| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Spørgsmål vedr. scooter/EU-knallert... Fra : Anders Mørk | 
  Dato :  03-02-05 11:32 |  
  |   
            Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel. 
 Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert 
 eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i 
 skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den 
 betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle 
 scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales 
 til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia og 
 Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
 
 Venligst,
 Anders
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas B Andersen (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas B Andersen | 
  Dato :  03-02-05 11:48 |  
  |   
            Anders Mørk wrote:
 > Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til
 > motorcykel. Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har
 > en EU-knallert eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til
 > hvor meget man må få i skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest
 > økonomiske er derfor i den betragtning en scooter som ikke er en
 > EU-knallert.Kan jeg stole på at alle scootere med over 50 kubik er
 > 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem
 > 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia og Peugeot er
 > populære, men er de de mest stabile?
 
 Hvad med om du får dig en scooter på MC-plader? Jeg har selv en Piaggio 
 Skipper på 150ccm.
 Den er lige så billig i drift som en EU scooter. Den går 110km/t, og 
 optrækket er glimrende.
 Der står faktisk en hos Motorgården med 1400km på tællleren for 12500kr - 
 billig efter min mening.
 Der er FLERE eksempler på nogle der har gået over 50.000km - meget for en 
 scooter.
 Min egen har gået 13000km, og har lidt modifiseringer med en større 
 cylinder, karburator og variator, som giver den
 noget mere effekt (20hk).
 
 Det ville jeg KRAFTIGT overveje istedet for en EU eller 30'er.
 
 >
 > Venligst,
 > Anders
 Thomas 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Mørk (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Mørk | 
  Dato :  03-02-05 12:01 |  
  |   
            > Det ville jeg KRAFTIGT overveje istedet for en EU eller 30'er.
 
 Det var egentlig også det der var ideen... Jeg ville bare lige vide hvordan 
 jeg kunne kende forskel på dem, så jeg ikke ved en fejl stod med en tunet 
 EU-knallert der kun giver 40 øre pr. km i skattefri kørselsgodtgørelse i 
 stedet for en MC.
 
 ../Anders 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            anders majland (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  03-02-05 12:14 |  
  |  
 
            > Det var egentlig også det der var ideen... Jeg ville bare lige vide 
 > hvordan jeg kunne kende forskel på dem, så jeg ikke ved en fejl stod med 
 > en tunet EU-knallert der kun giver 40 øre pr. km i skattefri 
 > kørselsgodtgørelse i stedet for en MC.
 Nummerpladen - Den er større på en mc end på en øvert    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Schlæger (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Schlæger | 
  Dato :  03-02-05 14:22 |  
  |   
            Anders Mørk wrote:
 
 > Det var egentlig også det der var ideen... Jeg ville bare lige vide hvordan 
 > jeg kunne kende forskel på dem, så jeg ikke ved en fejl stod med en tunet 
 > EU-knallert der kun giver 40 øre pr. km i skattefri kørselsgodtgørelse i 
 > stedet for en MC.
 
 Det afgørende (i relation til dit spørgsmål) er nummerpladen. Den viser om 
 køretøjet er indregistreret som en MC eller som en EU'vert.
 
 Mch Schlæger
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  04-02-05 00:29 |  
  |  
 
            Schlæger wrote:
 > Anders Mørk wrote:
 > 
 >> .....Jeg ville bare lige vide hvordan jeg kunne kende forskel på dem,
  >> så jeg ikke ved en fejl stod med en tunet EU-knallert der kun giver
  >> 40 øre pr. km i skattefri kørselsgodtgørelse i stedet for en MC.
 > 
 > Det afgørende (i relation til dit spørgsmål) er nummerpladen. Den viser 
 > om køretøjet er indregistreret som en MC eller som en EU'vert.
 (blot for at gøre forvirringen større)......... Ligesom f.eks en 
 Kreidler også kan hænde at være (så to stk. med en ladeport af 
 nummerplade ved Karoline sidste år)   
-- 
 Armand
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  03-02-05 11:43 |  
  |  
 
            > Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel.
 > Kan jeg stole på at alle scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere?
 Ja - for en eu knallert må ikke være på mere end 50 ccm
 > Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart 
 > ser det ud til at Aprilia og Peugeot er populære, men er de de mest 
 > stabile?
 Jeg har stort set været godt tilfreds med min aprilia leonardo 150 1998 som 
 jeg nåede at køre 63000km på inden den fik "motorproblemer". Hvis du søger 
 tilbage i gruppen (groups.google.com) har jeg skrevet meget gennem årene    
Den har nu stået stille i over et år uden at jeg har fået gjort noget ved 
 den ... Jeg har faktisk også en ekstra stående (som jeg har brugt at som 
 reservedele). Hvis du selv har mod på en at renovere noget kunne den nok 
 også blive billigt kørende sammen med en doner fra tyskland (smid en email 
 hvis det kunne være interessant)
 Aprilia SR125,  peugeot speedfight 100 og andre 2taktere er nok billigere at 
 holde kørende
 Alternativt er der jo også en ny kineser - Jeg har på et tidspunkt skrevet 
 en sammenligning mellem min godt brugte aprilia og en næsten ny geely. Se 
 også  www.lifan.dk www.geely.dk  www.loncin.dk
Men det vil sikkert være billigere at køre på en mere almindelig mc som 
 gs500 elller dt175 ....
 -- 
 Anders DOT Majland AT jyde DOT dk 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per | 
  Dato :  03-02-05 12:07 |  
  |   
            
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel. 
 > Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert 
 > eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i 
 > skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den 
 > betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle 
 > scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales 
 > til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia 
 > og Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
 >
 > Venligst,
 > Anders
 Hej Anders!
 Der er mange muligheder på billige transportmidler også helt nye se bare 
 her:
 Jeg går ud fra at når du skriver scooter så mener du motorcykel, altså en 
 indregistreret. Og nu har du jo MC kort  
De 2 nederste links er nok dem har har den bedste kvalitet.
 Se her:
 http://www.geely.dk/
http://www.loncin.dk/
http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX110/trex110.htm
http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX150/trex150.htm
Mvh. Per!
 Det er utroligt hvad man kan få for sine penge i dag 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  03-02-05 12:17 |  
  |  
 
            > De 2 nederste links er nok dem har har den bedste kvalitet.
 >  http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX110/trex110.htm
>  http://www.suzuki-mc.dk/mc/TREX150/trex150.htm
Tror ikke forskellen er stor. Sådan en pgo har ikke meget med en suzuki at 
 gøre andet end samme importøt. Serviceintervallet er så vidt jeg husker også 
 kun 2000km for olieskift, mens mange italienske og europæiske kører med 
 4-6000km. Jeg ville vælge en aprilia sr125 over en pgo - de koster ca. det 
 samme.
 /A 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  03-02-05 12:22 |  
  |  
 
            > Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem 10-20K brugt?
 Hvis du dropper det krav så kig på 
 http://www.suzuki-mc.dk/mc/VESPA/gt200.htm
Det er det nærmeste du kommer på en "rigtig traditionel" scooter idag   
/A 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  03-02-05 13:36 |  
  |  
 
            In article <4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk>, anders@moerk-
 nozohour.dk says...
 > Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel. 
 > Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert 
 > eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i 
 > skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den 
 > betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle 
 > scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales 
 > til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia og 
 > Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
 > 
 Jeg har selv haft Peugeot 50 og 100cc. Sammenlignet med tilsvarende 
 modeller/mærker, er de ikke så ringe endda!
 Til gengæld gælder det for alle, at de er dyre i vedligeholdelse hvis 
 ikke man gør det selv (ruller m.m.).
 De er ikke beregnet til det danske vintervejr. Der er dårligt nok lak 
 på, under plastikken!
 For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500, 
 Yamaha DT175 o.s.v.
 Vægtafgiften er den samme, og forsikringen ligeså. De er billigere at 
 vedligeholde og kører længere imellem hver service.
 Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til 
 gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat! 
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  04-02-05 00:26 |  
  |  
 
            Hekto wrote:
 >  > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500, 
 > Yamaha DT175 o.s.v.
 > Vægtafgiften er den samme, og forsikringen ligeså. De er billigere at 
 > vedligeholde og kører længere imellem hver service.
 > 
 > Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til 
 > gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat! 
 I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den 
 øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd 
 farligt nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let 
 overser en i trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel 
 som gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man 
 sine overlevelseschancer betragteligt =  
-- 
 Armand.
 (der har måttet erfare samme forhold omkring den kleine ZXR)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            anders majland (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  04-02-05 10:06 |  
  |  
 
            > I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den 
 > øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd farligt 
 > nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let overser en i 
 > trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel som 
 > gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man sine 
 > overlevelseschancer betragteligt =  
Jeg synes det er stort set lige så slemt på min XT600. Med sidetasker og 
 højt placeret forlygte er den da et skrummel der skulle være til at få øje 
 på ...
 Jeg tror ikke der er statistisk belæg for at sige at det er farligere at 
 køre på noget der ligner en scooter mere end en traditionel mc. Og dog hvis 
 man kører under 100km/t på en (jysk) landevej vil det fremprovokere flere 
 overhalinger end hvis man kan følge trafikken.
 I bytrafik er man alligevel nødt til at køre som om alle er ude efter en - 
 og på landet skal man heller ikke stole på at folk overholder deres 
 vigepligter eller at modkørende venter med at begynde en overhaling til man 
 er kommet forbi ....
 I dk.fritid.bil er der lige en der har udstillet sin uvidenhed. Han brokker 
 sig over en medtrafikant ikke overholder sin vigepligt. Alle andre i tråden 
 er enige om at det ham der er en båtnakke, da han havde vigepligten. Han 
 lavede et venstresving ind foran en modkørende der skulle lige over 
 krydset - Se tråden "ubetinget vigepligt". Situationen er netop en af dem 
 hvor mange motorcyklister bliver ramt, og Bo Velshow løs som om han virkelig 
 mente han havde ret (eller også er han en god troll)
 /A 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bjarnep (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarnep | 
  Dato :  04-02-05 13:29 |  
  |  
 
            "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:hqyMd.97562$Vf.3848882@news000.worldonline.dk...
 > Hekto wrote:
 >>  > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500, 
 >> Yamaha DT175 o.s.v.
 >> Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til 
 >> gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
 > I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den 
 > øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd farligt 
 > nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let overser en i 
 > trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel som 
 > gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man sine 
 > overlevelseschancer betragteligt =  
>
 Amen,
 Der er helt klart forskel på medtraffikanternes opførsel over for mig om jeg 
 kører på ØV'erten eller på min MC. Man er helt klart jaget vildt på en 
 ØV'ert. Det skal derudover siges at jeg gør mig store bestræbelser på at 
 køre meget pænt på ØV'erten, helt inde til højre hvor den hører hjemme, og 
 ikke fejlagtigt som nogen tror, at den kræver sin egen vognbane. Om det så 
 er fordi jeg ser mere "farligere" ud på MC'en og de så er bange for at få 
 nogen på huden  ved jeg ikke, (jeg er nu lige ufarlig på begge maskiner) Jeg 
 glæder mig til saltet er væk fra vejen så jeg kan bytte til MC igen! Ikke 
 KUN på grund af ovenstående, men jeg saaavner den.
 Bjarnep 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Hekto (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  04-02-05 13:40 |  
  |  
 
            In article <42036a6a$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, 
 bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk says...
 > Der er helt klart forskel på medtraffikanternes opførsel over for mig om jeg 
 > kører på ØV'erten eller på min MC. Man er helt klart jaget vildt på en 
 > ØV'ert. Det skal derudover siges at jeg gør mig store bestræbelser på at 
 > køre meget pænt på ØV'erten, helt inde til højre hvor den hører hjemme, og 
 > ikke fejlagtigt som nogen tror, at den kræver sin egen vognbane. Om det så 
 > er fordi jeg ser mere "farligere" ud på MC'en og de så er bange for at få 
 > nogen på huden  ved jeg ikke, (jeg er nu lige ufarlig på begge maskiner) Jeg 
 > glæder mig til saltet er væk fra vejen så jeg kan bytte til MC igen! Ikke 
 > KUN på grund af ovenstående, men jeg saaavner den.
 > 
 Sorry! ... men den optager altså pladsen for et 'køretøj'!
 Problemet er bare, at når man gør det, sinker man trafikken, med 45 
 Km/t.
 Ligger man inde til højre langs kantstenen, oplaver man at bilerne 
 presser sig forbi, også selv on der legger een på siden af dem, i 2. 
 kørebane. D.v.s. At de ikke foretager vognbaneskift for at overhale.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Bjarnep (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarnep | 
  Dato :  04-02-05 14:15 |  
  |   
            "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse 
 news:MPG.1c6d8ba154a27c849896e0@news.tele.dk...
 > In article <42036a6a$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
 > bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk says...
 >> ØV'ert. Det skal derudover siges at jeg gør mig store bestræbelser på at
 >> køre meget pænt på ØV'erten, helt inde til højre hvor den hører hjemme, 
 >> og
 >> ikke fejlagtigt som nogen tror, at den kræver sin egen vognbane. Om det 
 >> så
 >> er fordi jeg ser mere "farligere" ud på MC'en og de så er bange for at få
 >> nogen på huden  ved jeg ikke, (jeg er nu lige ufarlig på begge maskiner) 
 >> Jeg
 >
 > Sorry! ... men den optager altså pladsen for et 'køretøj'!
 > Problemet er bare, at når man gør det, sinker man trafikken, med 45
 > Km/t.
 > Ligger man inde til højre langs kantstenen, oplaver man at bilerne
 > presser sig forbi, også selv on der legger een på siden af dem, i 2.
 > kørebane. D.v.s. At de ikke foretager vognbaneskift for at overhale.
 >
 Der fik jeg udtrykt mig rigtig dumt. Det er korrekt at færdselsloven siger 
 at den skal føres/køres som en MC, dvs den kræver sin egen vognbane, MEN så 
 bliver man da virkelig  først chikaneret. ØV'erten passer hverken på 
 cykelsti eller vognbanen. Vil man overleve på den, forekommer det mig 
 sikrest at køre den i højre side af vejen, og bestemt ikke "kæmpe" for sin 
 ret til vognbanen.
 Bjarnep 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hekto (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  04-02-05 15:38 |  
  |  
 
            In article <42037553$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, 
 bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk says...
 > Der fik jeg udtrykt mig rigtig dumt. Det er korrekt at færdselsloven siger 
 > at den skal føres/køres som en MC, dvs den kræver sin egen vognbane, MEN så 
 > bliver man da virkelig  først chikaneret. ØV'erten passer hverken på 
 > cykelsti eller vognbanen. Vil man overleve på den, forekommer det mig 
 > sikrest at køre den i højre side af vejen, og bestemt ikke "kæmpe" for sin 
 > ret til vognbanen.
 > 
 Okæ!
 Min oplevelse i Kbh. er, at den absolut skal køres som en MC, for 
 ellers får man savet benet af på kantstenen, meget hurtigt! =  
Hastigheden paser overhovedet ikke i trafikbiledet, så vil man 
 overleve; må man lade den stå eller køre ulovligt.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                anders majland (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  04-02-05 16:32 |  
  |   
            > Hastigheden paser overhovedet ikke i trafikbiledet, så vil man
 > overleve; må man lade den stå eller køre ulovligt.
 
 Enig - kørte lovligt de førtste måneder jeg havde en øvert, derefter 
 ulovligt (bare fjernede begræsninger - ikke noget vildt tun) og efter 3/4 år 
 tog jeg konskekvensen og tog mc kørekort - og købte leonardoen.
 
 Når "Bjarnep" oplever så stor forskel skyldes det helt sikkert at han kryber 
 langs kantstenen... I "bykamp" skal man holde på sin ret (med måde)... Jeg 
 så idag en 50ccm vespa ape som trillende vejchikane på borups alle - der var 
 bilierne tvunget til vognbaneskift for at komme forbi. På en 2hjulet er man 
 nødt til at fylde ligeså meget...
 
 Skulle jeg igen vælge en knallert til bytrafik ville jeg vælge en ikke 
 indregistreringspligtig så jeg måtte køre på cykelstien - det vil være den 
 hurtigste måde at komme (lovligt) frem på i myldertiden.
 -- 
 Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
 Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             K (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : K | 
  Dato :  06-02-05 14:45 |  
  |   
            
"Bjarnep" <bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk> skrev i en meddelelse
 >> Hekto wrote:
 >>>  > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500, 
 >>> Yamaha DT175 o.s.v.
 >>> Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til 
 >>> gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
 ja... nemlig
 det er der at scooteren er smart, man kan sidde i kjole og hvidt uden at 
 blive stænket til   
K 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Hekto (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  06-02-05 14:57 |  
  |  
 
            K wrote:
 > "Bjarnep" <bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk> skrev i en meddelelse
 > 
 > 
 >>>Hekto wrote:
 >>>
 >>>> > For de samme penge kan der fås brugte MC'er som GN250, GS400-500, 
 >>>>Yamaha DT175 o.s.v.
 >>>>Eneste ulempe er at du sidder med fødderne 'i vand' når det regner. Til 
 >>>>gengæld er de meget billigere at lægge ned når det er glat!
 > 
 > 
 > ja... nemlig
 > det er der at scooteren er smart, man kan sidde i kjole og hvidt uden at 
 > blive stænket til   
> 
 Ja, ja ... træerne vokser ikke ind i himlen!
 Regner det, bliver man altså våd!
 Det lille læskur foran knæene (det når sjældent meget højere op) gør det 
 ikke ud for vandtæt tøj, eller noget der bare ligner. Man kan spare lidt 
 vand på fødderne, når man kører igennem vandpytter, det er det hele.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               K (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : K | 
  Dato :  06-02-05 17:46 |  
  |   
            
 "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
 
 > Ja, ja ... træerne vokser ikke ind i himlen!
 > Regner det, bliver man altså våd!
 
 der skal regne meget for at man får våde bukser, jeg har for det meste kun 
 min regnfrakke på når jeg kører ...og jeg har en del erfaring på området, da 
 jeg har kørt øvert + mc-scooter siden 94'
 
 > Det lille læskur foran knæene (det når sjældent meget højere op) gør det 
 > ikke ud for vandtæt tøj, eller noget der bare ligner. Man kan spare lidt 
 > vand på fødderne, når man kører igennem vandpytter, det er det hele.
 
 ikke generelt ....på mange modeller er der faktisk meget "vandtæt" bag 
 skjoldet !
 
 K
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Schlæger (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Schlæger | 
  Dato :  04-02-05 13:39 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den 
 > øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd 
 > farligt nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let 
 > overser en i trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel 
 > som gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man 
 > sine overlevelseschancer betragteligt =  
Så danner det lige pludselig mening, at GW'er er så monumentale .......
 Mch Schlæger
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Thomas B Andersen (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas B Andersen | 
  Dato :  04-02-05 23:39 |  
  |   
            
"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:hqyMd.97562$Vf.3848882@news000.worldonline.dk...
 > I tilgift er der langt større risiko for at blive "fejltolket" af den 
 > øvrige trafik når man fremfører sig på en scooter - Det er såmænd farligt 
 > nok at køre motorcykel derved at forjagede trafikanter let overser en i 
 > trafikbilledet; men hvis man tillige kører på en motorcykel som 
 > gennemsnits-trafikanten kenkender som en langsom ØV'ert, sænker man sine 
 > overlevelseschancer betragteligt =  
Mange tager det nu meget pænt og forstår at det ikke er en alm. 45, når man 
 sætter afsted :)
 Men jeg var ude for en oplevelse med en der overhalede mig på en 50km/t 
 strækning. Jeg kørte ca. midt på min vejbane, da han trækker forbi, med ca 
 30 cm imellem os. Jeg kørte i forvejen 65km/t, og han havde fart på. Jeg 
 blev noget fortørnet over den tætte overhaling og derefter at han trak 
 direkte ind foran mig. Så jeg trak op på siden af ham i den kommende 
 rundkørsel, hvor han rullede ned. Han truede med bål og brand, og ville 
 ringe efter politiet. Han sagde bla : " Må du kører på den der for din far", 
 og " Så lad os ringe efter politiet, for den kører ALT for stærkt den 
 scooter ". Han var MEGET svær at overbevise om, at det faktisk var en 
 motorcykel !  Så tumper findes der jo mange af.
 Men bruger man sin sunde fornuft i trafikken, synes jeg umiddelbart ikke jeg 
 føler mig mere udsat end på rigtig MC!
 >
 > -- 
 > Armand.
 > (der har måttet erfare samme forhold omkring den kleine ZXR)
 Folk kan da ikke se om det er en ZX4R eller ZX9R med mindre de har forstand 
 på det? Så skal man jo have en Goldwing?
 Thomas 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (05-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  05-02-05 12:24 |  
  |  
 
            Thomas B Andersen wrote:
 > "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:hqyMd.97562$Vf.3848882@news000.worldonline.dk...
 > 
 >>Armand.
 >>(der har måttet erfare samme forhold omkring den kleine ZXR)
 > 
 > Folk kan da ikke se om det er en ZX4R eller ZX9R med mindre de har forstand 
 > på det? Så skal man jo have en Goldwing?
 Lillefrøen ér faktisk noget af en knallert at se til forfra!
 Check op på billedet på:
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=206
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  03-02-05 14:49 |  
  |  
 
            der er en til salg i dk.marked.privat.motorcykel kan jeg se    MC type..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           K (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : K | 
  Dato :  03-02-05 14:53 |  
  |   
            
"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
 > der er en til salg i dk.marked.privat.motorcykel kan jeg se    MC type..
 Utroligt sammentræf ...hva' ?
 gnæk ...gnæk   
K
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           K (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : K | 
  Dato :  03-02-05 14:51 |  
  |   
            
 "Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
 
 >Hvilke mærker anbefales
 > til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia
 og
 > Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
 
 
 Jeg tør godt at anbefale PGO, de er faktisk OK til prisen !
 
 K
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Matthias H Matthiess~ (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ | 
  Dato :  03-02-05 16:30 |  
  |   
            
 "Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel. 
 > Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert 
 > eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i 
 > skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den 
 > betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle 
 > scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales 
 > til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia 
 > og Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
 >
 > Venligst,
 > Anders
 >
 >
 Det der med lavere kørselsfradrag  på grund af knallertkørsel har jeg aldrig 
 hørt om. Kan du komme med nogle henvisninger på hvor det står?
 Hilsen Matthias 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  03-02-05 16:32 |  
  |  
 
            > Det der med lavere kørselsfradrag  på grund af knallertkørsel har jeg 
 > aldrig hørt om. Kan du komme med nogle henvisninger på hvor det står?
 > Hilsen Matthias
 Ikke fradrag men godgørelse.
 http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133800
Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse
 - kørsel i egen bil eller motorcykel indtil 20.000 km/år    310 øre/km
 - kørsel i egen bil eller motorcykel ud over 20.000 km/år    168 øre/km
 - kørsel på egen cykel, knallert eller EU-knallert  40 øre/km
 /A 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas | 
  Dato :  03-02-05 17:42 |  
  |   
            
 "Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4201fddb$0$29855$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg leder efter et billigt transportmiddel og har kørekort til motorcykel. 
 > Rent skattemæssigt er der åbenbart forskel på om man har en EU-knallert 
 > eller en 'rigtig' scooter ihvertfald med hensyn til hvor meget man må få i 
 > skattefri kørselsgodtgørelse, så det mest økonomiske er derfor i den 
 > betragtning en scooter som ikke er en EU-knallert.Kan jeg stole på at alle 
 > scootere med over 50 kubik er 'rigtige' scootere? Hvilke mærker anbefales 
 > til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart ser det ud til at Aprilia 
 > og Peugeot er populære, men er de de mest stabile?
 >
 
 Hvor langt skal du køre om dagen ?
 
 Jeg har selv Aprilia Leonardo 125 ccm 4 takter Den har nogle ganske 
 fornuftige køre egenskaber. men er lidt dyr at servicere syntes jeg 
 (reservedelene er noget dyre til den). Den køre vel i gennemsnit på motorvej 
 over et langt stykke ca 100-105 km/t. spedometer visning på 115km/t. 135 er 
 den kommet op på et par gange Det er vel ca 115-117 km/t vil jeg skyde på. 
 Det er ikke noglen racer maskine men velkørende er den.  Den går ca 20 km pr 
 liter (med en 175 ccm bigbore cylinder) den har ca 11 hk (eller ponyer *G*) 
 på baghjulet. Min har gået 30000 km hvor jeg selv har kørt de 16000 km. 
 Starterkransen er lige gået på den ellers har jeg ikke haft problemer med 
 den. Lige udover at den forige ejer havde sat et forkert tændrør i (med en 
 forkert stigning på gevindet) men det blev lavet.
 
 Hvis du bare skal køre korte ture på scooter kan du få en pgo 110ccm for 
 15000 kr helt ny 2 takter. Men den går nok ikke meget mere end 80-90 km/t på 
 topen
 
 Brugt kan du godt få fat i en Aprilia sr 125ccm eller en skipper. Det er et 
 par gode maskiner hvis du vil ha lidt mere power ud af dem  men det koster i 
 benzin.
 
 Men der er mange ikke scooter modeller at vælge imellem brugt til de penge 
 du har at gøre med. Scooter er mange gange lidt ireterende at lave service 
 på på grund af alt det plastik der skal af når man bare skal lave det 
 mindste. men man sidder dejligt i læg.
 
 Mvh. Thomas 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (03-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  03-02-05 19:34 |  
  |   
            > Scooter er mange gange lidt ireterende at lave service på på grund af alt 
 > det plastik der skal af når man bare skal lave det mindste.
 
 Jeg troede også at leonardoen (der nok er typisk for 4taks scootere) var 
 besværlig. Indtil jeg fik min xt600. Der er godt nok lidt mere plads på 
 xt'en end leo'en - LIDT
 
 Ventiler
 - Begge maskiner skal have stillet hver 6000km
 - Leordoen: af med 2 plastikdæksler og hele dækslet over topstykket kan 
 tages af. Der er ikke meget plads at gøre med men da hele dækslet er af, går 
 det alligevel.
 - XT'en. Tank horn og oliekøler skal af. de 2 ventiler tilgåes gennem et par 
 små runde huller mens de 2 andre nåes gennem et større dæksel. Der er lidt 
 bedre plads end på leoardoen - men kun lidt ...
 - Begge har stilleskruer
 
 Olieskift
 Leonardoen - en potte under ud med bundskruen, af med oliefilteret - på med 
 dem igen og nye olie på
 XT:en af med sidedæksler og bundskjold- olieen tappes af to steder (plus 
 oliefilter) . på med ny olie - dels til krumtappen dels til beholderen. 
 Motoren turnes og luftfilteret udluftes. Maskinen varmes op og der 
 efterfyldes olie..
 
 Tanken skal af for at komme til tændrøret på xt'en
 Det er hurtigere at skifte rem end kæde
 
 
 Konk. Det tager mig længere tid at lav e service på xt'en - selvom jeg har 
 gjort det en håndfuld gange efterhånden
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Anders Mørk (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders Mørk | 
  Dato :  04-02-05 08:42 |  
  |   
            > Hvor langt skal du køre om dagen ?
 
 Kun 2x10 km, så det er til at overse...
 
 > Hvis du bare skal køre korte ture på scooter kan du få en pgo 110ccm for 
 > 15000 kr helt ny 2 takter. Men den går nok ikke meget mere end 80-90 km/t 
 > på topen
 
 Jeg ville egentlig helst have en 4-takter, men det kan måske ikke lade sig 
 gøre. Hvordan er det nu lige med moderne 2-taktere; har de separat olietank, 
 eller kører man på knallertbenzin?
 
 > Brugt kan du godt få fat i en Aprilia sr 125ccm eller en skipper. Det er 
 > et par gode maskiner hvis du vil ha lidt mere power ud af dem  men det 
 > koster i benzin.
 
 Mere power er slet ikke nødvendigt.... Det er sådan set mere benzinøkonomi 
 og vedligeholdelsesomkostninger jeg er interesseret i.
 
 ../Anders 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Thomas B Andersen (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas B Andersen | 
  Dato :  04-02-05 09:10 |  
  |   
            Anders Mørk wrote:
 
 > Jeg ville egentlig helst have en 4-takter, men det kan måske ikke
 > lade sig gøre. Hvordan er det nu lige med moderne 2-taktere; har de
 > separat olietank, eller kører man på knallertbenzin?
 Der er olietank på en liter i de fleste i dag. Så der skal bare olie deri, 
 og 95 på tanken!
 Men går man op i kræfterne , lissom jeg har gjort. Så er det selvblanding. 
 Det er ikke altid lige sjovt, men
 det virker.
 
 >
 > ./Anders
 Thomas 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            K (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : K | 
  Dato :  06-02-05 14:40 |  
  |   
            
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
 > Jeg ville egentlig helst have en 4-takter, men det kan måske ikke lade sig 
 > gøre. Hvordan er det nu lige med moderne 2-taktere; har de separat 
 > olietank, eller kører man på knallertbenzin?
 Seperat olietank på 2 takt PGO 110 ccm kører ca. 800 km på 1 L
 min har nu kørt 1100 km på en olietank fuld og er ikke tom endnu   
> Mere power er slet ikke nødvendigt.... Det er sådan set mere benzinøkonomi 
 > og vedligeholdelsesomkostninger jeg er interesseret i.
 PGO 110 ccm 2 takt er ikke så billig som en firtakter i brændstof, men går 
 alligevel ca. 25-27 km/l
 K 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           K (06-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : K | 
  Dato :  06-02-05 14:32 |  
  |   
            
 "Thomas" <tb_aalborg[fjern)@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Hvis du bare skal køre korte ture på scooter kan du få en pgo 110ccm for 
 > 15000 kr helt ny 2 takter. Men den går nok ikke meget mere end 80-90 km/t 
 > på topen
 
 Enig, der er ikke meget spræl i den fra ny ca. 90 km/t ...meeen, hvis man 
 ved hvor man skal pille, så er der noget at hente, min går 100-110 km/t ( og 
 er forresten billigt til salg )
 
 1. afmontering katalysatorsystem !
 2. mont. 21 mm karburator !
 3. andre ruller i variator
 
 V.H K 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           anders majland (04-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  04-02-05 11:09 |  
  |  
 
            > Hvilke mærker anbefales til en pris på mellem 10-20K brugt? Umiddelbart 
 > ser det ud til at Aprilia og Peugeot er populære, men er de de mest 
 > stabile?
 Se også den lille ny honda 
 http://www.motorhjoernet.dk/gallery/HondaSVC100Lead.jpg til 17kkr Så er den 
 ny og med 2års reklamationsret   
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |