Kommando for fremadsendelse
Fra : Anne Marie

Dato : 13-02-05 12:55

Hej.

Hvilken kommando bruges mon til fremadsendelse inden for retriever/
markprøve verdenen??

Og visuelt? En-to strakte arme i den ønskede retning?

Venlig hilsen
Anne Marie & Java

Besøg gerne www.hoeythomsen.dk for at se mere om Java

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-02-05 13:25

"Anne Marie" <yrkamht@mail.dk(fjern yrk)> skrev i en meddelelse
> [...]
> markprøve verdenen??
>
> Og visuelt? En-to strakte arme i den ønskede retning?

Hej
Det kommer lidt an på hvad du mener med fremadsending. Hvis du skal sende
hunden efter en apport bruges "apport". Er det derimod en dirigering, du
mener, siger man "ud".
Og med hensyn til armbevægelserne, så kommer det an på hvilken retning man
vil have hunden til at gå, men er det længere bagud bruges begge arme og
kommandoen "ud" evt. "længere ud".
Kommandoerne er selvfølgelig noget du selv bestemmer, men de nævnte er nok
de mest brugte.
Hilsen Vibeke, lab.ejer siden 1966

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-02-05 14:14

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> hunden efter en apport bruges "apport". Er det derimod en dirigering, du

Hejsa

Blot en kommentar: man kan med fordel bruge "ud" i en lidt afkortet form da
man hurtigt mister pusten hvis man forsøger at sige "ud" korrekt hver gang,
så det bliver mere bare "uuuuuud" eller er der jo også andre som bruger "ja"
som ud det kan man også sige mange gange. Husk at de ofte en komando man
gentager rigtig mange gange
så man kan jo ligeså godt være helt overbevist om hvordan skal lyde inden
man begynder at lære hunden det

Peter

Peter

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-02-05 14:50

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gentager rigtig mange gange
> så man kan jo ligeså godt være helt overbevist om hvordan skal lyde inden

Hej Peter
Tjah... her bruger vi ikke "ja" som "ud". "Ud" bruges når hunden sendes på
en dirigering (til forskel fra en apportering) eller når den er sat af et
sted på dirigeringen og skal længere bagud. "Ja" bruger vi når hunden går i
den rigtige retning, som en slags støtte til hunden, så den
(forhåbentligvis) fortsætter i den samme retning.
Hilsen Vibeke

Fra : Clas Lau

Dato : 13-02-05 18:00

> Hvilken kommando bruges mon til fremadsendelse inden for retriever/
> markprøve verdenen??
>
> Og visuelt? En-to strakte arme i den ønskede retning?

Når du skriver sådan kan jeg forstå at det både er at løbe ud fra føreren,
men samtidig at løbe længere væk. Der er jo ingen kommando der er mere
rigtig end andre, blot du bruger den samme hver gang.

Nogle vælger at bruge to forskellige kommandoer, men personligt ser jeg
ingen grund til dette. Hunden skal blot lære at den ved kommandoen skal søge
længere væk fra føreren i en lige linie (så vidt som muligt).

Kommandoen for den indledende fremadsendelse har jeg set og hørt følgende:

- Fremad.
- Back.
- Ud.

Som kommando for den videre fremadsendelse hører man:

- Back
- Ud.
- Længere ud.

Når man sender hunden ud fra førerens venstre side er der mange der bruger
en arm til et udstikke retningen. Man skal blot huske at en hun jo ikke ved
hvad det at "pege" betyder og dette også skal læres. Derfor er det altid
yderst vigtigt at hunden også sidder (eller står) præcist i den retning som
den skal løbe. Hvis hunden sidder skævt og du peger i den ønskede retning,
kan man godt risikerer at lige så snart den begynder at løbe, så løber i den
retning den sidder. Vent også med at give kommandoen til hunden kigger
(peger med næsen) i den ønskede retning. Skulle hunden i dette tilfælde ikke
løbe i den ønskede retning, så har du som fører gjordt hvad du kunne for at
hjælpe hunden.

Selvom hunden løber skævt så lad den løbe ud til den ønskede distance. Stop
hunden på fløjten, og så diriger den til højre eller venstre i den ønskede
retning.

Håber det kan bruges.

-Clas-

Fra : Anne Marie

Dato : 13-02-05 18:48

Hej.

I skal have tak for jeres svar.
Og nu i selv bringer dirigering til højre/ venstre op ...... hvordan
foreslår i så, man starter op på det?
Jeg bruger klikker, men vil også meget gerne høre om de mere traditionelle
træningsmetoder. Jo flere metoder der er at vælge imellem, jo lettere er det
at justere det, så det passer til os

Mange hilsener fra Anne Marie

Fra : qfha

Dato : 14-02-05 09:50

> Og nu i selv bringer dirigering til højre/ venstre op ...... hvordan
> foreslår i så, man starter op på det?

Du skal først have tilbagesendeing på plads før du starter på
højre/venstre dirigeringen.

For at starte op på tilbagesendingen skal du gå ca 10/20 m ud med din
hund ved siden sætte den af lægge dummien, gå med hunden tilbage sætte
den af og med hånden vise retningen og give kommandoen ud. Hunden skal
så helst gå direkte derud og samle dummien spontant op og komme
tilbage til dig og aflevere den til hånd.

Når dette sidder sætter du hunden af og går selv ud og lægger dummien,
og sender hunden som nævnt.

Når dette er på plads kan du lægge dummien ud i terræn evt. flere
indenfor et område og selv bevæge dig med hunden i en cirkel rundt om
området og sende hunden fra forskellige steder.

Når hunden er sikker her kan du begynde at lægge sidedirigeringer på.

Kort fortalt gør du dette ved at sætte hunden af oglægge en dummy til
en af siderne. Bevæg dig altid i lige linier ud fra hunden. Stå i
starten få meter fra hunden når du giver kommandoen. Gå ind på hundens
linie når den skal aflevere. Øg efterhånden afstanden til hunden. På
dette stadie skal stopfløjten være på plads.

Meld dig til et retrievertræninghold hvis du har stambog på hunden.

mvh
qfha

Fra : Anne Marie

Dato : 14-02-05 16:43

Hejsa.

Takker for svar.
Jeg ville meget gerne gå til retrievertræning, men det hvalpehold jeg
startede på kørte i den grad på negativ forstærkning, og det kan jeg ikke
bruge til noget.
I mangel af bil, har vi desværre ikke mulighed for at bevæge os længere væk
efter træningsmuligheder, men det kommer. I mellemtiden træner jeg så selv
så langt jeg/ vi kan. Har før trænet i PH, og kender ikke så meget til
markprøver endnu, ud over hvad jeg kan læse mig frem til, og det er nu
engang ikke det samme som at være aktiv med til træning.
Men så er det jo dejligt at have internettet og nyhedsgrupper

Mange hilsener fra Anne Marie

www.hoeythomsen.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-02-05 16:51

> [...]
> engang ikke det samme som at være aktiv med til træning.
> Men så er det jo dejligt at have internettet og nyhedsgrupper

Hej Anne Marie
Hvor i landet bor du?
Hvor gammel er din hund? Det er jo vigtigt at få den rigtige start på
træningen.
Mange træner selv et par stykker sammen, måske du kunne koble dig på.
En god startøvelse på dirigering er, som min mand kalder det: Huskekager.
Altså at man smider en dummy, som hunden ser lande, men ikke må hente. Helst
på en lige sti. Så går man med hunden fri ved fod væk fra dummien ud ad
stien. Når man er kommet et stykke væk stopper man op og sender hunden "ud"
ad stien i retning mod dummien. Hunden husker dummien og går derfor ud i en
lige linie. Efterhånden øger du afstanden og tiden der går inden hunden
sendes. På denne måde lærer hunden at gå bagud i en lige linie. Højre og
venstre-retninger lærer du som qfha skrev. Du sætter hunden på en flad mark
(eller græsplæne) og kaster en dummy (synlig!) til højre for hunden og en
til venstre og en bagved hunden. Selv stiller du dig lidt derfra, men ikke
længere væk end du kan nå ud til dummien før hunden, i tilfælde af at den
vil tage en forkert. Giv hunden tydelige hånd/armsignaler i den retning du
ønsker.
Håber at det er til at forstå.
Hilsen Vibeke

Fra : Anne Marie

Dato : 15-02-05 20:14

Hej Vibeke.

Tak for dit svar!!

> Hvor i landet bor du? Vi bor i Svendborg og hun er 10 mdr. Vi er
tilflyttere og kender derfor ikke så mange hundefolk - til min store, store
ærgrelse. Jeg kommer fra et super sammenhold - en mindre gruppe der trænede
sammen i Ribe amt, og håber meget på at genfinde lignende hernede. Men som
før nævnt, så er der lidt problemer med hensyn til transporten :-/

Hilsen Anne Marie

Fra : Battlefield´s

Dato : 15-02-05 21:00

> [...]
> sammen i Ribe amt, og håber meget på at genfinde lignende hernede. Men som
> før nævnt, så er der lidt problemer med hensyn til transporten :-/

Hej
Der findes DRK træning i Svendborg. Har du prøvet det?
Du skal nok ikke længere på hvalpehold, men måske begynder?
Prøv da at ringe til dem (de har en hjemmeside, jeg har bare ikke adressen
her).
Ellers kan jeg kun anbefale Egon Chr. Christensens bog: Fri Retriever
Dressur, der efterhånden har en del år på bagen (og måske er svær at
skaffe). Den hjalp mig meget da jeg selv trænede min hund op til markprøve.
Og ellers må du jo spørge her
Hilsen Vibeke

Fra : Jens Larsen

Dato : 16-02-05 16:59

> [...]
Stop
> hunden på fløjten, og så diriger den til højre eller venstre i den ønskede

Det var et dårligt råd . Hvad nu hvis hunden løber vinkelret i forehold til
drn vej du peger.
Der er kun en måde at løse det på , kald hunden hjem og starte forefra.

Fra : Clas Lau

Dato : 17-02-05 00:12

"Jens Larsen" <pumbaa@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til
> drn vej du peger.
> Der er kun en måde at løse det på , kald hunden hjem og starte forefra.

Ja, det kan naturligvis drejes ud i det absurde... hvad hvis hunde løb
modsat retning...!

Fidusen i rådet er, at man ikke kan forvente at sin hund løber fuldstændig
lige ud når du begynder at arbejde i blandet terræn. I så fald kan de tit
betale sig at lade hunden fortsætte indtil den er på højde med punktet, og
så dirigere enten højre eller venstre.

Man kan ikke forvente at hvis hunden begynder at bøje af, at man så kan få
den til at løbe lige ud ved at stoppe den og kommandere "ud"....

Så kald det bare et dumt råd - jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste
der "fører" hunde til markprøve på netop denne måde.

Mvh

-Clas-

Fra : Jens Larsen

Dato : 17-02-05 01:32

> [...]
>
> Mvh
>
> -Clas-
>
> Det gjore jeg heller ikke. Jeg kaldte det et dårligt råd og der er
foreskæld.

Hilsen Jens.