Isolering
Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 02-02-05 23:23

Hej

Vil høre jer om hva i har erfaret med hensyn til isolering Isover rockwool
og billiger isolering
Kan det betale sige at købe billig ?
er det dyre så meget bedre ?
Og hva med Papir og hørisolering ?

Fra : John Smith

Dato : 03-02-05 01:39

SØREN F. NIELSEN wrote:
> Hej
>
> Vil høre jer om hva i har erfaret med hensyn til isolering Isover rockwool
> [...]

Det du skal se på er isolansen:

"Isolans, også kaldet R-værdien, angiver modstanden mod varmetransmissi-
on gennem 1 m2 af et materialelag.

Enheden for isolans er m2 K/W. Jo højere R-værdi, jo bedre
isoleringsværdi." [Google 2005]

Jeg ved ikke meget om papir og hørisolering, men det kan sagtens betale
sig at gå efter et godt tilbud på glas eller mineraluld. Jeg har dog
oplevet at Polsk fremstillet glasuld giver værre gener mht. kløe og
iritation end Isoverulden Meget værre!

John Smith

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-02-05 07:11

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> on gennem 1 m2 af et materialelag.
>
> Enheden for isolans er m2 K/W. Jo højere R-værdi, jo bedre

I den skole hvor jeg gik, var det nu Lambda-værdien man skulle kikke efter.
For isoleringsmåtter/ruller ligger den normalt mellem 0,037 og 0,042. Hvor
mindre værdi jo bedre isoleringsevne.
Jeg har ikke kunne finde nogle steder om hvorledes man regner med denne
værdi, men der er helt sikkert meget at spare ved at gå efter de effektive
og du kan sagtens finde dem på tilbud.
Jem og Fusk har lige nu et godt tilbud på isolering med lambda-værdi 0,037

Mvh
Michael

Fra : John Smith

Dato : 03-02-05 08:25

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> og du kan sagtens finde dem på tilbud.
> Jem og Fusk har lige nu et godt tilbud på isolering med lambda-værdi 0,037

Det er to sider af samme sag. K-værien er varmeledningskoeficienten og
lamda værdien er varmeledningsevnen.

Det er nok mere brugt at se på lambdaværdien. Men begge værdier er som
regel opgivet på isoleringen.

--
John Smith

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 03-02-05 21:34

Kan det betale sige at isolere med 300 mm eller er 200 nok ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-05 22:07

SØREN F. NIELSEN wrote:
> Kan det betale sige at isolere med 300 mm eller er 200 nok ?

De 'kloge' plejer at sige, at det kan betale sig at isolere med op til 300
mm. Alt derover har så ringe effekt, at det ikke giver en besparelse, der
står mål med den øgede udgift.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 03-02-05 18:09

"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vil høre jer om hva i har erfaret med hensyn til isolering Isover rockwool
> [...]
Hej Søren!

Begge de besvarelser du fik er korrekte, men jeg vil dog anbefale dig at
bruge mineraluld fra Isover eller Rockwool.

Men uanset hvad du skal isolere (bortset fra hulmur og etageadskillelse) så
bør du købe isoleringen i ruller, da
det giver det mindste tab.

Mvh.
Klaus-E.
Isolatør

www.mti-stevns.dk

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 03-02-05 21:33

Hej

Jeg til til isolerer tage så det er alle de skrå væge og her fået det
modsatte af vide at det var bedst at bruge bats fordi det er letter at styre
og få til at passe.

Men det kan være du har et råde ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-05 22:10

SØREN F. NIELSEN wrote:

> Jeg til til isolerer tage så det er alle de skrå væge og her fået det
> modsatte af vide at det var bedst at bruge bats fordi det er letter
> at styre og få til at passe.

Til det formål kan du overveje, om vingemåtter måske er den bedste løsning.
Det giver isolering og dampspærre i en arbejdsgang. Måtternes vinger hæftes
bare til spærenes underside - og færdigt arbejde, klar til beklædning med
gipsplader.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 04-02-05 00:48

> [...]
>
> Jeg til til isolerer tage så det er alle de skrå væge og her fået det
> modsatte af vide at det var bedst at bruge bats fordi det er letter at

Så skal du bruge ruller, det giver det mindste spild, du skal bare skære
stykkerne på de mål som du skal bruge.

Mvh
Klaus-E.
Isolatør

www.mti-stevns.dk

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 21:06

> Men uanset hvad du skal isolere (bortset fra hulmur og etageadskillelse)
> så
> bør du købe isoleringen i ruller, da
> det giver det mindste tab.

Fordi du forudsætter at det vil give færre (utætte) samlinger ?

/A

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 04-02-05 17:22

meddelelse news:42032939$0$29844$14726298@news.sunsite.dk...

> Fordi du forudsætter at det vil give færre (utætte) samlinger ?
>
> /A

Hej Anders!

Når man skal isolere skråvægge, passer målene imellem spærrene aldrig med
isoleringens bredde.
Så derfor kan man med fordel bruge isolering i ruller, og skære stykkerne ud
på tværs af rullens
længde, herved opnår man de rette mål imellem spærrene og samtidig bliver
der næsten ikke
noget affald.

Mvh.
Klaus-E.

Isolatør

www.mti-stevns.dk

Fra : anders majland

Dato : 07-02-05 20:30

> [...]

> på tværs af rullens
> længde, herved opnår man de rette mål imellem spærrene og samtidig bliver

Ok - den vej rundt.

Vi anvendte nu bats - og det gav selvfølgelig samlinger mellem spærene. Men
vi lagde det op i to lag (og yderligere 50mme på inderside af dampspærren)
og sørgede for at samlingerne ikke blev samme steder

Men jeg kan godt se ideen i at bruge baner.

/A