savværk/motorsav.. selvbyg
Fra : klaus nielsen

Dato : 16-01-05 16:58

hej
jeg så engang i fjerneren noget til at spænde på en motorsav så man selv
kunne skære brædder ud. men jeg tænkte også på at lave noget med en stor
rundsavklinge.. eller lave det med en båndsav.. men jeg har en ide om at en
båndsav eller en motorsav har lidt tendens til at save i en bue. især hvis
kæde/ båndet er lidt slidt.. er der nogen her der kender til sådanne
projekter.. tegninger osv.. ? jeg har kun kunnet finde færdige anlæg. og det
er ikke lige det jeg søger..
på forhånd tak

venlig hilsen
klaus nielsen

Fra : John Smith

Dato : 16-01-05 18:10

klaus nielsen wrote:
> [...]
> kæde/ båndet er lidt slidt.. er der nogen her der kender til sådanne
> projekter.. tegninger osv.. ? jeg har kun kunnet finde færdige anlæg. og det

Der popper masser af links op hvis du søger på DIY saw mill, på google.
Jeg så et der var lavet ud fra fortøjet på en bil, som en båndsav.
Hjulene blev brugt som ruller for klingen og der var spændt en bilmotor
for til at trække saven.
At lave en sav som rundsav er ret bekosteligt og skal du kunne trække en
klinge på 1 meter i diameter skal der måske et par hundrede hestekræfter
til at trække klingen... En båndsav kræver meget mindre.
En helt anden måde er at lave en bloksav. Det minder meget om en stor
bøjlesav, altså en ramme der holder en fast klinge ligesom en håndsav og
bevæges med en plejlstang. Træet køre så ind igennem savbøjlen på et sæt
skinner. Jeg har set bloksave med flere klinger, sådan at man kan save
en hel stamme op i brædder i en gennemkørsel.
Bloksaven er nok noget af det nemmeste at lave selv, da den ikke kræver
ret stor effekt eller teknisk indsigt. En båndsav er også ret enkel selv
at lave, men kræver lidt mere indsigt i hvordan geometrien skal laves.
Begge save kan laves af træ og med få metaldele.
En rundsav er krævende at bygge så den er solid og stabil nok.
Båndsaven har ikke mere tendens til at save i en bue end andre save,
næsten alt tømmer saves idag på båndsave, da det er langt den billigste
metode til industrielt brug pga.automatisk vedligehold mm.

Mvh
John Smith

Fra : klaus nielsen

Dato : 16-01-05 21:28

> [...]
> næsten alt tømmer saves idag på båndsave, da det er langt den billigste
> metode til industrielt brug pga.automatisk vedligehold mm.

hej og tak for et godt svar... ideen med bloksaven har jeg også haft..men
jeg har aldrig set sådan en.. så jeg gik lidt fra den igen, fordi i mine
tanker blev den lidt storm p agtig.. men det kan bruges.. og almindelige
bøjlesavklinger koster ikke ret meget.. men hvor længe kan sådan en klinge
holde ?? men den behøver jo heller ikke at save ret hurtigt.. så det kunne
sikkert blive en god løsning... men jeg må lige google lidt mere og se hvad
jeg kan finde....
ps: hvad betyder DIY ?? (DIY saw mill)

mvh
klaus nielsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 16-01-05 21:37

2005-01-16 klaus nielsen wrote
> ps: hvad betyder DIY ?? (DIY saw mill)

Do It Yourself

/Morten

Fra : John Smith

Dato : 17-01-05 00:19

klaus nielsen wrote:

> [...]
> sikkert blive en god løsning... men jeg må lige google lidt mere og se hvad

Do It Yourdelf...

Jeg så en bloksav på Hjarl hede, regner ikke med at de har smidt den ud
endnu. En bloksav er helt sikkert det nemmeste at bygge, de bruges
stadigvæk til at save hårdt træ med nogle steder. Prøv at kontakte
Junkers savværker og spørg om de bruger bloksav et eller andet sted. Det
kunne være at de ville lade dig futte rundt og tage lidt billeder af den...

Mvh
John Smith

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-01-05 21:39

On Sun, 16 Jan 2005 16:58:10 +0100, klaus nielsen wrote:

> [...]
> båndsav eller en motorsav har lidt tendens til at save i en bue. især hvis
> kæde/ båndet er lidt slidt.. er der nogen her der kender til sådanne

Du kunne prøve at høre maskinafdelingen på Ingeniørhøjskolen i
København. For nogen år tilbage ved jeg at der blev konstrueret en del
forskellige transportable savværker derude. Der er bl. a. et med en
båndsav, monteret på en trailer.

Jeg har desværre ikke selv tegningerne liggende mere.

--
MVH
osv...

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 17-01-05 00:00

<klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kæde/ båndet er lidt slidt.. er der nogen her der kender til sådanne
>projekter.. tegninger osv.. ? jeg har kun kunnet finde færdige anlæg. og det

Amerikanerne kalder det en "chainsaw mill" (giver 2.600 hits på
Google) - sådan en fyr, er der tilsynladende mange der køber eller
bygger selv, hvis de har lidt skov.
Her er en opskrift på en gør-det-selv udgave:
http://www.backwoodshome.com/articles/tresl39.html

Hvis det trods alt er for besværligt kan du købe en magen til den der
blev vist i DR Frilands program Svedehytten til omkring 2.390 kr. her:
http://www.dansk-skovkontor.dk/one2live/websites/2/site/index.jsp?categoryid=1&subcategoryid=2&butik=ja

Her kan du se (gense?) den i brug:
http://www.dr.dk/friland/stream_play/PlayMedia.asp?Filnavn=040609_svedehytten

Lars