| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Valg af hydraulisk cylinder Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  04-02-05 16:06 |  
  |  
 
            Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk cylinder 
 (fodermesteren i Tistrup svigtede li´godt) hvad hedder sådan en nærmere 
 betegnet (har været indenom divers forhandleres sites og der er jo nok at 
 vælge imellem) typer osv.
 Øjernes indre diameter skal være 20mm (eller større med foring)
 Korteste længde skal være 400mm fra midt øje til midt øje
 Længste længde skal være 700mm fra midt øje til midt øje
 Kigger blandt andet her:
 http://www.avn.dk/hydraulik/media/documents/Side%202.2%20Cylindre%20enkeltvir
kende%20type%20EV.pdf
 Er det noget i den stil?
 -- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Gammel tømrer der ikke har en stand forskid på hydraulik   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Richard (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  04-02-05 17:07 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen wrote:
 > Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk 
 cylinder 
 > (fodermesteren i Tistrup svigtede li´godt) hvad hedder sådan en nærmere 
 > betegnet
 Tjah, vi kunne jo kalde ham Kurt, Arne   
>  http://www.avn.dk/hydraulik/media/documents/Side%202.2%20Cylindre%20enkeltvir
> kende%20type%20EV.pdf
 > Er det noget i den stil?
 I princippet ja hvis du kan leve med, at den liften sænkes under sin egen 
 vægt - ellers skal du vælge en dobbeltvirkende   
--
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Arne Lorenzen (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  04-02-05 17:37 |  
  |  
 
            rpaderichard@netscape.net (Richard) skrev i
 news:cu06j1$blh$1@abbeden.bunk.cc: 
 >>  http://www.avn.dk/hydraulik/media/documents/Side%202.2%20Cylindre%20enke
>> ltvir kende%20type%20EV.pdf
 >> Er det noget i den stil?
 
 > I princippet ja hvis du kan leve med, at den liften sænkes under sin
 > egen vægt - ellers skal du vælge en dobbeltvirkende   
Hæ, man ka´sgi da heller ikke skrive 2 ord uden at bli´overfaldet   
Min "kurt" skal være enkeltvirkende: når man løfter er der 4-5 forskelligt 
 høje hak liften kan "hvile" i, når den skal ned løfter man den fri af hakkene 
 og slår palen fra, så er det self. dejligt at den kommer ned af sig selv   
-- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Richard (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Richard | 
  Dato :  04-02-05 22:58 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen wrote:
 > Hæ, man ka´sgi da heller ikke skrive 2 ord uden at bli´overfaldet   
Næ, hvorfor skulle du da være hævet over det   
> Min "kurt" skal være enkeltvirkende: når man løfter er der 4-5 forskelligt 
 > høje hak liften kan "hvile" i, når den skal ned løfter man den fri af hakkene 
 > og slår palen fra, så er det self. dejligt at den kommer ned af sig selv   
Det lyder fornuftigt, har ikke set din tegning; men så er det vel blot 
 at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til 
 liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge, eller?
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Arne Lorenzen (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  05-02-05 09:49 |  
  |  
 
            Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i
 news:4203f010$0$33620$edfadb0f@dread16.news.tele.dk: 
 > Arne Lorenzen wrote:
 >> Min "kurt" skal være enkeltvirkende: når man løfter er der 4-5
 >> forskelligt høje hak liften kan "hvile" i, når den skal ned løfter man
 >> den fri af hakkene og slår palen fra, så er det self. dejligt at den
 >> kommer ned af sig selv    
> Det lyder fornuftigt, har ikke set din tegning; men så er det vel blot 
 > at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til 
 > liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge,
 > eller? 
 Ja, det kan jeg forstå. Blandt andet dette at en cylinders arbejdslængde 
 (slag?) skal passe til det værktøj den påvirker - og stoppe i tide af sig 
 selv. 
 Var i starten gået ud fra at man bare selv stoppede den når den var højt nok 
 oppe, men det er forstår jeg nu ret risikabelt    
Overskrift i DMC-bladet: "Fazer forsvandt gennem garagetag"
 -- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-02-05 11:44 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen wrote:
 > 
  >> ................. arbejdslængde passer til liften .............
 > 
 > Ja, det kan jeg forstå. Blandt andet dette at en cylinders arbejdslængde 
 > (slag?) skal passe til det værktøj den påvirker - og stoppe i tide af sig 
 > selv. 
 > Var i starten gået ud fra at man bare selv stoppede den når den var højt nok 
 > oppe, men det er forstår jeg nu ret risikabelt    
> Overskrift i DMC-bladet: "Fazer forsvandt gennem garagetag"
 Hæ!
 Godt opfattet!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-02-05 11:40 |  
  |  
 
            Richard wrote:
 > 
 >> Min "kurt" skal være enkeltvirkende: når man løfter er der 4-5 
 >> forskelligt høje hak liften kan "hvile" i, når den skal ned løfter man 
 >> den fri af hakkene og slår palen fra, så er det self. dejligt at den 
 >> kommer ned af sig selv   
> 
 > Det lyder fornuftigt, 
 Jup!
 Dobbeltvirkende cylindre er skabt til hvor man har brug for kræfter 
 eller præcision i begge vejes bevægelse og er derfor ganske unødvendigt 
 til denne brug.
 P.g.a. mer-prisen vil det således være ganske overordentligt overkill 
 med en dobbeltvirkende cylinder, og endvidere er en sådan tillige 
 voldsomt omkostnings-øgende da den fordrer brug af en dobbelt ventil der 
 både styrer trykkets retning á op/ned og den tilbagepressede (fra ikke 
 brugte retning) olies vej til tanken/reservoiret
 > .............har ikke set din tegning; men så er det vel blot 
 > at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til 
 > liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge, eller?
 Arbejdslængden er allerede stadfæstet, og til denne brug vil der nok 
 aldrig komme til at mangle pumpetryk, hvorved at den mindste 
 forekommende cylinder (á diameter) formodentlig vil være tilstrækkelig :-/
 --
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Arne Lorenzen (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  05-02-05 14:22 |  
  |  
 
            Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i 
 news:Ln1Nd.97748$Vf.3854316@news000.worldonline.dk:
 [klip]
 > Arbejdslængden er allerede stadfæstet, og til denne brug vil der nok 
 > aldrig komme til at mangle pumpetryk, hvorved at den mindste 
 > forekommende cylinder (á diameter) formodentlig vil være tilstrækkelig :-/
 > 
 > --
 > Armand.
 Så konklusionen er: Jeg behøver ikke at lave flere beregninger, bare på med 
 den cylinder jeg får fat i, bare den passer med øjesølerne og min/max-længde?
 (Er altså nødt til at spørge for at være helt sikker   
--------
 Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev også
 news:EC1Nd.97750$Vf.3854395@news000.worldonline.dk: 
 [klip]
 > Jamen, havde du ikke netop bundet dig selv lidt i at du havde 
 > motor+pumpe til jobbet, og derfor ikke var så interesseret i
 > alternativer?? 
 Jowda, det er rigtigt, men man skal aldrig lade alternativerne være 
 upåagtede. Pumpe og motor skulle jeg sikkert nemt komme af med   
Hvis det var.
 -- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Hint: Hvis signaturadskilleren udformes som: bindestreg bindestreg mellemrum 
 vil mange newsreaders kunne fjerne signaturen automatisk ved svar.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Brian Sørup (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Sørup | 
  Dato :  05-02-05 15:02 |  
  |   
            
"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns95F4924E3588Aalonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
 > Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i
 > news:Ln1Nd.97748$Vf.3854316@news000.worldonline.dk:
 >
 > [klip]
 >
 > > Arbejdslængden er allerede stadfæstet, og til denne brug vil der nok
 > > aldrig komme til at mangle pumpetryk, hvorved at den mindste
 > > forekommende cylinder (á diameter) formodentlig vil være
 tilstrækkelig :-/
 > >
 > > --
 > > Armand.
 >
 > Så konklusionen er: Jeg behøver ikke at lave flere beregninger, bare
 på med
 > den cylinder jeg får fat i, bare den passer med øjesølerne og
 min/max-længde?
 > (Er altså nødt til at spørge for at være helt sikker   
Hvis vi antager du får fat i en enkeltvirkende cylinder med 40mm
 stempelstang vil den trykke med 2*2*pi=12,5 Kg/bar.
 Hvis den skal trykke 1000Kg skal du bruge 80bar( du skal bruge lidt
 mere, da der er tryktab i systemet) - husk på at cylinderen ser en
 større belastning end den faktiske vægt pga. udvekslingen, den løfter jo
 ikke lodret op, men skubber til saksen.
 Hvis du bruger "kraft gange arm" kan du regne ud hvor meget der skal
 trykkes med for at løfte lift+MC.
 En lille detalje er, at jo større cylinderen er, jo roligere kører den
 pga. den større oliemængde pumpen skal levere.
 --
 Brian Sørup
 Honda VF 500 FII
 DMCN#733
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-02-05 15:56 |  
  |  
 
            Brian Sørup wrote:
 > "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
 > news:Xns95F4924E3588Aalonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
 > 
 >>Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i
 >>news:Ln1Nd.97748$Vf.3854316@news000.worldonline.dk:
 >>
 >>>Arbejdslængden er allerede stadfæstet, og til denne brug vil der nok
 >>>aldrig komme til at mangle pumpetryk, hvorved at den mindste
 >>>forekommende cylinder (á diameter) formodentlig vil være
 >>> tilstrækkelig :-/
 > 
 >>Så konklusionen er: Jeg behøver ikke at lave flere beregninger, bare
 >>på med den cylinder jeg får fat i, bare den passer med øjesølerne og
 >>min/max-længde?
 > 
 > Hvis vi antager du får fat i en enkeltvirkende cylinder med 40mm
 > stempelstang vil den trykke med 2*2*pi=12,5 Kg/bar.
 > Hvis den skal trykke 1000Kg skal du bruge 80bar( du skal bruge lidt
 > mere, da der er tryktab i systemet) - husk på at cylinderen ser en
 > større belastning end den faktiske vægt pga. udvekslingen, den løfter jo
 > ikke lodret op, men skubber til saksen.
 > Hvis du bruger "kraft gange arm" kan du regne ud hvor meget der skal
 > trykkes med for at løfteR lift+MC.
 Løftehøjde hhv. slaglængde!!
 Hvis cylinderen kan bevæge sig ligeså langt som bordet skal kunne 
 løftes, kan den monteres lodret under bordpladen og har dér en 
 belastning på 1:1.
 Hvis slaglængden medfører et bordløft på den dobbelte distance bliver 
 belastningen den dobbelte, og vice versa!
 En elektrisk hydraulikpumpe vil sikkert kunne levere op mod 200bar, så 
 selv med en spinkel cylinder vil der altid være tryk nok:-|
 > En lille detalje er, at jo større cylinderen er, jo roligere kører den
 > pga. den større oliemængde pumpen skal levere.
 En "plombe" i systemet, á en almindeligt brugt nåleventil, vil have 
 samme virkning og vil tillige have den forsinkende effekt som Gruby omtaler!
 Midt i alt skriveriet sidder jeg og får en ide:
 Et almindeligt forgaffel-teleskop, blot med en solid pakning istedet for 
 den letløbende simmerring, er en simpel og tilgængelig cylinder, hvis 
 slaglængde kan varieres ved at forlænge støddæmpermekanismen der sidder 
 monteret ud igennem bunden af inderrøret   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Ib Jakobsen (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  05-02-05 17:38 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Midt i alt skriveriet sidder jeg og får en ide:
 > Et almindeligt forgaffel-teleskop, blot med en solid pakning istedet for
 > den letløbende simmerring, er en simpel og tilgængelig cylinder, hvis
 > slaglængde kan varieres ved at forlænge støddæmpermekanismen der sidder
 > monteret ud igennem bunden af inderrøret   
Og som smed er du sikkert også klar over, at man kan købe stempelstang og
 cylinder i metermål. Og pakninger kan også købes i løsvægt. F.eks. fra:
 http://www.busakshamban.dk/
En lokal maskinfabrik laves en del stempler, da bønder og entrepenører kvæster
 sin part. Og kan som regel bygge en ny hurtigere og billigere end den originale.
 Man kunne også købe en kran fra Harald, og låne cylinderen fra den. Se:
 http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3884&n=10&KundeID=BL43KLYvjYjm0pjvmOs6RsHAO3jLgV4
--
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Arne Lorenzen (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  06-02-05 14:59 |  
  |  
 
            Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i
 news:4203f010$0$33620$edfadb0f@dread16.news.tele.dk: 
 > Det lyder fornuftigt, har ikke set din tegning; men så er det vel blot 
 > at sørge for, at cylinderens indbygningsmål og arbejdslængde passer til 
 > liften, og at din pumpe kan klare det tryk, cylinderen skal bruge,
 > eller? 
 Har smidt et par billeder på dk.binaer.motor med specs. udfra hvilke det 
 måske er muligt at aflæse kapaciteten? 
 Evt. også hvor man finder nyt pakningssæt til pumpen?
 -- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lasse (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lasse | 
  Dato :  04-02-05 18:26 |  
  |   
            Hej
 Jeg syntes at det er volsomt at købe et helt nyt stempel til din lift, 
 mest pga at det er skide dyrt. Jeg syntes at du skal gå ned til den lokale 
 traktormekanikker og spørge om han har et eller andet, eller han kan måske 
 henvise dig til en hugger i nærheden. Det gør vel ikke noget at det ikke 
 passer helt i størelsen.
 Ellers så har jeg selv bygget en mc lift og stod i sammen situation, hvor 
 jeg manglede et stempel, men droppede det fordi jeg syntes at det var for 
 dyrt. I stedet fik jeg en el-motor men en volsom gearing på og lavede et 
 viretræk i stedet, og det virker fint og har gjort det i 4 år nu.
 Hilsen Lasse
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Esben B (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Esben B | 
  Dato :  04-02-05 18:22 |  
  |  
 
            Hej du.
 Jeg har en cylinder liggende til en MC-lift.
 Den er desværre utæt og jeg fik bare en ny på garantien.
 Men så vidt jeg kan se skulle der nok kunne sættes en ny pakning i.
 Der er jo ingen grundt til den bare ligger og flyder i garagen så hvis du er
 interreseret kan vi nok finde en god pris.
 Hilsen Esben, Odense.
 ebo@bikez.dk
 "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message 
 news:Xns95F3A3EAFCD46alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
 > Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk 
 > cylinder
 > (fodermesteren i Tistrup svigtede li´godt) hvad hedder sådan en nærmere
 > betegnet (har været indenom divers forhandleres sites og der er jo nok at
 > vælge imellem) typer osv.
 >
 > Øjernes indre diameter skal være 20mm (eller større med foring)
 > Korteste længde skal være 400mm fra midt øje til midt øje
 > Længste længde skal være 700mm fra midt øje til midt øje
 >
 > Kigger blandt andet her:
 >  http://www.avn.dk/hydraulik/media/documents/Side%202.2%20Cylindre%20enkeltvir
> kende%20type%20EV.pdf
 >
 > Er det noget i den stil?
 >
 > -- 
 > Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
> Gammel tømrer der ikke har en stand forskid på hydraulik    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Arne Lorenzen (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  05-02-05 09:30 |  
  |  
 
            "Esben B" <exxsdfdsfsdffef@fednumse.dk> skrev i
 news:_aOMd.160$d53.85@news.get2net.dk: 
 > Jeg har en cylinder liggende til en MC-lift.
 > Den er desværre utæt og jeg fik bare en ny på garantien.
 > Men så vidt jeg kan se skulle der nok kunne sættes en ny pakning i.
 > Der er jo ingen grundt til den bare ligger og flyder i garagen så hvis
 > du er interreseret kan vi nok finde en god pris.
 Hvilke mål holder den?
 Indbygningsmål, arbejdslængde (aka "slaget"?), øjestørrelser, enkelt- eller 
 dobbeltvirkende?
 -- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Gammel tømrer der lige har lært lidt mere om hydraulik   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Sørup (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Sørup | 
  Dato :  04-02-05 20:03 |  
  |   
            
 "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
 news:Xns95F3A3EAFCD46alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
 > Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk
 cylinder
 > (fodermesteren i Tistrup svigtede li´godt) hvad hedder sådan en
 nærmere
 > betegnet (har været indenom divers forhandleres sites og der er jo nok
 at
 > vælge imellem) typer osv.
 >
 
 Tjek lige din dfmc-mail......
 --
 Brian Sørup
 Honda VF 500 FII
 DMCN#733
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Arne Lorenzen (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  04-02-05 20:13 |  
  |  
 
            "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i 
 news:36hv6cF50kirkU1@individual.net:
 > "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
 > news:Xns95F3A3EAFCD46alonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
 > Tjek lige din dfmc-mail......
 Har lige skrevet til dig......   
-- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Arne Lorenzen (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Lorenzen | 
  Dato :  05-02-05 10:11 |  
  |  
 
            Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
 news:Xns95F3A3EAFCD46alonospamdkfritidmot@62.243.74.162: 
 > Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk
 > cylinder 
 Nu blir jeg (lidt) i tvivl: Flere har nævnt en elmotor/wire løsning som 
 alternativ (hej Benny). Er det bedre, nemmere, sikrere, billigere? Og 
 hvordan ser det ud?
 Forestiller mig at kunne spare fremføring af hydraulikslange, samt måske også 
 noget vedligehold?
 -- 
 Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Steen Gruby (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  05-02-05 11:30 |  
  |  
 
            On 05 Feb 2005 09:11:25 GMT, Arne Lorenzen
 <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
 Hej Arne.
 >
 >Nu blir jeg (lidt) i tvivl: Flere har nævnt en elmotor/wire løsning som 
 >alternativ (hej Benny). Er det bedre, nemmere, sikrere, billigere? Og 
 >hvordan ser det ud?
 >
 Bliv du ved hydraulikken, det er nemt at styre, og er efter min mening
 det der er bedst egnet til formålet.
 Hvis slangen springer kommer liften relativt langsomt ned, hvis en
 wire springer kommer den med et brag.
 Du har tidligere skrevet at det er vigtigt at cylinderens
 arbejdsområde passer til liften, hvilket for så vidt er rigtigt, men
 hvis du anskaffer en cylinder der er 400 mm lang, vil den have et slag
 der ligger omkring de 300 mm, måske nogle få mm. mere eller mindre.
 Det er ikke så vigtigt, idet de fleste lifte kan løfte højere end der
 normalt er behov for, så det er sjældent at cylinderen er helt ude.
 OK, hvis man er bange for at overbelaste noget kan man begrænse
 løftehøjden ved at tilpasse den mængde olie der er i pumpens resouar
 således at den ikke har nok til at løfte til maksimum.
 Fusk, javel, men det virker.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-02-05 15:34 |  
  |   
            Steen Gruby wrote:
 > On 05 Feb 2005 09:11:25 GMT, Arne Lorenzen
 > <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
 > 
 > Du har tidligere skrevet at det er vigtigt at cylinderens
 > arbejdsområde passer til liften, hvilket for så vidt er rigtigt, men
 > hvis du anskaffer en cylinder der er 400 mm lang, vil den have et slag
 > der ligger omkring de 300 mm, måske nogle få mm. mere eller mindre.
 > Det er ikke så vigtigt, idet de fleste lifte kan løfte højere end der
 > normalt er behov for, så det er sjældent at cylinderen er helt ude.
 > OK, hvis man er bange for at overbelaste noget kan man begrænse
 > løftehøjden ved at tilpasse den mængde olie der er i pumpens resouar
 > således at den ikke har nok til at løfte til maksimum.
 > Fusk, javel, men det virker.
 
 Derved at der vil være kræfter nok uanset cylinderdiameteren kan man 
 også vende sagen og montere den således at slaglængden geometrisk 
 betinget svarer til løftehøjden!
 
 --
 Armand.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Bjørn S (07-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjørn S | 
  Dato :  07-02-05 11:29 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Derved at der vil være kræfter nok uanset cylinderdiameteren kan man 
 > også vende sagen og montere den således at slaglængden geometrisk 
 > betinget svarer til løftehøjden!
 Ja, det er vel i princippet "bare" at montere en kraftig løftestang 
 fastgjort i enderne med nogle foringer / kraftige bolte på skrå under 
 liften, og finde punktet hvor arbejdslængdren passer til den cylinder man 
 finder plads til.
 Nu har jeg ikke sæt liften, eller fulgt tråden så nøje, men målte 
 tilfældigt på en tiltcylinder til en gaffeltruck, den har boltdiameter 35 
 mm, centerafstand 300 mm, og fuldt udkørt 400 mm. Måske er det lidt 
 snævert arbejdsområde, på den anden side skulle den ihvertfald være 
 rigelig dimensjonert.
 En truckforhandler eller hugger har måske noget liggende, et alternativ 
 var jo et komplet løfteaggregat fra en gammel stabler, med ventil, tank og 
 pumpe, som du så kan drive fra din egen el-motor.
 En ok el-løsning er den som  www.linak.dk lager, kig under Actuator. Det er 
 en simpel viskermotor som via et snækkedrev kan trykke op til 10.000 NM 
 for de største modeller. De bliver bl.a. brugt i elevationssenge på 
 hospitaler, og kan styres med max moment eller automatisk endestop + 
 trindløs bevægelse ind i mellem ytterpunktene. Bare husk på at de skal 
 trykke, ikke trække !
 Fra nyt af, koster en 2-3 K, som nok er overkill, men måske kunne du finde 
 noget på et sygehus (de som vedligeholder den slags) - av, av, min 
 blindtarm   
Min egen erfaring med dem er hvor de blev brugt til at betjene 
 parkeringsbremsen på nogle store trækkere elektrisk, og det fungerte fint. 
 Desværre har jeg smidt ud de sidste jeg havde liggende     
--
 /Bjørn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-02-05 11:56 |  
  |   
            Arne Lorenzen wrote:
 > Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
 > news:Xns95F3A3EAFCD46alonospamdkfritidmot@62.243.74.162: 
 > 
 > 
 >>Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk
 >>cylinder 
 > 
 > 
 > Nu blir jeg (lidt) i tvivl: Flere har nævnt en elmotor/wire løsning som 
 > alternativ (hej Benny). Er det bedre, nemmere, sikrere, billigere? Og 
 > hvordan ser det ud?
 
 Den lift jeg er løbet ind i ved markeder og udstillinger rundt omkring 
 de senere år, har været trukket af en boremaskine (gennem gearkasse og 
 spindel), så mulighederne  er mangfoldige!
 
 > Forestiller mig at kunne spare fremføring af hydraulikslange, samt måske også 
 > noget vedligehold?
 
 Jamen, havde du ikke netop bundet dig selv lidt i at du havde 
 motor+pumpe til jobbet, og derfor ikke var så interesseret i alternativer??
 
 Hvis vi nu er tilbage ved alternativerne, vil jeg fastholde at det 
 økonomisk vil være mest overskueligt at montere en af Jem&Fix's 
 billigste garage-donkraft's :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Futte & Co. (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Futte & Co. | 
  Dato :  05-02-05 15:28 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Arne Lorenzen wrote:
 > 
 >> Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
 >> news:Xns95F3A3EAFCD46alonospamdkfritidmot@62.243.74.162:
 >>
 >>> Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk
 >>> cylinder 
 >>
 > 
 > Hvis vi nu er tilbage ved alternativerne, vil jeg fastholde at det 
 > økonomisk vil være mest overskueligt at montere en af Jem&Fix's 
 > billigste garage-donkraft's :-|
 > 
 Den der sidder på min lift løfter med 1 ton, så det skulle være nok.
 Den er ret følsom når den skal ned. Hvis ventilen bare "åbnes", falder 
 liften med et brag så cyklen står og hopper   
Kunne det mon lade sig gøre at sætte donkraften sammen med den 
 eksisterende pumpe ?.
 -- 
 Jørgen , Brøndby,  http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
 BSA B40, en go' '68, stadig til salg   
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-02-05 15:58 |  
  |  
 
            Futte & Co. wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Arne Lorenzen wrote:
 >>
 >>> Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i
 >>> news:Xns95F3A3EAFCD46alonospamdkfritidmot@62.243.74.162:
 >>>
 >>>> Til MC-liften jeg tidligere har fortalt om mangler jeg en hydraulisk
 >>>> cylinder 
 >>>
 >>>
 > 
 > 
 >>
 >> Hvis vi nu er tilbage ved alternativerne, vil jeg fastholde at det 
 >> økonomisk vil være mest overskueligt at montere en af Jem&Fix's 
 >> billigste garage-donkraft's :-|
 >>
 > 
 > Den der sidder på min lift løfter med 1 ton, så det skulle være nok.
 > Den er ret følsom når den skal ned. Hvis ventilen bare "åbnes", falder 
 > liften med et brag så cyklen står og hopper   
> 
 > Kunne det mon lade sig gøre at sætte donkraften sammen med den 
 > eksisterende pumpe ?.
 Det er vel bare at montere tilgangen i det gevindhul som sænkeventilen 
 er monteret i :-/
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  06-02-05 16:42 |  
  |   
            
Arne Lorenzen skrev i meddelelsen ...
 >
 >Øjernes indre diameter skal være 20mm (eller større med foring)
 >Korteste længde skal være 400mm fra midt øje til midt øje
 >Længste længde skal være 700mm fra midt øje til midt øje
 Med andre ord en slaglængde på 300mm. Der er så 100mm. tilbage til to halve
 øjer af de 20mm., friplads ved øjerne, en bund i cylinderen, en pakdåse, og
 et stempelstangsstyr. Jeg tror at det bliver svært...  :-|
 mvh
 Orla
 >--
 >Mxtfzsh -  http://dfmc.dk/arne_lorenzen
>Gammel tømrer der ikke har en stand forskid på hydraulik   
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |