Ikke sulten mere - næsten
Fra : JMN

Dato : 14-01-05 18:56

Hej

Har en grå han schæfer på 15 mdr. Har altid været glad for mad og er det
stadig, næsten.

Hans faste fuldkost, canone klub, har han altid været fuldstændig vild med
til dato. Men i de sidste par dage
er gejsten til at overse.

Grundet mindre god mave for 1 lille uges tid siden fik han skånekost, ris
med torskerogn.

Kunne det være årsagen til at han ikke "vil" spise sin mad på samme måde som
før. Indimellem levner han faktisk.
Har han ALDRIG gjort før.

Kommer jeg med godbidder er han næsten ved at bide hånden af. Han vil altså
gerne spise.

Han er virkelig glad og harmonisk. Vi leger og "slås" på samme måde som før.

Jeg tænker det måske er en lille demonstration fra hans side. Kunne det evt.
være hormonalt ?

Jeg er ikke i tvivl om han IKKE er syg.

Gode ideer ?

vh.
JMN

Fra : fam. Ager

Dato : 15-01-05 17:05

"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> før.
>
> Jeg tænker det måske er en lille demonstration fra hans side. Kunne det

Jeg vil tro at det måske er fordi han har sat pris på den mad variation han
fik fra skånemaden!, og så "demonstrerer" ved at ikke ville æde, han tager
jo godbidder, så det er ikke fordi han ikke er sulten...
prøv at skift foder for en periode hvis det fortsætter!?.

mvh. marie

Fra : Clas Lau

Dato : 15-01-05 17:31

Ja, for nogle år siden overtog vi en voksen hund som indtil dette tidpunkt
havde levet af levninger og andet menneskemad. Den skulle naturlivis
"afgiftes" og ikke mindst slankes, så vi købet tørfodder.

Hunden ville ikke røre fodderet og efter 3 dage begyndte vi at blive
nervøse. Så vi lavede noget supper og blandede det i tørfodderet. Så kunne
det glide ned - sådan da...

Med tiden vænnede hunden sig mere om mere til tørfodderet. Det var helt
sikkert ikke dens livret, men vi var faktisk i den situation at hunden så
selv kunne spise når den havde lyst. Over måske 6 - 8 månedes tid havde
hunden stille og roligt slanket sig ned til sin idealvægt (det var vel og
mærke hen imod 10 kg at hun smed).

Det kan lyde hårdt, men jeg vil foreslå en "kold tyrker". Det er sikkert at
tørfodderet er et godt valg i det lange løb, så hvis du blot tilbyder hunden
denne mad skal den nok spise når den bliver "rigtig" sulten...

Det med at hunden ligefrem demonstrerer sin utilfredshed tror jeg bestemt
ikke hører nogen steder henne. Vi elsker vores dyr og har det med at sætte
menneskelige handlinger i lighed med hundens. Følelser som fornærmet og
jaloux er ikke noget som findes i hundens verden selvom vi måske kunne ønske
det.

Det er også en fejl at tro at hunden gør ting (f.eks. på træningspladsen
under træning) for at straffe den ejer eller på sin vil for at tage pis på
ejeren. Handlinger som kunne lige disse former for opførelse kan altid
henvises til et andet handlingsmønster.

Mvh

-Clas