Sætte profilbrædder på eksisterende loft.
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 06-02-05 09:42

Hej

Jeg skal have sat nyt loft op, der er i forvejen loft bestående af nogle
foliebeklædte spånplader på ca 20 x 90cm, fra ca 1970.
Mit problem er så at finde spærene så jeg kan få skruet noget op til at
montere det nye loft på. Der er ikke højde nok på loftet så jeg kan komme op
og event. bore ned ved hvert spær.
Jeg vil være ked af at afmontere det gamle loft, da isoleringen så også
kommer ned i hovedet på mig

Er der hjælp at hente her i gruppen ?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 06-02-05 19:34

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse news:4205e65a$1@news.dansketelecom.com...
> [...]
> så jeg kan komme op og event. bore ned ved hvert spær.

Du kunne jo evt. bore nedefra - når først du har fundet 2 spær er resten
jo ret nemt...

> Jeg vil være ked af at afmontere det gamle loft, da isoleringen så også kommer ned i hovedet på mig

Er du sikker? - mon ikke isoleringen er holdt fast af noget ståltråd?
Sådan var det i hvert fald her i hytten. Jeg pillede det gamle loft ned
og satte nye brædder på siden af spærene, så de alle sad i samme højde
og satte ny ståltråd på og ny dampspærre. Hvis ellers det gamle loft er
plant tager det ikke lang tid at rive det ned og sætte det nye op.

/Jakob

Fra : anders majland

Dato : 06-02-05 19:57

> Mit problem er så at finde spærene så jeg kan få skruet noget op til at
> montere det nye loft på.

Er der plads nok på loftet til at du kan komme til at måle afstanden mellem
spærene ?
Så ville jeg nok bare finde et "tilfældigt" sted med hammer og en håndfuld
søm til der er gevinst . Alternativt så prøve med en stanley søger som den
"dyre" fra Harald Nyborg. Den skulle nok rimeligt sikkert kunen finde de
søm/skruer det gamle loft er sat op med.

Fra : CC

Dato : 06-02-05 21:53

Isoleringen kommer ikke ned i hovedet på dig, med mindre loftet er ulovligt
opsat.

Jf. Bygningsreglementet skal isolering være fastholdt med enten
forskallingsbrædder eller ståltråd.
Dette har noget med brandsikring af boligen at gøre. Det hjælper jo ikke at
efterhånden som loftet brænder, så falder isoleringen ned og branden kan
brede sig til næste rum ....

Personligt ville jeg pille det gamle loft ned, udskifte dampspærren og sætte
ny undlag op for loft. Et alternativ til profilbrædde loft er glatte
gipsplade lofter se fx. www.danogips.dk

Fra : CC

Dato : 08-02-05 21:27

Bygningsreglementet for småhuse af 1998, afsnit 4. Kontruktioner,
brandforhold og byggepladsen.
§4.3.2 "Bærende vægge, søjler bjælker og lignede konstruktioner skal udføres
som bygningsdel klasse R 30 [BD-bygningsdel 30]. Etageadskilleser skal
udføres mindst som bygningsdel R 30 [BD-bygningsdel 30].
Mod tagrum, der ikke kan udnyttes, kan vægge og loftkontruktioner dog
udføres mindst som beklædning klasse K1 10 D-s2,d2 [klasse 2 beklædning] med
mindst 50 mm isolering af mindst klasse D-s2,d2 [Klasse B materiale]"

Jf. en eller anden SBI anvisning (måske SBI-189) kan sådan DB-30 adskillelse
udføres med 2 mm jerntråd fastgjort til spærene med en indbyrdes afstand af
30 cm. Alternativ kan der anvendes 19x100 forskallingsbrædder pr. 45 cm
(hvis spærafstanden er max. 1 m).

Mit paracelhus er bygget i 1973.
I værelser, gangarealer etc. er der anvendt forskallingsbrædder og loftet
har været 40x60 cm gipsplader. Disse lofter er udskiftet med profilbrædde
lofter.
I stuen er der anvendt ståltråd og loftet har været 30 x 120 fineret (mørkt
træ) spåntræ. Dette loft er delvis udskiftet med glat gipsplade loft.

Det er lidt skidt med glat gipspladeloft, for nu syntes "fruen" at
profilbræddelofterne skal skiftes

Fra : CC

Dato : 06-02-05 21:54

Fra : S.B.

Dato : 06-02-05 22:49

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Isoleringen kommer ikke ned i hovedet på dig, med mindre loftet er
> ulovligt
> opsat.

og hvilket år trådte så den regel i kraft om at der skulle ståltråd eller
forskalningsbrædder op for at holde på isoreringen
mit hus er fra 69 og der er ingen af delene i, piller jeg loftet ned,
tvivler jeg på det alukraft der er der, er i stand til at holde isoleringen
ret længe

men...
ang loftet, jeg satte også bare et under det gamle, tog en boremaskine og et
lille bor og fandt spærene på den måde, ved at slå forsigtig med en hamme på
loftet, kan man nogenlunde pejle sig ind på hvor spærene er, og så lave et
borehul eller to til det er fundet

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 06:19

On Sun, 6 Feb 2005 22:48:53 +0100, "S.B."
<sfb[slet-dette]@tele2adsl.dk> skrev:

> [...]
>mit hus er fra 69 og der er ingen af delene i, piller jeg loftet ned,
>tvivler jeg på det alukraft der er der, er i stand til at holde isoleringen

der skal være monteret ståltråd ( glødetråd), til at holde på
isoleringen.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-02-05 17:23

Per H wrote:

> der skal være monteret ståltråd ( glødetråd), til at holde på
> isoleringen.

Jo, men Steen spurgte netop om hvornår den regel trådte i kraft. Hvis
huset er fra 69, og reglen om anvendelse af ståltråd først trådte i
kraft derefter, er man jo kun forpligtet til at følge de nugældende
regler ved væsentlige ændringer.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 06:37

On Mon, 7 Feb 2005 17:22:53 +0100, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev:

>Jo, men Steen spurgte netop om hvornår den regel trådte i kraft. Hvis
>huset er fra 69, og reglen om anvendelse af ståltråd først trådte i

Uden at være sikker, tror jeg ikke at de regler var der i 69.
men ellers er det vel brandmyndighederne der ligger inde med svaret?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 08-02-05 15:56

Hej

Tak for de gode råd, Jeg vil kombinere nogle af dem.

Men der må gerne komme flere