Huller i grusvej
Fra : Peter Andersen

Dato : 11-01-05 15:12

Hej NG

Jeg bor ved en privat fælles vej, som efter sigende skulle have et eller
andet kalk lag i bund og noget stabil/rest asfalt på toppen. Når den bliver
trukke af kommer hullerne meget hurtigt igen og det er de samme huller som
kommer gang efter gang. Mener jeg en gang har hørt noget med at bore huller
i "hullerne" er der nogen der kender denne metode eller andre gode
metoder?

MVH

Peter

Fra : Fatter Brik

Dato : 11-01-05 17:21

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> huller som kommer gang efter gang. Mener jeg en gang har hørt noget med at
> bore huller i "hullerne" er der nogen der kender denne metode eller

i et af de seneste numre af "Gør det selv" bliver netop dette problem
gennemgået. Så vidt jeg husker inden for det seneste halve år, men under
alle omstændigheder i et af de 16 numre der udkom i 2004, så en tur på
biblioteket!

:)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-05 19:28

> [...]
huller
> i "hullerne" er der nogen der kender denne metode eller andre gode

Vejen skal have en eller to grøfter med fald mod den/dem, så vandet kan
komme væk, eller vejen skal blot være det højeste i terrænet. Den er oftest
det laveste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-01-05 21:57

> Vejen skal have en eller to grøfter med fald mod den/dem, så vandet kan
> komme væk, eller vejen skal blot være det højeste i terrænet. Den er
oftest
> det laveste.

Vores hælder 30-40 cm på 6 m og har store huller, så den holder ikke helt.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-05 00:20

> oftest
>
> Vores hælder 30-40 cm på 6 m og har store huller, så den holder ikke helt.
>
> Mvh Maria

Ved ihærdig lapning med gode materialer vil i så kunne få en jævn vej.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 22:27

> [...]
bliver
> trukke af kommer hullerne meget hurtigt igen og det er de samme huller som

Vi har også meget hullede grusveje, her i området lige for tiden.
Da det er en rimelig lang vej, lappes der lidt forskelligt ved de
forskellige ejendomme. Den ene bruger restasfalt, som imo ikke holder så
længe. Vores nabo bruger det, at skrabe en stor del af vejen vha. en
traktor. Det bliver vejen også pæn af i ca. en dags tid, så er den gal igen.

Vi er gået i gang med at lappe vores 400 meter grusvej med perlesten. Det er
imo den bedste løsning. Faktisk vil vi gerne have belagt hele vejen med
perlesten. Jeg tror, at det ville kunne afhjælpe alle de huller i vejen, men
det er indtil videre bare en teori. Andre mener at stenene bare vil synke og
forsvinde og det gør de måske også på et tidspunkt, men så må man jo have et
nyt læs sten på, så må problemet da få en ende til sidst.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Finn

Dato : 12-01-05 07:47

Hej Peter

> [...]
huller
> i "hullerne" er der nogen der kender denne metode eller andre gode

Jeg bor i Australien og der har vi tusinde af km grusvej. Jeg havde det
samme problem som du indtil jeg fik en ny nabo. En dag hvor han kom hjem
havde jeg faktisk lige laget et nyt lag knust granit på vejen for at lappe
hullerne på mit stykke. Ja han var nærmest ved at besvime da han så hvad jeg
i min visdom havde gjort. Han havde faktisk arbejdet 30 år på veje, mest
grusveje. Nå men han kaldte hjælp over sin mobil lige på stedet og inden for
30 min. var der et sjak så stort med div. vejmaskiner. De fik fjernet alt
den nye granit men også alt det gamle. Det var en enorm mængde granit
pulver/grus. De vendte så bunden, tromlede og vande tromlede og vandede, ind
imellem kom graderen på og stadig tromle og vande og til sidst lagde de
blandingen af den gamle og nye granit på toppen der også blev tromlet og
vandet. Jeg havde i mellemtiden været inde og ringe til min bank for et
mindre lån formegentligt på AU$30.000 til 50.000. Nå men 3 timer senere så
det hele jo rigtigt fornuftigt ud og så var der det med prisen. Ja jeg kunne
jo fise op til bottle shoppen og hente et par æsker koldt øl 2x24 og så
kunne jeg give dem til dækning af diesel olien de havde brugt. Jeg tror
aldrig jeg er kørt så hurtigt efter øl. Nå men da øllet blev drukket fik jeg
så en heftig beskrivelse af hvad alle de skide udlændinge dog kunne finde på
og hvor lidt forstand vi alle havde på at leve in the bush. Så langt så godt
men jeg fik også et større lynkursus i at reparere huller i vejen.

Peter du er inde på det rigtige. Det jeg skulle gøre var at jeg skulle have
et læs granit liggende som jeg altid kunne tage af og så når det havde
regnet og måske stadigt regnede, gå ud og jage den spidse ende af en
brækstang (her på øen kaldes det en bulbar) kraftigt ned i hullerne så jeg
kunne mærke den gik igennem det vandtætte lag, sådan 10 – 15 stæder i hvert
hul. For mindre huller kunne jeg evt. bruge en grev og jage den ned i
hullet. Fylde hullet med vejmaterialet ned i pytten klappe det lidt og så
sætte en afspærring på så man ikke kørte hen over ”hullet” indtil det var
blevet tørt. Som de sagde det ideelle ville selvfølgeligt være at grave
hullet op så vandet kunne dræne af jævnt over hele hullet og så fylde op.
Jeg har nu i en periode på 10 år valgt den nemme løsning, den med
brækstangen eller greven og min del af vejen er perfekt. Vejmanden flyttede
for 8 år siden. Derfor det med at bore, er måske lidt i overkanten, men du
skal sørge for at vandet der samler sig i ”hullet” kan dræne af og efter
førstegang det tørre op skulle det hele være homogent.

Cheers Finn
Australien

Fra : Bjarne K

Dato : 12-01-05 10:42

"Finn" <elveNOSPAMplum@abconline.com.au> wrote in message
> [...]
jeg
> kunne mærke den gik igennem det vandtætte lag, sådan 10 - 15 stæder i

Fin vejledning som jeg også vil prøve. Har eller prøvet med sand, jord
og flis, men det bliver hurtigt kørt op igen..

Med venlig hilsen

BJK

Fra : Peter Andersen

Dato : 12-01-05 11:04

Hej Finn
Tak for svaret, det vil jeg prøve at se om jeg kan få held med. Vej
Oraklerne her på vej snakker om de kalk skarver der i bunden at de er en del
af problemet, men så må vi jo se om novicen kan få held med sit projekt. Tak
for en god historie fra det vilde west og nogle gode råd.

mvh
Peter