hjælp! Fjernelse af maling + limfarve
Fra : Frank Nørvig

Dato : 19-12-04 15:08

Hej!

Her kommer lige et desperat nødsråb. For 2 år siden fik vi malet loftet
i vores stue af et malerfirma. Nu, efter vi har fjernet en loftlampe, er
der faldet et par stykker maling af, og vi finder nu ud af, at lofterne
har været hvidtet med kalk / limfarve og det betyder, at malingen ikke
sidder ordentlig fast.

Vi ville derfor meget gerne have alt maling + kalk væk fra loftet og
starte forfra med maling igen. Desværre sidder skidtet ret godt fast, og
efter at have brugt en spatel i 6 timer og kun have fået fjernet knap én
kvadratmeter (ud af 20 kvm), er vi ved at give op.

Vi har været i Flügger og spørge, og de foreslog, at vi forsøgte at
"male" ovenpå med tapetklister og dække til med plastik over hele loftet
i en dags tid, for at få det til at slippe. Det har vi så gjort, men det
har ikke hjulpet andet end at loftet nu ser rigtig forfærdeligt ud og er
meget klæbrigt. Malingen + kalken sidder stadig lige godt fast.

Så derfor: HJÆLP! Hvad gør man? Hvordan får vi vores loft rent og pænt
uden at skulle ridse det helt i stykker med en spatel - som nok også vil
tage mange uger endnu. Vi vil gerne have det pænt og klar til når vi
skal holde nytårs aften i stuen

På forhånd tak,
Mvh Frank Nørvig

Fra : www.dyreliv.dk

Dato : 19-12-04 17:32

Der er ikke nogen nem måde, plastikmaling skal formentlig slibes væk, og
kalk skal vaskes ned, plastik maling kan muligvis fjernes med Maling og
lakfjerner.

Prøv evt. www.askalex.dk og søg på fjern maling.
http://www.askalex.dk/artikler/?cid=14§ion=41&submit=TRUE&searchfrase=fjern&x=20&y=3&selection=57

Fra : Armand

Dato : 19-12-04 22:24

Frank Nørvig wrote:
> [...]

> Så derfor: HJÆLP! Hvad gør man? Hvordan får vi vores loft rent og pænt
> uden at skulle ridse det helt i stykker med en spatel - som nok også vil

Problemet er at der ikke trænger fugt gennem den malede flade og ind til
kalken inden under.
Ideen med fugtig "grød" der spares for indtørring qua plastfolie er
ganske god men overfladen burde have været ridset grundigt forinden -
Ikke noget større arbejde som du lægger i dine ord, men blot en gang
planløs ridseri med hjørnet af spartelen eller en hobbykniv!

Jeg har engang gjort forarbejdet inden jeg malede loftet i en gammel
lejlighed og efter at have forsøgt (tør) nedskrabning og nedvanskning
fladt jeg over at kalken ved en bestemt fugt-mætningsgrad lod sig skrabe
let og elegant af loftet og kun efterlod enkelte øer der bedst lod sig
vaske ned. Men det er jo en helt anden historie, eftersom jeg ikke havde
fået malet ovenpå.
I skal forøvrigt være tilfredse med ikke at skulle have betalt maleren
for at skrabe/vaske loftet ned inden bemalingen

--
Armand.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 19-12-04 22:54

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi ville derfor meget gerne have alt maling + kalk væk fra loftet og
> starte forfra med maling igen. Desværre sidder skidtet ret godt fast,

i en rigtig malerforretning burde du kunne låne/leje et værktøj til at lave
huller i malingen ( ligner en morgenstjerne bare på ruller )
sådan en tur først og så turen med tapetklister eller brunsæbe og
husholdningsfilm over i 24 timer ( prøv evt 1 m2 først )
og giv gerne din oplevelse til kende sådan at google kan hjælpe andre
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-12-04 16:24

> [...]
> uden at skulle ridse det helt i stykker med en spatel - som nok også vil
> tage mange uger endnu. Vi vil gerne have det pænt og klar til når vi

Der er tale om hvidtefarve (kridt og mos).

Hvorfor rense det hele af hvis det sidder godt fast????

Virker tapetklistermetoden ikke, kan det ikke betale sig at fjerne det!
Medmindre loftet skal hvidtes igen.

Ellers, kan man sætte filt op, bliver malingen opløst er det lige til at
trække det hele af, men det sker nok ikke i jeres tilfælde.

Altså:
Skrab alt løst af.
Vask de områder hvor i har skrabet maling af med koldt vand.
Spartl det nødvendige.
Grund spartlede/sugende steder.
Mal almindeligt

evt. filt opsættes INDEN maling.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 20-12-04 23:12

> [...]
> uden at skulle ridse det helt i stykker med en spatel - som nok også vil
> tage mange uger endnu. Vi vil gerne have det pænt og klar til når vi

Det findes et produkt til fjernelse af gamme maling der hedder "Bums",
der varmt kan anbefales. Alternativt, prøv med en varmepistol.

Begge dele kan købes i ethvert velassorteret byggemarked

Peter

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-12-04 23:41

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der varmt kan anbefales. Alternativt, prøv med en varmepistol.
>
> Begge dele kan købes i ethvert velassorteret byggemarked

Varmepistol er ikke særlig effektivt på puds...

--
John Vedsegaard

www.taform.dk