Musefælde
Fra : Kathrine

Dato : 20-12-04 22:18

Vi har fået mus på loftet, og de er ret uønsket der.
Så jeg har sat 2 musefælder op med rosiner som lokkemad.
Nu er det et rimelig stort loft, så kan man regne med, at de går i
fælden?
Jeg har forsøgt at sætte fælderne nogenlunde, hvor jeg har hørt dem.
Ellers nogen råd, så vi kan komme af med dem i en fart?
--
Kathrine

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-12-04 22:37

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har forsøgt at sætte fælderne nogenlunde, hvor jeg har hørt dem.
> Ellers nogen råd, så vi kan komme af med dem i en fart?

Hvis det er Halsbåndmus er de gammeldags træfælder ikke kraftige nok. Jeg
har gode erfaringer med de grønne plastfælder, der kan man også lægge
'vildfugleblanding' i, og så er lokkemaden langtidsholdbar. Fælden kan kun
udløses af en mus, der står lige for og har hovedet det helt rigtige sted.
Altså en human indretning, og jeg har også indtryk af, at de er mere
efftktive. Lugten af vildfugleblandingen er også medvirkende, den kan jo
ikke så godt praktiseres i de gamle træfælder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kathrine

Dato : 21-12-04 10:08

"Preben Riis Sørensen" skrev:

> [...]
jo
> ikke så godt praktiseres i de gamle træfælder.

Indtil videre ved jeg ikke, hvad det er for en mus, som vi har her. Så
jeg afventer lige. Fælderne har ikke været udløst endnu, så ingen mus
har været på færde.
Hvor køber man ellers de grønne fælder? Silvan?
--
Kathrine

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-12-04 23:50

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev
> Hvor køber man ellers de grønne fælder? Silvan?

Jeg har set dem i Bauhaus og flere planteskoler. Typen er: udløsning ved at
musen skal stikke hovedet ind i et hul til lokkemaden. Da det er for lille,
kommer den til at løfte låget, der udløser fælden. Andre farver eller typer
efter samme princip kan s.s. være ligeså gode.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Puk

Dato : 23-12-04 16:14

> [...]
lille,
> kommer den til at løfte låget, der udløser fælden.

Hvad gør man så, hvis man har meget smarte mus?

Jeg har nu stillet en fælde op 4 gange og musen løber bare med indholdet og
fælden klapper aldrig. Det er lidt træls. Det er sådan en af de nye grønne
plast fælder vi har, men musen kender den tilsyneladende.

Mange hilsner
Puk

Fra : Kathrine

Dato : 23-12-04 12:04

"Preben Riis Sørensen" skrev:

> Hvis det er Halsbåndmus er de gammeldags træfælder ikke kraftige nok.

Det var/er gråmus!
Der var 2 i fælderne her til morgen.
Så rosiner og alm. fælder er gode nok
--
Kathrine

Fra : Holst

Dato : 20-12-04 22:44

Kathrine wrote:

> Ellers nogen råd, så vi kan komme af med dem i en fart?

En kat.

Fra : Kathrine

Dato : 21-12-04 10:04

"Holst" skrev:

> En kat.

Dem har vi haft 2 af på vores gamle adresse. De tager musene levende med
hjem fra marken, så de var ikke til så stor en hjælp
--
Kathrine

Fra : Peter Sindrup

Dato : 20-12-04 22:53

> Jeg har forsøgt at sætte fælderne nogenlunde, hvor jeg har hørt dem.
> Ellers nogen råd, så vi kan komme af med dem i en fart?

Jeg har selv, med held, brugt musegift, af den type der fås i "breve"
magen til Knorr bernaise sauce (ikke at du skal forvekske dem)

På mit loft kunne man se spor fra musene i rock-wool'en hvor
de havde gået, og der lægger du bare poserne. Du skal ikke
bekymre dig om at åbne dem - det gør musene selv.

Det har også den fordel at du kan se om der har været "bid"

Peter

Fra : Kathrine

Dato : 21-12-04 10:06

"Peter Sindrup" skrev:

> [...]
> bekymre dig om at åbne dem - det gør musene selv.
>
> Det har også den fordel at du kan se om der har været "bid"

Jeg troede ikke, at det var så smart at bruge gift, da musen ligger
f.eks. i rockwoolen og dør. Og så kan det begynde at lugte på et
tidspunkt...
Men det er msåek ikke sandt?
--
Kathrine

Fra : Peter Sindrup

Dato : 21-12-04 10:48

> Jeg troede ikke, at det var så smart at bruge gift, da musen ligger
> f.eks. i rockwoolen og dør. Og så kan det begynde at lugte på et
> tidspunkt...
> Men det er msåek ikke sandt?

Nej, det er ikke sandt, mus "mummificerer".
Det vil sige at de bare tørre ud, og ligger tilbage som et mumie - deraf
navnet. Har selv haft adskillige mumier liggende på isoleringen på
loftet,
uden at kunne lugte dem.

Rotter derimod, det er en anden sag - de rådner. Det er også derfor
rottegift er langsomtvirkende, fordi rotterne så søger tilbage til deres
rede, som typisk ikke er i ens hus, når de bliver syge.

Happy hunting

Peter

Fra : Chr

Dato : 20-12-04 23:00

> [...]
> Jeg har forsøgt at sætte fælderne nogenlunde, hvor jeg har hørt dem.
> Ellers nogen råd, så vi kan komme af med dem i en fart?

du skal finde musens 'gang' under isoleringen, og sætte fælden der,-det
virker!, det tog under 24 timer på mit loft,-jeg havde sat fire fælder op
forskellige steder på loftet både over isoleringen og i dens 'gange' ...det
var en af dem i 'gangen' den var gået i.

Fra : Kathrine

Dato : 21-12-04 10:07

"Chr" skrev:

> [...]
> forskellige steder på loftet både over isoleringen og i dens 'gange'
....det
> var en af dem i 'gangen' den var gået i.

Det tror jeg, at jeg vil prøve.
Havde selv tænkt tanken, men var ikke sikker på at det varen god idé.
--
Kathrine

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-12-04 23:40

> [...]
> Jeg har forsøgt at sætte fælderne nogenlunde, hvor jeg har hørt dem.
> Ellers nogen råd, så vi kan komme af med dem i en fart?

Bitre mandler, de dør omgående af blåsyren i disse.

Fra : Jens G

Dato : 21-12-04 19:38

On Mon, 20 Dec 2004 22:18:27 +0100, "Kathrine"
<katras@fjerndette.ofir.dk> wrote:

>Så jeg har sat 2 musefælder op med rosiner som lokkemad.

Jeg har gode erfaringer med spegepølse. Det lugter kraftigt så musene
nok skal finde det, og holder længe på et loft om vinteren.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : anders majland

Dato : 21-12-04 19:43

> Jeg har gode erfaringer med spegepølse. Det lugter kraftigt så musene
> nok skal finde det, og holder længe på et loft om vinteren.

Samme her

/A