Tryk i vandhaner?
Fra : Anders Mørk

Dato : 10-01-05 10:12

Jeg bor i et almindeligt parcelhus der har 4 vandhaner indendørs. Det ser ud
til at vandhanerne i bad 1 og bad 2 har forskelligt tryk og umiddelbart
ville jeg gætte på at det er fordi der er forskellig afstand fra der hvor
vandet kommer ind i huset til den enkelte vandhane... Kan det passe, eller
er det noget der kan justeres således at trykket er det samme i begge
badeværelser?

Venligst,
Anders

Fra : TG4600

Dato : 10-01-05 14:01

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote in message
> [...]
> vandet kommer ind i huset til den enkelte vandhane... Kan det passe, eller
> er det noget der kan justeres således at trykket er det samme i begge

Har det altid været sådan, eller er det noget der er kommet med tiden, eller
er det kommet pludseligt?

Hvis der er forskel (af betydning) så er der nok noget der er mere/mindre
tilstoppet.

Har du tjekket perlatorerne på hanerne?
Findes der måske en stophane/ventil på en streng, som er delvis lukket...

Fra : Anders Mørk

Dato : 12-01-05 09:20

> Har det altid været sådan, eller er det noget der er kommet med tiden,
> eller
> er det kommet pludseligt?

Det er et nyt hus hvor vi kun har boet i lidt over en måned, så det har vel
'altid' været sådan.

> Har du tjekket perlatorerne på hanerne?

Nej, det må jeg hellere få gjort....

> Findes der måske en stophane/ventil på en streng, som er delvis lukket...

Er det almindeligt at lave 'ekstra' stophaner/ventiler i et almindeligt
parcelhus? Når jeg siger 'ekstra' er det fordi jeg umiddelbart troede at der
kun var en stophane i et almindeligt hus og at den var udenfor.

../Anders

Fra : jodem

Dato : 12-01-05 16:46

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> parcelhus? Når jeg siger 'ekstra' er det fordi jeg umiddelbart troede at
> der kun var en stophane i et almindeligt hus og at den var udenfor.

I dag er der vistnok indskudt kugleventiler (ballofix eller balloflex?)
mellem røret og enhver installation, så man hurtigt kan reparere eller
udskifte installetionen uden at tage vandet fra de øvrige installationer, så
kig på kugleventilerne og se om kærven eller håndtaget sidder parallelt med
røret.
mvh
jodem

Fra : Calle.

Dato : 12-01-05 17:59

Anders Mørk wrote:

> [...]
> almindeligt parcelhus? Når jeg siger 'ekstra' er det fordi jeg
> umiddelbart troede at der kun var en stophane i et almindeligt hus og
der sidder som regel også en kuglehane ved vanduret
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 12-01-05 23:56

TG4600 wrote:

> [...]
>
> Har du tjekket perlatorerne på hanerne?
> Findes der måske en stophane/ventil på en streng, som er delvis lukket...

For tilfældets skyld:
På armaturer med karamiske skiver/pakninger sidder der indbyggede
(tilgangs-)filtre i/ved forskruningerne!
Afmontering, kontrol og given rensning kan være det der skal til!

--
Armand.