Lydoptager
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 23-05-01 12:27

Jeg skal bruge et lille program hvis eneste formål er at optage lyd og gemme
det som en .wav-fil... hvorfor så ikke bruge Lydoptager i Tilbehør, vil
nogen sige... men det går ikke. For den stopper nemlig med at optage efter
60 sekunder og det må den ikke. Allerhelst skal programmet gemme lyden
direkte på harddisken, mens der optages, så computerens hukommelse ikke
betyder noget for i hvor lang tid den kan optage.
Derfor tænkte jeg om man ikke kunne lave den selv i VB, men jeg synes ikke
rigtig jeg har den fornødne ekspertise lige på det område...

Er der nogen der kan hjælpe?

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Martin - Zeus

Dato : 23-05-01 19:18

Prøv at gå ind i Indstillinger eller egenskaber osv..
Jeg har også selv engang skulle bruge mere en 60 sek. Hvor jeg gik ind og
pillede i egenskaber eller noget lign... Jeg kan ikke huske hvordan, men det
kan lade sig gøre

mvh. Martin

Fra : Allan R.

Dato : 24-05-01 06:42

Martin: Hvor i "egenskaber"?? Man kan konvertere...men ikke noget
relevant...
Så problemet er da ikke løst?!?
og Bjark: vil du ikke sige til når du har fundet ud af det?

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-05-01 10:54

Allan R. <warlock@ostenfeld.dk> skrev i en
> Martin: Hvor i "egenskaber"?? Man kan konvertere...men ikke noget
> relevant...
> Så problemet er da ikke løst?!?

Jeg fandt ud af at ved at konvertere til forskellige formater, fik man lov
til at optage i 47,5 sekund i stedet for 60 sekunder, hvilket ikke var så
sjovt...

> og Bjark: vil du ikke sige til når du har fundet ud af det?

Det skal jeg nok...

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-05-01 10:54

Allan R. <warlock@ostenfeld.dk> skrev i en
> Martin: Hvor i "egenskaber"?? Man kan konvertere...men ikke noget
> relevant...
> Så problemet er da ikke løst?!?

Nej... Jeg fandt ud af at ved at konvertere til forskellige formater, fik

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-05-01 10:54

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-05-01 10:54

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-05-01 10:55

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-05-01 10:56

Stort undskyld angående alle de beskeder, men ligepludselig gik Outlook
Express helt amok!!

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Mikkel Ro Manzano Ch~

Dato : 24-05-01 12:35

Marker meddelelse, klik "Message", klik "Cancel message"... Ved ikke hvad de
hedder på dansk, men det må være til at gætte hvis du har den danske.....

--
Mvh. / Regards Mikkel Christensen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 24-05-01 13:02

Mikkel Ro Manzano Christensen <usenet@openzipper.dk> skrev i en
> Marker meddelelse, klik "Message", klik "Cancel message"... Ved ikke hvad
de
> hedder på dansk, men det må være til at gætte hvis du har den danske.....

Kan du se de to ekstra tomme beskeder der er kommet nu?

De er fremkommet ved at gå op i Meddelse og Slet meddelse...
Af en eller anden grund synes jeg ikke det helt virker!

- Bjarke Walling Petersen

Fra : Mikkel Ro Manzano Ch~

Dato : 24-05-01 14:59

hmmmm....... du har ret..........

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 25-05-01 13:52

Bjarke: Virker ikke
Kig forbi www.WindowsUpdate.com

Mikkel: Virker
IE 5.5

Mig: Virker
IE 5.5 SP1

Fra : Carsten Larsen

Dato : 28-05-01 12:50

Er der nogle der ved hvordan man styrer lydstyrke, wave lydstyrke, microfon
o.s.v.

Fra : Mikkel Ro Manzano Ch~

Dato : 28-05-01 13:03

> Er der nogle der ved hvordan man styrer lydstyrke, wave lydstyrke,
microfon
> o.s.v.

Ja.... dog ikke mig.... men du kan da se om DU kan hitte ud af det her:

http://www.vbsquare.com/tips/tip298.html

--
Mvh. / Regards Mikkel Christensen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-05-01 16:16

"Bjarke Walling Petersen" <bwp@bwp.dk> skrev i en meddelelse
> Allan R. <warlock@ostenfeld.dk> skrev i en

Nu er det løst (vil jeg mene) ... jeg fandt noget kode, der kan gøre det:
http://www.vbsquare.com/tips/tip451.html

Jeg har selv lavet det en del bedre (så det f.eks. også kan gemme i .wav).
Prøv at oprette en form og sæt 4 knapper samt en timer ind på den. Skriv
følgende kode (eller kopier det ind):

Private Declare Function mciSendString Lib "winmm.dll" _
Alias "mciSendStringA" _
(ByVal lpstrCommand As String, _
ByVal lpstrReturnString As String, _
ByVal uReturnLength As Long, _
ByVal hwndCallback As Long) As Long
Private Declare Function mciGetErrorString Lib "winmm.dll" _
Alias "mciGetErrorStringA" _
(ByVal dwError As Long, _
ByVal lpstrBuffer As String, _
ByVal uLength As Long) As Long

Const navn = "lydoptagelse"
Dim starttid As Single
Dim tid As String
Dim gemt As Boolean

Private Sub Command1_Click()
If gemt = False Then
If vbYes <> MsgBox("Du har ikke gemt optagelsen. Vil du optage en ny
alligevel?", _
vbYesNo + vbQuestion, "Lydoptager") Then Exit Sub
End If
gemt = False
Command1.Enabled = False
Command2.Enabled = True
Command3.Enabled = False
Command4.Enabled = False
starttid = Timer
Timer1.Enabled = True
CloseSound
DoMciCall "open new type waveaudio alias " & navn
DoMciCall "set " & navn & " time format ms bitspersample 8 samplespersec
11025"
DoMciCall "record " & navn
End Sub

Private Sub Command2_Click()
Dim sluttid As Single
Command1.Enabled = True
Command2.Enabled = False
Command3.Enabled = True
Command4.Enabled = True
Timer1.Enabled = False
DoMciCall "stop " & navn
sluttid = Timer - starttid
tid = "(" & CStr(Int(sluttid * 100) / 100) & "sek)"
Me.Caption = "> Stoppet " & tid
Command3.SetFocus
End Sub

Private Sub Command3_Click()
Command1.Enabled = False
Command2.Enabled = False
Command3.Enabled = False
Command4.Enabled = False
Me.Caption = "> Afspiller " & tid
DoMciCall "stop " & navn
DoMciCall "play " & navn & " from 1 wait"
Me.Caption = "> Stoppet " & tid
Command1.Enabled = True
Command3.Enabled = True
Command4.Enabled = True
Command3.SetFocus
End Sub

Private Sub Command4_Click()
On Error GoTo fejl
Dim filnavn As String
igen:
filnavn = InputBox("Skriv filnavnet:", "Gem som...", _
"C:\Windows\Skrivebord\Lydoptagelse.wav")
If filnavn = "" Then Exit Sub
Open filnavn For Output As #1
Print #1, ""
Close #1
DoMciCall "save " & navn & " " & filnavn
GoTo slut
fejl:
If Err = 76 Then
MsgBox "Ugyldigt filnavn!", vbOKOnly + vbCritical, "Lydoptager -
Fejl"
Resume igen
Else
Error Err
End If
slut:
gemt = True
End Sub

Private Sub Form_Load()
gemt = True
Timer1.Enabled = False
Timer1.Interval = 100
Command1.Caption = "Optag"
Command1.Enabled = True
Command2.Caption = "Stop"
Command2.Enabled = False
Command3.Caption = "Afspil"
Command3.Enabled = False
Command4.Caption = "Gem som"
Command4.Enabled = False
Me.Caption = "Lydoptager"
' Kun for udseendets skyld:
Command1.Width = 900
Command1.Height = 360
Command1.Left = 120
Command1.Top = 120
Command2.Width = 900
Command2.Height = 360
Command2.Left = 1140
Command2.Top = 120
Command3.Width = 900
Command3.Height = 360
Command3.Left = 2160
Command3.Top = 120
Command4.Width = 900
Command4.Height = 360
Command4.Left = 3180
Command4.Top = 120
Me.Width = 4320
Me.Height = 990
End Sub

Private Sub DoMciCall(ByRef SendString As String)
Dim Res As Long
Dim ResX As Integer
Dim ReturnString As String * 1024
Dim ErrorString As String * 1024
Res = mciSendString(SendString, ReturnString, 1024, 0)
If Res <> 0 Then
ResX = mciGetErrorString(Res, ErrorString, 1024)
MsgBox ErrorString & vbCrLf & vbCrLf _
& "Programmet afsluttes.", vbOKOnly + vbCritical, "Lydoptager -
Fejl"
End
End If
SendString = ReturnString
End Sub

Private Sub Form_QueryUnload(Cancel As Integer, UnloadMode As Integer)
If gemt = False Then
If vbYes = MsgBox("Optagelsen er ikke gemt. Vil du gemme den nu?", _
vbYesNo + vbQuestion, "Lydoptager") Then
Command4_Click
End If
End If
CloseSound
End Sub

Private Sub Timer1_Timer()
Me.Caption = "> Optager (" & CStr(Int((Timer - starttid) * 100) / 100) &
"sek)"
End Sub

Private Sub CloseSound()
Dim Res As Long
Dim ReturnString As String * 1024
Res = mciSendString("close " & navn, ReturnString, 1024, 0)
End Sub

> [...]
> man lov
> til at optage i 47,5 sekund i stedet for 60 sekunder, hvilket ikke var så

Her er det!