Utæt vindue - vand presses ind
Fra : Dennis

Dato : 04-01-05 14:25

Hejsa
Jeg har et lille problem.. med et stort vindue.
Vores "nye" hus, som vi har købt her for godt 1 md siden, har et stort
vindue i soveværelset (omkring 160*160)..
Det er typen der åbner midtpå omkring en vandret akse..

Når vinden står rigtigt, presses der vand ind øverst i rammen.. Nok til at
jeg vågner når det drypper ned på karmen..
Jeg har prøvet at kigge, og så vidt jeg kan se, kommer med mellem vinduet og
rammen.. Og derved ikke fra murværket (puuh)..
I nat var det nok til at gennemvæde et håndklæde, som jeg havde lagt i
bundet (mest for at undgå lyden)

Jeg ville meget simpelt bare skifte de små skumgummi tætnigslister ud med
nogle nye og evt større, men er det nok..
Jeg har fået fortalt at det slet ikke kan holde vandet ude, og der skal
gøres meget mere..

Er det rigtigt.. Kan det ikke ordnes "nemt"..
Vinduerne skal skiftes inden for nærmest årrække (når vi får "tid"), men ser
relativt ok ud - ikke halv rådne eller noget..
Men det her er sku for træls at leve med..

PS: Det trækker ikke mærkbart ind, men igen, når vinden står rigtigt, så
bevæger gardinet sig en lille smule.

Håber på newbie hjælp..

Mvh Dennis

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-01-05 19:06

On Tue, 04 Jan 2005 14:24:38 +0100, Dennis wrote:

> Jeg har et lille problem.. med et stort vindue.
> Vores "nye" hus, som vi har købt her for godt 1 md siden, har et stort
> vindue i soveværelset (omkring 160*160)..
> Det er typen der åbner midtpå omkring en vandret akse..

Er der ikke nogen justeringsmuligheder i lukkebeslagene?

> [...]
> nogle nye og evt større, men er det nok..
> Jeg har fået fortalt at det slet ikke kan holde vandet ude, og der skal

Hvis det er fordi rammen er skæv, eller beslagene ikke hiver ordentligt
fat i vinduet, så vil en gummiliste bare gøre rammen endnu mere skæv.
Det vil koste dig ca 45 at gøre forsøget, så det er da værd at prøve.

> [...]
> inden for nærmest årrække (når vi får "tid"), men ser relativt ok
> ud - ikke halv rådne eller noget.. Men det her er sku for træls at

Står der egentligt noget om vinduets tilstand i tilstandsrapporten?

--
MVH
osv...

Fra : Dennis

Dato : 05-01-05 11:57

> Er der ikke nogen justeringsmuligheder i lukkebeslagene?

Skal jeg da undersøge
Vinduet kører fint, så jeg tror ikke det er "særlig" skævt..

> Står der egentligt noget om vinduets tilstand i tilstandsrapporten?

Det vil jeg undersøge nærmere...
Hvornår er det egentlig de forskellige forsikringer der skal dække?

Sådan en skade her.. Vil den måske blive dækket af Ejerskifteforsikringen..
Hvilke kriterier for at den skal betale..

Og hvornår er det den almindelige husforsikring der dækker??

Ja dumme spg sikkert..
Beklager.. Men det er så dejlig nemt at blive klogere herinde ;)

Mvh Dennis

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-01-05 14:26

On Wed, 05 Jan 2005 11:57:29 +0100, Dennis wrote:

> Det vil jeg undersøge nærmere...
> Hvornår er det egentlig de forskellige forsikringer der skal dække?

Det tør jeg ikke udtale mig om, men det er nok ikke en fejl
vurderingsmanden normalt ville opdage. Til gengæld er det en fejl de
tidligere ejere stensikkert har været klar over, så de har undladt at
informere om den. Da de har undladt det, vil jeg mene det er de tidligere
ejere du skal gå efter, men snak med din advokat/mægler om det.

> [...]
>
> Ja dumme spg sikkert..
> Beklager.. Men det er så dejlig nemt at blive klogere herinde ;)

Jeg synes ikke de er dumme, men jeg kan ikke svare på dem.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Andersen

Dato : 04-01-05 19:50

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men det her er sku for træls at leve med..
>
> PS: Det trækker ikke mærkbart ind, men igen, når vinden står rigtigt, så

Nu er det svært lige at sætte sig ind i konstruktionen, men jeg vil foreslå
dig at sætte en vandret liste med en vandnæse, så den går så langt ned over
den "fuge" som der er mulighed for. Det kan være med til at afhjælpe at
vandet ikke vliver presset ind i "fugen", men drypper ned over og istedet
lander på sålbænken eller ruden nedenunder.

Mvh Erik

Fra : Dennis

Dato : 05-01-05 11:54

> [...]
> at vandet ikke vliver presset ind i "fugen", men drypper ned over og
> istedet lander på sålbænken eller ruden nedenunder.

Hehe..
Jeg har godt hørt noget om en "næse" ;)
Det skulle vist også være den "rigtige" måde at fikse det på..

Jeg kiggede ekstra efter igår aftes - Desværre..
Nu er jeg sku blevet ræd for at det IKKE er mellem vinduet og rammen, men
istedet mellem afdækning og vinduet..
Hvilket vel vil sige at det er mellem muren og vinduet..

Jeg kan ikke komme ud og se murværket på den anden side.. Men er det noget
lort?? Eller er det til at fikse..
Og kan man overhovedet sige hvad det "sandsynligvis" er?

Mvh Dennis

Fra : Erik Andersen

Dato : 05-01-05 17:54

> [...]
> lort?? Eller er det til at fikse..
> Og kan man overhovedet sige hvad det "sandsynligvis" er?

Personligt vil jeg mest ønske for dig at det er mellem muren og vinduet. Det
bedste du kan gøre der, er at kradse hele fugen ud så langt du kan komme ind
og alt i hele længden/højden af vinduet. Sæt noget bred afdækningstape + evt
noget plastic/papir på murstene udenfor fugen og på den udvendige side af
vinduet, så du ikke kommer til at grise alt til. Så blæser du noget
urethanskum ind i fugen og lader det tørre nogle dage. Pas på, da det
udvider sig MEGET og løber alle steder hen og ned på muren under vinduet og
klistrer afsindigt. Det er ikke til at tage af igen! Når det er tørt,
fjerner du alt det der er for meget og kradser fugen ud i et par centimeters
dybde. Derefter fuger du med noget f.eks. gråt siliconefugemasse der er
beregnet til sådanne fuger. Og så vupti, så er alt helt tæt.
Hvis du ikke ved hvor vandet kommer ind, så er der ikke andet at gøre end at
bede fruen om at sidde indendørs med spand og klud og du står udenfor med en
spul-slange direkte mod fugerne. Så skal du hurtigt få at se hvor det er
utæt.
Mvh Erik

Fra : PAR

Dato : 05-01-05 20:46

Det er desværre det, som Murerfagets Oplysningsråd og Kalk og
Teglværkslaboratoriet advarer mod, fordi det giver rådskader.
pr

Fra : Dennis

Dato : 06-01-05 08:47

"PAR" <parleth@get2net.dk> wrote in message
> Det er desværre det, som Murerfagets Oplysningsråd og Kalk og
> Teglværkslaboratoriet advarer mod, fordi det giver rådskader.
> pr

Hmm.. Jeg synes ellers det lød genialt.. :)
Dejlig enkelt og ligetil..

Hvis vi går ud fra at jeg alligevel skal skifte alle vinduer inden for..
hmm lad os sætte det højt - 10år.. Er det så stadig dumt, eller er det
"bare" hvis det er nye vinduer der isættes??

PS: Tak for din forklaring Erik

Mvh Dennis

Fra : PAR

Dato : 06-01-05 22:30