Træningsdagbog
Fra : Rikke Andersen

Dato : 14-01-05 11:08

Hejsa

blandt min liste over nytårsfortsætter er også et om at jeg vil blive bedre
til at føre træningsdagbog i 2005.

Jeg ville vanvittig gerne have en elektronisk en hvor jeg kunne have en
dagbog for hver hund, mulighed for på en eller anden måde at opstille de
delmomenter man træner - have konkurrenceplaner og måske en eller anden form
for statistik på de forskellige ting.

Så man kan strukturere sin træning lidt bedre. Særlig det sidste stykke tid
har jeg ofte gået lidt for formålsløst ud og trænet og haft sådan en flad
fornemmelse af, at jeg som regel er kommet ind og har trænet det de har
været gode til i stedet for at få lidt struktur på det og fået fat i de ting
vi er mindre gode til.

Jeg har ledt efter sådan et værktøj men jeg kan ikke rigtig finde nogle der
ikke er lavet til triatlon eller lign. hvor det hele går ud på at skrive
hastigheder og puls samt kilometer der er tilbagelagt.

Jeg kan naturligvis godt montere en kilometertæller på hunden og en
pulsmåler på mig, så vil jeg finde ud af hvor langt min hund har løbet og
hvor høj min puls endte med at blive, og jeg er sikker på at hvis jeg parrer
det med en eller anden status af hvordan træningen gik så vil man se at jo
ringere træningen var jo højere var min puls .

Men det er altså ikke helt det jeg søger.

Er der nogen af jer andre der fører træningsdagbog i elektronisk form
og/eller kender til programmer der kan bruges - eller har udviklet jeres
eget system ?

Mange hilsner

Rikke

Fra : Søren LH

Dato : 23-01-05 12:01

Hej,

Jeg har undret mig over at ingen i gruppen har følt trang til at fortæller
hvordan de fører træningsdagbog, jeg havde ellers set frem til at læse
svarene på Rikkes indlæg. Jeg har ikke selv ført træningsdagbog, men jeg
kunne da forestille mig at der var en del der gjorde.

I mellemtiden har jeg tænkt lidt over hvad jeg selv ville gøre hvis jeg
skulle starte en træningsdagbog, og inspireret at indlægget har jeg så idag
startet træningsdagbogen op, så må tiden vise om jeg har overskud til at
fortsat at føre den.

Jeg ser følgende formål med en træningsdagbog:
- Bevare fokus på de problemer jeg p.t. arbejder med
- Give grundlag for at planlægge dagens træning.
- Senere at kunne genkalde specielle opdagelser / erkendelser /
aha-oplevelser, så jeg ikke glemmer dem igen.

Den består af en tabel med nogle kolonner som jeg kan føre notater i for
hver træningssession. Første kolonne skriver jeg dato og træningssted.
Derefter følger nogle kolonner for de vigtigste træningsdiscipliner, hvor
jeg fører notater for hver af disse, f. ex. spor, apport m.v. Sidste kolonne
hedder "Næste gang", her skriver jeg hvad jeg skal huske at arbejde videre
med næste gang. Spor har sin egen "næste gang". Hvis jeg under træningen har
gjort nogle specielle "aha-oplevelser" vil jeg skrive dem med fed, så jeg
kan finde dem med et hurtigt blik senere. Ligeledes vil jeg markere med fed
når jeg er startet på noget nyt, så jeg senere kan gå tilbage og se hvornår
og hvordan jeg startede.

Jeg vil fortsat opfordre andre til at fortælle hvordan de laver deres
træningsdagbog.

Mvh
Søren

Fra : Rikke Andersen

Dato : 24-01-05 08:45

Hejsa Søren

IHHHH tak for svaret - jeg troede faktisk næsten jeg var ene om det.

Min træningsdagbog på papir er faktisk bare en kalender hvor jeg skriver om
dagen træning - hvem jeg trænede hvad hvor længe osv osv samt hvordan det
gik naturligvis. Den kan jeg så læse i som man læser i en alm dagbog.

Det jeg virkelig kunne se hvis man kunne finde eller lave en elektronisk var
muligheden og at trække noget statistik på hvilke delting man trænede og
hvor tit og på baggrund af disse statistiske tal danne nogle konklusioner.

Hvis min statistik fx for januar måned fortalte mig at jeg fx 15 gange havde
trænet at få hunden til at komme hurtigere ind i deling og det ikke var
blevet spor bedre - jamen så er jeg jo nødt til at konkludere at måden jeg
træner det på ikke er den rigtige - siden hunden ikke er blevet bedre -
altså må jeg sætte mig ned og bruge noget tid på at gennemgå hvad jeg gør,
hvad det er jeg vil opnå og hvordan jeg kan ændre tingene for at opnå det
ønskede resultat og evt søge hjælp.

Jeg kunne utrolig godt tænke mig at se din træningsdagbog hvis jeg må. Er
den elektronisk ? Hvis den er kunne du så tænke dig at mail den til mig ?
det er riva@mail.tele.dk

Mange hilsner

Rikke

Fra : Søren LH

Dato : 24-01-05 19:34

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den elektronisk ? Hvis den er kunne du så tænke dig at mail den til mig ?

Hej Rikke

Ja, nu er vi altså to, i hvert fald så længe jeg holder ved

Jeg synes det er en fordel med kolonnerne, så kan man hurtigere skimme ned
over siden og danne sig et overblik over de ting man har prøvet og hvor
hurtigt det er gået for en bestemt discilin.

Jeg vil nok generelt have det på fornemmelsen om det går passende hurtigt.
Jeg tror jeg længe inden 15 gange vil have syntes at der burde være sket
noget . Men enkelte ting kan jo tage lang tid og jeg kan godt se dit
punkt, hvis man synes der er gået ualmindelig længe uden fremskridt er det
rart at kunne gå tilbage og se hvornår man startede

Nu forstår jeg du har mange hunde, der må man jo også kunne lave statistik
på de enkelte hunde og se om nogen generelt er kvikkere end andre til at
lære en bestemt øvelse.

Men jeg sender dig træningsdagbogen med e-mail.

Hilsen
Søren