Behandling af egetræs bord
Fra : Malene & Kim Gomez

Dato : 26-12-04 13:34

Jeg har et stort godt 50 år gammelt egetræs bord, som trænger til og blive
slebet ned. Men før jeg gør det, vil jeg gerne vide hvad jeg skal
efterbehandle det med.
Jeg vil ikke have det lakeret ...
På forhånd tak og glædelig jul og godt nytåe.
Malene

Fra : Froggy

Dato : 26-12-04 14:55

In news:Malene & Kim Gomez <gomez@email.dk> typed:
> Jeg har et stort godt 50 år gammelt egetræs bord, som trænger til og
> blive slebet ned. Men før jeg gør det, vil jeg gerne vide hvad jeg
> skal efterbehandle det med.
> Jeg vil ikke have det lakeret ...

Hvis du er sikker på at bordet er massivt kan du roligt slibe med fint
sandpapir (hvis det er fineret skal du passe meget på ikke at slibe
gennem finerlaget). Start med sandpapir korn 180 omkring en plan
træklods (eller andet som du kan holde om med handen), derefter korn 400
og evt. til sidst korn 800 - Vigtigt slib kun på langs af træets årer -
aldrig rundt eller på tværs, så risikerer du ridser, der er svæer at få
væk igen.
Når pletter og skjolder er væk skal du gnide bordet godt ind i
egetræsvoks, som du kan købe i de fleste møbelbutikker og farvehandlere.
Efter en halv til en hel time poleres efter med en ren, blød og fnugfri
klud (ligesom når man pudser sko).

Rigtig go' arbejdslyst
- og godt nytår.

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : John Smith

Dato : 26-12-04 17:02

Froggy wrote:

> [...]
> egetræsvoks, som du kan købe i de fleste møbelbutikker og farvehandlere.
> Efter en halv til en hel time poleres efter med en ren, blød og fnugfri

Alternativt kan man efter afslibningen behandle det med kalkvand og sæbe
- det bliver meget flot og holdbart.
Kalkvand er det klare vand der står i toppen af en spand hvidtekalk
eller man kan tage en håndfuld kalk og spæde op i en hel spand vand.
Efter et par dage er det klart til brug. Man skal ikke røre det op eller
bruge bundfaldet - selv om det ikke gør noget.
Man sværter så træet med rigeligt kalkvand to gange med et døgn imellem
mindst og efterfølgende sværter man det med en virkelig virkelig fed
sæbespåneblanding. Efter et par dage kan man tørre det overskydende sæbe
af med en normal sæbespåneblanding.
Bordet er herefter meget modstandsdygtigt overfor snavs og vedligeholdes
blot ved at vaske med sæbespåner.
Bordet bliver ret mørkt lige når man har givet det kalkvand, men farven
ændre sig i løbet af et par uger til den flotte gul/grå egefarve vi alle
sammen godt kan lide

Mvh
John Smith

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 26-12-04 17:37

John Smith wrote:

> Bordet bliver ret mørkt lige når man har givet det kalkvand, men
> farven ændre sig i løbet af et par uger til den flotte gul/grå
> [...]

Hej John.
Hvordan kan du vide hvilken farve på egetræ jeg kan li'?
Ebbe.

Fra : John Smith

Dato : 26-12-04 17:42

Ebbe Rasmussen wrote:

> Hej John.
> Hvordan kan du vide hvilken farve på egetræ jeg kan li'?

Fordi jeg er alvidene og har sådan en god smag

Mvh
John Smith

Fra : Dennis

Dato : 27-12-04 09:59

> Fordi jeg er alvidene og har sådan en god smag

Hahahah - kanoon...

Fra : Hans B.

Dato : 27-12-04 13:46

Jeg ville efterbehandle med bivoks. Farven bliver utrolig flot - nu vi taler
om god smag! Det er somom træet får mere lød og netop den "grålige" farve
forsvinder (som jeg ikke kan lide).

Hans

Fra : John Vedsegaard

Dato : 27-12-04 21:09

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
taler
> om god smag! Det er somom træet får mere lød og netop den "grålige" farve

Udmærket ide, det bliver flot, men er IKKE vand og alkohol fast! Især
alkohol er ikke godt.

Metoden er følgende:
Opvarm ½ liter terpentin på en ELEKTRISK!!! kogeplade ( IKKE GAS DET KAN LET
ANTÆNDES!!!).
Tilsæt en klump bivoks.
Når det er opløst påfører du det med en pensel evt. flere gange.
Lad tørre flere døgn.
Herefter tager du en stiv skurebørste (helst den gammeldags brune slags).
Skrub hårdt på alle flader og kanter, så det bliver blankt hvilket det
bliver med det samme.

Resultatet er flot som Hans B. beskriver.
Rengøring med hårdt opvredet klud.
--
John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Froggy

Dato : 28-12-04 00:54

In news:John Vedsegaard <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> typed:
> [klip]
>
> Tilsæt en klump bivoks.

Hvor meget er en klump?
Bare ca. størrelse eller vægt.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 29-12-04 21:06

"Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Froggy
> Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,
> end at være en pessimist, der har ret...

På størrelse med en sveske eller en skefuld med top.

--
John Vedsegaard

www.taform.dk