Hvilken kompressor ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-05 09:34

Hej NGs.

Er der nogle som kan hjælpe mig med at vælge mellem disse to kompressorer,
eller er det bedøvende ligegyldigt hvilken en jeg vælger ?
Det er en af disse to jeg vil købe:

https://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5321&n=30100&KundeID=mUTR3mj0D5w19sIL3Le3IVUcAvpgwI9

og den til 479,- her:

http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/5B5EA7D77BC016E9C1256F87003E29EE/$File/side14.pdf

XPOST: dk.forbruger, dk.fritid.hus-og-have (da begge grupper er relevante)
--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter C:\\

Dato : 20-01-05 12:38

> Hej NGs.
>
> Er der nogle som kan hjælpe mig med at vælge mellem disse to kompressorer,
> eller er det bedøvende ligegyldigt hvilken en jeg vælger ?

Ja, det tror jeg det er. De er vist så ens som det er muligt.
Jeg ville købe der, hvor jeg havde kortest at køre, og nemmest ved at
reklamere hvis der skulle blive problemer med den.

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-05 12:40

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ville købe der, hvor jeg havde kortest at køre, og nemmest ved at
> reklamere hvis der skulle blive problemer med den.

2 ting som så tæller til Bilkas fordele, fordi vi skal alligevel derud i
morgen, og det er altid nemt og uproblematisk at reklamere over noget i
Bilka.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henning

Dato : 20-01-05 14:54

On Thu, 20 Jan 2005 09:33:58 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Hej NGs.
>
>Er der nogle som kan hjælpe mig med at vælge mellem disse to kompressorer,
>eller er det bedøvende ligegyldigt hvilken en jeg vælger ?

Husk det gamle ordsprog "Du ærger dig mere over den manglende kvalitet
end du glæder dig over de sparede penge". Generelt er min erfaring, at
værktøj skal man ikke købe for billigt/dårligt!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-05 15:00

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> Husk det gamle ordsprog "Du ærger dig mere over den manglende kvalitet
> end du glæder dig over de sparede penge". Generelt er min erfaring, at
> værktøj skal man ikke købe for billigt/dårligt!

Det er rigtigt, men prisen skal passe til behovet.
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=94&produkt=1633
Men 6500 kr er lige i overkanten

--
mvh/rg. Christian

Fra : Flemming Lindbaum

Dato : 20-01-05 18:16

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> kompressorer,

SNIP

Hej

Er helt enig med Henning ... der er ikke noget værre end at ofte 500-1000
kroner på et stykke værktøj som for det første ikke er som man forventer, og
som ikke er til at sælge igen, når man finder ud af at man har brug for
noget bedre.

Min erfaring er ... find dit reelle behov og læg lidt oveni, og spar samme
lidt længere. Så får du bedre kvalitet, og skulle det vise sig at du ikke
længere har brug for værktøjet, er det nemmere at komme af med, hvis det er
kvalitet, fremfor et bambus produkt.

/FOFLOL

Fra : Thomas

Dato : 21-01-05 00:08

"Flemming Lindbaum" <flemmingFJERN@DETTElindbaum.dk> wrote in message

> [...]
> længere har brug for værktøjet, er det nemmere at komme af med, hvis det

Principielt er jeg enig, men når det drejer sig om en kompressor til
hobbybrug/gør-det-selv, ja så er en billig fra Herbert Nyrald eller Bilka
ganske fin. Jeg har selv brugt en i samme prisklasse nu i nogle år. Den
bruges til både sømpistol, hæftepistol, fugepistol og cykelpumpe. Alle
opgaver klarer den fint, så lad være med at bruge flere penge, hvis du
heller ikke skal bruge den til mere end jeg gør.

Skal du have en bedre/større kompressor end den billige, ja så skal du
typisk slippe mellem 2000-4000 kroner og det er lige festligt nok efter min
mening.

Fra : Klaus G.

Dato : 21-01-05 13:37

> [...]
> opgaver klarer den fint, så lad være med at bruge flere penge, hvis du
> heller ikke skal bruge den til mere end jeg gør.

Når nu du siger sømpistol, hvor stor sømpistol snakker vi så om? Min
erfaring er at små kompressorere slet ikke kan magte bare en 3" sømpistol.

Desuden er 10bar at fortrække, frem for 8bar. Mange værktøjer(lidt større
slags/hårdt arbejde) vil helst køre på 8bar, og kan den kun max levere 8bar,
så falder den ca. til 6 inden den går igang, ergo er der for lidt tryk på,
hvilket kan være meget træls. Kan den køre med 10bar, så justere man den ned
til 8bar, og så har man det tryk konstant :)

> Skal du have en bedre/større kompressor end den billige, ja så skal du
> typisk slippe mellem 2000-4000 kroner og det er lige festligt nok efter
min
> mening.

Jeg kunne for 4år siden slet ikke forstille mig bruge en luftnøgle, i dag
bruger jeg en engang i mellem. Havde vi en "bilka kompressor", så skulle jeg
igen ud og invistere i endnu en kompressor.

En god kompressor skulle nemt kunne holde 15år når den kun bruges til hobby
brug. Det er jo ingen penge over så lang tid...

Et alternativ er jo at købe en brugt kompressor...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : bme

Dato : 21-01-05 17:49

> Når nu du siger sømpistol, hvor stor sømpistol snakker vi så om? Min
> erfaring er at små kompressorere slet ikke kan magte bare en 3" sømpistol.

tja, i sidste måned fyrede jeg ca 700 4" søm af på en formiddag med en af de
billigste kompressorer - det klarede den faktisk til ug. Ikke på noget
tidspunkt skulle jeg vente til at der var kommet tryk på kompressoreren. Den
tømrer jeg arbejdede for tidligere var også begyndt at bruge de billige
kompressorer - de kunne rigeligt stå distancen. Istedet brugte han pengene
på nogle bedre sømpistoler.

> [...]
> ned
> til 8bar, og så har man det tryk konstant :)

enig, især hvis man bruger luftnøgler eller sandblæser.

/bo

Fra : Thomas

Dato : 22-01-05 14:03

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hobby
> brug. Det er jo ingen penge over så lang tid...
>
> Et alternativ er jo at købe en brugt kompressor...

Ja, teknisk set snakker vi om en stiftepistol og ikke en sømpistol. Den kan
tage søm op til 50 mm, hvilket efter min mening er rigeligt til de fleste
gør-det-selv opgaver. Af en anden post kan jeg dog se, at det åbenbart fint
kan lade sig gøre at bruge en rigtig sømpistol også.

Det eneste tidspunkt jeg kunne forestille mig at skulle bruge luftnøgle, er
når jeg skifter mellem sommer- og vinter-dæk, altså 2 gange om året. Det er
ialt 40 møtrikker der skal løsnes om året, hvilket jeg fint klarer med en
manuel momentnøgle.

Men igen: Jeg prøver ikke at argumentere for kun at købe den billige
kompressor, men angiver blot hvad jeg selv har haft brug for af arbejde med
en sådan fætter. Det er klart, at skal du bygge et hus fra grunden, ja så
skal der noget større til - ingen tvivl om det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-05 09:18

> [...]
>
> XPOST: dk.forbruger, dk.fritid.hus-og-have (da begge grupper er relevante)

Valget er nu foretaget, og faldt ud til en helt anden side

En Güde kompressor til 369 i Råd & Dåd:
Mobil og oliefri. 230 volt og et pumpetryk på maks. 8 bar. CE-mæket.
http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=504&cid=21#7138

--
mvh/rg. Christian