Olie til lamper
Fra : Jesper B. H.

Dato : 27-12-04 23:41

Hej NG

Jeg har nogle olielamper og køber olie til 9 kr literen så er det også på 1
l flasker kunne jeg ikke bruge noget andet??

Hvad er lampeolie??

Hilsen Jesper

Fra : Kim S

Dato : 28-12-04 00:27

"Jesper B. H." <jesper-b-hebsgaard@Slet_detteadslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:41d08f63$0$33672$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvad er lampeolie??

Det er lugtfri petroleum.

Mvh, Kim

Fra : John Smith

Dato : 28-12-04 16:20

Jesper B. H. wrote:

> Hvad er lampeolie??

Det er som sagt lugtfri petroleum.
Hvis du putter en spiseske køkkensalt i oliedunken og ryster det, vil
lamper lyse med et lidt stærkere og hvidere lys... Spørg ikke mig
hvorfor - gammel husråd.

Mvh
John Smith

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 30-12-04 23:52

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er som sagt lugtfri petroleum.
> Hvis du putter en spiseske køkkensalt i oliedunken og ryster det, vil
> lamper lyse med et lidt stærkere og hvidere lys... Spørg ikke mig
> hvorfor - gammel husråd.

Mon ikke hemmeligheden ligger i formlen for køkkensalt: Na Cl ?
Natrium er jo et stof, der brænder med et stærkt hvidt lys.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse

Fra : Jan Achmann

Dato : 01-01-05 14:37

Hvis du blander NaCl i olien kan du ikke undgå at få dannet lidt HCl ved
forbrændingen. Altså saltsyre, som er stærkt korroderende. Pas på med det!

Hvis der er tale om udendørs lamper, så ville jeg ikke tøve med at bruge
Diesel istedet for lampeolie, men det soder og lugter jo lidt, men har
iøvrigt nogenlunde samme forbrændingsegenskaber, tændvillighed o.s.v.

Jan

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 04-01-05 23:49

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du blander NaCl i olien kan du ikke undgå at få dannet lidt HCl ved
> forbrændingen. Altså saltsyre, som er stærkt korroderende. Pas på med det!

Det kan du jo have ret i, men så er det jo godt, at mine olielamper er helt
af glas