Opdæmning af vandmasser!
Fra : SonofonoS

Dato : 22-01-05 02:29

Hej NG.

Et akut problem er opstået! Og sikkert på grund af egen dumhed.

Vi har købt et hus, som ved overtagelsen havde vand i kælderen (marts).
Det var meningen at vi ville have haft kigget på det i sommers, men det
blev aldrig til noget. I begyndelsen af det nye år, var der så begyndt at
blive fugtigt igen, og vandet steg så småt (2-3cm over 12m2 gulv).
Dum som jeg er/var, fik jeg lejet en betonhammer, for nu skulle det være
slut. Jeg fik tømt alt vandet ud, så jeg var klar til foretage
reperationen. Jeg gik igang med betonhammeren, og efter kort tids hamren,
får jeg hul på bylden, bogstavelig talt. Vandet nærmest fosser ind i
kælderen, næsten da.

Det jeg skal bruge er noget som kan holde vandet ude midlertidigt. Min
første indskydelse var beton, men den går jo ikke. Der er lidt for fugtigt
til at det bliver siddende. Pt står vandet igen i omkring 15cm dybde over
hele gulvet (12m2).
Jeg har fået stoppet nogle gamle plastikposer i hullerne 2 stk af 1½x3cm.
Dette stopper vandet lidt, men der kommer stadig en del ind. Det er
alligevel knap 1800 liter vand på noget der ligner et døgn. Det er 30 liter
i timen.

Findes der ikke et materiale som kan hærde, og er tæt, selv under så
fugtige forhold?

Vi går ud fra at det er grundvandet som står højt. Vi har snakket med
naboer, og alle omkringboende har også problemer med fugtige kældrer. Bare
ikke helt så fugtige som vores!

Håber virkelig på hjælp.

SonofonoS

Fra : Madsen

Dato : 22-01-05 03:31

SonofonoS wrote:
> [...]
>
> Vi går ud fra at det er grundvandet som står højt. Vi har snakket med
> naboer, og alle omkringboende har også problemer med fugtige kældrer.

Hvis du kan undgå at cementen bliver vasket ud af betonen, mens den hærder
( 1 døgn afhænger af typen på cementen) betonen må gerne være våd eller den
skal være våd ind til den er hærdet.
Men det kan være et problem vis der hele tiden strømmer vand ind, da det vil
skylle cementen ud af betonen.
Eller forsøg med beton i hulet og læg gummi og beton fliser ovenpå til beton
er hærdet.
Ellers må du lave en midlertidig løsning med et stykke gummi og beton
fliser, og vente på at vandstanden synker.
Løsningen på problemet må være at lave dræn om huset, kan måske være nok i
den ene side, hvis du kan finde den side hvor "vand åren" ligger.
--
Hilsen Madsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-05 03:39

SonofonoS wrote:

[snip grundvandsproblemer]

> Vi går ud fra at det er grundvandet som står højt. Vi har snakket med
> naboer, og alle omkringboende har også problemer med fugtige kældrer. Bare
> ikke helt så fugtige som vores!

En af mine kammerater havde (næsten) samme problem for en del år siden.
Vi løste problemet ved at grave en ca. 1½ m brønd i kælderen, og monterede
en grundvandspumpe.
Nu er vi ret fingernemme, så materialerne var noget betonrør,en brugt pumpe
fra et skib, en flyder fra en wc cisterne, og en kontakt til aktivering af
pumpe.
Den var så effektiv, så den også fjernede fugtproblemer i kælderen hos
naboen (mine svigerforældre).

Stig Johansen

Fra : Kenneth G

Dato : 22-01-05 11:26

> [...]
> pumpe.
> Den var så effektiv, så den også fjernede fugtproblemer i kælderen hos

Det er det eneste rigtig at dræne vandet væk mens du arbejder på sagen

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9198&n=30100&KundeID=eT6XspILLnjAj3XO2YLROLwg9eOT6Y8

Kenneth

Fra : Armand

Dato : 22-01-05 14:30

Kenneth G wrote:

> Det er det eneste rigtig at dræne vandet væk mens du arbejder på sagen
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9198&n=30100&KundeID=eT6XspILLnjAj3XO2YLROLwg9eOT6Y8

Bliver det ikke lidt á den gamle vise om "hul midt i spanden, kære Lisbeth"?
jeg mener: når så hullet er gen-tilstøbt, så står man med hullet som
grundvandspumpen har været i - Og sådan kan man blive ved!
En udendørs brønd til sænkning af vandstanden under arbejdet er vel det
der skal til; men eftersom at vandstanden vil være et fortsat problem er
en brønd indendøre måske slet ikke så dum en iden alligevel :-/
Skal man se positivt på det har man derigennem det vandoverskud som
andre forsøger at erhverve sig gennem opsamling af regnvand

Fælles fodslag blandt naboerne for at få lavet en aflastnigsboring(?) et
sted i kvarteret var måske også måden at komme over sagen på :-/

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 22-01-05 20:26

> [...]
> Skal man se positivt på det har man derigennem det vandoverskud som andre
> forsøger at erhverve sig gennem opsamling af regnvand

Løsningen med indvendige brønde med pumper har jeg også set anvendt flere
steder -i gammelt etagebyggeri - hvor det var svært at finde den million der
skulle til at lægge drøm omkring bygnignerne.

Yep overslaget lød på lige under en million kroner "bare" for at få lavet
dræn. Så var det billigere med 4-5 pumper i de værst ramte kælderrum. Det
var mest i de gamle fyrrum der var dybest, men også et par andre steder.

/A

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-01-05 07:11

anders majland wrote:

> [...]
> var mest i de gamle fyrrum der var dybest, men også et par andre steder.

I fortsættelse af mit forrige indlæg vedrørende min kammerat, skal i lige
vide:
Vi havde året før knoklet, og (hånd) gravet dræn rundt om huset. Det hjalp
bare ikke en sk*d (suk).

Problemet er, at grundvandsspejlet ligger lidt højt her i området.
Også hos mig (ikke så langt derfra).
I forbindelse med nedgravning af stolper stødte jeg på et vandbærende
sand/grus-lag i ca. 70 cm. dybde.
(Jeg har 'heldigvis' ikke kælder).

Stig Johansen

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 22-01-05 08:06

Sika blandet i cement kan bruges til undervandsstøbning