| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Dæk gummi index og kvalitet Fra : Torben V. Mogensen | 
  Dato :  04-02-05 22:33 |  
  |  
 
            Hej
 Efterhånden har jeg fået noget erfaring med dæk, fra MC, knallert og bil,
 hvor godt de står fast og hvor lang tid de holder. Og så kunne det være rart
 at vide hvad der er dækkets egenskaber før man køber det, ud over standard
 som størrelse, hastighed og vægt.
 Jeg har godt nok mest erfaring fra bildæk over længst tid, men mit spørgsmål
 er også  til MC dæk, hvor der vel må gælde noget lignende, men jeg kender
 ikke nok til index som gælder dækgummiblandingen.
 Her kommer nogle info på de dæk jeg har, og kørt på i bil.
 1 Bridgestone Potenza  225/60R14  RE71  94V        Treadwear 140  traction A
 Temp A   K8902 E71TZ CFF  DOT EJHO
 2  Cooper Cobra  245/60R14  98T  M+S  25738-1    Treadwear  440  traction A
 Temp B   design 9508
 3  Fulda Kristall Gravito  185/70R14  88T  M+S    025692    E13  Ti-Fro3584
 Fd852DQTAT B
 MC dæk:
 4  Metzeler Perfect   ME77  4.00-18.64S  (1378)  MOPM11E
 5  Pirelli  Supersport  Phantom  120/90 V 18  1SP   MT 28    V.T.64.03.323
 Dæk nr 1  står meget godt fast, selv i regnvejr også hvis der ligger et par
 cm vand på vejen.  Klarede sig rimelig godt i snevejr, for at være
 sommerdæk. Stod bare godt fast selvom de var slidte! Alt i alt de bedste dæk
 jeg har prøvet pt.
 Men de blev jo slidt efterhånden, og jeg ville have rullediameter til at
 passe med speedometer, så dæk nr 2.
 Jeg må sige de holder fantastisk længe, kører nu på 7. år med dem og der er
 stadig noget tilbage endnu. Men ulempen er at de er meget hårde i gummiet.
 De er kun gode over ca 20 grader.. Og de er dårlige i regnvejr og i koldt
 vejr, og skal passe på nedbremsning på de hvide striber på vejene.  Og sne
 uha......, de har vist et andet formål!   Men de har sandelig holdt længe.
 Dæk 3   er så mine vinterdæk det klarer det meget godt i koldt vejr og  i
 sne.  De kunne nok klare sneen en anelse bedre, men omgås med mere vægt i
 bilen.  Hen på foråret skal de så skiftes i tide, for ellers flyder gummiet
 næsten af i varmen.  Så de er bedst under 10 grader..
 Så når dæk nr 2 snart er slidt, vil jeg jo gerne vide hvordan  dæk indexet
 skal se ud for at få et dæk som er lige så godt eller bedre som dæk nr 1
 Bridgestone. Og er godt nok fra omkring 10 grader og op efter.
 Og nyt vinterdæk som bedre står fast i sne end nr 3.
 Og når jeg skal vælge dæk til MC  vil jeg ihvertfald være ked af at have
 haft et dæk så hårdt som dæk nr 2.
 Fandt et link, men får ikke klarhed over det, med mine oplevelser mellem dæk
 1 og 2, med fx treadwear.
 http://www.yokohamatire.com/ututqg.asp
Nogen der har et bedre link, eller kan forklare gummiblandingsindex?
 MVH
 Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Torben V. Mogensen (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben V. Mogensen | 
  Dato :  06-02-05 18:58 |  
  |   
             Hej troede der var mange der vidste noget om dæk og dækkvalitet her i
 forumet.?
 Også dem som kører på baner, må vide noget......
 
 Hvad vælger i dæk efter  er det kun pris og størrelse I går efter?
 
 MVH
 
 Torben
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  06-02-05 19:46 |  
  |  
 
            Torben V. Mogensen wrote:
 >  Hej troede der var mange der vidste noget om dæk og dækkvalitet her i
 > forumet.?
 I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et gummiblandingsindex 
 - og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville kunne enes om at 
 definere et indeks, der dækker de forskellige gummiblandingers kvalitet 
 og egenskaber   
Hånden på hjertet og for at konkludere dit meget vidt favnende 
 spørgsmål: Forvent ikke at man kan vælge dæk efter betegnelser trykt på 
 dæksiden - dertil er der for mange faktorer at tage i betragtning. Både 
 hvad angår dæk, maskine og kører   
Og det gælder forøvrigt også for bildæk IMHO
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  06-02-05 22:09 |  
  |  
 
            Richard wrote:
 >  
 > I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et gummiblandingsindex 
 > - og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville kunne enes om at 
 > definere et indeks, der dækker de forskellige gummiblandingers kvalitet 
 > og egenskaber   
Det eneste der er at gå efter i den retning, er de betegnelser 
 dækfabrikanterne sætter på deres blødere sports-dæk á f.eks. Pirelli's 
 (tidligere?) "sportscomp"; Michelin's "sport" hhv. "race"; Bridgestone's 
 "SS" og Dunlop's "RR"!
 > 
 > Hånden på hjertet og for at konkludere dit meget vidt favnende 
 > spørgsmål: Forvent ikke at man kan vælge dæk efter betegnelser trykt på 
 > dæksiden - dertil er der for mange faktorer at tage i betragtning. Både 
 > hvad angår dæk, maskine og kører   
Absolut!
 Det er en meget set vildfarelse at folk monterer racinc compuounds på 
 deres sportsmodeller: Faktisk er de vildeste sportsdæk skabt til at 
 holde til mosten under vedvarende acceleration og nedbremsninger, 
 hvorved de under normale gadeforhold vil holde sig for kolde til at være 
 bedre end et hvilketsomhelst andet gadedæk   
Da jeg racede min RGV var jeg meget glad for ganske almindelige 
 Bridgestone BT50 (der dog ikke var mere almindelige end at de var 
 udviklet til std.montering på CBR900 ved dennes lancering); men en 
 kammerat, der tog imod anbefalingen af dem, var chokeret over hvor 
 ubrugeligt "glatte" de var!
 Dén historie siger to ting om emnet:
 - Hvor forskelligt opfattende og kravsættende vi er.
 - At almindelige gadedæk udviklet til en relativ tung 900'er kan være 
 for bløde til at racebrug på en 250'er.
 I det sidste kan man tillige læse mellem linierne at racedæk faktisk ér 
 "koldere" end gadedæk!
 Hylderne i DSB-kiosken bugner af mc-magasiner der lever af at levere 
 læserne vurderinger af såvel motorcykler, som tilbehør, og deriblandt er 
 der jævnligt sammenligningstests af dæk iblandt, og det er dér at man 
 kan danne sig de bedste forhåndsindtryk og sidenhen gøre sine egne 
 erfaringer. I den retning er det jo nærmest en fordel at et mc-bagdæk 
 ikke sjældent er nedslidt før 10.000km   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Richard (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  06-02-05 22:35 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 >> I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et 
 >> gummiblandingsindex - og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville 
 >> kunne enes om at definere et indeks, der dækker de forskellige 
 >> gummiblandingers kvalitet og egenskaber   
> 
 > Det eneste der er at gå efter i den retning, er de betegnelser 
 > dækfabrikanterne sætter på deres blødere sports-dæk á f.eks. Pirelli's 
 > (tidligere?) "sportscomp"; Michelin's "sport" hhv. "race"; Bridgestone's 
 > "SS" og Dunlop's "RR"!
 Men synes snarere at være fabrikantens egen betegnelse snarere end et 
 generelt anvendt indeks, som Torben vist er ude efter IMHO
 > Hylderne i DSB-kiosken bugner af mc-magasiner der lever af at levere 
 > læserne vurderinger af såvel motorcykler, som tilbehør, og deriblandt er 
 > der jævnligt sammenligningstests af dæk iblandt, og det er dér at man 
 > kan danne sig de bedste forhåndsindtryk og sidenhen gøre sine egne 
 > erfaringer. I den retning er det jo nærmest en fordel at et mc-bagdæk 
 > ikke sjældent er nedslidt før 10.000km   
Ja, enig. Men pokkers når man som jeg blot kører få kkm pr. år pr. mc - 
 og er for nærig til blot at skifte, når et tilsyneladende bedre dæk er i 
 syne, og de gamle hverken er kørt halvt ned endsige er blevet stive af 
 ælde endnu...
 Hm, det kunne være, man skulle starte en dækbytteklub   
--
 Richard Pade, Soigenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Torben V. Mogensen (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben V. Mogensen | 
  Dato :  07-02-05 00:52 |  
  |   
            
> >> I al beskedenhed, men - errh, har aldrig hørt om et
 > >> gummiblandingsindex - og jeg tvivler stærkt på, at dækbranchen ville
 > >> kunne enes om at definere et indeks, der dækker de forskellige
 > >> gummiblandingers kvalitet og egenskaber   
> >
 > > Det eneste der er at gå efter i den retning, er de betegnelser
 > > dækfabrikanterne sætter på deres blødere sports-dæk á f.eks. Pirelli's
 > > (tidligere?) "sportscomp"; Michelin's "sport" hhv. "race"; Bridgestone's
 > > "SS" og Dunlop's "RR"!
 >
 > Men synes snarere at være fabrikantens egen betegnelse snarere end et
 > generelt anvendt indeks, som Torben vist er ude efter IMHO
 >
 > > Hylderne i DSB-kiosken bugner af mc-magasiner der lever af at levere
 > > læserne vurderinger af såvel motorcykler, som tilbehør, og deriblandt er
 > > der jævnligt sammenligningstests af dæk iblandt, og det er dér at man
 > > kan danne sig de bedste forhåndsindtryk og sidenhen gøre sine egne
 > > erfaringer. I den retning er det jo nærmest en fordel at et mc-bagdæk
 > > ikke sjældent er nedslidt før 10.000km   
>
 > Ja, enig. Men pokkers når man som jeg blot kører få kkm pr. år pr. mc -
 > og er for nærig til blot at skifte, når et tilsyneladende bedre dæk er i
 > syne, og de gamle hverken er kørt halvt ned endsige er blevet stive af
 > ælde endnu...
 >
 > Hm, det kunne være, man skulle starte en dækbytteklub   
Jeg kan følge jeres argumenter at der er mange faktorer som spiller ind.  Om
 vægt, HK, fører, vejr. temp., hvor skarpe sving man tager og med hvilken
 hastighed.  Men når jeg nu kender min egen køre stil, og har prøvet nogle
 dæk og hvad jeg så synes om dem, og skal ud at købe nogle nye. Vil jeg jo
 gerne kunne bruge den erfaring til at vælge et nyt dæk efter, altså et slags
 index at de fx er så bløde og hvis jeg så vil have nogle endnu blødere eller
 hårdere så kan man sammenligne på et index.  For ellers bliver erfaringen jo
 ligesom smidt væk og man starter på bar bund igen, og er nærmest nødsaget at
 selv slide dækkene op man selv har købt. Og evt blive nød til at ændre
 kørestil, være endnu mere påpasselig i fx regnvejr, fordi dækkene ikke kan
 dræne vand så godt.
 Og lige de Bridgestone jeg synes godt om findes ikke mere, så jeg kan jo
 ikke vælge de samme igen.
 Og nye test med nye dæk og testdrivere i diverse blade siger vel mest om
 deres køremønster, og ikke iforhold til noget direkte sammenligneligt med
 sit eget køremønster?
 Det undrer mig faktisk at der ikke findes noget mere håndgribeligt med
 gummiet!
 For egentlig vil jeg heller køre på et godt blødt gummi dæk, som er slidt,
 end et nyt hårdt dæk med optimale riller til dræn.
 Er der så mon noget sammenligneligt internt hos en producent, hvis der ikke
 er et standard index?
 God idé med dækbytteklub          men spørger jo netop for at man kan vide
 hvad dækkets egenskaber er før køb, som man undgår at lave en dækbytteklub.
 En sælger vil jo ofte anbefale det dæk han har mest fortjeneste på, og inden
 man skal skifte igen er der kommet en ny dæk model.
 Hvordan vælger I dæk?
 MVH
 Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Armand (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  07-02-05 17:31 |  
  |  
 
            Torben V. Mogensen wrote:
 >>>>
 > 
 > Jeg kan følge jeres argumenter at der er mange faktorer som spiller ind.  Om
 > vægt, HK, fører, vejr. temp., hvor skarpe sving man tager og med hvilken
 > hastighed.  Men når jeg nu kender min egen køre stil, og har prøvet nogle
 > dæk og hvad jeg så synes om dem, og skal ud at købe nogle nye. Vil jeg jo
 > gerne kunne bruge den erfaring til at vælge et nyt dæk efter, altså et slags
 > index at de fx er så bløde og hvis jeg så vil have nogle endnu blødere eller
 > hårdere så kan man sammenligne på et index.  For ellers bliver erfaringen jo
 > ligesom smidt væk .........
 Bedste mulighed er at spørge til alternativer til dit nuværende her på 
 gruppen :-/
 > 
 > Og lige de Bridgestone jeg synes godt om findes ikke mere, så jeg kan jo
 > ikke vælge de samme igen.
 Du kunne jo starte med at oplyse hvilke Bridgestone at det drejer sig om!
 Det kunne hænde at der allerede sidder en med samme yndlingsdæk og som 
 hér fundet et godt alternativ :-/
 > Og nye test med nye dæk og testdrivere i diverse blade siger vel mest om
 > deres køremønster, og ikke iforhold til noget direkte sammenligneligt med
 > sit eget køremønster?
 Ifald at testen indeholder et dæk man har praktisk erfaring med, kan man 
 jo sammenligne de øvrige op imod dette.
 Derudover deles sådanne tests op i kategorier á holdbarhed, vanddræning 
 og deslige, hvorved man da har mulighed for at pille de egenskaber ud, 
 som man vægter højest!
 > Det undrer mig faktisk at der ikke findes noget mere håndgribeligt med
 > gummiet!
 > For egentlig vil jeg heller køre på et godt blødt gummi dæk, som er slidt,
 > end et nyt hårdt dæk med optimale riller til dræn.
 > Er der så mon noget sammenligneligt internt hos en producent, hvis der ikke
 > er et standard index?
 Nix!   
> Hvordan vælger I dæk?
 Jeg synes faktisk at det er nervepirrende at tage hul på en anden 
 dæktype end den man hidtil har haft tillid til. Så for mit vedkommende 
 er der ikke så megen roden rundt blandt alternativerne.
 En af mine helt store Ahaa-oplevelser(™) var med et Pirelli Phantom 
 sportscomp. der havde rigtigt godt fat i asfalten, hvilket også var 
 mærkbart i vådt føre - Men når de (endelig) blokerede på våd vejbane 
 blev de øjeblikkeligt glatte som grøn sæbe =  
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Richard (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  07-02-05 18:08 |  
  |  
 
            Torben V. Mogensen wrote:
 > Men når jeg nu kender min egen køre stil, og har prøvet nogle
 > dæk og hvad jeg så synes om dem, og skal ud at købe nogle nye. Vil jeg jo
 > gerne kunne bruge den erfaring til at vælge et nyt dæk efter, altså et slags
 > index at de fx er så bløde og hvis jeg så vil have nogle endnu blødere eller
 > hårdere så kan man sammenligne på et index.
 Problemet med et sådant indeks er jo, at både dækkets gummiblanding(er), 
 dets opbygning i lag på langs, skrå og tværs, dæksidens stivhed, 
 slidbanens tværprofil, højde og mønster etc. alle har indflydelse på 
 dækkets egenskaber. Når der til lægges cyklernes forskellighed og 
 kørernes meget subjektive oplevelse af dækket, så er der bare alt for 
 mange variabler   
> Hvordan vælger I dæk?
 Til mc'erne ihvertfald ikke ud fra egne eller andres erfaringer med 
 bildæk    - spøg til side, som Armand er inde på: Læser dæktest, helst 
 udført med samme eller en sammenlignelig cykel, og hvor man kender 
 mindst et af dækkene fra eget brug. Og taler med andre kørere af samme 
 cykel, sammenligner deres køremønster, behov og erfaring med egne - og 
 vælger ud derfra et sæt Bridgestone BT45 eller Avon Roadrunner fx   
På Nettet finder du en rimelig ny og ret grundig dæktest hos Motorrad på 
 motorradonline.de - Tests - Grosser Reifentest 2004. At den allerede er 
 refereret et par gange eller fem herinde de sidste par måneder, bliver 
 den ikke dårligere af   
--
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
 www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Torben V. Mogensen (17-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben V. Mogensen | 
  Dato :  17-02-05 10:30 |  
  |   
            
>
 > Problemet med et sådant indeks er jo, at både dækkets gummiblanding(er),
 > dets opbygning i lag på langs, skrå og tværs, dæksidens stivhed,
 > slidbanens tværprofil, højde og mønster etc. alle har indflydelse på
 > dækkets egenskaber. Når der til lægges cyklernes forskellighed og
 > kørernes meget subjektive oplevelse af dækket, så er der bare alt for
 > mange variabler   
>
 > > Hvordan vælger I dæk?
 >
 > Til mc'erne ihvertfald ikke ud fra egne eller andres erfaringer med
 > bildæk    - spøg til side, som Armand er inde på: Læser dæktest, helst
 > udført med samme eller en sammenlignelig cykel, og hvor man kender
 > mindst et af dækkene fra eget brug. Og taler med andre kørere af samme
 > cykel, sammenligner deres køremønster, behov og erfaring med egne - og
 > vælger ud derfra et sæt Bridgestone BT45 eller Avon Roadrunner fx   
>
 > På Nettet finder du en rimelig ny og ret grundig dæktest hos Motorrad på
 > motorradonline.de - Tests - Grosser Reifentest 2004. At den allerede er
 > refereret et par gange eller fem herinde de sidste par måneder, bliver
 > den ikke dårligere af   
>
 > --
 Jeg synes faktisk at det er nervepirrende at tage hul på en anden
 dæktype end den man hidtil har haft tillid til. Så for mit vedkommende
 er der ikke så megen roden rundt blandt alternativerne.
 En af mine helt store Ahaa-oplevelser(T) var med et Pirelli Phantom
 sportscomp. der havde rigtigt godt fat i asfalten, hvilket også var
 mærkbart i vådt føre - Men når de (endelig) blokerede på våd vejbane
 blev de øjeblikkeligt glatte som grøn sæbe =  
Teksten over er sammenklippet fra jer to.
 Jeg kan sådan se at I på en måde også har indfundet jer med at man ikke lige
 kan købe det dæk man ønsker til sit behov, ud fra de nuværende info. man får
 fra dækproducent.  Selvom der er mange faktore der spiller ind, men man kan
 jo vælge et med samme karkasse opbygning så ved man ihvertfald det. Men
 mener stadig at selve gummiblandingen er en af de vigtigste faktore.   Reelt
 kan man ikke vide om man køber nogle skjøteglatte eller nogle så bløde at de
 lægger sorte striber på vejbanen (ved alm. rolig kørsel)
 Hvis man lige sammenligner med andet teknik, at man købte en MC kun på
 udseenet uden at vide noget om motoren.  Der vil man jo næsten vide alt i
 mindste detalje, motortype, RPM, HK, moment, cyl. knaster mm..
 Og så med dæk   kan man ikke få disse oplysninger.  Og må ty til andre som
 har været testkører før en selv, og ellers ikke tør at skifte til en ny
 dæktype/mærke   hvis man først har fundet et dæk som er rimeligt!
 Kom lige til at tænke på at hvis man er glad for en dækform og karkasse, og
 dækket bare er slidt.  Hvad så med at få et regummieret, så bør man vel selv
 kunne vælge gummiblanding.................... så det bliver det perfekte
 dæk?
 Er der noget med en lavere max. hastighed på et regummieret dæk?
 MVH
 Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           rbk17 (11-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : rbk17 | 
  Dato :  11-02-05 10:06 |  
  |   
            On Sun, 06 Feb 2005 18:57:30 +0100, Torben V. Mogensen wrote:
 
 >  Hej troede der var mange der vidste noget om dæk og dækkvalitet her i
 > forumet.?
 > Også dem som kører på baner, må vide noget......
 > 
 > Hvad vælger i dæk efter  er det kun pris og størrelse I går efter?
 > 
 > MVH
 > 
 > Torben
 
 Ja det ville være fint med et eller flere index, som sammenligner dæk
 under nogle forskeldinge forhold (f.eks. ved -10, 0, +10 og 30 grader C
 og 1mm vand...) lige som man gør med olie (SAE40...).
 
 Jeg tror ikke at der er 2 dækproducenter der bruger det samme gummi til
 mere end 1 serie, så hver serie skulle testes...
 /rbk17
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |