engelsk springer spaniel hvalp fodring..
Fra : qfha

Dato : 15-01-05 09:11

>Personligt tror jeg det er en gammel skrøne.

Tro en en ting, men har du erfaring med det. Mange opdrættere har
præcis samme erfaring. Der bør fodres med voksenfoder.

>Personligt er jeg mere tilhænger af den forskning der ligger bag
hundefodderet.

Hvad er det for en forskning. Hvilke foderfirmaer har tid og lejlighed
til års forskning i typer af foder. Ingen. Der er ingen reel forskning
på dette område kun opdrætternes erfaringer. Den såkaldte forskning er
"teknisk" skrivebordsteori og stammer ikke fra virklighedens verden.

Fra : Battlefield´s

Dato : 15-01-05 11:30

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
..
(klip)
> [...]
> på dette område kun opdrætternes erfaringer. Den såkaldte forskning er
> "teknisk" skrivebordsteori og stammer ikke fra virklighedens verden.

Hej
Øh... hvad bygger du det på?
Et firma som f.eks. Royal Canin har deres eget forskningscenter, jeg mener
det ligger i Frankrig. Jeg ved at der har været arrangeret rejser dertil
indenfor katteklubberne og at de opdrættere, der deltog (desværre ikke mig),
var meget positivt overraskede. Og uden at vide det, er jeg da sikker på, at
også de andre foderfirmaer har adgang til en eller anden form for forskning.
Det er jo ikke sådan at et foderfima bare blander lidt forskelligt sammen,
som de så sælger som foder.
Så efter min mening må det rigtige være at fodre efter deres forskrifter
(som jeg da også selv har gode erfaringer med).
Hilsen Vibeke

Fra : Clas Lau

Dato : 15-01-05 15:16

> [...]

> på dette område kun opdrætternes erfaringer. Den såkaldte forskning er
> "teknisk" skrivebordsteori og stammer ikke fra virklighedens verden.

Ja, vi stammer naturligvis fra to forskellige verdener.

Jeg mener at den forskning (som du mener ikke sker eller kun sker bag et
skrivebord) er bedre end opdrætternes erfaringer. En gennemsnitlig opdrætter
får måske 2-3 kuld om året. Det er naturligvis nogle der får flere og andre
der får færre. Men kald mig Mads om selv det meste seriøse opdrættere har
andet en den såkaldte tro til at bakke deres påstande op omkring.

For at deres erfaringer er andet en "varm luft" skal de følge alle deres
hvalpe. De skal vide præcist hvordan deres hvalpekøbere fodrer gennem hele
hvalpens opvækst (og i princippet også derefter). Derefter skal de vente en
6-8 år (måske mere) for at se om de foddermetoder som hvalpeejerne har
valgt, stemmer overens med deres forventninger vedr. udvikling af f.eks. HD.
For at deres erfaringer kan bruges i praksis skal de følge en del kuld -
ellers har det ingen statistisk anvendelighed.

Ud over dette skal der også tages hensyn til forældredyrenes evne til at
producere HD ramte hvalpe. Dette kan man også kun gætte på da forældrenes
egen HD status i princippet intet har med deres evne til at føre denne
status videre i avlen.

Kald mig naiv fordig jeg TROR noget - så vil jeg kalde dig blåøjet for at
tro at opdrættere har en reel mulighed for at få sådanne erfaringer...

-Clas-