Afskrivningsregler for Andelslejligheder
Fra : Peter Holm

Dato : 30-01-05 09:12

Kære NGs

I vores andelsforening forsøger vi for tiden at forbedre vores muligheder
for modernisering af de enkelte lejligheder.
Som reglerne er pt. bruger vi de standard afskrivningsregler udstukket af
ABF. Feks. starter afskrivningen på et nyt køkken dagen efter det er
monteret, og bliver så afskrevet med samme procentsats hvert år.

Det er kommet os for øre, at denne afskrivning kan foregå på anden vis.
Feks. således at afskrivningen først starter 2-5år efter nyetableringen.
Dette skulle så motivere andelshavere, der måske kun forventer at bebo
lejligheden 1-2år, til at lave moderniseringer.

Jeg eftersøger her et nedskrevet regensæt for et sådant videreudviklet
afskrivningssystem. Vi er meget interessere i at høre fra andelsforeninger
der har valgt en anternativ model til modernisering/afskrivning osv, og
måske allerede har haft gode erfaringer med dette.

Håber at nogen kan give input.
Peter Holm
Formand for Moderniseringsudvalget,
Andelsboligforeningen Trepkasgade 25, Max Müllersgade 5, 8000 Århus C
phc@stofanet*REMOVETHIS*.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 31-01-05 14:00

Peter Holm wrote:

> [...]
> Det er kommet os for øre, at denne afskrivning kan foregå på anden
> vis. Feks. således at afskrivningen først starter 2-5år efter

Nu er det 10-15 år siden jeg har set ABF's udgave, men den gang havde de
faktisk i håndbogen nogle afskrivningskurver der ikke var lineære. Især de
lange kurver var meget flade i de første år og tilsvarende i de sidste. Så
vidt jeg huske foreslog de at man brugte dem ved visse forbedringer, hvor
der netop typisk ikke sker nævneværdig forringelse af værdien i de første år
(det kunne fx være et klinkegulv).

David

Fra : Henning

Dato : 31-01-05 16:05

On Sun, 30 Jan 2005 09:11:58 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

> [...]
>der har valgt en anternativ model til modernisering/afskrivning osv, og
>måske allerede har haft gode erfaringer med dette.

ABF kører med flere forskellige valgmuligheder. Den med at starte
afskrivening efter et par år passer ikke, men der er ne mulighed der
går på ikke at afskrive liniært, men derimod en "blødere kurve" hvor
der de første ~15 år kun er afskrevet ~25%, jo ældre køkkenet bliver
jo mere afskrives det. Du kan slå det op i ABF-håndbogen, som enhver
andelsboligforening bør have liggende.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk