Taks og Tuja
Fra : Jørgen

Dato : 11-01-05 17:04

Hvad er egentlig forskellen på taks (taxus) og tuja (thuja).
Mit haveleksikon viser begge billeder af dem begge, og det er høje, slanke
nåletræer, og de beskrives begge som middelhøje nåletræer.
Jeg har en i haven, og jeg har altid kaldt den for en kirkegårdsgran. Da jeg
plantede den for 30 år siden, kom jeg hjem med den i en kasse på
bagagebæreren sammen med en masse andre små træer. I dag en den 5-6 m høj,
og den vælter for et godt ord. Hver gang retter jeg den bare op igen og
træder jorden fast omkring roden igen. Køn er den ikke, men fuglene elsker
den, og der er massevis af reder i den hvert år. Derfor får den lov at leve.
Men er det mon en taks eller en tuja? Bare sådan for en ordens skyld!
Mvh
Jørgen

--
Giv den segnende stærke drilkke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-01-05 17:13

Jørgen wrote:

> Men er det mon en taks eller en tuja?

Et close up billede af en gren ville gøre det meget nemmere at svare.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : F.Hansen

Dato : 11-01-05 17:45

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
leve.
> Men er det mon en taks eller en tuja? Bare sådan for en ordens skyld!

http://www.botanik.uni-bonn.de/conifers/ta/ta/baccata1.jpg taks

http://www.ces.ncsu.edu/depts/hort/consumer/factsheets/trees/images/picts/ThujaOc2.jpg Thuja

Finn

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-01-05 17:52

Hvis du synnes den ligner en thuja mest.....ja så stop lige en halv inden du
løber byen og praler med den, for det kunne ligesåvel være en Cypres

Peter

Fra : Jørgen

Dato : 11-01-05 21:43

> http://www.botanik.uni-bonn.de/conifers/ta/ta/baccata1.jpg taks

> [...]

Tak for det.
Det var nogle flotte billeder. de udelukker enhver tvivl. Det ER en tuja.
[eller måske en cypres ]
Mvh Jørgen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-01-05 21:58

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> taks

Enig.

> Thuja

> Det var nogle flotte billeder. de udelukker enhver tvivl. Det ER en tuja.
> [eller måske en cypres ]

- Eller måske et hønsebenstræ (thujopsis)?

Hilsen Inger

Fra : kvaerulant

Dato : 12-01-05 11:04

Inger Pedersen wrote:

>Enig.

>- Eller måske et hønsebenstræ (thujopsis)?

Den vælter ikke!

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-01-05 22:50

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-01-05 22:53

> Tak for det.
> Det var nogle flotte billeder. de udelukker enhver tvivl. Det ER en tuja.
> [eller måske en cypres ]
> Mvh Jørgen

En hurtig huskeregel for thuja eller cypres er at:. Hvis du kigger på en
gren i toppen vil den for en thuja være stiv og stå lige op, hvorimod en
cypres vil lave et C ( for cypres), da toppen hænger en smule.

MVH
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 01:25

Hej

Jeg er ikke ekspert, men er der ikke noget med at man kan kende forskel vha
duften?

MVH Jon

Fra : Armand

Dato : 18-01-05 18:00

HodjafraPjort wrote:
> Hej
>
> Jeg er ikke ekspert, men er der ikke noget med at man kan kende forskel vha
> duften?

Jo men hvilken er hvilken?
Læg lige en duftfil på Binær!

--
Armand.

Fra : Jørgen

Dato : 18-01-05 21:44

> Jeg er ikke ekspert, men er der ikke noget med at man kan kende forskel
vha
> duften?
>
> MVH Jon

Se svaret fra F Hansen 11/1 kl 17.44
Der er nogle flotte billeder, der ikke overlader noget til fantasien.
Mvh Jørgen

Fra : Jørgen

Dato : 12-01-05 11:32

Grenen i toppen stritter stiv og strunk ret op i luften. Det ER en thuja,
jeg har i haven. Som alle os andre gamle må den nu støttes lidt. Derfor er
den nu, efter blæsevejret, blevet forsynet med en kæde, der holder træet på
plads. Stammen er nu tyk som et lår, og træet vejer godt til. I vores alder
er det ikke altid udseendet, det gælder, men den skal bevares, fordi den
bidrager væsentligt til vores fugleliv i haven.
Nu tror jeg, sagen er fulgt helt til dørs. Tak for jeres bidrag.
Mvh Jørgen

Fra : jodem

Dato : 12-01-05 13:45

> [...]
> leve.
> Men er det mon en taks eller en tuja? Bare sådan for en ordens skyld!

Taksen sætter røde bær, og tujaen bøjer i topskuddet.
mvh
jodem

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-01-05 14:33

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> Taksen sætter røde bær, og tujaen bøjer i topskuddet.
> mvh
> jodem

Tjaaa det er jeg nu ikke så sikker på. det er cypres der bøjer i topskuddet

Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-01-05 15:55

On Wed, 12 Jan 2005 13:45:11 +0100, "jodem" <jodem@nypost.dk> wrote:

>Taksen sætter røde bær, og tujaen bøjer i topskuddet.

Det er nok en lidt vel grov generalisering.
Bærrene på taks er godt nok røde, men det er langt fra alle taks som
sætter bær. Der er indtil flere sorter som ikke får bær.

Jeg kender faktisk heller ingen thuja som bøjer i toppen - de er alle
oprette, i hvert fald dem som har en decideret top. Derimod bøjer uægte
cypres (Chamaecyparis) ofte i toppen.

Uægte cypres og thuja er meget lette at forveksle.
Taks har nåle, nærmest som på et grantræ, de stikker bare ikke. Det har
hverken uægte cypres eller thuja.

Taks er i øvrigt giftig.