Hvordan ser jeg hvilken type fjernvarme-in~
Fra : HT-8732

Dato : 26-12-04 14:15

Hej NG!

Min bedre halvdel og jeg er ved at kigge på hus (med fjernvarme), men inden
af os ved praktisk talt noget som helst om det. En kollega har fortalt mig,
at jeg skal kigge efter om installationen er med varmeveksler eller med
fjernvarmen direkte ind, men hvordan kan jeg se det uden at lukke op for
udluftningsskruen på en af radiatorerne og se hvilken farve vandet har??

HT

Fra : Leonard

Dato : 26-12-04 15:04

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> wrote:

>En kollega har fortalt mig,
>at jeg skal kigge efter om installationen er med varmeveksler eller med
>fjernvarmen direkte ind,

Hvorfor skulle det være interessant?
- og hvad skulle være bedst?

Jeg ville interessere mig for om der er varmtvandsbeholder eller
gennemstrømsvarmer, men kun for at vide det, det kan jo laves om.
Jeg ville også interessere mig for om der er gulvvarme eller
radiatorer, om gulvvarmen er delt fornuftigt op, om radiatorerne er
placeret rigtigt.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : HT-8732

Dato : 26-12-04 15:29

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle det være interessant?
> - og hvad skulle være bedst?

Ifølge ham er det noget bøvl med fjernvarmevandet direkte ind, da man så
skal spørge varmeværket om lov hver gang man fx. skal skifte en
radiator-ventil eller flytte en radiator.

> Jeg ville interessere mig for om der er varmtvandsbeholder eller
> gennemstrømsvarmer, men kun for at vide det, det kan jo laves om.

Det kunne jeg ikke umiddelbart afgøre, medmindre en gennemstrømsvandvarmer
er mindre end ca. en meter høj? Beklager min uvidenhed, jeg kommer fra et
hjem med elvarme!

> Jeg ville også interessere mig for om der er gulvvarme eller
> radiatorer, om gulvvarmen er delt fornuftigt op, om radiatorerne er
> placeret rigtigt.

Der er gulvvarme på badeværelset, men jeg synes ikke jeg kunne finde nogen
regulering af den. Ifølge ejendomsmægleren, som har det fra sælger, skulle
gulvvarmen gå på samme regulering som radiatoren i rummet. Det finder jeg nu
lidt usansynligt, men hvad ved jeg! Der sidder en, for mig at se, almindelig
radiator-termostat på rørene under vandvarmeren i baggangen, som jeg ikke
lige ved hvad er til? Måske til gulvvarmen??

HT

Fra : Leonard

Dato : 26-12-04 16:04

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> wrote:

>Ifølge ham er det noget bøvl med fjernvarmevandet direkte ind, da man så
>skal spørge varmeværket om lov hver gang man fx. skal skifte en
>radiator-ventil eller flytte en radiator.

Da jeg havde fjernvarme i Odense lukkede jeg bare på hanerne hvor det
kom ind/ud af huset og ordnede det jeg skulle og åbnede så igen.
VVS-manden spurgte heller ikke nogen inden han gik igang.

>Det kunne jeg ikke umiddelbart afgøre, medmindre en gennemstrømsvandvarmer
>er mindre end ca. en meter høj? Beklager min uvidenhed, jeg kommer fra et
>hjem med elvarme!

En varmtvandsbeholder er stor tank, kan ligne en elvandvarmer.
Gennemstrømsvarmeren er en flad kasse med en masse rør ind og ud af.

> [...]
>radiator-termostat på rørene under vandvarmeren i baggangen, som jeg ikke
>lige ved hvad er til? Måske til gulvvarmen??

Alt er sandsynligt i gamle huse, men der er meget der ikke er så godt.
En radiator skal være meget varmere end gulvet, så at styre dem på
samme regulator er sjældent en god ide.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : HT-8732

Dato : 26-12-04 20:46

> Da jeg havde fjernvarme i Odense lukkede jeg bare på hanerne hvor det
> kom ind/ud af huset og ordnede det jeg skulle og åbnede så igen.
> VVS-manden spurgte heller ikke nogen inden han gik igang.

Okay.

> Alt er sandsynligt i gamle huse, men der er meget der ikke er så godt.
> En radiator skal være meget varmere end gulvet, så at styre dem på
> samme regulator er sjældent en god ide.

Tjae, gammelt og gammelt. Huset er fra 1975.

HT

Fra : Leonard

Dato : 26-12-04 21:28

>Tjae, gammelt og gammelt. Huset er fra 1975.

Mht gulvvarme så er alt der er bygget gammelt i den forstand at
der er så mange forskellige måder at gøre det på og langt de fleste af
dem duer ikke, og der er utroligt mange der ikke ved enhat om det,
også de såkaldt proff.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Calle.

Dato : 27-12-04 11:56

HT-8732 wrote:
> [...]
> varmeveksler eller med fjernvarmen direkte ind, men hvordan kan jeg
> se det uden at lukke op for udluftningsskruen på en af radiatorerne
Det kan du ikke se på vandet, det vi være sort i alle tilfælde, da det jo er
det samme vand der løber rundt mellem alle huse i "al evighed"

--
Calle.