> Jeg skal til at have skiftet bremsevæske på min kawa. Så kom jeg til
 > at tænke på hvordan det lige er med hvis man skifter i mellem DOT 4,
 > 5 og 5.1. Jeg tror jeg køre med DOT 4 pt. men skal lige have snakket
 > med Rydberg
 
 Hej Emil
 
 Bremsevæske
 Der findes groft sagt 4 typer bremsevæske til motorcykler: glycerol baseret 
 DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 og silikone baseret DOT 5
 
 Man kan roligt blande DOT3, DOT4 og DOT5.1. De er alle glycerol baserede, og 
 fuldt blandbare. Kogepunktet stiger med nummeret, det samme gør 
 udskiftningsintervallet og kvaliteten som lakfjerner. Der hvor forvirringen 
 starter er ved DOT 5. Der er stor forskel på DOT 5 og DOT 5.1. DOT 5.0 er 
 silikonebaseret, og koster en formue. Det skal aldrig skiftes, da det ikke 
 optager vand. Til gengæld giver det en lidt mere svampet bremse, og er meget 
 dyrt i drift, hvis man renser sine kalibre hvert andet år eller hver 
 24.000km som man bør. Det smarte er, at det ikke virker som lakfjerner, hvis 
 man griser med det. Man skal ikke skifte pakninger ved skift til DOT 5.0, 
 men rense hele systemet grundigt med sprit, så der ikke er rester af 
 glycerol baseret bremsevæske tilbage. For at være sikker på det, kræver det 
 en komplet adskillelse. Hvis man kører få kilometer om året i godt vejr, så 
 kaliberne ikke sætter sig, og ikke kræver det yderste af sine bremser, kan 
 DOT 5 være en fin løsning, da man slipper for at skifte bremsevæske hver 
 vinter.
 
 DOT 5,1 er en glycerol baseret bremsevæske lige som DOT 4. Det har et højere 
 kogepunkt end alm. DOT 4. Det kan fint blandes med DOT 4. DOT 4 er dog 
 rigeligt fint til alm. hverdagsbrug, hvis man skifter det efter 
 forskrifterne, så det ikke når at blive gammelt og mørkt. Man kan også få 
 flere forskellige high spec DOT 4 bremsevæsker med meget højt kogepunkt. De 
 bliver brugt til ræs, samt af ejere af den første version af GSX-R 1000 der 
 har opdaget det fede ved at købe en Suzuki. GSX-R 1000 havde det problem, at 
 stemplerne i kaliberne gik stramt, og gjorde at kaliberen blev MEGET varm. 
 Det fik bremsevæsken til at koge under hårdere belastning (f.eks. track day 
 for alm. dødelige). Som et fix med et kvalitetsniveau på højde med 
 monteringen af styrdæmperen på TL 1000S i '97, anbefalede Suzuki en 
 bremsevæske med højere kogepunkt.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |