage. Min cykel er en Kawasaki
 > ZZR 600 fra 1993, og ud fra hvad jeg kan læse burde jeg vælge en af disse to
 > hos louis:
 > 
 > MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.
 > 
 > Teilsynthetisch
 > SAE 10W-40
 > 4-T, Super-Leichtlauföl
 > 
 > eller
 > 
 > MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.
 > 
 > Vollsynthetisch
 > SAE 10W-50
 > 4-Takt
 > 
 > Louis foreslår selv bare en 10W-40 til min maskine, men vil gerne forkælle
 > den :)
 
 ZZR'eren er langt over 10 år gammel, så den halvsyntetiske rækker fint!
 Når nu du ikke ved hvilken olie den hidtil har kørt med, er det ikke 
 forkælelse at bruge den dyreste/fineste - Hvis(?) motoren tager skade af 
 at køre med mineralsk olie lapper syntetisk olie ikke op på dét :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-02-05 10:51 |  
  |   
            
Lars M skrev i meddelelsen <4205c363$0$272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 Hej Lars
 >er den Mobil Synt 5W/40 som Harald Nyborg sælger ok til MC?
 Jeg ved at den fungerer fremragende på "fie", men det er jo ingen garanti
 for at Du vil opleve det samme.
 mvh
 Orla
 vtr1000fie
 >/Lars M - Yamaha R6
 > http://www.dfmc.dk?id=524
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-02-05 11:41 |  
  |   
            Orla Pedersen wrote:
 > Lars M skrev i meddelelsen <4205c363$0$272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 > 
 > Hej Lars
 > 
 > 
 >>er den Mobil Synt 5W/40 som Harald Nyborg sælger ok til MC?
 > 
 > 
 > 
 > Jeg ved at den fungerer fremragende på "fie", men det er jo ingen garanti
 > for at Du vil opleve det samme.
 
 Prøv at lave en højgearsstart og se om du kan kontrollere tilkoblingen 
 uden at den på noget tidspunkt "hugger i" - Hvis ikke, så fungerer det 
 ikke så fremragende som du tror :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-02-05 13:58 |  
  |   
            
 Armand skrev i meddelelsen ...
 
 >Prøv at lave en højgearsstart og se om du kan kontrollere tilkoblingen
 >uden at den på noget tidspunkt "hugger i" - Hvis ikke, så fungerer det
 >ikke så fremragende som du tror :-|
 
 
 På din tidligere opfordring done ! Fungerer fint. Jeg tror på forskel mellem
 ulige olier, men ikke på at en olie kan blive for "koldstartstynd".
 
 mvh
 Orla
 
 >--
 >Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Lars M (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars M | 
  Dato :  06-02-05 16:39 |  
  |  
 
            >>Jeg ved at den fungerer fremragende på "fie", men det er jo ingen garanti
 >>for at Du vil opleve det samme.
 Hej Orla og andre der har svaret.
 Tak for info. Den her NG rykker fanme.
 Det lyder fint for mig. Det kan m.a.o komme an på et forsøg uden at man skal
 frygte havari.
 Glider den - så dropper jeg det....selvom det måske så kan kaldes en "god
 Wheelie-olie"...harh harh
 /Lars Martin - Yamaha R6
 http://www.dfmc.dk?id=524
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Mikkel Lyngbye (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Lyngbye | 
  Dato :  07-02-05 18:46 |  
  |  
 
            Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD
 ved ikke lige hvad CD står for men synes det lyder billigt.
 Nogle der har erfaring med det?
 "Lars M" <mumbo@jumbo.dk> wrote in message 
 news:42063a37$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>>Jeg ved at den fungerer fremragende på "fie", men det er jo ingen garanti
 >>>for at Du vil opleve det samme.
 >
 > Hej Orla og andre der har svaret.
 >
 > Tak for info. Den her NG rykker fanme.
 >
 > Det lyder fint for mig. Det kan m.a.o komme an på et forsøg uden at man 
 > skal
 > frygte havari.
 > Glider den - så dropper jeg det....selvom det måske så kan kaldes en "god
 > Wheelie-olie"...harh harh
 >
 > /Lars Martin - Yamaha R6
 >  http://www.dfmc.dk?id=524
>
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Martin Sørensen (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  07-02-05 19:18 |  
  |   
            > Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD
 
 API SG? Det er da ret ringe olie i forhold hvad man normalt finder i dag. Du 
 skriver ikke noget om prisen, men jeg plejer at give 75 kr. (10 Euro) for 4L 
 semisyntetisk API SL olie ved louis.de.
 
 signing off.. Martin Sørensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Mikkel Lyngbye (08-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikkel Lyngbye | 
  Dato :  08-02-05 10:56 |  
  |   
            Det koster 70 kr. Grunden til at ejg synes at det er biligt er at jeg gav 
 89kr ltr for Top speed 4T olie, det er JASO MA, API SG.
 
 men jeg har lige været inde op louise.de og kan ikke rigtig finde noget 
 olie... mit tysk er heller ikke det bedste, men hvis du vil smide et link 
 vil jeg være glad :)
 
 /Mikkel
 
 
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message 
 news:cu8bdg$13uc$1@news.cybercity.dk...
 >> Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD
 >
 > API SG? Det er da ret ringe olie i forhold hvad man normalt finder i dag. 
 > Du skriver ikke noget om prisen, men jeg plejer at give 75 kr. (10 Euro) 
 > for 4L semisyntetisk API SL olie ved louis.de.
 >
 > signing off.. Martin Sørensen
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Martin Sørensen (08-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  08-02-05 11:08 |  
  |   
            > Det koster 70 kr. Grunden til at ejg synes at det er biligt er at jeg
 > gav 89kr ltr for Top speed 4T olie, det er JASO MA, API SG.
 > men jeg har lige været inde op louise.de og kan ikke rigtig finde
 > noget olie... mit tysk er heller ikke det bedste, men hvis du vil
 > smide et link vil jeg være glad :)
 
 louis.de (ikke louise.de), varenummer 10038521. Jeg kan se at den desværre
 ikke er på tilbud lige nu, men koster 16 Euro. Kvaliteten er der dog ikke
 noget i vejen med.
 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Martin Sørensen (08-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  08-02-05 11:08 |  
  |   
            > Det koster 70 kr. Grunden til at ejg synes at det er biligt er at jeg
 > gav 89kr ltr for Top speed 4T olie, det er JASO MA, API SG.
 > men jeg har lige været inde op louise.de og kan ikke rigtig finde
 > noget olie... mit tysk er heller ikke det bedste, men hvis du vil
 > smide et link vil jeg være glad :)
 
 louis.de (ikke louise.de), varenummer 10038521. Jeg kan se at den desværre 
 ikke er på tilbud lige nu, men koster 16 Euro. Kvaliteten er der dog ikke 
 noget i vejen med.
 
 signing off.. Martin Sørensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Steen E. (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen E. | 
  Dato :  07-02-05 19:36 |  
  |  
 
            "Mikkel Lyngbye" <maane@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:cu89gv$11j2$1@news.cybercity.dk...
 > Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD
 >
 > ved ikke lige hvad CD står for men synes det lyder billigt.
 > Nogle der har erfaring med det?
 >
 Er det til plæneklipperen ?   
Når nu du kan få 4 L JASO MA godkendt delsyntetisk olie hos Louis til 16 
 Euro ?
 Prøv at læse de vise ord i Jens Bager Jensens indlæg tidligere, det 
 dækker IMHO problemstillingen godt.
 -- 
 Steen E.
 http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jo (11-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jo | 
  Dato :  11-02-05 22:57 |  
  |  
 
            Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW K1200?
 Jo
 "Mikkel Lyngbye" <maane@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:cu89gv$11j2$1@news.cybercity.dk...
 > Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD
 >
 > ved ikke lige hvad CD står for men synes det lyder billigt.
 > Nogle der har erfaring med det?
 >
 >
 > "Lars M" <mumbo@jumbo.dk> wrote in message
 > news:42063a37$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >>>Jeg ved at den fungerer fremragende på "fie", men det er jo ingen
 garanti
 > >>>for at Du vil opleve det samme.
 > >
 > > Hej Orla og andre der har svaret.
 > >
 > > Tak for info. Den her NG rykker fanme.
 > >
 > > Det lyder fint for mig. Det kan m.a.o komme an på et forsøg uden at man
 > > skal
 > > frygte havari.
 > > Glider den - så dropper jeg det....selvom det måske så kan kaldes en
 "god
 > > Wheelie-olie"...harh harh
 > >
 > > /Lars Martin - Yamaha R6
 > >  http://www.dfmc.dk?id=524
> >
 > >
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Jens Jacob Bager Jen~ (12-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  12-02-05 09:23 |  
  |   
            > Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW
 > K1200?
 
 Hej Jo
 
 Hvilken tykkelse skal den have ifølge BMW?
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jo (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jo | 
  Dato :  13-02-05 11:58 |  
  |   
            > Hej Jo
 >
 > Hvilken tykkelse skal den have ifølge BMW?
 >
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 Iflg. den medfølgende bog, er der følgende muligheder, alt efter
 temperaturen:
 
 SAE 20 (-20-+10 grader)
 SAE 30 (0 - +30 grader)
 SAE 40 (+20 og op)
 SAE 20W-50 (-10 grader og op)
 SAE 15 W-50 (-15 grader og op)
 SAE 15 W-40 (-15 - +30 grader)
 SAE 10 W-40 (-20 - +20 grader)
 SAE 10W-30 (-20 - +10 grader)
 SAE 10 w_X "Special Oils" (x>40) (-20 grader og op)
 SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader.
 
 Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG/CE oile hos Biltema i
 Sverige for under 400,- svenske kroner. Det er jo dejligt billigt, hvis det
 ikke skader motoren. Jeg ved ikke rigtig, om jeg kan henføre min olie til
 den sidstnævnte kategori af "Special Oils"?
 
 Jo.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jo (13-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jo | 
  Dato :  13-02-05 12:12 |  
  |   
            
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
 meddelelse news:375smsF58uq78U1@individual.net...
 > > Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW
 > > K1200?
 >
 > Hej Jo
 >
 > Hvilken tykkelse skal den have ifølge BMW?
 >
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
  - og i øvrigt:
 Bogen siger også, at man kan anvende API-klassifikationerne SF, SG, SH, og
 også CD og CE, eller CCMC-klassifikation G4 eller G5. PD2 er også
 tilladelig. Min olie er 5w-50 API SG/CE.
 
 Jo.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  06-02-05 12:29 |  
  |  
 
            "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:
 > Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til motorer hvor
 > koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler).  Derfor
 > kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til at glide
 > hvis du er meget uheldig.
 [...]
 > Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en
 > betegnelse som de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået
 > sig sammen om at vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er
 > den godkendet til koblinger i oliebad dvs. motorcykler.
 Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
 mærket API SL _og_ JASO MA?   
-- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jens Jacob Bager Jen~ (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  06-02-05 16:12 |  
  |  
 
            > Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
 > mærket API SL _og_ JASO MA?   
Ja og? Der er ingen der siger at en SL olie får koblingen til at glide kun 
 at den _måske_ får koblingen til at glide. Hvis en SL olie er MA godkendt, 
 så er den fin til oliebadede koblinger. Intet mystisk der.
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-02-05 16:34 |  
  |   
            
Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87is560vwz.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
 >
 >Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
 >mærket API SL _og_ JASO MA?   
Det er jo lige det....  Jeg kom engang "til" at overvære hvordan en
 sønderjydsk krovært "genbrugte" dyre vinflasker, "ingen bemærkede det" sagde
 han..... I øvrigt har jeg aldrig, hverken før eller siden, spist mig mæt i
 stegte ål..... Ganske gratis i øvrigt     
mvh
 Orla
 >--
 >mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kong (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kong | 
  Dato :  06-02-05 19:10 |  
  |  
 
            Det er en Kawasaki ZZR 600 (E-model). En olie fra Louis som andre foreslår
 bliver det nok så, vil ikke spare på olien så skal bare være top notch.
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
 news:cu3uvp$2mb9$1@news.cybercity.dk...
 > > Skal have skiftet olie på min MC, siden det er første gang ved jeg
 > > ikke hvilket er bedst. Hvad anbefaler I?
 >
 > Hvilken MC er det?
 > 10W-40 semisyntetisk kan bruges på de fleste cykler, men det kører du på
 en
 > MZ er det nok overkill.   
>
 > signing off.. Martin Sørensen
 >
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jes Vestervang (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jes Vestervang | 
  Dato :  06-02-05 20:42 |  
  |  
 
            "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:
 >> Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
 >> mærket API SL _og_ JASO MA?   
>
 > Ja og? Der er ingen der siger at en SL olie får koblingen til at glide kun 
 > at den _måske_ får koblingen til at glide. Hvis en SL olie er MA godkendt, 
 > så er den fin til oliebadede koblinger. Intet mystisk der.
 Ja, ok, det så bare ud som om at det var enten-eller, selvom det er
 både og... eller noget   
-- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-02-05 21:26 |  
  |  
 
            Jes Vestervang wrote:
 > "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:
 > 
 > 
 >>>Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
 >>>mærket API SL _og_ JASO MA?   
>>
 >>Ja og? Der er ingen der siger at en SL olie får koblingen til at glide kun 
 >>at den _måske_ får koblingen til at glide. Hvis en SL olie er MA godkendt, 
 >>så er den fin til oliebadede koblinger. Intet mystisk der.
 > 
 > Ja, ok, det så bare ud som om at det var enten-eller, selvom det er
 > både og... eller noget   
Fra og med (var det?)SG KAN olien hænde at være tilsat 
 friktionsnedsættende additiver!
 Med andre ord kan Louis' SL sagtens være uden, ligesom at man på 
 etiketten bør kunne læse sig til om der er disse additiver i eller ej 
 når API-designationen giver risiko for sådant!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  06-02-05 16:34 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |