Varmeflytning
Fra : Carsten

Dato : 08-02-05 21:13

Hej NG.
Jeg overvejer kraftigt at flytte varmen fra vores køkken/alrum hvor vores
brændeovn står og ind i to andre rum.
1 rum er til stuen. Køkken/alrummet og stuen er kun adskildt af en væg, så
umiddelbart har jeg i tankerne, at køre i Harald nyborg og købe en
varmeflytnings-ting. Evt. (temmeligt sikkert) med termostat.
I den forbindelse: Er der nogen der har erfaringer i
varmeflytningsprodukterne fra HN. Er der andre anlæg der er værd at overveje
i stedet for produkterne fra HN?
Er produktet fra HN lydsvagt?

2. rum er vores soveværelse som ligger lige over køkken/alrummet på 1. sal.
Her overvejer jeg blot at opsætte en rist med spjæld, så man kan lukke op og
i. (altså ikke købe en model med motor). Mit spørgsmål er her: Er det nok
med en rist opadtil, eller skal der installeres motormodellen?
Hvis ikke du kan svare på alle mine spørgsmål, må du meget gerne svare på
noget af det.
På forhånd tak

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 10-02-05 21:02

> [...]
> med en rist opadtil, eller skal der installeres motormodellen?
> Hvis ikke du kan svare på alle mine spørgsmål, må du meget gerne svare på

Hej. Jeg kender ikke produkterne fra HN. Jeg har selv lavet et anlæg, hvor
jeg bruger produkter fra lindab. Mit anlæg består af en string der er
trukket i skunken på 1. sal i hele husets længde. Det suger fra stuen og
blæser i alle andre rum både i stueplan og på 1. sal.

Jeg er ret sikker på, at det ikke er nok bare at lave en rist i gulvet. Jeg
har set det installeret hos en bekendt, og her virkede det ikke. Jeg vil
anbefale en eller anden for for motor, der kan flytte en masse luft.

Min motor fra lindab flytter 450 m3 luft i timen - så jeg kan udskifte
luften i min stue på ca. 15 min. Så skulle jeg komme til at fyre for meget i
ovnen, skruer jeg bare op for blæseren i et øjeblik

Hilsen Vilhelm