Pris på egetræ
Fra : Knud Amelung

Dato : 16-01-05 12:41

Jeg har næsten fældet et egetræ i min have.
Tilbage står kun stammen, den er 35 cm i diameter og 4 meter høj, og den er
en smule skæv
Er den noget værd som gavtræ ? eller kan jeg bare skære den op som brænde
med venlig hlsen
Klaus

Fra : Niels Peder

Dato : 16-01-05 14:08

Knud Amelung wrote:
> [...]
> en smule skæv
> Er den noget værd som gavtræ ? eller kan jeg bare skære den op som brænde

Den er højst sandlynlig mest værd som brænde træ.

MVH
Niels Peder Sørensen
Skov og Landskabsfagtekniker

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-01-05 14:22

"Knud Amelung" <knud.amelung@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Tilbage står kun stammen, den er 35 cm i diameter og 4 meter høj, og den
> er en smule skæv

Jeg kan godt forstå, du kvier dig lidt ved bare at futte sådan en stamme af.
Min datter og svigersøn har brugt nogle lidt skæve og forvredne
egestammer/grene som afgrænsning af et forhøjet surbundsbed - diameter på
træet 25 - 40 cm.
Det er bare hammerflot.
Træet var kasseret som gavntræ, da det ikke var lige nok.
4 meter er nok ikke tilstrækkeligt, men måske har du mulighed for at
supplere?

Hilsen Inger

Fra : John Smith

Dato : 16-01-05 15:30

Knud Amelung wrote:
> [...]
> en smule skæv
> Er den noget værd som gavtræ ? eller kan jeg bare skære den op som brænde

Jeg er ret sikker på at træet ville være penge værd på savværket under
andre omstændigheder. Egetræ kan bruges i længder helt ned til ca 2,5
meter på de fleste savværker. Om det er lige eller krumt betyder ikke så
meget. Noget tømmer der er meget krumt bruges til skibe og møbler, der
er savværker der har specialiceret sig i disse træer.
Træet klasificeres på savværket efter længde, diameter, rethed og antal
knaster - prisen er derefter.

Men... Træer der vokser i haver og nær huse er tit fyldt med søm,
hegnstråd og andet der er groet ind i stammen med tiden. Der er også
meget sand i træet fordi det ikke har stået beskyttet inde i en skov.

Derfor er det næsten umuligt at få et savværk til at købe træet eller
skære det op for dig - det kan simpelt hen hurtigt blive for dyrt i nye
klinger for savværket at tage træet ind.

Hvis du selv har mod på at skære det op, kan man få en bøjle til at
sætte på motorsaven så man kan skære bloktømmer helt efter sit eget
hoved. Det kan være meget spændende og i tilfældet som hos dig hvor du
har noget dyrt træ som eg. Kan det også godt svare sig hvis man har lidt
flere træer og f.eks. vil skære træet op til gulvbrædder eller sådant.
Man kan sende træet til ovntørring gennem sin tømmerhandler, det er ikke
så bekosteligt - der betales efter hvor meget vand der skal fjernes.

Mvh
John Smith

Fra : Dan Andersen

Dato : 16-01-05 17:03

Hvor køber man en sådan bøjle og hvad heddr den i fagsproget?

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : John Smith

Dato : 16-01-05 17:58

Dan Andersen wrote:
> Hvor køber man en sådan bøjle og hvad heddr den i fagsproget?

Som regel kaldes det en plankeskære eller et minisavværk. Bla. Johnsered
producere nogle meget fine nogle. Men der er også billigere alternativer.

Mvh
John Smith

Fra : Niels Peder

Dato : 17-01-05 08:23

John Smith wrote:

> [...]
> producere nogle meget fine nogle. Men der er også billigere alternativer.

den kan købes hos dansk skovkontor, og koster cirka, 1600 + moms, og
derudover skal man havde en sav på mindts 75 kubik og et 20 tommer
sværd, og jeg tror stadig ikke træet er noget værd som gavntræ, med
mindre man selv har noget at anvende det til som f.eks. et bord/bænke sæt.