Klinker på køkkenbordplade
Fra : HKN

Dato : 21-01-05 12:58

Hej,

Vi har besluttet at skifte vores køkkenbordplade (teaktræ), og vil istedet
have klinker/fliser. Men hvordan gør vi det? De skal jo limes oven på en
eller anden form for plade, men hvilken? Og hvor tyk skal den være? Vores
teaktræsplade er idag 30mm, og vi vil gerne beholde dette mål. Skal man have
en liste på forkanten for at dække over samlingen ml. fliser og plade? Eller
kan man skære en flise til og lime den på forkanten?

Gode råd modtages - på forhånd tak

Mvh
Henrik

Fra : Morten DH

Dato : 21-01-05 18:02

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har besluttet at skifte vores køkkenbordplade (teaktræ), og vil istedet
> have klinker/fliser.

Sikker på i ikke ønsker at tænke over det en ekstra gang? Det er noget
besværligt noget at holde rent synes jeg - fugerne blir grimmer og gør det
besværligt at tørre bordet af ordentligt...

Fra : HKN

Dato : 22-01-05 11:29

> Sikker på i ikke ønsker at tænke over det en ekstra gang? Det er noget
> besværligt noget at holde rent synes jeg - fugerne blir grimmer og gør det
> besværligt at tørre bordet af ordentligt...

Jeps - det kan umuligt være værre end den nuværende teaktræsplade, som er
helt umulig i mine øjne.
Har du et tip?

-Henrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-01-05 13:37

HKN wrote:

> Jeps - det kan umuligt være værre end den nuværende teaktræsplade,
> som er helt umulig i mine øjne.

Hvor gammel er teaktræspladen, og hvordan er den behandlet?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : HKN

Dato : 22-01-05 16:54

> Hvor gammel er teaktræspladen, og hvordan er den behandlet?

Uinteressant i denne sammenhæng - den skal væk!

-Henrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-01-05 17:29

HKN wrote:

> Uinteressant i denne sammenhæng - den skal væk!

Men ikke uinteressant for mig.

Jeg overvejer at købe teakbordplader til vores nye køkken, derfor vil
jeg da gerne vide lidt mere om hvad der er problemet med din
teakbordplade.

Fra : HKN

Dato : 22-01-05 18:23

> Jeg overvejer at købe teakbordplader til vores nye køkken, derfor vil
> jeg da gerne vide lidt mere om hvad der er problemet med din
> teakbordplade.

Den er kedelig og grim. Den er kun pæn når den lige har fået olie - 10 min
efter er den helt mat at se på igen.

Den har fået hele turen fra starten af - m. Junckers olie osv. Jeg har
prøvet at slibe den, og give den en ny gang olie, men med samme resultat.
Den er 5 år gammel.

-Henrik

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-01-05 18:40

HKN wrote:

> [...]
>
> Den har fået hele turen fra starten af - m. Junckers olie osv. Jeg har
> prøvet at slibe den, og give den en ny gang olie, men med samme

Tak for svaret.

Jeg har brugt Junckers Rustikolie til bl. a. bøgebordplader, da er
pladen kun blank når der er overskydende olie på pladen. Med den rigtige
mængde olie er overfladen silkemat når den tørrer op.

Er det også sådan på teakpladen?

Personligt kan jeg godt lide den silkematte overflade.

Fra : Morten DH

Dato : 23-01-05 10:42

> Jeps - det kan umuligt være værre end den nuværende teaktræsplade, som er
> helt umulig i mine øjne.
> Har du et tip?

jeg har selv en helt almindelig laminatplade med "sten look" og den er
dejlig nem at holde ren... havde jeg råd ville jeg nok ha en plade i granit;
men der er jo heller ikke fuger mellem fliserne

Fra : Martin G. Berg

Dato : 22-01-05 19:17

Som afslutning kan jeg anbefale disse
http://www.schlueter.de/produkt.aspx?doc=2-1-rondec.xml&pg=funktion vi har
lige sat det op i vores badeværelse, det ser knald godt ud.

Fra : anders majland

Dato : 25-01-05 13:12

> Vi har besluttet at skifte vores køkkenbordplade (teaktræ), og vil istedet
> have klinker/fliser.
> Gode råd modtages - på forhånd tak

Vi har lagt 10x10cm på en vandfast kyrdsfiner. Som klæber har vi brugt en
færdigrørt "flexibel". Rundt om vasken (som ligger på krydsfineren og dermed
i niveau med fliserne) har vi brugt en silikonefuge. Og så sluttet af med en
bøgekant. På væggen bag bordpladen har vi også hvide 10x10cm

Vi synes ikke det er et problem at holde. Og da resten af vores bordplader
er bøg, er det det eneste sted hvor vi kan sætte f.eks en våd kande og lign.
uden der kommer mærker

/A

Fra : HKN

Dato : 27-01-05 01:23

> [...]
>
> Vi synes ikke det er et problem at holde. Og da resten af vores bordplader
> er bøg, er det det eneste sted hvor vi kan sætte f.eks en våd kande og

Tak for svar

-Henrik