Lugt fra oliefyr
Fra : lille-bror

Dato : 06-01-05 22:12

Hej alle.

Lillemor og jeg er ved at se på hus. Bl.a. har vi set på et flot et
med stueetage og kælder, som virkede meget fornuftigt. En ting vi
lagde mærke til var, at man i kælderen kunne lugte oliefyret.
Oliefyret står i et af de fire rum i kælderen, dog med døren åben
til gangen, for at bruge varmen fra fyret til opvarmning i resten af
kælderen. Fyret er fra 1954, men der er fornylig kommet ny brænder
på, så jeg er overbevist om at fyret fungerer efter hensigten.

Mit spørgsmål er, om det er normalt, at man kan lugte, at der er
oliefyr i et hus?
Hvorfor lugter et oliefyr? Jeg går da ud fra, at olietilførslen og
skorstensforbindelsen er tæt....
Lillemor er utryg ved et oliefyr. Er der risiko for eksplosion ved
sådan en fætter?

Mvh

Bjarne, Frederikshavn

Fra : Søren

Dato : 06-01-05 23:59

[...]

Garanteret en salamander kedel verdens bedste holder virkelig godt

Mit spørgsmål er, om det er normalt, at man kan lugte, at der er
oliefyr i et hus?
ja det syntes jeg faktisk at der gør men ikke i hele huset kun kælder i
rummet og måske lige udenfor

Hvorfor lugter et oliefyr? Jeg går da ud fra, at olietilførslen og
skorstensforbindelsen er tæt....

ingen anelse

Lillemor er utryg ved et oliefyr. Er der risiko for eksplosion ved
sådan en fætter?
Det må være det samme med en bil hvad er riskoen for at eksplodere under
normalt brug .

mvh
Søren

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-05 00:21

lille-bror wrote:

> lagde mærke til var, at man i kælderen kunne lugte oliefyret.

Sikkert en utæthed et eller andet sted undervejs fra tankens
påfyldningsstuds til fyret. Det behøver ikke at være så meget, at der
ligefrem bliver vådt på gulvet. Men fordampningen kan lugtes. En utæthed
skal findes og tætnes.

En anden lugtmulighed er dårlig forbrænding, men det giver en helt
anderledes lugt. Fyret skal renses og justeres, hvis det er fejlen. Er
fejlen dårlig forbrænding, er der en lille risiko for kulilteforgiftning.

> Mit spørgsmål er, om det er normalt, at man kan lugte, at der er
> oliefyr i et hus?

Nej.

> Lillemor er utryg ved et oliefyr. Er der risiko for eksplosion ved
> sådan en fætter?

Nej, det behøver I ikke være nervøse for. Fyringsolie har så højt
flammepunkt, at man kan smide en tændt tændstik ned i en sjat olie ved
stuetemperatur, uden at det antændes. Olien skal forstøves eller opvarmes,
før den kan brænde,

Skal man være nervøs for eksplosionsfare, ville jeg være meget mere nervøs
ved et gasfyr.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Rasmus

Dato : 07-01-05 10:04

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> wrote in news:1105045903.340770.171690
@z14g2000cwz.googlegroups.com:

> [...]
> skorstensforbindelsen er tæt....
> Lillemor er utryg ved et oliefyr. Er der risiko for eksplosion ved

Det er jo nærmest det samme olie du kommer i en dieselbil, og jeg har
aldrig hørt om hverken bil eller fyr er eksploderet ! Men utætheden skal
findes og tætnes.

Fra : lille-bror

Dato : 07-01-05 12:36

Hej igen.

Det er dælme rart med så hurtige svar. 1000 tak til alle for
hjælpen!
Jeg vil fluks tage kontakt til et oliefyrsservicemand - eller hvad
sådan een hedder -, så han kan kigge nærmere på banditten!

Mvh

Bjarne, Frederikshavn