Rhodesian Ridgeback i hundegård
Fra : Tina Christiansen

Dato : 30-01-05 23:51

Hej NG

Vi går allerede nu og lurer på hvad vores næste hund skal være, selv om der
er længe til. Vi er kommet frem til at en Rhodesian Ridgeback vil passe godt
ind i vores familie. Vi er dog i tvivl om denne race kan være i en
hundegård, hvor den har selvskab af en anden hund. Der er et helårs isoleret
hundehus og selvfølgelig massere af legesager. Der er kun tale om at hunden
skal være i hundegården, sålænge vi er på arbejde.

Min holdning er at hunde har bedst af at være ude, hvor de kan nyde alle de
forskellige indtryk og der er ligeledes bedre mulighed for at udfolde sig.
Min bekymring i dette tilfælde går på om en ridgeback har pels nok til at
kunne være ude året rundt. Som vi bruger hundegården (som er overdækket) nu,
så kommer de ikke ud hvis det er alt for mange frysegrader og hvis vi
skønner vejret alt for træls.

Hundegården er bygget således at den er delvis overdækket med trapez tag i
den ende hvor den er overdækket står hundehuset som er bygget til 2 hunde og
er helårs isoleret. Hundene har derfor muligheden for at kunne nyde solen,
hvis den er fremme, de kan også være i tør vejr. Hundegården står ugeneret i
forhold til vejen.

Lad mig høre om i har nogle meninger om dette. Det er som sagt ikke aktuelt
lige nu og her, men vi er ved at undersøge mulighederne, for at kunne
forberede os bedst mulig på vores nye familiemedlem.

Med venlig hilsen
Tina

--
www.tinachr.dk

Fra : BettinaP

Dato : 31-01-05 10:29

"Tina Christiansen" <tinachr@mail.dkFJERN> wrote in message
> [...]
> lige nu og her, men vi er ved at undersøge mulighederne, for at kunne
> forberede os bedst mulig på vores nye familiemedlem.

Hm, du siger godt nok der er helårsisoleret, men det er vel ikke
ensbetydende med at der er varmt siden du spørger. Jeg kan sagtens følge din
bekymring og umiddelbart vil jeg ikke råde dig til at lade en ridgeback gå
ude hele dagen, kun om sommeren. Det er en meget kulde følsom hund, og jeg
tror ikke det hele er hysteri
Min Mocka skal i hvert fald tit have jakke på hvis det regner, blæser eller
er frostvejr. En RR er jo unægteligt ikke bygget til vores besynderlige
omskiftende vejr .
Jeg har endnu ikke oplevet en ridgeback der laver noget som helst andet
end at sove når den er alene hjemme, så at lade den være indendørs er i mine
øjne ikke det store problem, men det afhænger selvfølgelig af hvordan I bor.
Personlig har jeg haft en ridgeback han i en 1-værelses lejlighed i 5 år.
Det gav kun problemer det første halve år, da det var lidt svært at gemme
noget som helst væk for ham, men da først kedsomhedsperioden var overstået,
lå han og hyggede sig i min seng hele dagen mens jeg var på arbejde.

Bortset fra det, er det jo en pragtfuld hunderace, så jeg kan bestemt godt
forstå I overvejer sådan en

BettinaP

Fra : Clas Lau

Dato : 31-01-05 16:05

Hejsa.

Jeg har ingen erfaring med RR men husk at hunden er fremavlet til brug i
Afrika. Den har derfor ingen underuld (en af hundens specialiteter) og selve
pelsen er kort. Det er bestemt en varmtvejrs hund.

Derudover er den en utrolig lækker hund, så jeg kan godt forstå at du tænker
i disse baner.

Mvh

-Clas-

Fra : Tina Christiansen

Dato : 31-01-05 20:26

Tak for jeres input.

Nu er der jo heldigvis noget tid endnu, men jeg har fået bekræftet min
bekymring om at en RR ikke egner sig til kolde vinterdage i en hundegård. Vi
havde dog talt om at den evt kunne opvarmes med en varmelampe.

Den eneste grund til at vi bruger en hundegård er, at vores hunde nyder at
bruge dagen udenfor både sommer og vinter.

Dette vil vi selvfølgelig også stadig kunne gøre med en RR om sommeren, hvor
den vil kunne ligge og slikke sol når muligheden byder sig.

Vi får af se.

Kender i for øvrigt nogle gode kenneler som laver gode familiehunde inden
for RR? Jeg har tjekket specialhunde klubben, men personlige erfaringer
siger som oftest meget meget mere end en beskrivelse som kennelejeren selv
har skrevet.

Igen, tak for inputene.

venlig hilsen

Tina og hundene som daser foran fjerneren.

----
www.tinachr.dk

Fra : BettinaP

Dato : 01-02-05 09:49

> [...]
>
> Igen, tak for inputene.
>
> venlig hilsen
>
> Tina og hundene som daser foran fjerneren.

Ja Kijasande venter hvalpe til marts kan jeg se på RRklubbens hjemmeside.
Dem kan jeg varmt anbefale, da min Mocka er derfra og jeg ville til hver en
tid købe hvalp hos dem igen hvis jeg lige stod og manglede.
Jo-ann som nogen gange er på besøg her inde har da vist også hvalpe på vej,
måske har hun mere styr på, hvem man skal købe hos end jeg har

Ellers kan det altså være en god ide at ringe til hvalpeanviseren. Vi er jo
også meget forskellige når det kommer til, hvad der er den rigtige avler for
os. Jeg ville for eksempel aldrig købe hos Torshuset, da de producerer alt
for mange hunde efter min smag, men mange RRejere jeg har talt med siger det
er gode stabile hunde, så det kan sagtens være bare mig

I hvert fald held og lykke, hvornår skulle det iøvrigt være hvis det skulle
være?

PS: sørg lige for at have god plads i sofaen hvis du anskaffer dig en RR
ikk

BettinaP

Fra : Pwh

Dato : 02-02-05 10:14

BettinaP wrote:
> PS: sørg lige for at have god plads i sofaen hvis du anskaffer dig
> en RR ikk

Hvis man anskaffer sig Labblandinger må man købe sig en ekstra sofa
http://megapixel.dk/vis/billede/266556/3//114_1494.JPG

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 02-02-05 14:29

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvis man anskaffer sig Labblandinger må man købe sig en ekstra sofa
> http://megapixel.dk/vis/billede/266556/3//114_1494.JPG
>
> /Jens

hehe, ja det manglede da bare

BettinaP

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 02-02-05 10:40

"Tina Christiansen" <tinachr@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse

> [...]
> har skrevet.
>
> Tina og hundene som daser foran fjerneren.

Hej Tina

Ja, jeg har gået til træning med Lena Carlson, der har kennel Hazinas, og
mener, at hun planlægger et hvalpekuld her i 2005.
Se selv: www.hazinas.dk
Hun er en seriøs opdrætter, og hendes Zibu er en meget smuk og dejlig RR.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tina Christiansen

Dato : 03-02-05 11:06

> [...]
> Se selv: www.hazinas.dk
> Hun er en seriøs opdrætter, og hendes Zibu er en meget smuk og dejlig RR.

Tak for henvisningen, vi kigger nærmere på det.

Venlig hilsen Tina