gulvspånplader, hvad med underlaget?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-01-05 18:56

Hej,

Jeg har et kælderrum, med et betongulv, der ikke er helt plant og jævnt.
Jeg påtænker at lægge et skumunderlag (sådan en måtte ting af en slags)
Det sælges under betegnelsen gulvunderlag / skumunderlag, og oven på det
lægge 22 mm gulvspånplader.

Men hvor stor er risikoen for at gulvet går fra hinanden / knækker i
noterne?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : John Smith

Dato : 08-01-05 10:21

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> lægge 22 mm gulvspånplader.
>
> Men hvor stor er risikoen for at gulvet går fra hinanden / knækker i

Risikoen er ret stor. Hvis ikke gulvet er meget plant og frit for
knolde, vil pladerne komme til at ride på ujævnhederne og efterhånden
komme til at følge gulvet underneden ganske nøje.

Det rigtige at gøre er at rette gulvet af med selvnivelerende spartel
først. Det er ganske nemt selv at gøre, men kan blive bekosteligt hvis
det er et stort gulv eller meget skævt.

Skum eller filt underlag, har ingen oprettende effekt på gulvet.
Formålet med underlaget er at gøre gulvet mere behageligt at gå på og
fjerne lidt af trinstøjen.

Mvh
John Smith

Fra : Petersen_Michael

Dato : 08-01-05 10:46

In news:41dfa5e2$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote:

Hej John.

> Risikoen er ret stor. Hvis ikke gulvet er meget plant og frit for
> knolde, vil pladerne komme til at ride på ujævnhederne og efterhånden
> komme til at følge gulvet underneden ganske nøje.

Ja, gulvspånplader er jo ikke så store arealmæssigt, så der skal ikke så
meget til at kippe dem.

> Det rigtige at gøre er at rette gulvet af med selvnivelerende spartel
> først. Det er ganske nemt selv at gøre, men kan blive bekosteligt hvis
> det er et stort gulv eller meget skævt.

Det har jeg ikke fidus til at gøre selv. Dels så jeg en TV udsendelse
hvor det gik galt (gulvet var mere bølget end da han startede) Dels, er
der nogle ting der vil skulle dækkes af

> Skum eller filt underlag, har ingen oprettende effekt på gulvet.
> Formålet med underlaget er at gøre gulvet mere behageligt at gå på og
> fjerne lidt af trinstøjen.

Samt virke isolerende.

Jeg lurer lidt på at bruge spånplader i fuld størrelse i stedet, altså
1200 * 2500 rummet er ca. 3000 * 3700 på den måde får jeg færre
sammenføjninger, jeg kan skrue pladerne fast i gulvet, og nivellerer
plade stødende, dels ved slibning, dels ved at banke kiler under.

Fra : F.B.

Dato : 08-01-05 11:44

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> fast i gulvet, og nivellerer plade stødende, dels ved
> slibning, dels ved at banke kiler under.

Hej

Hvad med at lægge strøer ud, isolere med tynde bats, plastik
(alt. legakugler), lægge rigtige gulvplader 120x60 fer/not,
ovenpå skumrulle og sidst selve gulvet. Hæv evt. afløb/rist.

Jeg er bange for at *for* store plader vil få gulvet til at virke
gyngende og knirke.
Husk at kælder typisk er lig med fugt, vand mv. så vandfast
undergulv anser jeg for obligatorisk.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Glenn [Valby]

Dato : 08-01-05 12:51

> Husk at kælder typisk er lig med fugt, vand mv. så vandfast
> undergulv anser jeg for obligatorisk.

Hvad med at spartle det, i stedet.

Glenn

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-01-05 08:32

In news:41dfb96b$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
F.B. <zillyink@getlosthotmail.com> wrote:

Hej Flemming

> Hvad med at lægge strøer ud, isolere med tynde bats, plastik
> (alt. legakugler), lægge rigtige gulvplader 120x60 fer/not,
> ovenpå skumrulle og sidst selve gulvet. Hæv evt. afløb/rist.

Jeg er ikke meget for ideen, da jeg ikke vil have for stor niveau
forskel til det tilstødende rum.

> Jeg er bange for at *for* store plader vil få gulvet til at virke
> gyngende og knirke.

Det tror jeg godt jeg kan leve med, mine parket gulve i stueetagen
knirker, og fjedrer også..
Hvis bare underlaget ikke vrider så meget, at det skærer hul i den vinyl
/ linoleum, som jeg lægger oven på.

> Husk at kælder typisk er lig med fugt, vand mv. så vandfast
> undergulv anser jeg for obligatorisk.

Jeg har ikke problemer med fugt i kælderen, jeg har indrettet et
kælderrum hvor der er lagt skum og oven på det er der lagt vinyl /
Linoleum (har aldrig fundet ud af forskellen) Det virker fint, men er
lidt for blødt - der kommer meget nemt mærker, bare man har en stol
stående er der 4 fordybninger efter benene, fordybninger som på det
nærmeste er en blivende deformation. Derfor ønsket et mere fast
underlag.

BTW: Der findes skumunderlag med dampspær.