varmeflytning
Fra : Carsten

Dato : 08-02-05 22:28

Hej NG.
Jeg overvejer kraftigt at flytte varmen fra vores køkken/alrum hvor vores
brændeovn står og ind i to andre rum.
1 rum er til stuen. Køkken/alrummet og stuen er kun adskildt af en væg, så
umiddelbart har jeg i tankerne, at køre i Harald nyborg og købe en
varmeflytnings-ting. Evt. (temmeligt sikkert) med termostat.
I den forbindelse: Er der nogen der har erfaringer i
varmeflytningsprodukterne fra HN. Er der andre anlæg der er værd at overveje
i stedet for produkterne fra HN?
Er produktet fra HN lydsvagt?

2. rum er vores soveværelse som ligger lige over køkken/alrummet på 1. sal.
Her overvejer jeg blot at opsætte en rist med spjæld, så man kan lukke op og
i. (altså ikke købe en model med motor). Mit spørgsmål er her: Er det nok
med en rist opadtil, eller skal der installeres motormodellen?
Hvis ikke du kan svare på alle mine spørgsmål, må du meget gerne svare på
noget af det.
På forhånd tak

Fra : Leonard

Dato : 08-02-05 22:54

"Carsten" <try.to@guess.who> wrote:

>Jeg overvejer kraftigt at flytte varmen fra vores køkken/alrum hvor vores
>brændeovn står og ind i to andre rum.

Nu har du spurgt 3 gange, du får ikke flere svar ved at gentage
spørgsmålet, vi er ikke og kommer sikkert aldrig på valg

>Er produktet fra HN lydsvagt?

Ved jeg ikke, men en blæser eller hvad det nu er vil altid kunne
høres.

>i. (altså ikke købe en model med motor). Mit spørgsmål er her: Er det nok
>med en rist opadtil, eller skal der installeres motormodellen?

Varmluft stiger opad, det er helt naturligt, men om det er nok, det
kan kun en prøve vise.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Carsten

Dato : 08-02-05 23:18

Jeg undskylder de 3 indlæg. Jeg kunne ikke se dem i min nyhedsklient.
- Varmluft stiger opad, det er helt naturligt, men om det er nok, det
kan kun en prøve vise.

Jeg spørger jo ikke for at prøve. Hvis jeg ville prøve havde jeg bare gået i
gang. Jeg spørger efter erfaringer.

Fra : anders majland

Dato : 09-02-05 07:32

> Er produktet fra HN lydsvagt?

Købte et sæt af mærket "fresh" og borede det i lige over brændeovnen og ud
til køkkenet. Det flytter da _lidt_ luft selvom styrken er skrruet nød så
man holde ud at være i stuen, men jeg ville nok have spare de 1000kr og
bøblet med at bore hullet i muren ...

Der skal flyttes meget luft for at det batter noget

Fra : Armand

Dato : 09-02-05 23:27

anders majland wrote:

> [...]
> bøblet med at bore hullet i muren ...
>
> Der skal flyttes meget luft for at det batter noget

Jeg vil lige benytte lejligheden til at spørge ind til subj:
Når man flytter luft den ene vej må der nødvendigvis skulle kunne rende
luft tilbage, således at varmeflytningen bliver en cirkulation rundt
imellem lokalerne, og når man tvangs-flytter den varmeste højtliggende
luft må det være kold luft der cirkulerer tilbage fra den anden ende af
husel - Giver det ikke en masse træk hen over gulvet hhv. fodkulde??

--
Armand.

Fra : carsten

Dato : 10-02-05 09:38

Hej Armand.
Jeg har også tænkt tanken, og forsøgt at læse meget om emnet på nettet.
Umiddelbart er folk meget begejstret for varmeflytning, men jeg har sat mit
opslag op her, for at høre om andres erfaringer.

Fra : anders majland

Dato : 10-02-05 09:41

> [...]
> luft må det være kold luft der cirkulerer tilbage fra den anden ende af
> husel - Giver det ikke en masse træk hen over gulvet hhv. fodkulde??

Ideelt set skal den kolde luft retur ved gulvet bag brændeovnen - vi lader
det dog komme retur ved at lade døren stå på klem mellem stue / køkken og
der er kun lidt gangareal mod brændeovnen. For os er brændeovnen også kun
supplement til gulvvarmen, så vi har ikke problemer med træk

Men de her små 100mm blæsere kan ikke flytte noget batter noget.