halsbånd med vand
Fra : jones

Dato : 07-02-05 21:47

Hej Gruppe.

Zenta og Gismo gøer næsten hele tiden når de er ude, det er ret belastende,
de ved godt at det er galt når man siger nej, men lige så snart man vender
ryggen til gør de det igen. Vi bor jo inde i byen, så det kan jo
selvfølgelig godt være træls for naboerne, at hundene gøer hele tiden når de
er ude.
Vi har hørt om nogen engang, der havde fået et halsbånd med vand, som hunden
havde på når den var ude. Når den så gøede, forstøvede halsbåndet med vand,
op i hovedet på hunden. Og den stoppede med at gø.

Men er sådan nogle halsbånd lovlige?
Hvor kan man købe dem?
Er der nogen som har erfaring med dette?

Håber at få nogle gode svar.

Hilsen Annika.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-02-05 21:49

"jones" <jones-annika@get2net.dk> writes:

> Vi har hørt om nogen engang, der havde fået et halsbånd med vand, som hunden
> havde på når den var ude. Når den så gøede, forstøvede halsbåndet med vand,
> op i hovedet på hunden. Og den stoppede med at gø.

Jeg er sikker på at det vil virke helt modsat med Siri. "Jah, vand,
lad mig se om det virker igen, VOV, YES, det virker.... VOV, VOV, VOV,
VOV, VOV, VOV, VOV......"

Der er ikke noget bedre end blomsterforstøveren.

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : jones

Dato : 07-02-05 22:03

> Jeg er sikker på at det vil virke helt modsat med Siri. "Jah, vand,
> lad mig se om det virker igen, VOV, YES, det virker.... VOV, VOV, VOV,
> VOV, VOV, VOV, VOV......"

Hi hi, ja så er det jo ikke nemt.
Men Zenta kan ihvertfald ikke fordrage vand.

Annika

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-02-05 22:10

"jones" <jones-annika@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men er sådan nogle halsbånd lovlige?
> Hvor kan man købe dem?
> Er der nogen som har erfaring med dette?

Hejsa

Dette er taget fra retinfo:
Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd mv. til dyr

BEK nr 1043 af 16/12/1999 (Gældende)

§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der
hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig
ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

Andet kan jeg ikke sige end at jeg på vej til søgningen fandt at der er
givet bøder på 1000 kr. for brug af elhalsbånd

mvh

Peter

Fra : Odense

Dato : 07-02-05 23:34

> [...]
>
> Andet kan jeg ikke sige end at jeg på vej til søgningen fandt at der er
> givet bøder på 1000 kr. for brug af elhalsbånd

Det er jo så et fortolkningsspørgsmål hvad der er "væsentlig ulempe". Så
vidt jeg ved er det lovligt at bruge fjernbetjente halsbånd der giver hunden
"et koldt pust" fra en beholder der indeholder et eller andet hurtigt
fordampende.
Jeg bruger godbider, ros, klikker og masser af tid og har en rimeligt artig
hund. Problemet er for mig som oftest at få hunden til at forstå hvad jeg
vil have den til - ikke så meget at få den til at gøre det. Problemet ligger
altså hos mig, ikke hos hunden.
Men som sagt - jeg mener ikke det vil være ulovligt at fjernbetjene en
vandpistol

Se evt. under "hundeudstyr" - "træningsudstyr" nederst på siden.
http://www.huntinglife.net/

--
MVH Per

Fra : Pwh

Dato : 08-02-05 06:16

jones wrote:
> [...]
> snart man vender ryggen til gør de det igen. Vi bor jo inde i byen,
> så det kan jo selvfølgelig godt være træls for naboerne, at hundene

Som jeg læser dit indlæg er det manglende respekt for dig fra dine hunde
der er problemet. Hvis de ved det er forkert at gø og gør det så snart du
vender ryggen til må det værer fordi de er ligeglade med hvad du siger.
Tyson har en leg med at han skal fise gøende ud af terassedøren, som jeg
så åbner for ham (han har ellers egen udgang i kælderen) når det er blevet mørkt.
Han fiser så en runde i haven gøende hele vejen, det får han lov til 1-2 gange hver aften.
Men når det er blevet sent vil jeg ikke have at han larmer, så siger jeg til ham inden jeg
åbner døren "Tyson, ingen vuf" i en bestemt tone, og der kommer ikke det mindste
bjæf fra hunden så snart jeg lukker ham ud, det er et spørgsmål om at opdrage sin hund.
Du skal lærer den hvad du accepterer og ikke bare lade den gører hvad den selv synes
er sjovt, det kan sagtens opnåes gennem posetiv/negativ påvirkning uden mærkelige
remedier.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 08-02-05 14:51

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser dit indlæg er det manglende respekt for dig fra dine hunde
> der er problemet. Hvis de ved det er forkert at gø og gør det så snart du
> vender ryggen til må det værer fordi de er ligeglade med hvad du siger.

Jeg synes du er langt ude denne gang Jens. Hundene gør fordi de har fået lov
til det, og er det først blevet deres yndlingsbeskæftigelse i hundegården,
så er det ikke nemt at aflære igen. Antigøhalsbånd med strøm skulle være
effektiv, men er ulovligt at bruge. der er så forskellige med vand der er
lovlige, men jeg ved ikke om de virker godt nok. Prøv en haveslange med
sprøjtepistol på, og så meget god tid. Til sidst gemmer du dig så de ikke
ved du er der. Det tager lang tid at aflære, men det burde kunne lade sig
gøre.

Vh. Winther

Fra : jones

Dato : 08-02-05 16:55

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved du er der. Det tager lang tid at aflære, men det burde kunne lade sig

Tak for jeres svar allesammen.
Det kunne godt være at vi skulle prøve det med vandslangen.
Zenta og Gismo er jo Schæfere, som siges at være meget vagtsomme, og ja det
må man da sige.
Jeg håber at vi finder en løsning, for de elsker jo at være ude i haven, og
det er jo også deres, så.....
Tak allesammen.

Annika.

Fra : Pwh

Dato : 08-02-05 20:13

> Tak for jeres svar allesammen.

Jamen selv tak )

> Det kunne godt være at vi skulle prøve det med vandslangen.
> Zenta og Gismo er jo Schæfere, som siges at være meget vagtsomme, og
> ja det må man da sige.

Schæfere har jo et ry for at værer ret gøende, men hvordan er de ellers
når du skal værer helt ærlig, lystrer de dig 100% eller hvordan er det med det.
Det er jo forkert hvis du begynder at reppe på et symptom som for megen gøen,
hvis problemet i virkeligheder er at de ikke respekterer dig tilstrækkeligt.

> Jeg håber at vi finder en løsning, for de elsker jo at være ude i
> haven, og det er jo også deres, så.....
> Tak allesammen.
>
> Annika.

Jeg håber da også for dine naboer at du løser problemet, det er pis..
irrerterende med en køter der står og galper når man vil nyde noget
frisk luft ude på terrassen.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 08-02-05 20:06

> [...]
> tid. Til sidst gemmer du dig så de ikke ved du er der. Det tager lang
> tid at aflære, men det burde kunne lade sig gøre.

Jeg kan da ikke se hvordan jeg er "for langt ude" Annika skriver da
selv at hendes hunde gør noget som de ved de ikke må, det er det samme
som manglende respekt i mine øjne. Forklaringen på problemet er måske
en for vattet opdragelse fra start af, det skal jeg ikke kunne sige.
Jeg har da selv brugt vandsprøjter på mine vuffere da de var hvalpe,
det er faktisk yderst effektivt som basal indlæring
Men bliver Annika ikke respekteret i det ene forbud, så skulle det undre
mig meget om hun bliver respekteret i mange af de andre.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 09-02-05 13:44

> [...]
> som manglende respekt i mine øjne. Forklaringen på problemet er måske
> en for vattet opdragelse fra start af, det skal jeg ikke kunne sige.

Jamen Jens, du fortsætter nu med at imponere mig Jeg håber du sætter
pris på at du ingen forholdsregler behøver at tage, når lilletøsen kommer i
løbetid. Ikke noget med at skille dem ad når de er alene, for selv om
lilletøsen stikker dusken helt op i hovedet på Tyson, ja så har han så meget
respekt for dig når du ikke er der, at han nok skal lade hende
være.......jamen ok, måske beholder lilletøsen dusken for sig selv, for hun
har vel også respekt for dig.....

> Jeg har da selv brugt vandsprøjter på mine vuffere da de var hvalpe,
> det er faktisk yderst effektivt som basal indlæring

Ja, problemet opstår jo som regel hvis man ikke har været opmærksom på det
fra starten, og brugt den tid på det der var nødvendig inden hundene fik lov
til at være alene. Nu er schæfere jo også meget mere letgøende end rotter.

> Men bliver Annika ikke respekteret i det ene forbud, så skulle det undre
> mig meget om hun bliver respekteret i mange af de andre.

Det behøver bestemt ikke hænge sammen.

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 08-02-05 20:26

Winther wrote:
> Antigøhalsbånd med
> strøm skulle være effektiv, men er ulovligt at bruge.

Du mener vel heller ikke seriøst at det er noget som normale
civiliserede mennesker i sin vildeste fantasi ville finde på at
sætte på sin elskede vovse, så er det da dig der er alt for langt ude.
Så skal man måske også slå sin hund når den gør noget forkert,
det er da kun metoder som tabere bruger, folk som aldrig burde have haft
hund i første omgang fordi de ikke har fattet en meter af hundeopdragelse.

/Jens

Fra : Kimmi

Dato : 09-02-05 11:51

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Du mener vel heller ikke seriøst at det er noget som normale
> civiliserede mennesker i sin vildeste fantasi ville finde på at
> sætte på sin elskede vovse, så er det da dig der er alt for langt ude.

Hej
Hvorfor skulle han ikke kunne mene at sådan et halsbånd kunne være effektiv
og en løsning på problemet. Det har vel ikke meget med fantasi at gøre. Jeg
mener bestemt ikke at Winther er for langt ude!

> Så skal man måske også slå sin hund når den gør noget forkert,
> det er da kun metoder som tabere bruger, folk som aldrig burde have haft
> hund i første omgang fordi de ikke har fattet en meter af hundeopdragelse.

At sammenligne det med at slå sin hund har intet med sagen at gøre.Og at man
skulle være en taber fordi man bruger et e-halsbånd er en gang tåbelig snak.
En ret normal replik fra folk der har mangel på viden og forståelse på
e-halsbånd. Dermed ikke sagt at problemet kan løses på anden måde.
mvh/kimmi

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 12:10

> [...]
> effektiv og en løsning på problemet. Det har vel ikke meget med
> fantasi at gøre. Jeg mener bestemt ikke at Winther er for langt ude!

Det ville da sikkert også værer en effektiv og billig løsning at tampe hunden
oven i hovedet med et koben, det koster ikke ret meget og bruger ingen strøm.

> [...]
> tåbelig snak. En ret normal replik fra folk der har mangel på viden
> og forståelse på e-halsbånd. Dermed ikke sagt at problemet kan løses

Ok, og hvad er forklaringen så lige på at el-halsbånd er forbudte. Men jeg
tror faktisk mere det hænger sammen med ens egen grundindstilling til livet,
om man synes det er ok at udstyrer sin hund med diverse redskaber,
el-halsbånd/kvælerhalsbånd og den slags, eller om man af princip er modstander.
Du kan så selv gætte hvilken kategori jeg tilhører, jeg mener at det er en
falliterklæring hvis man føler et behov for at gribe til den slags metoder.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 09-02-05 14:21

> [...]
> Du kan så selv gætte hvilken kategori jeg tilhører, jeg mener at det er en
> falliterklæring hvis man føler et behov for at gribe til den slags

Jeg har oplevet flere med samme indstilling som dig og som med lovlige
midler kontinuerlig mishandler deres hund. Et kvælerhalsbånd er lovlig, et
dressurhalsbånd er lovlig, læder eller webbing er lovlig, det ligger i
hvordan det bruges!

Vh. Winther

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 17:17

> [...]
> midler kontinuerlig mishandler deres hund. Et kvælerhalsbånd er
> lovlig, et dressurhalsbånd er lovlig, læder eller webbing er lovlig,

Ja desværre findes den slags mennesker, det ville da heller ikke værer
noget problem at nedbryde en hund af ren psykisk vej hvis det var det
man ønskede. Det er et stort ansvar man påtager sig når man får hund,
den er jo fulstændigt prisgivet vores skalten og valten, det er nok derfor
at jeg stejler hvergang jeg hører om den slags milde torturinstrumenter.

/Jens

Fra : Kimmi

Dato : 09-02-05 16:22

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
Hej Pwh

> Det ville da sikkert også værer en effektiv og billig løsning at tampe
> hunden
> oven i hovedet med et koben, det koster ikke ret meget og bruger ingen
> strøm.

Som sagt før, en dårlig sammenligning. At slå eller tæske sin hund høre
ingen steder hjemme, som du selv siger"det er da kun metoder som tabere
bruger" I det er vi bestemt enige. Mener du at brug af et e-halsbånd skulle
være det same som at tampe hunden oven i hoved med et koben?

> Ok, og hvad er forklaringen så lige på at el-halsbånd er forbudte.

En af årsagerne til at de blev forbudte, som er en ret gammel lov høre til
de dage hvor e-halsbånd var teknologisk meget dårligt i sammenligning med
det moderne e-halsbånd man kan få nu. En anden årsag har været og stadigvæk
er at vores politikker bliver presset af diverse dyre grupper med forkerte
oplysninger, og i mange tilfælde uden videnskabeligt bevis eller bevis der
er bygget på gamle fordomme og fortalere for sådanne forbud kommer fra folk
der generalt har meget lidt erfaring og kenskab til e-halsbånd. Fordi et
e-halsbånd er forbudt, behøver ikke at være ensbetydende med at det er
dyremishandling, alt værktøj kan misbruges selv et koben.

> [...]
> Du kan så selv gætte hvilken kategori jeg tilhører, jeg mener at det er en
> falliterklæring hvis man føler et behov for at gribe til den slags

Grundindstilling eller ej, det kan vi debatere fra nu af og til jul, om man
synes om det ene eller andet redskab må årsagen til brug af de redskaber
ligge i forståelsen og erfaringen med sådanne redskaber. Jeg mener her at
hvis man i princip er modstander af noget må man have en klar og god
forståelse af hvad det er man er modstander af. Jeg behøver ikke at gætte
hvilken kategori du tilhører, det fremkommer klart og tydeligt. Hvad der
ikke er så tydeligt er:
Hvad er det for nogle metoder du hentyder til ?
Hvorfor er de metoder du hentyder til en falliterklæring ?
Hvad er det i princip du er modstander af ved brug af e-halsbånd ?
mvh/kimmi

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 17:31

> [...]
> tabere bruger" I det er vi bestemt enige. Mener du at brug af et
> e-halsbånd skulle være det same som at tampe hunden oven i hoved med

Det var for at sætte tingene på spidsen at jeg lavede den sammenligning,
jeg er med på at det er en lav strømstyrke der bliver brugt i el-halsbånd.
Men formålet med det er vel for fanden at bibringe hunden ubehag med et remedie,
vi kunne jo så sige at jeg slog hunden let med kobenet, ville det så værer ok,
eller hvor hårdt må man slå før det er forkert.

> Fordi et e-halsbånd er
> forbudt, behøver ikke at være ensbetydende med at det er
> dyremishandling, alt værktøj kan misbruges selv et koben.

Det kan du have ret i, meget af det er ikke altid ren fornuft men tit
også noget med føelser, og det skal der vel også værer plads til.

> [...]
> Jeg mener her at hvis man i princip er modstander af noget må man
> have en klar og god forståelse af hvad det er man er modstander af.

Jeg har fulgt de par debatter der har været om emnet herinde tilstrækkeligt
til at jeg personligt tager afstand fra den metode.

> Jeg behøver ikke at gætte hvilken kategori du tilhører, det
> fremkommer klart og tydeligt. Hvad der ikke er så tydeligt er:
> Hvad er det for nogle metoder du hentyder til ?

Tja nu var det jo el-halsbånd der var oppe til debat og det jeg tog stilling til,
hvad syge hjerner ellers har opfundet af underlige remedier aner jeg ikke meget om.

> Hvorfor er de metoder du hentyder til en falliterklæring ?

Fordi man med tålmodighed og alm opdragelse bør kunne opnå det samme.

> Hvad er det i princip du er modstander af ved brug af e-halsbånd ?

Jeg bryder mig ikke om at man tilføjer sin hund ubehag med sådan et fjernbetjent remedie,
jeg synes at det er en ulækker tanke, meget nærmere kan jeg nok ikke komme det.
Om det rent faktisk er dyreplageri skal jeg ikke kunne sige, det er bare ikke noget for
mig.

/Jens

Fra : Kimmi

Dato : 10-02-05 15:52

> [...]
> remedie,
> vi kunne jo så sige at jeg slog hunden let med kobenet, ville det så værer

Ja ok! Jeg mener her at enhver form for træning af en hund indeholder en
eller anden form for ubehag for hunden. Det at træne en hund til at være
lydig under alle forhold kan ikke lade sig gøre uden ubehag. Jeg forstår
ikke rigtig hvorfor det med at slå en hund skal bringes ind i sagen, både du
og jeg er helt klart modstander af sådanne metoder

> eller hvor hårdt må man slå før det er forkert.

Jeg mener her spørgsmålet burde være, hvor meget styrke skal der til i en
irettesættelse for at det er nok, og hvornår er det forkert.

> Det kan du have ret i, meget af det er ikke altid ren fornuft men tit
> også noget med føelser, og det skal der vel også værer plads til.

Selvfølgelig skal der være plads til føelser og respekt fra begge sider. Men
fakta er når man træner lydighed bør ens føelser henlægges til baglommen, at
aflæse hunden signaler er af langt mere betydning efter som hunden har meget
lidt kendskab til hvordan vi fortolker vores føelser.

> Jeg har fulgt de par debatter der har været om emnet herinde
> tilstrækkeligt
> til at jeg personligt tager afstand fra den metode.

Jens det er helt i orden af tage afstand fra den ene eller anden metode, så
længe man har den rigtige forståelse af den pågældende metode. På den måde
som du udtaler dig omkring e-halsbånd , må jeg desvære konstatere at derer
noget du ikke har forstået eller måske misforstået.

> Tja nu var det jo el-halsbånd der var oppe til debat og det jeg tog
> stilling til,
> hvad syge hjerner ellers har opfundet af underlige remedier aner jeg ikke
> meget om.

Ok! det er rart at høre, måske vi så kan lægge kobenet på hylden.

> Fordi man med tålmodighed og alm opdragelse bør kunne opnå det samme.

Alt opdragelse kræver tålmodighed uanset værktøj og metode. Noget kunne tyde
på at alm opdragelse ikke rigtig virker eller forståelsen deraf, hvorfor er
der så mange der har problemer med at kontrolere deres hunde, hvorfor
opstiller man forbud mod så mange breeds, hvorfor er der så mange så kaldte
adfærdsbehandler osv osv.... Jens det er det jeg vil kalde en
> [...]

> det.
> Om det rent faktisk er dyreplageri skal jeg ikke kunne sige, det er bare

Et modernet e-halsbånd er nok et af de mest humane redskaber der kunne
bruges, sammelignet med pighalsbånd, kvælerhalsbånd,halti,læderhalsbånd, osv
osv alle redskaber kan misbruges. Tror du virkelig det frabrikantens hensigt
med sådanne redskaber. Fakta er at e-halsbåndet er fremtiden for træning af
hunde, når det bliver brugt på den rette måde. Ubehag for hunden ja! i mange
tilfælde en ubehag vi som mennesker ikke engang kan føle med et påsat
e-halsbånd, eller den samme ubehag man kan påføre hunden med en klikker.
mvh/kimmi

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 17:19

> [...]
> til baglommen, at aflæse hunden signaler er af langt mere betydning
> efter som hunden har meget lidt kendskab til hvordan vi fortolker

For at vi ikke skal blive ved med at tærske langhalm på el-halsbånd og lign,
vil jeg kort beskrevet sige at jeg personligt ikke er tilhænger af at bruge andre
redskaber end mig selv til at opdrage mine hunde, Angel fik dog et par vandsprøjt
som lille hvalp hvis hun gøede af katten, eller bruger jeg ingen redskaber.
Hvis du synes at el-halsbånd er guds gave til hundetræning så fred værer med det
for mit vedkommende. Det er nok som jeg skrev tidligere et spørgsmål om indstilling
til livet som sådan, og der er nogle mennesker der synes at hvergang der dukker en
ny og spændende gadget op på markedet, så skal den fandeme afprøves.
Jeg vil stadig vove den påstand, for at vende tilbage til det oprindelige emne, at Annikas
problem måske ligger i en for vattet opdragelse fra start af, hun har 2 Schæfere som er
en meget gøende race som skal gå ude i en have, så havde det nok været smart at lærer
dem fra hvalpeben af at man ikke bare står og lystgør som det nu passer en.
At begynde at spænde mærklige dimser fast på hunden er for mig symptombehandling,
hvor det måske bare er grundlæggende opdragelse af hundene der mangler.

/Jens

Fra : Kimmi

Dato : 11-02-05 17:17

> [...]
> bruge andre
> redskaber end mig selv til at opdrage mine hunde,

Det er helt i orden Jens, og vi behøver heller ikke at tærske langhalm på
det. Og at du personligt ikke er tilhænger af at bruge nogen form for
redskaber end dig selv, så er det også i orden. Hvad der derimod ikke er
orden er på den måde du udtaler dig og sætter label på redskaber og
sammenlininger der i højeste grad er usand og dermed fremstiller dem som
sådan.Uden nogen form for påviselig indblik, forståelse og erfaring i dine
udtagelser angående e-halsbånd.Dine udtalelser og sammenligninger så som,
taber, slå sin hund, normale civiliserede mennesker, falliterklæring, koben
og hvad der ellers hører til er et klart bevis på misinformationer omkring
et e-halsbånd og dens funktioner. Når du nu ikke er tilhænger af redskaber
og deres teknologiske udvikling må jeg vel kunne antage at din forståelse og
erfaring må være minimal på dette område, så måske det var bedre og mere
produktiv at undersøge tingene en lille smule før vi udtaler os, så vi
dermed kan ungå de mange misinformationer. Det vil være til gavn for os selv
og andre, så man på den måde kan få et indblik på en holdning der er baseret
på faktor frem for fup.
mvh/kimmi.

Fra : Pwh

Dato : 11-02-05 19:12

> [...]
> hund, normale civiliserede mennesker, falliterklæring, koben og hvad
> der ellers hører til er et klart bevis på misinformationer omkring et

Rolig nu, jeg skal da gerne indrømme at de informationer jeg har omkring
el-halsbånd stammer fra de par debatter der har kørt om emnet derinde.
Det sammenholdt med at el-halsbånd er forbudt ifølge loven har så fået
mig til at drage den konklusion at det er noget skidt, fordi du mener noget
andet ændrer jeg ikke holdning mht det.
Sammenligningen med at tampe sin hund med et koben skulle jo læses ironisk,
det kan jo til tider fremme debatten hvis man sætter tingene lidt på spidsen.
Men hvis du selv bruger el-halsbånd på dine hunde, så må du da bevæge dig
på kanten af en anklage for dyremishandling eftersom det er forbudt.

/Jens

Fra : Clas Lau

Dato : 11-02-05 13:02

> [...]
> mange tilfælde en ubehag vi som mennesker ikke engang kan føle med et
> påsat e-halsbånd, eller den samme ubehag man kan påføre hunden med en

Hvordan påfører man hunden ubehag med en klikker? Kaster den efter hunden?

-Clas-

Fra : Pwh

Dato : 11-02-05 13:45

> Hvordan påfører man hunden ubehag med en klikker? Kaster den efter
> hunden?
>
> -Clas-

Det slog mig også om Kimmi syntes at det ville værer ok at bruge el-halsbånd
eller måske et el-armbånd på sine børn. Jeg bruger i princippet ikke selv metoder
til mine hunde som jeg ikke ville udsætte mennesker for.
Ikke for at drage en parralel direkte mellem mennesker og hunde, men for mange
af os er vores hunde vores børn, dog uden at jeg opfatter dem som mennesker

/Jens (som tit siger "kom så unger til vufferne")

Fra : Carina Graversen

Dato : 11-02-05 20:24

Hej Jens

> [...]
> el-halsbånd eller måske et el-armbånd på sine børn. Jeg bruger i
> princippet ikke selv metoder til mine hunde som jeg ikke ville

De fleste forbinder nok ordet "el-halsbånd" med træningsmetoder, hvor:
* hunden udsættes for ubehag indtil den udfører den ønskede handling = strøm
på hunden indtil den dækker f.eks. (negativ forstærkning) eller
* hunden udsættes for ubehag hvis den ikke udfører den ønskede handling =
strøm på hunden hvis den ikke slipper på kommando (positiv straf).

På den anden side af Atlanten (USA) bruger man dog også el-halsbåndet på en
lidt anden måde - her har man el-halsbånd med så lille en effekt, at
aktivering kun føles som en kildren i huden eller som en mobiltelefon der
vibrerer og derfor på ingen måde gør ondt. Her lærer man så hunden ved
gentagelse, at strøm = godbid (klassisk betinget indlæring). Dette bruger
man så som sekundær forstærker, på samme måde som mange bruger en
klikker....

"El-halsbånd" skal derfor ikke altid sættes i forbindelse med ubehag og
dyremishandling . Med mindre man har en døv hund, så er metoden efter
min mening som at gå over åen efter vand, men er der nogen der vil betale
flere tusinde kroner for et el-halsbånd frem for en klikker til en 20'er, så
fint nok med mig
___

Og den modsatte vej med klikkeren, hvor man ofte forbinder denne med
metoder, hvor:
* hunden får et klik og en godbid hvis den gør det rigtige = klik/godbid når
hunden dækker på kommando (positiv forstærkning) eller
* hunden får ikke et klik hvis den ikke gør det rigtige = ingen klik/godbid
når hunden ikke dækker på kommando (negativ straf).

Tog man nu en fuldkommen utrænet hund og gav den et spark bagi samtidig med
at man klikkede, så ville man faktisk med tiden få en hund, der oplevede
klikkeren som en straf....
___

Håber dette gav lidt mening

~ god weekend ~

Hilsen
Carina
- Der godt ved, at halsbåndet i det oprindelige indlæg skulle bruges som
straf...

- - -
Min hund
http://www.workingdogs.dk/malinois

Danske redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Pwh

Dato : 11-02-05 21:02

Carina Graversen wrote:
> [...]
> eller * hunden udsættes for ubehag hvis den ikke udfører den ønskede
> handling = strøm på hunden hvis den ikke slipper på kommando (positiv

Så er nok grunden til at det er blevet forbudt, ved en hurtig søgning på nettet
fandt jeg da også ud af at Sverige forbød brugen i 2003.

> [...]
> effekt, at aktivering kun føles som en kildren i huden eller som en
> mobiltelefon der vibrerer og derfor på ingen måde gør ondt.

Nu er der jo stor forskel på hvordan forskellige individer oplever et stød,
der er da folk der ikke føler det særligt generende at røre ved 220v
og det synes jeg da er yderst ubehageligt.
Hvis formålet med el-halbåndet kun er at give en kildren, så synes jeg da
at det ville værer nærliggende at bruge en vibrator som den i en mobil.
Hvad er formålet med at sætte strøm direkte til hunden.

> Tog man nu en fuldkommen utrænet hund og gav den et spark bagi
> samtidig med at man klikkede, så ville man faktisk med tiden få en
> hund, der oplevede klikkeren som en straf....

Det vil jeg straks teste efter imorgen

> Håber dette gav lidt mening

Jo da, men det overbeviste mig ikke om at det er et godt redskab,
men det mente du vist heller ikke selv.

> ~ god weekend ~

I lige måde

> Hilsen
> Carina
> - Der godt ved, at halsbåndet i det oprindelige indlæg skulle bruges
> som straf...

Ja det var vist det der var formålet.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 09-02-05 14:11

> [...]
> hund i første omgang fordi de ikke har fattet en meter af hundeopdragelse.

Hvis det var sidste udvej, så vil jeg bruge de midler jeg skønnede var
nødvendige. Men,- jeg forventer ikke at komme i den situation, i hvertfald
ikke i forhold til utidig gøen.

Vh. Winther

Fra : Kimmi

Dato : 09-02-05 11:24

"Winther" <nobody@home.dk> wrote in message
Antigøhalsbånd med strøm skulle være
> effektiv, men er ulovligt at bruge.
Hej

Helt enig, sådan et halsbånd er ganske affektiv, men som du siger er det
ulovligt, blandt så meget andet. Der findes også halsbånd med Citronella som
virker langt bedre end normalt vand.
mvh/kimmi

Fra : Pwh

Dato : 09-02-05 12:12

> [...]
> det ulovligt, blandt så meget andet. Der findes også halsbånd med
> Citronella som virker langt bedre end normalt vand.

Det er da betryggende at vide at der bliver udviklet den slags grej til
folk der er tilhænger af de nemme løsninger her i livet.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 09-02-05 14:28

"Kimmi" <schutzhunde-@optusnet.com.au> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Helt enig, sådan et halsbånd er ganske affektiv, men som du siger er det
> ulovligt, blandt så meget andet. Der findes også halsbånd med Citronella

Man skal være opmærksom på hvad der udløser den. Hvis den udløses af lyd er
det uheldigt, da det selvfølgelig kun må virke på den hund der gøer. Hvis de
ikke virker når og hvor de skal, så duer det ikke.

Vh. Winther

Fra : Clas Lau

Dato : 09-02-05 14:54

> Helt enig, sådan et halsbånd er ganske affektiv, men som du siger er det
> ulovligt, blandt så meget andet. Der findes også halsbånd med Citronella
> som virker langt bedre end normalt vand.

Ja, men Citronella går vi under kategorien "særlig ulempe"....

-Clas-

Fra : Winther

Dato : 09-02-05 15:01

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men Citronella går vi under kategorien "særlig ulempe"....

Mener det er lovligt. Min hund mener også at almindelig vand er særlig
ulempe, ligesom når hun ikke må sove i sofaen

Hundene er til gængæld til særlig ulempe for naboerne som er tvangsindlagt
til galperiet. Det er mishandling.

Vh. Winther

Fra : Clas Lau

Dato : 08-02-05 20:49

Køb og læs bogen "don't shoot the dog". Den har dedikeret et helt kapitel
til afhjælpning af uønsket adfærd.

Denne bibel bør stå på enhver hundetræners boghylde... :)

-Clas-

Fra : Odense

Dato : 08-02-05 23:09

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> wrote in message
> Køb og læs bogen "don't shoot the dog". Den har dedikeret et helt kapitel
> til afhjælpning af uønsket adfærd.
>
> Denne bibel bør stå på enhver hundetræners boghylde... :)
>
> -Clas-

Har lige set at der forlanges 350,- kr for den:
http://www.the-animal-behavioural-school.dk/butikken.htm , har du fundet
den billigere?
Ellers vil jeg vente til jeg kan få bud med fra Easons i Dublin, de skal kun
ha´ 90,- kr. Måske skulle man fylde kufferten

--
MVH Per

Fra : Odense

Dato : 09-02-05 17:48

Har fundet den til 60,- kr, frit leveret. Det lyder for godt til at være
sandt, men det skulle være OK. Har bestilt, vender tilbage med en melding
når-hvis bogen dukker op hvis nogen er interesserede.

http://play.com/play247.asp?page=title&r=BOOK&title=258557&p=91&g=148

--
MVH Per

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-02-05 18:06

"Odense" <mox@mailbox.dk> writes:

> Har fundet den til 60,- kr, frit leveret. Det lyder for godt til at være
> sandt, men det skulle være OK. Har bestilt, vender tilbage med en melding
> når-hvis bogen dukker op hvis nogen er interesserede.

Husk lige, at du risikerer told og moms og den slags ubehageligheder.

Men hos http://www.bookstore.co.uk koster den £7.99 pp. Og der kommer
ikke nogle ubehageligheder på tværs. Jeg har handlet ved dem MANGE
gang.

Mvh Trine

Fra : Odense

Dato : 09-02-05 19:12

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men hos http://www.bookstore.co.uk koster den £7.99 pp. Og der kommer
> ikke nogle ubehageligheder på tværs. Jeg har handlet ved dem MANGE

Ja, den ser heller ikke dårlig ud. Det ser ud til at de tager 30,- kr for
forsendelse, så der er lidt "luft" til lidt ekstra moms og halløj fra
"Play".

--
MVH Per

Fra : Clas Lau

Dato : 09-02-05 19:14

Nu ser det jo ud som om at den nævnte netbutik faktisk også ligger i
england...? EU = ingen told og moms... hurra for fællesskabet.

-Clas-

Fra : Odense

Dato : 09-02-05 19:54

> Nu ser det jo ud som om at den nævnte netbutik faktisk også ligger i
> england...? EU = ingen told og moms... hurra for fællesskabet.
>
> -Clas-

Hej
Så vidt jeg kan finde frem til har de en postbox adresse på Jersey, så det
bliver lidt spændende hvad der kommer ud af det. (Bekendte i Irland har
handlet der mange gange uden tilllæg af nogen art, men det kan jo sagtens
være anderledes her. Leveringen er sikker nok, måske lidt længere
leveringstid, ca. 14 dage)
Men som før skrevet er der lidt luft fra 60 kroner til 120 som det vil koste
fra den engelske butik.

--
MVH Per

Fra : jones

Dato : 10-02-05 16:54

Hej Gruppe.

Ja der har været en vældig debat, herinde de sidste dage kan jeg se.
Og til dem som er i tvivl (jens), vi kan godt styre hundene, der er ikke
nogen problemer der. Det eneste er deres gøen.

Hilsen Annika. Og et kæmpe vov fra Zenta og Gismo.

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 17:21

jones wrote:
> [...]
> Og til dem som er i tvivl (jens), vi kan godt styre hundene, der er
> ikke nogen problemer der. Det eneste er deres gøen.

Hmm, jeg tillader mig at tvivle, når de overholder alle andre forbud
burde de da også overholde noget så enkelt som at lade værer med at gø.

/Jens

Fra : jones

Dato : 10-02-05 17:57

Det kunne være rart, her i denne gruppe. Hvis man kun fik svar på de
spørgsmål man havde, istedet for at få svar, med en vældig masse tvivl og
mærkelige fordomme til flok man ikke kender.
Jeg havde håbet på at dette var en gruppe, hvor man kunne have en debat, og
få ideer og hjælp, til det man ikke lige selv var klar over.
Det er ok at have sin egen mening, vi er ikke ens, og skal heller ikke være
det.
Godt der trods alt stadig er nogen i denne gruppe som, taler pænt, og på en
rigtig god måde deler ud af deres viden, tak for det.

Hilsen Annika.

Fra : Pwh

Dato : 10-02-05 18:25

jones wrote:
> Det kunne være rart, her i denne gruppe. Hvis man kun fik svar på de
> spørgsmål man havde, istedet for at få svar, med en vældig masse
> tvivl og mærkelige fordomme til flok man ikke kender.

Sådan er det med Usenet, det er altså ikke en automat hvor du kan
trække lige de svar der passer dig, det jeg skrev var jo ikke for at generer
dig, men for at forebygge at du ikke symptombehandlede i stedet for at
løse det der måske var det virkelige problem.

> [...]
> debat, og få ideer og hjælp, til det man ikke lige selv var klar over.
> Det er ok at have sin egen mening, vi er ikke ens, og skal heller

Jamen sådan fungerer gruppen da også det meste af tiden, debatten har
det bare med at starte i Øst og ende i Vest

> Godt der trods alt stadig er nogen i denne gruppe som, taler pænt, og
> på en rigtig god måde deler ud af deres viden, tak for det.

Hvis det er mig du mener der ikke taler pænt, så vil jeg meget gerne quotes
for det sted hvor jeg ikke har gjort det. At jeg måske skriver noget du ikke
bryder dig om er den risiko du løber ved at spørge herinde.

Og så kunne det værer rigtigt rart hvis du snart lærte at quote korrekt.
Læs venligts på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

/Jens

Fra : Karin

Dato : 10-02-05 18:42

jones wrote:
> [...]
>
> Men er sådan nogle halsbånd lovlige?
> Hvor kan man købe dem?
> Er der nogen som har erfaring med dette?

Hej Annika.

Jeg har selv to hunde (shibaer) som ALDRIG siger en lyd, så jeg har
desværre ikke ret meget erfaring med hunde som gøer. Men hvis man har et
problem med sin hund er det altid en god idé at prøve at se om man kan
finde ud af ÅRSAGEN. Så er det nemlig også oftere nemmere at finde på en
god løsning

Man kan f.eks. undersøge:

- om det er noget bestemt som udløser adfærden, f.eks. at hunden gøer
når nogen går forbi udenfor haven.
Forslag til løsning: Væn hunden til (selvfølgelig på en positiv måde!)
at det ikke betyder noget at der passerer mennesker udenfor haven. Træn
f.eks. øvelser som hunden er god til og som den synes er sjove, så den
ikke er så opmærksom på forbipasserende. Husk at rose/belønne når hunden
er stille.
Nogle gange kan det hjælpe at opsætte et tæt hegn eller måske en
pressening så hunden ikke kan se ud af haven.

- om hunden keder sig
Forslag til løsning: Korrekt aktivering som tilfredstiller hundens behov
og som trætter den mentalt. Lad den f.eks. søge sin mad i haven så den
er optaget af noget andet end at gø. Husk at en træt hund er en god hund

- om hunden er utryg i haven
Forslag til løsning: Væn hunden til haven ved at lave sjove ting sammen
med den. Lad den i starten kun være alene i haven i kort tid, derefter
kan tiden forlænges gradvist.

- om hundene "kører" hinanden op med gøen. Nogle hunde gøer uden at de
selv ved hvad de gøer af - de gøer bare fordi kammeraten gøer.
Forslag til løsning: Prøv i en periode kun at lukke en hund ud i haven
ad gangen. Træn én hund ad gangen til at være stille i haven ved at
træne/lege med den og ros/beløn når den er stille.

- om hunden søger opmærksomhed, f.eks. kan nogle hunde opfatte det som
belønning når ejeren kommer og skælder ud - "negativ opmærksomhed er
bedre end ingen opmærksomhed"
Forslag til løsning: Lad være med at skælde ud. Hunden kan opfatte det
som noget positivt eller den kan "tro" at ejeren hjælper den med at
skræmme de forbipasserende væk.

God fornøjelse med træningen. Vær tålmodig. Problemet forsvinder ikke på
én gang og i starten vil du måske kun kunne se små fremskridt. Men til
sidst vil det lykkes

Mange hilsener fra
Karin

Fra : jones

Dato : 10-02-05 21:38

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> God fornøjelse med træningen. Vær tålmodig. Problemet forsvinder ikke på
> én gang og i starten vil du måske kun kunne se små fremskridt. Men til

Tak det vil vi prøve.

Hilsen Annika

Fra : MM

Dato : 20-02-05 19:31

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>

> God fornøjelse med træningen. Vær tålmodig. Problemet forsvinder ikke på
> én gang og i starten vil du måske kun kunne se små fremskridt. Men til

Hej Karin

Jeg læste med interesse din liste i håb om at "mit problem" kom med ;)

Min hund gøer udelukkende af glæde og ophidselse ved leg.
Han elsker at grave og mosle rundt med sten, grene og legetøj i hundegården,
og i samme øjeblik han begynder at lege på den måde, så begynder han også
at bjæffe højt af den ting han nu leger med.

Jeg har nu prøvet at være ude sammen med ham, og sige STILLE hver gang han
begynder,
det virker kun lige i det øjeblik - han kigger op, ser lidt flov ud, og
begynder så at lave noget andet.
Men der går jo ikke mange minutter før han får øje på en ny gren eller sten
der skal mosles med,
og så begynder bjæfferiet igen. Hvis jeg ikke er med ude, har jeg altid
havedøren åben, så jeg kan fløjte,
eller råbe 'stille' hvis han starter, men det ender altid med, at jeg
simpelthen må blive stående i den åbne dør
al den tid han er i haven, og det var jo ligesom ikke meningen.

Jeg har også prøvet at tage ham ind når han gøer, men det virker ikke som om
han fatter sammenhængen imellem
straffen - at komme ind - og så hans bjæffen. Ihvertfald er det glemt igen
når han kommer ud og begynder at lege igen.

Han elsker sin hundegård, og ville aldrig gø for opmærksomhed - ligesom han
sjældent kan se nogen når han er derude,
så problemet er udelukkende dette lege-bjæfferi.

Jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det, det er blevet til at vi
næsten aldrig
bruger hundegården fordi det efterhånden er for irriterende at skulle holde
ham stille.

Nogen gode råd i mit tilfælde ?

Mvh
Maya