Golden Retriever og fældning
Fra : Blomsten

Dato : 26-01-05 14:31

Hej hundeejere, elskere ...

Vi er et ungt par der overvejer at anskaffe en Golden Retriever ... og er nu
igang
med at undersøger alverdens omkring den race ... Vi høre meget omkring
fældning ..

Vi ville så - gennem dette forum - høre om der er nogen der har erfaringen
med fældning
hos Golden Retrieveren ... Er det, som der skrives, 1 - 2 gange årligt,
eller bliver det til en
hverdagsting? ... Hvor ofte bør den børstet for at undgå for meget fældning
....?

V er bevidst om, at det ikke kan undgåes, men måske nedsættes ...

Mange hilsner Blomsten

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 26-01-05 19:19

"Blomsten" <blomsten@flowerporn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller bliver det til en
> hverdagsting? ... Hvor ofte bør den børstet for at undgå for meget

Jeg giver min Golden en daglig børster ude. Det nedsætter ikke fældningen,
men det nedsætter naturligvis antallet af løse hår inde. Det er rigtigt at
de fleste fælder i større eller mindre grad året rundt. Jeg synes dog ikke
det er så slemt som nogen gør det til. Man skal alligevel lige støvsuge og
ordne gulv hver dag når man har hund i følge mig.

I modsætning til min Golden fælder mine Flatcoats kun et par gange i året.
Tæverne ca. hver 8. mdr. - hannen har jeg ikke lige noget system i endnu da
han kun har fældet en gang, men til gengæld også har gjort det i 2-3 mdr.
inden det stoppede!

Rinnie

Fra : Blomsten

Dato : 26-01-05 22:00

Tak for svaret Rinnie ...

Så ved vi da det - er det en speciel børste du bruge? ...

Hilsen, Betina

Fra : dsadas

Dato : 26-01-05 22:01

> fældning

Vores Golden bliver børstet 3 gange om ugen, og ja den fælder, men er en
fantastisk hund :)

Kig hellere på en hund der passer i sind til jer end hvor meget den fælder
:)

/Tralala

Fra : Blomsten

Dato : 27-01-05 20:23

Hey tralala ...

Det er netop derfor vi overvejer at få os en Golden - den er lige vores type
Men - eftersom jeg er ny i "Hundefaget" bliver jeg nød til at undersøge alle
emner der kommer på bane i forhold til det at anskaffe en hund ...
Har skam intet imod fældningen - støvsuger regelmæssigt ...
Misforstå mig ikke .. :)

Tak, og hilsen Blomsten ..

Fra : Clas Lau

Dato : 27-01-05 20:59

Jeg er ikke selv Golden ejer, men jeg synes at jeres valg er rigtig godt.
Alle de fem (seks) retrievere er vidunderlige hunde både hvad angår sind og
størrelse. Husk dog på at Golden (lige som Labber) faktisk findes i to
versioner. En som er avlet til udstillingsbrug og en til jagtbrug. Så selvom
at racen er en og samme race kan hundene godt være meget forskellinge hvad
angår aktivitetsniveau.

Jeg vil ikke påstå at den ene er bedre end den anden - blot at man skal
anskaffe sig den hund med det sind som passer til ejerens ønsker og smag.
God fornøjelse med hunden - i kan nemt glæde jeg.

-Clas-

Sådan her se en af de andre kanp så kendte retrievere ud:
www.redningshund.dk/piper.jpg (relativ stor fil).

Fra : Allan

Dato : 27-01-05 16:09

Jeg har hørt, at det faktisk er bedre med lang/mellem-hårede hunde mht.
fældning fordi de korte hår er sværere at fjerne.
Mht. til fældning på en golden er regelmæssig pelspleje (tager højst 1-2
min) og en hurtig daglig tur med støvsugeren vejen frem. Det er ikke noget
problem.

/Allan

Fra : karsten & Pia

Dato : 28-01-05 16:04

> [...]
> nu
> igang
> med at undersøger alverdens omkring den race ... Vi høre meget omkring

Har en golden..........ja den fælder, men ikke mere end andre hunde vil jeg
sige, og dens dejlige sind opvejer det bestemt.
Husk at gå efter den lyse golden.

MVH Pia

Fra : Helle Jensen

Dato : 29-01-05 15:52

> Husk at gå efter den lyse golden.

Hej Pia

Hvorfor skal de gå efter den lyse golden?

Helle

Fra : Clas Lau

Dato : 29-01-05 21:25

> Hej Pia
>
> Hvorfor skal de gå efter den lyse golden?

Ja, flere end Helle er meget spændt på hvorfor netop den "platin blonde"
hund bør vælges. I mine øjne er der ikke meget Golden over denne farve,
selvom det stadig er en super skøn hund.

Personligt vil jeg hellere kigge på hunden sind og så hænge mig mindre i
farven.

-Clas-

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-01-05 07:21

On Sat, 29 Jan 2005 21:24:36 +0100, "Clas Lau"
<clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> wrote:

>Ja, flere end Helle er meget spændt på hvorfor netop den "platin blonde"
>hund bør vælges. I mine øjne er der ikke meget Golden over denne farve,
>selvom det stadig er en super skøn hund.

Jeg er heller ikke helt med. Jeg har en "platin blond" Golden, jeg
valgte ikke ud fra farven, men udelukkende fordi Goldens er pragtfulde
hunde.

>Personligt vil jeg hellere kigge på hunden sind og så hænge mig mindre i
>farven.

Absolut!

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 30-01-05 17:22

> Husk at gå efter den lyse golden.

Hvorfor?

Vi gik efter den lille, mørkgyldne og aktive golden. Og vi har bestemt ikke
fortrudt. Bedre hund findes ikke!

Jeg synes ikke at du skal anbefale den ene type frem for den anden når du
ikke ved hvilket aktivitetsniveau de forventer...

Lisbeth

Fra : jopa

Dato : 30-01-05 19:00

Jan & Lisbeth skriblede bla:

> Vi gik efter den lille, mørkgyldne og aktive golden. Og vi har
> bestemt ikke fortrudt. Bedre hund findes ikke!

Vrøvl schæfer er den eneste "hund" der findes alt andet er pjat.

--

Mvh.John