Udluftning af radiator
Fra : Wagner

Dato : 26-01-05 16:24

Hvordan skal jeg lufte mine radiatorer ud?
Jeg har et system med olifeyr i kælderen og så et tovejssystem, så jeg kan
bruge radiatorerne individuelt. Endvidere en radiator oppe på 1.sal på et
loftsværelse.
Skal jeg have cirkulationspumpen tændt?
Skal radiatoren være åben eller lukket, mens jeg lufter ud.
Skal jeg fylde vand på systemet før eller efter?
vh
Vagn

Fra : mcloud

Dato : 26-01-05 17:51

Hej Wagner
Du slukker pumpen. Du kan lukke alle radiatorer op ,luft ud og efterfyld til
max. 1,5 bar på manometret på kedel Dette er hvis der er monteret en
trykekspansionbeholder.

Hvis dit anlæg er et gammelt ,kunne det være et åbent anlæg med
ekspansionsbeholder på loftet, luft ud, og så skal der fyldes vand på til du
kan se eller høre vand fra overløbsrøret.
mvh mcloud
blikkenslager

Fra : mcloud

Dato : 26-01-05 17:52

OBS:
Husk at starte pumpen igen
mvh
mcloud

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 26-01-05 21:12

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekspansionsbeholder på loftet, luft ud, og så skal der fyldes vand på til
> du kan se eller høre vand fra overløbsrøret.

hvad effekt har det at slukke pumpen imens ??
( har aldrig gjort det, men vil med en god forklaring begynde på det )
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Calle.

Dato : 26-01-05 23:40

..(5750)giller wrote:
> "mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> hvad effekt har det at slukke pumpen imens ??
> ( har aldrig gjort det, men vil med en god forklaring begynde på det )

fordi når pumpen kører piskes vand & luft sammen. Er den slukket vil luftet
stille sig øverst
--
Calle.

Fra : Wagner

Dato : 26-01-05 21:42

> [...]
> ekspansionsbeholder på loftet, luft ud, og så skal der fyldes vand på til
> du kan se eller høre vand fra overløbsrøret.

Tak, McCloud for kompetent hjælp.
Mit anlæg er gammelt med et åbent anlæg med ekspansionsbeholder på loftet.
Skal jeg åbne for samtlige? radiatorer i hele huset, lufte ud og derefter
fylde vand på?
Skal der luftes ud i en bestemt rækkefølge? ( stueplan-1.sal? )
Grunden til mit oprindelige spørgsmål om udluftning skyldes manglende varme
i husets eneste gulvvarme på badeværelset. Mon ikke en udluftning skulle
hjælpe?
vh
Wagner

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-01-05 06:27

Wagner wrote:

> Grunden til mit oprindelige spørgsmål om udluftning skyldes manglende
> varme i husets eneste gulvvarme på badeværelset. Mon ikke en udluftning
> skulle hjælpe?

Tjek også lige, at thermostatventilen ikke har sat sig.

Stig Johansen

Fra : mcloud

Dato : 27-01-05 09:43

Hej igen Wagner
Allerførst ,skal du være forsigtig når du fylder vand på,grunden til dette
er at ekspansionsbeholdere med overløb har tendens til at gro sammen og hvis
der evt. er lukket i overløbet ,så løber vandet ovenud af beholderen med
vandskade til følge.
Allier dig med en kammerat når du fylder vand en der evt. kan holde øje med
beholderen og en der holder øje med overløbet der hvor det ender.

Du slukker pumpen,lufter ud i stueetagen,derefter på førstesal. Check evt.
termostatventil som der er en der fortæller, er den iorden , så lukker du
alle radiatorer i hele huset så det kun er varmeslangen på badeværelset der
er åben,derved tvinger du vandet igennem den eneste åbne radiator .når der
så er varme på lukker du de andre op.
mvh mcloud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-01-05 11:16

"mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message
> [...]
der
> er åben,derved tvinger du vandet igennem den eneste åbne radiator .når

Hvilken varmeslange er der tale om ?
Er det en generel opskrift på 2 strengsystemer i hus med to etager ?

--
mvh/rg. Christian