gulve?
Fra : Charlotte Petersson

Dato : 13-02-05 19:21

Jeg har nogle 100 år gamle planke gulve, der er MEGET slidte på sine stæder.
Under dette er der kun jord, isolering? Imellem værelserne er der "beton
broer eller trin"

Men hvad nu?

Jeg vil gerne have noget andet på. Skal jeg lægge nyt gulv over det? og
hvordan bliver det lige? eller skal det hele af og nyt gulv evt. isolering?
Hvad er mest kosteffektivt? Der er ikke for mange penge at rutte med.

Mange hilsner

Charlotte

Fra : John Smith

Dato : 14-02-05 01:43

Charlotte Petersson wrote:

> Jeg vil gerne have noget andet på. Skal jeg lægge nyt gulv over det? og
> hvordan bliver det lige? eller skal det hele af og nyt gulv evt. isolering?
> Hvad er mest kosteffektivt? Der er ikke for mange penge at rutte med.

Det er ikke en god ide at lægge noget "kosmetisk" over et gulv der er
tjeneligt til udskiftning...
Det er heller ikke særligt kosteffektivt at undlade isolering, det giver
blot en ekstra varmeudgift i fremtiden = færre penge at rutte med +
dårlig komfort i rummet...

Så mit forslag er at lægge et nyt gulv helt fra bunden.
Det mest kosteffektive er at lave arbejdet selv.

Du kan enten vælge at lægge et gulv der er brugsklart i sig selv
(gulvbrædder) eller et gulv der kræver en belægning (beton eller
gulvplader). Hvad man vælger er nok en smagssag.

Et tip er at tænke på genbrugsmaterialer. Der er en del
nedrivningsforretninger der handler med alskens genbrugsmaterialer.
F.eks. kan man finde bjælker der egner sig til strøer, brugte
gulvbrædder der kan lægges og afhøvles til et godt gulv. Restpartier af
klinker, der ikke er decideret grimme men billige, isolering der er tip
top men kræver tilpasning, osv. osv.

Bor man i et gammelt hus - uden noget at rutte med - må man bruge
fantasien i stedet. Det vigtigste er at man sørger for til en hver tid
at have 5000,- i kontanter i tegnebogen hvis man skulle komme forbi et
godt tilbud

John Smith