Maling af udhæng mv.
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 03-02-05 08:20

Hej venner -

Mit udhæng mv. trænger til at blive malet. Samtidig har jeg et par dage,
hvor jeg har god tid.

Jeg har imidlertid svært ved at vurdere, om det overhovedet kan lade sig
gøre her ved vintertide. Det har været tørvejr i nogle dage - så træet er
efter årstiden tørt.

Omvendt har jeg også ladet mig fortælle, at det ikke er "smart" at gøre det
om sommeren, hvor solen er hård ved den nye maling.

Kan I give mig nogle gode råd?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-02-05 09:16

"Jan Bang Jensby" <jensbyFJERN@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har imidlertid svært ved at vurdere, om det overhovedet kan lade sig
> gøre her ved vintertide. Det har været tørvejr i nogle dage - så træet er
> efter årstiden tørt.

Måske, men ikke tørt nok.
Jeg vil mene, du skal pænt hen på den anden side af 1. maj, og at det
derefter skal have været tørvejr i mindst 14 dage.

Hvis du ikke vil male i højsommeren, kan du vente til aug.-sept.

Hilsen Inger

Fra : Armand

Dato : 04-02-05 01:17

Jan Bang Jensby wrote:
> [...]
> ....Omvendt har jeg også ladet mig fortælle, at det ikke er "smart" at
> gøre det om sommeren, hvor solen er hård ved den nye maling.

Ikke udover at der næppe falder megen sol på et tagudhængs bemaling! :-/

--
Armand.
(der ellers nok ville vælge at male ud fra luftfugtigheden, dog ikke i

Fra : marlene

Dato : 06-02-05 11:40

> Kan I give mig nogle gode råd?

med vandige produkter må der aldrig males i temperatur under 5 grader.
er luftfugtigheden for høj er filmen for længe om at tørre,
er det stegende varmt, tørre malingen for hurtigt.
hvilket vel er bedre end at det er for længe om det.

jeg kan ikke huske hvor, men man kan læse sig frem til hvornår dugpunktet
opstår - året rundt - ( måske ikke meget dug i frost, men så må produktet jo
heller ikke anvendes)
man bør generelt holde sig til at male imellem duggens indtagen. hvilket de
fleste mennesker selv kan mærke.

Fra : HKN

Dato : 09-02-05 18:25

"Jan Bang Jensby" <jensbyFJERN@lite.dk> wrote in message
> [...]
det
> om sommeren, hvor solen er hård ved den nye maling.

Man skal ikke male udendørs før man kan regne med en temperatur på ca. 15
grader - malingen vil være evigheder om at tørre.......

Vent til sidst på foråret, eller gør det i efteråret.

Mvh

Henrik