1år Labrador på eventyrer
Fra : Christian Rasmussen

Dato : 08-02-05 21:37

Hej alle
Vi har en dejlig brun labrador, Viktor. Han er 1år og 2mdr gammel og en
rigtig dejlig hund.
Jeg har et spørgsmål mht. opdragelse og afstraffelse. Vores have er delt i 2
og derfor hegnet ind.
Jeg havde lukket Viktor ud i haven til middag, da jeg skulle i bad - da jeg
opdager at han går på det forkerte side af havens busk, dvs. ude på
fortorvet ved en vej.
Jeg skynder mig at få noget tøj på og kommer ud efter ham, jeg prøver at
kalde på ham, men han synes det er sjovere at rende lidt rundt selv.
Han løber over vejen, som er en rimelig traffikkeret vej uden rigtigt at
fatte det er farligt, der er en bil som bremser op ca. 20 meter fra ham,
ikke noget farligt, men alligevel!
Nå men jeg kommer over vejen og får fat i ham og skælder ham ud!
Mit spørgsmål er så om dette var rigtigt eller forkert gjort!?
Til hundetræning siger de at man skal rose hunden, da den ikke kan huske så
langt tilbage?
Men jeg mener ikke at der er noget at rose ham for, da han ikke kom da jeg
kaldte på ham!?

Så hvad siger i, hvad er rigitgt og forkert i denne situation ?

Han er ellers rimelig lydig, men kan godt lide at lave lidt narrestreger og
når der sker noget, men han er trods alt også stadig hvalp?!

Hvis i vil se skønheden, så se linket her
http://hunde.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2049

Mvh Christian og Viktor

Fra : Pwh

Dato : 08-02-05 22:31

Christian Rasmussen wrote:
> [...]
> Jeg skynder mig at få noget tøj på og kommer ud efter ham, jeg prøver
> at kalde på ham, men han synes det er sjovere at rende lidt rundt

Det havde da ellers været festligt uden tøj på )

> Han løber over vejen, som er en rimelig traffikkeret vej uden rigtigt
> at fatte det er farligt, der er en bil som bremser op ca. 20 meter
> fra ham, ikke noget farligt, men alligevel!

Tja, han var heldig denne gang.

> Nå men jeg kommer over vejen og får fat i ham og skælder ham ud!
> Mit spørgsmål er så om dette var rigtigt eller forkert gjort!?

Hvis en af mine vuffer lavede det nummer, så ville de få en balle der vaskede sig.
Tyson lavede et nummer noget i den retning da han var ca 1 år gl, jeg gjorde det
der måske ikke var særligt pædagogisk at jeg simpelthen hev fat i nakkeskindet på
ham og skældte ham ud så han kunne have været i en musehul. Det var ikke en velovervejet
handling fra min side, men jeg blev simpelthen så forskrækket at jeg skulle af med det ;-(
Siden den dag har han på 2 år kun krydset vejen uden min tilladelse 2-3 gange, og sidste
gang ligger vel 1 år tilbage. Det skal så med til at fuldfører billedet at mine hunde 95%
af
tiden går uden snor og har adgang til haven 24 timer i døgnet.

> Til hundetræning siger de at man skal rose hunden, da den ikke kan
> huske så langt tilbage?

Personligt tror jeg mindre og mindre på den påstand med at hunde ikke kan huske,
jeg har efterhånden oplevet så mange situationer med dårlig samvittighed mht
gravede huller, gnaskede planter ect, ect, at jeg er overbevist om at hunde udemærket
godt kan huske at de har lavet noget forkert længe efter.
Men det kan også værer hele humlen i det stykke, hunden skal vide at det er forkert
at rende over vejen, det er den jo ikke født med at vide.

> Men jeg mener ikke at der er noget at rose ham for, da han ikke kom
> da jeg kaldte på ham!?

Du skal ikke tro alt hvad de "kloge trænere" bilder dig ind, brug din sunde fornuft.

> Så hvad siger i, hvad er rigitgt og forkert i denne situation ?

Fat i kravetøjet på dyret og give den en ordentlig balle, men husk at værer
perlevenner igen 5 minutter efter, eller risikerer du at få dig en stresset/nervøs hund.
Men en hund der ikke kender grænser er altså et ulideligt bekendtskab.

> Han er ellers rimelig lydig, men kan godt lide at lave lidt
> narrestreger og når der sker noget, men han er trods alt også stadig
> hvalp?!

Hvad definerer du som "rimelig lydig", at han nogle gange kommer når du kalder ??
En hund der er er 1år og 2mdr gammel er altså ikke en hvalp i min bog mere,
den går max ind under unghund hvor jeg ville forvente en stor grad af lydighed.

> Hvis i vil se skønheden, så se linket her
> http://hunde.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2049

Dejlig hund )

Mine vuffere (Angel, Lab/Rotte på 10mdr og Tyson Lab/Schæfer på 3 år)
kan du se her http://megapixel.dk/vis/billede/266553/3//114_1467.JPG

/Jens (som aldrig har gået til træning, men som har meget lydige hunde)

Fra : Clas Lau

Dato : 08-02-05 23:00

> [...]
> hunde udemærket
> godt kan huske at de har lavet noget forkert længe efter.

Nu er de påstande som du kalder dem jo baseret på grundig forskning i
dyrenes adfærd. Hunde skammer sig ikke - skam er noget som vi mennesker
finder på at gøre når vi gør noget som vi senere fortryder. Det er
fuldstændig forkert at bringe sådanne følelser ind i hundeverdenen.

Det du oplever som skam kaldes dæmpende signaler. De udsendes da hunden vil
forsøge at dæmpe din aggresion overfor hunden. Et sprog som hundene har
(genetisk udviklet) for at ungå at mange konfliker udvikler sig til kamp og
derfor en trussel for arten og gruppen. Der er udgivet nogle gode bøger om
netop det du beskriver - også bøger som er oversat til dansk.

> [...]
> mere,
> den går max ind under unghund hvor jeg ville forvente en stor grad af

Forvent den lydighed som du har til daglig og så træk 75 % fra i pressede
situationer. Tænk bare på om du faktisk kalder på hunde netop på den måde
som når du træner indkald...? Hvis ikke så forvent ikke at den unge og ikke
genereliserede hund kommer på dit indkald.

Hunder gør altid hvad den er motiveret for. Det er derfor dit job hele tiden
at motivere hunden for at komme når du kalder, og ikke stikke snuden i
naboens ende (altså hundes). Dette kan enten gøres ved at du er gentagne
gange er død interessant og også belønner hunden for at komme - alternativt
kan du straffe hunden for ikke at komme. Jeg ved hvad jeg selv foretrækker
og har også set hvad der virkelig virker. Det bør du også gøre og så kun
satste i een retning. Forskning viser at brug og ros og afstraffelse ikke
virker kombineret. Som minimum så vil afstraffelse hæmme virkningen af ros
hvis ikke rosen bliver helt uden virkning. Grunden til dette er at
selvopholelsesdriften er noget stærkere end byttedrift (hundelegetøj),
flokdrift (ros)og driften til at skaffe føde (godbidder).

Mvh

-Clas-

Fra : Pwh

Dato : 08-02-05 23:53

Clas Lau wrote:

> [...]
> mennesker finder på at gøre når vi gør noget som vi senere fortryder.
> Det er fuldstændig forkert at bringe sådanne følelser ind i

Skammer sig, nej det har jeg godt nok aldrig bildt mig ind at de gjorde.
Det har jeg vist heller ikke givet udtryk for at jeg mente, men at de kan huske
en forkert handling har jeg mht mine egne hunde efterhånden set for mange
konkrete beviser på til at jeg tror på de forskningsresultater som du hentyder til.
Jeg har skam også læst en del af dem, og ærlig talt virker en del af dem som tågesnak.
Men ret skal værer ret, jeg skælder da ikke mine hunde ud hvis jeg ikke griber dem
med poterne i kagedåsen, jeg giver højest udtryk for utilfredshed.
Men allerede inden jeg har opdaget ugerningen kan jeg læse på mine hundes kropssprog
at der er foregået noget der ikke skulle værer sket, giv mig en fornuftig forklaring på
det.
Jeg er jo ikke synsk, så hvordan skal jeg kunne vide at der er lavet narrestreger inden
at jeg opdager dem, Angel er helt tydeligt totalt overgearet hvis hun har lavet unoder,
og så snart jeg får øje på misgerningen fiser hun ned i kælderen og gemmer sig.

> [...]
> udvikler sig til kamp og derfor en trussel for arten og gruppen. Der
> er udgivet nogle gode bøger om netop det du beskriver - også bøger

Ja, det kan man læse på side 3 i de fleste hundebøger,
også i dem der ikke er oversat til dansk.
Det var bare ikke det der var min pointe, det var min pointe at hunde
efter min erfaring har en bedre hukommelse end mange vil tilskrive dem.

> [...]
> komme. Jeg ved hvad jeg selv foretrækker og har også set hvad der
> virkelig virker. Det bør du også gøre og så kun satste i een retning.

Til dels enig, jeg tror ikke på at man kan belønne sig til en 100% lydig hund,
du kan måske få dig en dresseret cirkushund der optræder for dig for at få
en belønning, det er ikke hvad jeg regner for en lydig hund.
Min overbevisning er at der skal afstikkes nogle klare grænser som hunden
skal holde sig inden for, altså en verden der er sort/hvid, det kan sådan en
lille hundehjerne fungerer fint og trygt med. Problemerne opstår tit tror jeg
når folk ikke er konsekvente, altså når man har vedtaget at noget er forbudt
så er det altid forbudt og ikke tilladt idag fordi man er doven.
Mine egne hunde har det meget frit, men de ved at så længe at de ikke overtræder
de få grænser de har så er jeg verdens sødeste hundemenneske,
og træder de bevidst ved siden af er de "in a world of shit"

> [...]
> selvopholelsesdriften er noget stærkere end byttedrift
> (hundelegetøj), flokdrift (ros)og driften til at skaffe føde

Skal det forståes på den måde at du mener at man kan rose sig til en lydig hund,
et slag på tasken vil sige mig at jeg bruger 100 dele ros til 1 del ris,
og det har jeg haft stor succes med mht mine egne hunde.

/Jens

Fra : Mette Andersen

Dato : 09-02-05 09:32

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et slag på tasken vil sige mig at jeg bruger 100 dele ros til 1 del ris,
> og det har jeg haft stor succes med mht mine egne hunde.

Ja, det er sjovt nok, når Kali får lovet noget hun ikke skal, så kommer hun
og hopper glad op af os og slikker os og logrer med halen på en særlig
overgearet måde, så vi bare VED at hun har lavet noget galt. *grin*
Der er mere hjerte end hjerne - og det er en god ting

Mette

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 10:10

> [...]
> galt. *grin*
> Der er mere hjerte end hjerne - og det er en god ting

Lige precis min egen oplevelse, og her taler jeg altså om en ugerning der er
forgået mange timer inden jeg kommer hjem. Jeg har efterhånden hørt fra så
mange andre hundeejere at de oplever precis det samme, så den der med at
hunde har glemt deres ugerning 5 minutter efter giver jeg ikke en døjt for.
Men selvfølgelig husker de det på et helt andet plan end os andre, jeg har lagt
mærke til at Tyson også tror at jeg er sur på ham for den ugerning som jeg
100% sikkert ved at Angel har begået, så de få gange jeg skal skælde Angel ud
bliver jeg nød til at sidde og rose Tyson samtidigt med for at han ikke skal blive ked af
det.
Næh, hvad der rent faktisk foregår inde i en hundehjerne finder vi aldrig ud af,
det er og bliver gætteri og diverse fortolkninger af deres handlinger. Og det går det
jo nødvendigvis ikke hen og bliver der evige sandhed af, så derfor læser jeg mange
af de der forskningsresultater med en god portion skepsis, der er og bliver gætteri.

/Jens

Fra : Bodil

Dato : 09-02-05 12:40

> [...]

> jeg mange
> af de der forskningsresultater med en god portion skepsis, der er og

Hvis det er som du skriver Jens så skal hunden altså kunne tænke, hej der
kommer far, pis jeg har ædt sofaen øv så bliver han sur.

Jeg tror nærmere det er noget med hej der kommer far han er nogen gange så
ualmindelig sur når han kommer jeg må hellere undskylde på forhånd.

Jeg tror på den sidste hvorfor skulle hunden da forbinde det at sofaen er
ædt for 3 timer siden med at du kommer hjem, det er i mine øjne mere
sandsynligt at den forbinder det at du nogen gange er uforklarlig sur når du
kommer med at den må passiviserer dig inden du bliver sur.

Bodil

www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 13:06

> Hvis det er som du skriver Jens så skal hunden altså kunne tænke, hej
> der kommer far, pis jeg har ædt sofaen øv så bliver han sur.

Nu tillægger jeg ikke mine hunde den helt store tankevirksomhed
Men at de har en fin hukommelse med mange ting er jeg sikker på,
hvordan skulle vi dog ellers kunne lærer dem noget som helst.

> Jeg tror nærmere det er noget med hej der kommer far han er nogen
> gange så ualmindelig sur når han kommer jeg må hellere undskylde på
> forhånd.

Læs hvad jeg skriver, det er jo netop ikke hvergang jeg kommer hjem
at jeg bliver mødt på den måde og jeg skælder som jeg skrev også sjældent ud.
Jeg kan allerede når jeg møder Angel ude i gangen mærke på hende at den er gal,
og rigtigt nok, når jeg så kigger mig lidt omkring har der været gang i et eller andet.

> [...]
> øjne mere sandsynligt at den forbinder det at du nogen gange er
> uforklarlig sur når du kommer med at den må passiviserer dig inden du

Jeg er aldrig sur når jeg kommer hjem, som jeg skriver opdager jeg først efter
et stykke tid hvad der er galt, jeg skal jo lige fra gangen og ind i selve huset først.
Jeg er altså ikke synsk så jeg allerede inden jeg åbner døren ved at potteplanten
er blevet lidt for grundigt undersøgt, næh kom med en bedre forklaring.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 09-02-05 14:39

> [...]

lavet unoder,
> og så snart jeg får øje på misgerningen fiser hun ned i kælderen og gemmer

yes, - det må være mangel på respekt for dig, hvis de har gjort noget de så
åbenbart ved, de ikke må gøre, -

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 17:11

> yes, - det må være mangel på respekt for dig, hvis de har gjort noget
> de så åbenbart ved, de ikke må gøre, -
>
> Vh. Winther

LOL ja de har sgu ingen respekt de dumme køtere, det er derfor jeg
har så travt med at skælde alle andre ud for det samme
Næh, det er nu kun Angel som stadig kan finde på den slags numre,
og hun er trods alt kun 10mdr gammel. Det vildeste Tyson kan finde på
nu om dage er at grave et hul i min have, det kan godt komme over ham
ind imellem stadigvæk
Jeg regner bestemt også med at Angel vokser fra det inden for det næste 1/2 år,
men de er alene 11 timer om dagen i 3 dage om ugen, så det er self kedsomhed
og frustration over at hendes Farmand ikke er der hele dagen ;-(

/Jens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 09-02-05 13:36

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> finder på at gøre når vi gør noget som vi senere fortryder. Det er
> fuldstændig forkert at bringe sådanne følelser ind i hundeverdenen.

Og de holdninger og teorier man havde for 20 år siden mentes også at være
baseret på grundig forskning i dyrenes adfærd. Uanset hvor grundig en
forskning man laver kan man aldrig vide sig sikker. Der _er_ muligt hundene
kan huske længere tilbage, at de er bevidste om at de har gjort noget
forkert, men at de først forbinder det med forkert idet de ser' ejeren.

Eksempel:

Min hund tygger i dørkarmen. Jeg fanger ham "med pelsen nede" og skælder ham
ud. Han kæder nu mig sur/dørkarm sammen. Jeg tager ud og handler og han går
til angreb på dørkarmen igen, for nu er jeg ude af syne og altså ude af den
sammenkdning mig/dørkarm han har lavet. I det jeg kommer hjem, uden endnu at
ha' set dørkarmen, altså stadig glad kæder han pludselig mig sammen med den
dørkarm han udmattet er faldet i søvn ved siden af igen. Han får den
fornemmelse han havde da jeg skældte ham ud, medkropssproget viser det.

Der er ingen der siger at de teorier vi har i dag er de rigtige. De virker
som de mest fornuftige nu, men om 20 eller 30 år ryster vi måske på hovedet
af dem lige som vi ryster på hovederne af dem der var for 20 år siden nu!

Man kan ikke bero alt på efterforskning, for nye teorier bliver hele tiden
dannet netop ud fra mere erfaring, bedre observationer osv.!

--
Rinnie Ilsøe
Flatcoat Litter planned Summer 2005

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 13:56

Rinnie Ilsøe wrote:
> [...]
> _er_ muligt hundene kan huske længere tilbage, at de er bevidste om
> at de har gjort noget forkert, men at de først forbinder det med

Lige precis, man skal værer yderst forsigtig med at tro at den endegyldige
sandhed er fundet en gang for alle.

> [...]
> virker som de mest fornuftige nu, men om 20 eller 30 år ryster vi
> måske på hovedet af dem lige som vi ryster på hovederne af dem der

Nemlig, det kan faktisk værer ret underholdene at læse i ældre hundebøger
og se hvad man for nogle år tilbage mente var det eneste rigtige.

> Man kan ikke bero alt på efterforskning, for nye teorier bliver hele
> tiden dannet netop ud fra mere erfaring, bedre observationer osv.!

Yes, og så samtidigt bruge sin sunde fornuft og lærer af egne erfaringer.
Hundeopdragelse er jo ikke en eksakt videnskab hvor man kan læse til
hvordan alle situationer skal takles, og så er alle hunde jo også forskellige.
Godt indlæg Rinnie, vi kunne ikke værer mere enige

/Jens

Fra : Jørgen

Dato : 09-02-05 13:44

Christian Rasmussen skrev:
> [...]
> når der sker noget, men han er trods alt også stadig hvalp?!
>
> Hvis i vil se skønheden, så se linket her

Hvordan kommer hunden på den forkerte side?
Her er den første og største problem

Hvis du har kaldt på hunden og den kommer, så SKAL den som udgangspunkt
have ros for at komme, selv om den var på opdagelse, ellers får den jo
ballade for at komme og det er jo ikke meningen. Hvis nogen tog hunden
og holdt den til du kom, kan du give din mishag til kende, følg trænings
pladsen råd.

En hund der altid er i snor, her mener jeg går frit i huset og haven og
er i snor når i går tur, vil selvfølgelig gerne opleve noget nyt, hvad
vil du sige til aldrig a få lov til det du gerne vil?

Gå tur med hunden, hvor den kan løbe frit og kald på hunden, ros den,
giv godbid, leg med jeres lege redskab og slip så den hun fri igen.
efter en stykke tid, kan du kalde igen pjatte og slip fri osv.

Hvis hunden virkelig trodser dig trods bedre viden og det gør en hund i
dens alder næppe, kan en overhaling måske være på sin plads, men det er
du næppe i stand til at vurdere

Hilsen
Jørgen
Hunden

Fra : Christian Rasmussen

Dato : 09-02-05 17:25

Hej Jørgen

> [...]
> ballade for at komme og det er jo ikke meningen. Hvis nogen tog hunden og
> holdt den til du kom, kan du give din mishag til kende, følg trænings

Helt enig!
Han kom jo desværre ikke da jeg kaldte, men jeg fik fat i ham da han skulel
besørge
Så jeg gav han en skideballe.

> En hund der altid er i snor, her mener jeg går frit i huset og haven og er
> i snor når i går tur, vil selvfølgelig gerne opleve noget nyt, hvad vil du
> sige til aldrig a få lov til det du gerne vil?

Han går selvfølgelig frit i huset og haven, når vi går med ham på fortorvet
ved vejene er han i snor, for jeg tror ikke han ved hvor farlige biler er
:o/
Så jeg tør ikke gå løs med ham på fortorvet..

> Gå tur med hunden, hvor den kan løbe frit og kald på hunden, ros den, giv
> godbid, leg med jeres lege redskab og slip så den hun fri igen.
> efter en stykke tid, kan du kalde igen pjatte og slip fri osv.

Han er tit med ude i skoven og gå, hvor der er massere af andre hunde som
han kan lege med.
Jeg har også godbider med og træner han i at komme når jeg kalder og roser
ham selvfølgelig når han kommer!

> Hvis hunden virkelig trodser dig trods bedre viden og det gør en hund i
> dens alder næppe, kan en overhaling måske være på sin plads, men det er du
> næppe i stand til at vurdere
Sorry, er ikke helt med der ?

Tak for svar til jer alle

Mvh Christian & Viktor

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 11:50

Christian Rasmussen wrote:

> Han går selvfølgelig frit i huset og haven, når vi går med ham på
> fortorvet ved vejene er han i snor, for jeg tror ikke han ved hvor
> farlige biler er
> Så jeg tør ikke gå løs med ham på fortorvet..

Det kan han nu sagtens lærer, jeg trænede mine egne op ved at
lade dem uden snor på de fredelige villaveje tideligt om morgenen
eller sent om aftenen hvor der ikke er så megen trafik.
Du kan så gradvist give hunden mere frihed efterhånden som den
viser at den ikke finder på at fise over gaden uden din tilladelse.
Det kræver en engels tålmodighed og du må endelig ikke forcerer
forløbet og stille urimelige krav.
Og husk endelig at værer konsekvent, det er ALDRIG tilladt at gå
ud på vejen uden du giver lov.
Jeg vil gerne give dig en længere forklaring på min egen metode
hvis du skulle værer intererseret i at lærer ham at gå uden snor.

/Jens

Fra : LL

Dato : 10-02-05 12:32

> [...]
> Jeg vil gerne give dig en længere forklaring på min egen metode
> hvis du skulle værer intererseret i at lærer ham at gå uden snor.

Nu er det jo ikke lovligt, at gå med hunde på offentlig vej uden snor.
Personligt syntes jeg det er uansvarligt, at gøre det - for uanset hvor
meget styr på hunden du har, kan der ske uheld.

Jeg har flere gange mødt folk, der har nok så meget styr på deres hunde, som
lader dem gå uden snor, og idet den ene(begge hunde er Jack Russell Terrier)
af mine hunde(hanen), som regel skælder godt og grundigt ud på alle andre
hunde, der kommer lidt for tæt på, er det ofte sket at han har fået hidset
modparten, uden snor, op og hunden er stukket over vejen for at undersøge
min hund... I de tilfælde er jeg 100% ligeglad med hvor fredelig den anden
hund er og hvor gode intentioner den har, hvis min hund føler sig truet af
en løs hund, der selv opsøger ham får han lov at jage den retur, på hvilket
måde han vil, hvis det er det han vil.

Den værste situation jeg har oplevet, var en hundeejer der mente at hans
hund, en stor labrador(uden snor), skulle have lov til at besørge i vores
forhave(der er hæk hele vejen om haven, han lod hunden gå gennem åbningen og
ind på græsplænen). Han havde dog ikke set, at vi var på vej ud at gå med
vores hunde(med snor). Det resulterede i, at min hanhund først forsøgte, at
jage den ud af vores have på "fredelig" vis - ved at gø, knurre osv. Da det
ikke hjalp, bed han ud efter den og fik fat i en god mundfuld, ruskede en
gang og slap igen og på den måde sendte han hunden retur. Den løse hund tog
benene på nakken og løb direkte ud på vejen. Ejeren, der jo må mene at han
har styr på sin hund, kunne pludselig ikke kalde den til sig - jeg
forklarede, med MEGET store ord ejeren hvor stor et fjols han var, og at han
skulle se at få snor og styr på sin hund - men det hjalp åbenbare ikke. To
dage senere møde jeg samme mand, med samme hund, stadig uden snor - stadig
med den overbevisning at det er ok at lade hunden gå i vores have. Heldigvis
kom jeg ud i det samme, og idet hans hund ser min(hukommelsen fejler vist
intet), stikker den af, tværs over vejen og samme scene udspiller sig igen:
ejeren kalder og kalder og lige lidt hjælper det...

Min pointen er: Få de hunde i snor, med mindre i er overmennsker og har 101%
styr på dem, eller færdes på egnet grund; strand o. lign.

Lenn

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 14:05

> Nu er det jo ikke lovligt, at gå med hunde på offentlig vej uden snor.
> Personligt syntes jeg det er uansvarligt, at gøre det - for uanset
> hvor meget styr på hunden du har, kan der ske uheld.

Så vidt jeg er orienteret er det lovligt her i Rødovre hvor jeg bor,
jeg møder da også jævnligt politiet med mine hunde løse uden probs.
Og selvfølgelig kan der da ske uheld, i de tilfælde hvor jeg vurderer
at det ikke er ansvarligt kommer de da også i snor.
Men livet er og bliver jo farligt, så for mig er det en afvejning af at give
mine hunde så megen frihed som muligt uden at det bliver for farligt.
Skal man værer 110% sikker bliver jeg jo nød til at beholde dem inde
i min gode trygge have hele deres liv, det ville de nok ikke synes om.

> [...]
> intentioner den har, hvis min hund føler sig truet af en løs hund,
> der selv opsøger ham får han lov at jage den retur, på hvilket måde

Nu er det jo også totalt uansvarligt at lade sin løse hund fise hen til en
fremmed hund der er i snor, det kan jeg berolige dig med at mine aldrig
får lov til, min store hanhund (Lab/Schæfer) kigger bare overbærende
hvis han ser/hører en hidsigprop som din på den anden side, de har ikke
hans interesse, Angel kigger stadig nysgerrigt men bliver pænt på min side
af fortorvet. Jo det stiller skam store krav til ejer og hund at gå uden snor,
men gevinsten er det hele værd i mine øjne, sådan er man så forskellig.

> Den værste situation jeg har oplevet, var en hundeejer der mente at
> hans hund, en stor labrador(uden snor), skulle have lov til at
> besørge i vores forhave

Jeg kan jo ikke tage ansvaret for andre uansvarlige hundeejere.
Det skal vel ikke gå ud over mig og mine hunde at de ikke har styr
på deres kræ.

> Min pointen er: Få de hunde i snor, med mindre i er overmennsker og
> har 101% styr på dem, eller færdes på egnet grund; strand o. lign.
>
> Lenn

Du behøver såmænd ikke værer et overmenneske for at lærer din hund at
lystre dig. Faktisk er sådan en snor tit en falsk sikkerhedsfornemmelse,
jeg møder alt for tit hunde i 3-4 meter flexline på mine ture, hvor meget styr
er der over dem, og jeg møder da også tit store hunde med små ejere
hvor hunden er i snor, tror du en lille dame kan holde en 70kg Rottweiler
tilbage hvis den sætter sig i hovedet at den vil fremad.

/Jens

Fra : LL

Dato : 10-02-05 14:41

Lige en lille tilføjelse mht. loven. Da du bor i Rødovre, der så vidt jeg
ved har et indbyggertal på ca. 35.000, og da du har schæfer og rottweiler
blandinger syntes jeg lige du skal læse nedenstående: og husk så at lufte
dine hunde fra 6:00 - 18:00 - så længe det sker uden snor...

Hundeloven § 3
Stk.3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over
15.000 indbyggere skal schæferhunde,dobermannpinschere, rottweilere,
buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er,
leonbergerre, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere,
hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse
racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan
sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller
forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl.
18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder ikke hunde, der benyttes af politiet,
hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der
af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for
den i jagtloven fastsatte jagttid.

Fra : LL

Dato : 10-02-05 15:04

> Hundeloven § 3
> Stk.3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over
> 15.000 indbyggere skal schæferhunde,dobermannpinschere, rottweilere,

....eller er loven kun gældende i byer med under 15.000 indbyggere? Det kan
være jeg tolker den forkert?

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 15:38

LL wrote:

> ...eller er loven kun gældende i byer med under 15.000 indbyggere?
> Det kan være jeg tolker den forkert?

Der var vist noget der kunne tyde på det

/Jens

Fra : LL

Dato : 10-02-05 14:23

> [...]
> Og selvfølgelig kan der da ske uheld, i de tilfælde hvor jeg vurderer
> at det ikke er ansvarligt kommer de da også i snor.

Loven siger(hundeloven § 3): I Byer og bymæssig bebyggelse skal hunden være
snor eller være under fuld herredømme. Visse steder er der imidlertid
fastsat yderligere begrænsninger, men reglen er aldrig lempeligere.

> [...]
> får lov til, min store hanhund (Lab/Schæfer) kigger bare overbærende
> hvis han ser/hører en hidsigprop som din på den anden side,

Hvem siger min er en hidsigprop? Jeg går til træning med ham, og hans
problem er ikke, at han er hidsig. Det er at hans "intimzone" er stor i
forhold til andre hundes- holder andre hunde sig på god afstand, siger min
hund ingenting...

> Jeg kan jo ikke tage ansvaret for andre uansvarlige hundeejere.
> Det skal vel ikke gå ud over mig og mine hunde at de ikke har styr
> på deres kræ.

Det går vel heller ikke ud over dig, gør det? Eller rettere; hvad er det,
der er gået ud over dig?
Selvfølgelig kan du ikke tage ansvaret for hvad andre hundeejere gør, det
har jeg heller ikke bedt dig gøre - det var en beretning, der havde til
formål at fremhæve min pointe...

> hvor hunden er i snor, tror du en lille dame kan holde en 70kg Rottweiler
> tilbage hvis den sætter sig i hovedet at den vil fremad.

Næh... har jeg sagt det? Men én ting er sikker, chancen for at hunden bliver
på den anden side af vejen, hvis den pludselig løber, er større med en lille
dame i den anden ende af snoren, end den er hvis hunden er fri.

Lenn

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 15:36

> [...]
> hunden være snor eller være under fuld herredømme. Visse steder er
> der imidlertid fastsat yderligere begrænsninger, men reglen er aldrig

Jeg tror ikke du har ret, emnet har været oppe og vende et par gange,
og skulle min hukommelse ikke spille mig et pus var der en herinde
med godt kendskab til diverse love der skrev at det var tilladt i Rødovre.
Ellers må jeg bedrøver dig med at det faktisk ikke har min helt store
interesse om det er lovligt eller ej, får jeg en dag en bøde tager jeg den med.

> [...]
> problem er ikke, at han er hidsig. Det er at hans "intimzone" er stor
> i forhold til andre hundes- holder andre hunde sig på god afstand,

Det er jo et spørgsmål om definering, som du beskriver din hund lyder
den som en hidsigprop for mig, men det ligger jo også tit til terrier, de har
tit for meget mod i forhold til hvad der er sundt for deres helbred.

> Det går vel heller ikke ud over dig, gør det? Eller rettere; hvad er
> det, der er gået ud over dig?

Det ville da gå ud over mig og mine hunde hvis jeg skulle begrænse
deres frihed fordi der er andre der ikke kan styrer deres hunde.

> [...]
> bliver på den anden side af vejen, hvis den pludselig løber, er
> større med en lille dame i den anden ende af snoren, end den er hvis

Men hvis du så laver sammenligningen hvor en Rottweiler er lydig uden snor
og en Rotteweiler er ulydig og i snor, hvad vil du så helst møde ??.

/Jens

Fra : LL

Dato : 10-02-05 16:40

> [...]
> har
> tit for meget mod i forhold til hvad der er sundt for deres helbred.
Det er en hundetræner med over 20 års erfaring, der har sagt at han ikke er
hidsig. Grunden til dette, var at vi selv var i tvivl mht. grunden til hans
adfærd over for andre, specielt hanhunde, og tog ham derfor til en træner
med speciale i adfærd. Rent faktisk viste det sig, at han er meget tolerant
overfor andre hunde, så længe de respektere hans afstandskrav. Så nu træner
vi for livet løs for, at gøre ham mere accepterende overfor andre hunde...
og så er det, at en løs hund, der kommer stormende hen til os, kan ødelægge
alt det man har trænet gennem mange dage. ...og sjovt nok stammer hans
tilbageholdenhed, overfor andre hunde, fra en løs hund, der gav ham et chock
så stort da han var hvalp... Inden da havde vi ingen problemer...

....og ja - det er muligt at de er modigere end hvad godt er for dem selv.
Men for nu at gå helt OT... Det er muligt, at en Jack Russell ikke er ret
stor, men den er klog nok og hurtig nok, til at tage ved lære hvis den én
gang er blevet bidt eller på anden måde angrebet. Jeg har faktisk set en
Schæfer og en Jack Russell i kamp - heldigvis ikke min egen. Schæferen fik
lov at bide en gang, det samme gjorde Jack Russellen forskellen var bare at
Jack Russell Terrier ikke umiddelbare giver slip igen, hvis de først er
ophidsede. Så det endte med 10 liter vand i hovedet på dem, og så kunne
schæferen slippe fri og komme til dyrlæge.
Men ja, jeg giver dig ret: De er frygtesløse - sommetider mere end hvad godt
er...

> Det ville da gå ud over mig og mine hunde hvis jeg skulle begrænse
> deres frihed fordi der er andre der ikke kan styrer deres hunde.
Frihed kan de da også sagtens få andre steder end i byen... og er dine hunde
så dygtige til at gå uden snor, som du siger, giver det da ikke mere frihed
uden snor end hvis de havde være i snor. For så skal de jo alligevel følges
med dig og gå ved din side, og hvor er friheden i det? Det er da ikke
anderledes end hvis de havde haft snor på...

> Men hvis du så laver sammenligningen hvor en Rottweiler er lydig uden snor
> og en Rotteweiler er ulydig og i snor, hvad vil du så helst møde ??.
Nu stoler jeg generelt ikke på Rottweilere eller hvilken som helst anden
hund jeg møder uden snor. For hvordan skal jeg som forbipasserende, kunne
vide om ejeren har 100% styr på sin hund, eller om ejeren tror han/hun har
100% styr på sin hund? For både du og jeg ved, at rigtig mange af dem der
går uden snor, ikke har styr på hunden, men selv er af en helt anden
overbevisning... Så det er for mig og sikkert også mange andre noget rarere,
at møde hunde med snor der er en anelse ulydige i forhold til, ikke at vide
hvor (u)lydig hunden uden snor er.

Lenn

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 17:01

LL wrote:

> Det er en hundetræner med over 20 års erfaring, der har sagt at han
> ikke er hidsig. Grunden til dette, var at vi selv var i tvivl mht.
> grunden til hans adfærd over for andre, specielt hanhunde,

Ok jeg tror dig, du kender uden tvivl din egen hund bedre end jeg gør,
det var bare din beskrivelse der fik mig til at tro han var en hystade

> Men ja, jeg giver dig ret: De er frygtesløse - sommetider mere end
> hvad godt er...

Og så har de et gebis der vil noget, Terrier har jeg generelt også respekt
for at mine hunde evnt kommer op og toppes med.

> [...]
> de jo alligevel følges med dig og gå ved din side, og hvor er
> friheden i det? Det er da ikke anderledes end hvis de havde haft snor

Tja nu bor jeg altså i byen og har ikke bil, så det er der de bliver luftet.
Men de går da ikke klinet op og ned af mit ben, hvad ville fidusen værer
ved det for hundene som du selv skriver. De har sådan en vis sikkerhedsafstand
de skal holde sig inden for, som varierer alt efter hvor vi går.

> [...]
> forbipasserende, kunne vide om ejeren har 100% styr på sin hund,
> eller om ejeren tror han/hun har 100% styr på sin hund?

Der er vi lige stik modsatte, jeg føler mig mere tryg ved at møde en løs
hund hvor jeg kan se ejeren, end ved at møde en hund der er i snor.
For hvorfor helvede finder ejeren det nødvendigt at binde sin hund til sig,
er det fordi den er agrassiv,eller er det fordi den er ulydig, eller hvad er der galt
Det ved jeg jo ikke, 99% af de løse hunde jeg møder her i Rødovre er søde
og rare, det er for mig et tegn på en harmonisk og rolig hund at den er uden snor.

/Jens

Fra : LL

Dato : 10-02-05 17:15

> [...]
> Det ved jeg jo ikke, 99% af de løse hunde jeg møder her i Rødovre er søde
> og rare, det er for mig et tegn på en harmonisk og rolig hund at den er

Det kan jeg sagtens følge dig i, men som du siger er vi jo alle
forskellige - jeg har bare haft nogle dårlige oplevelser med hunde uden snor
og ejere, der troede at de havde styr på hunden...

Lenn

Fra : Jørgen

Dato : 10-02-05 14:48

Selvfølgelig er det lovlig, man skal bare have fuld kontrol over hunde
og det er der mange der har.

Jeg har også mødt mennesker der ikke har det selv om de er i snor (hundene).
jeg har set en dame, højgravid, med en stor newf., komme kørende hen ad
vejen på sin top mave i forsøg på at holde hunden, til sidst gav hun
heldigvis slip og undskyldte mange gange at hun måtte slippe.

Til hvilken jeg kun kunne sige hvorfor slap du ikke med det samme , den
var jo bare glad og ville hen og snakke med min hund.

Selvfølgelig kan der ske smuttere i starten, men det vel ikke pitt bull
terrier vi snakker om
Min hund har lært at blive på fortovet og det gør den.
Engang "jagtede den en kat, og da katten løb over vejen, var jeg spændt
på hvad min hund ville gøre.
Den bremsede i bedste Pluto stil, uden jeg sagde en lyd

Hilsen
Jørgen

NB hvor tyk skal linen være, en sytråd

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 15:49

Jørgen wrote:

> Selvfølgelig er det lovlig, man skal bare have fuld kontrol over hunde
> og det er der mange der har.

Nemlig, vi er da trods alt nogle stykker )

> Selvfølgelig kan der ske smuttere i starten, men det vel ikke pitt
> bull terrier vi snakker om

Mine hunde er i hvertilfælde ikke spor agrassive, var der nogen der
forulempede mig ville de nok blande sig, men det er vel også ok.

> [...]
> spændt
> på hvad min hund ville gøre.
> Den bremsede i bedste Pluto stil, uden jeg sagde en lyd

Det er lige sådan en oplevelse der får en til at elske køteren den dag
Og det er faktisk en god fidus lige at vente og se hvad vuffen vil gører,
alt for mange mennesker råber og skriger af deres hunde i tide og utide.
Jeg venter altid (hvis det er forsvarligt) med at se om de selv finder ud af
at gører det korrekte, og så rose dem når de gør det rigtigt af sig selv.
En god gåtur for mig er når jeg kun har skullet sige "værsgo" de par gange
vi skal over en vej, ellers taler jeg aldrig til mine hunde når jeg går.
Til gengæld hører de så efter når jeg endelig giver en kommando, de er
ikke blevet vænnet til at der er sådan en evig bagrundsstøj fra min side.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 11-02-05 11:18

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig, vi er da trods alt nogle stykker )

Ja vi har bare ikke styr på Jens

> Mine hunde er i hvertilfælde ikke spor agrassive, var der nogen der
> forulempede mig ville de nok blande sig, men det er vel også ok.

Mærkeligt nok " Nej " Men jeg er helt sikker på, at du i situationen næppe
vil skælde dine hunde ud.... Jeg ville i hvert fald ikke.

Jeg ved ikke om han kan huske det.. Men mon ikke, han har lært det, men det
er længe siden vi har været ved et fortov. Men jeg var stolt, da en rytter
red forbi, og han bare blev liggende. Eller her forleden dag, hvor han gik
hen for at hilse på en fremmed kat, og uden at sige en lyd.
Jeg var målløs. Godt nok en gevaldig ændring, siden vi selv fik anskaffet
en killing. Tror faktisk den anden kat, er en som den tidligere ejer af
huset er flyttet fra, og som hundene vel faktisk jog væk i starten, fordi
den gamle ejer ikke havde fortalt noget om katten. Så nu håber vi da, at vi
kan få den tilbage, for vi kunne nu godt bruge, en voksen kat.

> [...]
> Til gengæld hører de så efter når jeg endelig giver en kommando, de er
> ikke blevet vænnet til at der er sådan en evig bagrundsstøj fra min side.

Du har fat i noget der. Jeg kender en hund, som jeg må indrømme, at selv om
han måske ikke lider direkte nød, og max er ude i 1 time om dagen, og langt
det meste af den tid, i snor... Ellers er den indendørs i en lejlighed, kun
med altankasser.... Alligevel modtager denne hund, flere ordrer i timen, end
jeg giver begge mine tilsammen, om ugen. Alt for mange hunde ejere, kan man
vel godt kalde herskersyge... Sikkert ubevidst. Sådan har de bare set alle
andre gøre, så det er nok det rigtige. Eller også giver det ejeren, en
mulighed for at prale lidt ( Hvis den altså adlyder ).... ... Gå ud og
læg dig, og med den ejer jeg tænker på her, så er der mord i øjnene på ham,
hvis den ikke fluks gør som der bliver sagt. Men den må efterhånden også
snart vide, hvad det betyder, for det er de ord der fylder mest i dens liv
( Hvis man kan kalde det sådan ).
Man kan jo godt blive i tvivl, når i hvert fald en stor del af ham, er
Labrador.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 11-02-05 12:57

> Ja vi har bare ikke styr på Jens

Hov, hvad mener du lige med det, jeg er da både stueren og det hele

> Mærkeligt nok " Nej " Men jeg er helt sikker på, at du i situationen
> næppe vil skælde dine hunde ud.... Jeg ville i hvert fald ikke.

Jeg ved godt at det måske vil værer på kant med loven, jeg mente også
mht mig selv ville det værer ok.
Men faktisk var der for nylig en ung pige der blev reddet fra at blive voldtaget
af 2 fjolser 10min fra hvor jeg bor. De havde ikke set at hendes hund (race ukendt)
rendte rundt uden snor lidt fra hende, de havde så begyndt at flå tøjet af hende og
fluks var hendes vuf kommet og sat gebisset i overarmen på en af dem,
en gut der blev beskrevet som en "2 meter høj bodybuildertype".
Hunden havde så fået skræmt idioterne langt væk, og jeg tvivler på at den hund
eller ejeren får nogen straf for det, det stod da i lokalsprøjten, så politiet er
orienteret.

> [...]
> gøre, så det er nok det rigtige. Eller også giver det ejeren, en
> mulighed for at prale lidt ( Hvis den altså adlyder ).... ...

Jeg begyndte faktisk ret tidligt efter jeg fik Tyson at lægge mærke til
hvor meget folk faktisk råbte på deres hunde nede på Engen.
Og problemet opstår jo når hunden finder ud af at den faktisk ikke behøver
at komme fordi ejeren ville den slet ikke noget, jeg tror at det i mange
tilfælde bare er en dårlig vane fra hundeejernes side, de tænker slet ikke over det.
Fidusen med kun at tale til sin hund lurede jeg af fra en ganske ung gut der har
en Hovawart der er meget lydig, jeg har aldrig hørt ham råbe af sin hund.
Så min logik er at hunden har en fin hørelse, det er bare en dårlig ide at vænne
den til at alle ordrer skal gives med 110db
Og så er der nok også dem som du skriver, der får styrket et eller andet ego af at
kommanderer rundt med en stor stærk hund. Jeg synes da at det virker meget mere
overbevisende når man kan få sin hund til at adlyde bare med et håndtegn eller en
venlig henstilling, så kan man altid have råbet som en sikkerhedsventil i baghånden.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-02-05 13:43

> [...]
hund
> eller ejeren får nogen straf for det, det stod da i lokalsprøjten, så

Jeg elsker, når det er den slags der gør det ... De er nemlig lette at
finde, der er jo langt mellem 2 meter høje mennesker, så de kan næsten slås
op i folkeregistret. Bare ærgerligt, at hunden ikke boltrede sig lidt mere.
Jeg er sikker på, at jeg ville have opmuntret hunden, og skulle den komme i
problemer, så ville jeg straks komme til undsætning.

He He,, Ja min Hovawart er da også rimeligt lydig.... Nåh ja, det er Aussien
da også, men jeg talte nu alligevel med store bogstaver igår, for nu kom jeg
i kontakt med den gamle ejers kat.... Kors hvor den var sulten, 200 gram
dåsemad, forsvandt som dug for solen, og det samme her til morgen. Så denne
uge er reddet, det har pint mig lidt, den har rendt rundt for lud og koldt
vand, i ½ år nu, så det næsten er underligt, at den stadig er i live. Hvad
endnu værre er, det er en hunkat, og min killing er en hankat, så det skal
nok blive fedt )... Det kan være jeg allerede nu, skal annoncere "
Killinger til salg " ...

Jeg fatter nu heller ikke, at de gider råbe efter dem, for så kan alle jo
se, at den ikke adlyder .... Hvorfor ikke købe en fløjte, så bliver man
ikke så hæs. Den virker i hvert fald ikke dårligere, end det råberi.

M.V.H.....Benny..

Fra : Christian Rasmussen

Dato : 10-02-05 22:35

Hejsa

> [...]
> Jeg vil gerne give dig en længere forklaring på min egen metode
> hvis du skulle værer intererseret i at lærer ham at gå uden snor.

Jamen du må meget gerne sende en mail til mig, hvis du gider Jens
Det vil jeg blive glad for

Mvh Christian

Fra : Pwh

Dato : 11-02-05 11:02

> Jamen du må meget gerne sende en mail til mig, hvis du gider Jens
> Det vil jeg blive glad for
>
> Mvh Christian

Det bliver nu her i gruppen jeg svarer, de andre skal da ikke snydes
Som du nok har opdaget bliver man altså ikke ubetinget populær ved
at have sin hund i fri dressur, men livet er på den anden side for kort til
at man kan prøve at gører alle tilfredse her i verden
Godt, det jeg har haft gjort med mine 2 vuffere er at starte meget blidt ud,
først skal de self kunne gå rimeligt pænt i snor og rimeligvis komme hvergang
jeg kalder på dem, det kom nu ret hurtigt for mine egne.
Jeg startede så med at lade hunden rende det sidste stykke vej fra hjørnet
og hjem til huset uden snor, når det så gik fint gik jeg videre til at lade den værer
uden snor på villavejene når der var minemal trafik morgen/aften.
Og når jeg begyndte på det havde jeg 110% fokus på vuffen og trafikken hele tiden,
og sørgede for at hunden aldrig kom mere end 4-5 meter foran/bagved mig.
Det er noget med at kalde den hen til dig ca 8000 gang på hver tur i starten
og så bruger jeg den fidus med simpelthen at stoppe op hvis hunden kommer for
langt foran, Tyson (min store) kommer nu pr automatik tilbage til mig bare jeg stopper op,
jeg behøver ikke engang kalde på ham, Angel skal stadig lige have et tegn,
og der er det rigeligt at jeg bare knipser i fingrene.
Det er nemlig også en anden del af min træning, jeg bruger altid så afdæmpede signaler
som det er mig muligt, de få gange om året hvor jeg så skal råbe af dem virker det så
til gengæld som en total nødbremse hvor de stopper med det samme.
Hunde har jo en ret god hørelse, så alt det der råben og skrigen er slet ikke nødvendigt,
væn dig til at tale til din hund, eller et lavt fløjt bruger jeg også meget.
Godt, når hunden så forhåbentligt har lært hvor fortorvet ender og vejen begynder kan
man sætte sværhedsgraden op. Jeg provokerede dicideret mine ved at stå ved fortorvskanten
og lade som om at jeg var ved at gå over, begynder hunden så at gå ud uden at du har sagt
"værsgo" eller "pølsebrød" eller hvad du nu beslutter kommandoen skal værer, så hiver du
den
tilbage på fortorvet og siger et bestemt "nej", Hunden skal fatte at den først må gå over
på kommandoen og ikke bare fordi du vader ud, man skal jo nogle gange ud på vejen og se
sig om.
Og en meget vigtig ting er self at du roser, ikke overdrevent, hvergang hunden går rigtigt
over vejen,
eller passerer en hund uden at fise over for at hilse. Jeg roser stadig pr automatik Tyson
på 3 år
hvergang han går rigtigt over gaden, bare lige et lille "det var fint", så han ved at det
var ok.
Jeg vil tro at det tog mig ca 1 år at lærer Tyson at gå 95% perfekt, og han blev trænet
fra han var
ca 3-4 mdr gammel, Angel som nu er 10mdr går allerede næsten lige så perfekt som Tyson,
men det har uden tvivl hjulpet at hun har haft Tyson til at vise hende hvordan man gør.
Så tålmodighed er det vigtigste, og er hunden helt oppe og kører en dag, så skal du droppe
det,
husk at den kun skal regne med at kunne blive kørt over en gang, så der er i princippet
ikke plads til fejl, så lad værer med at forcerer forløbet, men træn det konsekvent
hvergang
du er ude og gå med ham. Det er faktisk ret underholdene når man først kommer igang
og det giver nogle langt behagligere gåture for dig og din hund hvis han kan lærer det.
Har jeg glemt nogle detaljer, og det har jeg nok, så spørg endelig igen.
Det er nærmest blevet en lille hobby for mig, ligesom nogle træner agility, spor, osv
så træner jeg altså "at færdes ude i den virkelige verden" )

/Jens

Fra : Anja

Dato : 22-02-05 21:22

Lige et par spørgsmål til hvordan man lærer sin hund at gå uden snor:
Min Golden på 10 mdr. er rimelig god til at gå uden snor dvs. at hun
stopper ved fortovskanten og venter og ikke går ind i andre folks
haver - det skal lige indskydes at jeg kun går med hende løs på stille
villaveje og kun i et lille omfang. Meeen hvis der kommer en anden
hund, barn eller bare et menneske som virker interessant så løber hun
ofte hen til dem - hvad gjorde du i de tilfælde da du trænede dine
hunde op ?

Hilsen Anja

Fra : Pwh

Dato : 25-02-05 13:44

Anja wrote:
> [...]
> hund, barn eller bare et menneske som virker interessant så løber hun
> ofte hen til dem - hvad gjorde du i de tilfælde da du trænede dine

Undskyld det sene svar, jeg troede at tråden var død for længe siden
Dit problem er jo bare almendelig lydighed, det skal værer på plads inden
du slipper din hund løs i trafikken.
De par gange mine har rendt ud på vejen eller feset andre steder hen uden
at have fået lov så har de simpelthen fået en balle,
men husk også at rose hunden når den gør det rigtigt.

/Jens