problemløser tapet - virker det?
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 27-12-04 10:07

Vi skal have tapet over et gammelt savsmuldstapet - det kan ikke fjernes
uden at al pudsen bagved falder ned og jeg vil gerne slippe for at
fuldspartle, da jeg ikke er en ørn til det.

Jeg har set et par steder, at de har noget tapet, der hedder "problemløser",
der angiveligt skulle kunne sættes direkte oven på savsmuldstapet. Kender
nogen det? Virker det?

VH
jakob

Fra : Hans B.

Dato : 27-12-04 13:44

> [...]
"problemløser",
> der angiveligt skulle kunne sættes direkte oven på savsmuldstapet. Kender

Nej kender det ikke, men har selv haft problemet. Der er to muligheder, som
jeg er helt sikker på, at en malermester ikke vil brugeg, men ikke desto
mindre virker begge:

1. Hvis tapetet sidder jævnt og godt og lige mget fast, kan du pudse oven
på. Men det kræver at tapetet ikke linder. Du skriver du ikke er god til at
fuldspartle så er 2. mulighed måske en idé:

2. Slib hele tapetet glat med en rystepudser og mal. Dette råd fik jeg i
en malerforretning og det bliver nu meget flot.

Der er to ting, der ved lov skulle forbydes at putte på vægge. Det ene er
hessian det andet er savsmuldstapet. Jeg kan ikke fatte, at man ikke blot
sætter et glat grundtapet op?

Hans

Fra : Armand

Dato : 27-12-04 19:47

Hans B. wrote:
> [...]
> hessian det andet er savsmuldstapet. Jeg kan ikke fatte, at man ikke blot

Er tapeten sat op med almindelig tapetklister er det da ikke så galt.
Hvis hele væggens pudslag følger med af er det sq murermesteren og ikke
maleren man skal bebrejde!
Hessian er til gengæld klisteret temmeligt effektivt op; men på den
anden side kan man benytte hessian som overflade forstærkning ved netop
at overspartle det fremfor at nedtage det!

--
Armand.

Fra : Marlene

Dato : 28-12-04 10:19

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> hessian det andet er savsmuldstapet. Jeg kan ikke fatte, at man ikke blot

Jeg giver dig så inderligt ret. Da jeg som ganske ung skulle have min første
lejlighed i 1990 i Århus City, var det næsten umuligt at finde glat tapet.
Næste gang var det et hus - i 1997 - og endnu engang var det umuligt at
finde et ordentligt glat tapet, som bare skulle males over. Desuden skulle
savsmuldstapetet fjernes denne gang - og uhha, hvor et arbejde. Især dér,
hvor der var sat gipsvægge op (som isolering).

Så ja - om jeg fatter, at folk sætter (det meget grimme) savsmuldstapet op -
eller hessian!

Mvh. Marlene.

Fra : SvenP

Dato : 27-12-04 20:03

Ja jeg har prøvet problemløsertapeten. Det er en form for tyk glasfilt, der
i kraft af den er så tyk, lægger sig jævnt på i stedet for at følge vægens
form helt. Det virker fint ved mindre ujævnheder, men giver noget
ubehageligt støv fra sig, når man bruger tapetkosten.
Husk at grunde de steder hvor du udbedrer pudsen, og brug rigeligt med
vævklæber, så der er kontakt mellem vægen og tapeten i kanten af
ujævnhederne.

Mvh. Sven

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 29-12-04 01:13

"SvenP" <saerlig@jubiimailns.dk> wrote in message

> [...]
> Husk at grunde de steder hvor du udbedrer pudsen, og brug rigeligt med
> vævklæber, så der er kontakt mellem vægen og tapeten i kanten af

Tak - har nu prøvet - og foreløbig ser det ud til at virke fint, men det
sluger vildt meget vævlim.

Det udjævner nogenlunde ujævnhederne, men jeg har nu ikke fået en helt glat
væg.

VH
Jakob