Renovering eller udskiftning af eternittag~
Fra : Uni Bull

Dato : 17-01-05 23:03

Hej.

Jeg har et ganske almindeligt asbest-eternittag fra 1969
som trænger til en kærlig hånd.

Mine alternativer er:
1) Renovering (afrensning, grunding, maling*2)
2) Udskiftning

Prisen for 1) ligger på omkring kr. 14000,-
Prisen for 2) anslås til kr. 25000,- (GDS).

Ved renovering står jeg stadig med et "gammelt" tag,
men vel at mærke et asbesttag (holdbart!)
Ved udskiftning har jeg et sprit-nyt tag, men uden
asbest og deraf formodentlig kortere levetid.

Jeg synes det er svært at vælge, men for tiden hælder
jeg mest til renovering:
-nemmere - det er bare et telefonopkald, så bliver der gjort
-billigere
-muligvis *mindst* lige så lang holdbarhed som nyt tag

Hvad siger I? Nogle erfaringer?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-05 08:28

"Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote in message
> [...]
> men vel at mærke et asbesttag (holdbart!)
> Ved udskiftning har jeg et sprit-nyt tag, men uden
> asbest og deraf formodentlig kortere levetid.

Decra tag ovenpå ?
Du får et super undertag.

--
mvh/rg. Christian

Fra : J W Nielsen

Dato : 18-01-05 13:43

> Jeg har et ganske almindeligt asbest-eternittag fra 1969
> som trænger til en kærlig hånd.
>
> Mine alternativer er:
> 1) Renovering (afrensning, grunding, maling*2)
> 2) Udskiftning

Hej...
Vi stod i samme situation i foråret på min fars hus - eternittag fra 1961.
Vi kiggede på 3 muligheder:
Få renoveret det eksisterende tag.
Lægge et andet tag ovenpå - f.eks. Decra
Lægge et nyt eternittag.

Eternitfabrikken lover idag en betydelig bedre holdbarhed på de nye
"eternitplader".
Selv om man får renoveret det gamle tag, er det jo stadig "det gamle".
Vi kiggede på nogle steder hvor man havde lagt et "nyt tag" (Decra) oven på
det gamle. Vi syntes det så klodset ud - det kan jo ikke undgås at taget
bliver noget højere. Ligeledes løber man formentlig ind i problemer omkring
vindskeder og tagrender.
Slutresultatet blev at min søn og jeg lagde et nyt eternittag på en uges
tid - og det blev rigtigt flot, da det jo "passer" til huset....
Samtidig fik vi kigget spær og lægter igennem og vi skiftede da nogle lægter
hist og her.
Prismæssigt mener jeg at Decra og eternit lå ganske tæt.

Husk at medregne bortskaffelse af de gamle plader - på genbrugsstationen
tager de kun 3 plader at gangen, så det er ihverfald en langsommelig affære.
En vognmand kan klare det problem.

Mvh Jørgen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-01-05 14:29

J W Nielsen wrote:
> Husk at medregne bortskaffelse af de gamle plader - på
genbrugsstationen
> tager de kun 3 plader at gangen, så det er ihverfald en langsommelig
affære.

Det er der en grund til - nedtagning af asbestholdig eternit er der
nemlig regler for. Se:

http://www.at.dk/sw4673.asp

Og ja, den AT-meddelelse gælder også for privatpersoner. Følger man
ikke den kan man i værste fald blive pålagt at oprense den
omkringliggende jord for egen regning.

> En vognmand kan klare det problem.

Ikke medmindre han har det rigtige udstyr til nedtagning og indpakning.

Og nej, jeg kan heller ikke se hvorfor det skal være så hysterisk.
Men det er altså reglerne og det kan koste dyrt hvis man ikke
overholder dem.

Ebbe

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-05 15:15

Det er der en grund til - nedtagning af asbestholdig eternit er der
nemlig regler for. Se:

http://www.at.dk/sw4673.asp

Det er bare ikke nemt at fortælle taget når det lige så stille drysser sine
små fibre ud over hele haven på en lun sommerdag, og ned i den dejlige
grillmad

Fra : Uni Bull

Dato : 19-01-05 20:29

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message
> Det er der en grund til - nedtagning af asbestholdig eternit er der
> nemlig regler for. Se:

Hmmm... Nogle mener jo at gamle eternittag nærmest har uendelig
holdbarhed og at man derfor står bedst ved at give taget en
behandling (som udføres af fagfolk!).

....jeg er stadig ikke overbevist om, at jeg bør bruge cirka dobbelt
med penge og en lille uge til udskiftning...

....så lige nu ender det med renovering...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-01-05 00:06

> [...]
> med penge og en lille uge til udskiftning...
>
> ...så lige nu ender det med renovering...
Lyder som en god ide, jeg ville have gjort det samme hvis ikke det var fordi
mit lige nu ligger i en container Det var ca. 30 år gl. og fejlede ikke
noget, faktisk havde vi prob. med at smadre nogle af pladerne!

Stef

Fra : Claus Og Helle

Dato : 20-01-05 11:57

Du skal tænke på hvor længe de plader har ligget på taget,og når de bliver
renset,ligger de der i ligeså mange åg og lidt til.Jeg har arbejdet med
tagvask i 5 år,og hvis du ser på et nyt eternit tag er der ikke glans i,det
er der hvis du får malet det ,og jo mere glans desto sværere har alger og
andet ved at sætte sig fast,og når du har fået malet dit tag,så skulle du
give taget en algebehandling en gang om året så har du tag til resten af din
levetid.

--
Claus & Helle VR6 ProjektZwo

Fra : Uni Bull

Dato : 20-01-05 19:48

"Claus Og Helle" <frederiksen@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> alger og andet ved at sætte sig fast,og når du har fået malet dit tag,så
> skulle du give taget en algebehandling en gang om året så har du tag til

....altså endnu en fortaler for rensning - ingen der vil argumentere for at
jeg
bør udskifte taget?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-05 20:35

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> "Claus Og Helle" <frederiksen@adslhome.dk> wrote in message
>
> ...altså endnu en fortaler for rensning - ingen der vil argumentere for at
> jeg
> bør udskifte taget?

Hvis spærene kan bære et cementtag, kan du lægge et nyt for kun lidt mere
end det koster at få malet. Du får checket for råd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen