Barf - dokumentation for at det er sundt
Fra : Søren LH

Dato : 13-01-05 18:36

Hej alle,

Her er så dokumentationen for at rå føde er sundere end kogt, i form af to
videnskabelige forsøg:

Et forsøg med katte, hvor to grupper katte hver fik samme foder i en
forsøgsperiode, men den ene gruppe fik deres foder kogt og den anden gruppe
fik deres råt. De katte, som fik deres foder råt, var efter perioden markant
friskere end dem som fik det kogt. De som fik kogt foder viste øget udtalt
abnormalitet i fysiologi, adfærd og allergi.

Et andet forsøg er fra Japan efter krigen, hvor en ledende mediciner giver
sig selv og sin kone den yderst beskedne mængde og sammensætning af føde som
i Japan var foreskrevet for krigsfanger. De startede med leve af diæten i rå
form, og havde det ganske godt. På et senere tidspunkt gik prøvede at leve
af samme diæt, men kogt. Så fik de alle de kendte sultsygdomme - hævelser,
vitaminmangel og kollaps og var tvungne til at afbryde eksperimentet.

I kan læse mere om forsøgene i citater fra bogen Jill Melström: Functional
Food för hundar - BARF her: http://www.lemanszone.dk/slh/holly/barf/

Mvh
Søren

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-01-05 19:02

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vitaminmangel og kollaps og var tvungne til at afbryde eksperimentet.
>
> I kan læse mere om forsøgene i citater fra bogen Jill Melström: Functional

ikke vil fodre med råt kød og tilbehør om, at der er dokumentation for at
det er sundt og sandt ! - at det materiale man så fortæller om er fra 2.
verdenskrig og foregået i Japan er åbenbart ligemeget i lighed med noget fra
Sverige - så det vil jeg ikke kalde dokumentation - og hvorfor henviser du
ikke til noget på dansk - gider ikke alt det udenlandske .......... Modsat,
bruger jeg ikke tid på at finde dokumentation for, at hjemmelavet mad er
hvad jeg fodrer med og som jeg synes er bedst for mine hunde ............
og jeg prøver heller ikke at påtvinge andre til at fodre som jeg men
respekterer andres meninger og foder - Kommer til at tænke på om råt kød får
een til at være mere aggressiv?

Pia

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-05 19:24

> [...]
> du
> ikke til noget på dansk - gider ikke alt det udenlandske

Der er ingen store økonomiske interesser bag barf, derfor er der ingen til
at betale for store dyre eksperimenter.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-05 19:20

Kommer til at tænke på om råt kød får
> een til at være mere aggressiv?

Hvor mener du at jeg er agressiv?

Mvh
Søren

Fra : bodil

Dato : 13-01-05 19:26

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

hvorfor henviser du
> ikke til noget på dansk - gider ikke alt det udenlandske

Det er da lidt for dumt at lave undersøgelser i Danmark hvis de er lavet i
udlandet i forvejen..

........... Modsat,
> bruger jeg ikke tid på at finde dokumentation for, at hjemmelavet mad er
> hvad jeg fodrer med og som jeg synes er bedst for mine hunde ............

fint det gør du bare

> og jeg prøver heller ikke at påtvinge andre til at fodre som jeg men
> respekterer andres meninger og foder
nej nu må du stoppe det var dig som udtalte at Barf er farlig specielt for
hvalpe og unghunde, det er da i den grad at blande sig, og når du så heller
ikke vil dokomentere dine udtagelser så er det da mangel på respekt..

- Kommer til at tænke på om råt kød får
> een til at være mere aggressiv?
>
> Pia

det er måske et udslag af dein respekt for andres meninger?

Bodil

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-01-05 20:40

"bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> - Kommer til at tænke på om råt kød får

> det er måske et udslag af dein respekt for andres meninger?

aggressiv hvad angår meninger om fodring af råt kød - og forstår ikke
hvorfor du kører i det samme hele tiden med at manskal dokumentere dit og
dat - i stedet for at acceptere, at der er nogle der ikke ønsker at fodre
med råt kød i nogen form eller tilskud - Er det så svært at forstå ? og så
er du god til at fordreje tingene - jeg er iøvrigt ret af dine
uforskammede svar, så fremover gider jeg ikke svare på det du lukker ud !
Ikke i dette forum -

Pia

Fra : bodil

Dato : 13-01-05 21:32

> [...]
> er du god til at fordreje tingene - jeg er iøvrigt ret af dine
> uforskammede svar, så fremover gider jeg ikke svare på det du lukker ud !

Hej Pia

Jeg kan simpelthen ikke forstå at du syntes at jeg svarer uforskammet, men
jeg er da ked af hvis mine svar opfattes sådan.

Jeg tror nu du blander alle dem som svarer lidt sammen, ellers husker du
ikke så godt.

Som jeg også skrev tidligere, så fodrer jeg ikke med barf, og er derfor ikke
blevet agrasiv af råt kød "smil"

Jeg har det bare sådan, at hvis man vil kritiserer andres fodringsmetoder,
så må man kunne dokumenterer det, du kan ikke bare skrive at barf er farlig,
det er da muligt det er farligt, jeg ved det ikke, men kom da med
dokumentation.

du skrev oven i købet at det var bevist så kom da med beviset.

Jeg håber ikke at dette indlæg opfattes som uforskammet, det er ikke sådan
ment.

Bodil

Fra : Karina

Dato : 13-01-05 18:39

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message
> I kan læse mere om forsøgene i citater fra bogen Jill Melström: Functional
> Food för hundar - BARF her: http://www.lemanszone.dk/slh/holly/barf/

Hej Søren

Jill skriver også inde på Barf Listen på yahoo. Der kan man også stille
spørgsmål hvis der er noget man vil vide. Jeg er 100% sikker på at Jill ved
hvad hun snakker om.

Mange hilsner

Karina

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-05 19:17

> [...]
>
> Jill skriver også inde på Barf Listen på yahoo. Der kan man også stille
> spørgsmål hvis der er noget man vil vide. Jeg er 100% sikker på at Jill

Hej Karina, jeg var til hendes foredrag i november, og du har ret, hun har
sat sig enormt meget ind i emnet. Vi kunne vist godt kontakte hende og få
noget mere dokumentation, men det tjener næppe noget formål.

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 13-01-05 21:03

> [...]
> perioden markant friskere end dem som fik det kogt. De som fik kogt foder
> viste øget udtalt abnormalitet i fysiologi, adfærd og allergi.

Jeg synes at det er bevis nok, med alle de tilfælde af allergier og
foderrelaterede problemer, mange hunde døjer med ved tørfoderet, som bliver
markant bedre eller raske ved foderskift. det er bevis nok for mig
ihvertfald.

mvh. marie

Fra : Winther

Dato : 15-01-05 16:12

> [...]

> vitaminmangel og kollaps og var tvungne til at afbryde eksperimentet.
>
> I kan læse mere om forsøgene i citater fra bogen Jill Melström: Functional

Det kan da ikke bruges til at bevise noget som helst. Selvfølgelig går der
noget tabt under forarbejdning, det er jo derfor der er en anbefalet mængde.
Mine katte får deres foder kogt, dvs. udlukkende tørfoder, det har
selvfølgelig ikke udviklet de mangelsymptomer der beskrives. Det er jo ikke
lige meget hvad, og hvor meget der gives....

Vh. Winther

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-05 23:37

> [...]
> ikke
> lige meget hvad, og hvor meget der gives....

Ja, de vitaminer og stoffer, der forsvinder, tilsættes igen på kemisk form
efter kogningen. Man kan jo så håbe at de kemiske vitaminer og
næringsstoffer er lige så gode som de oprindelige, og at hver og et af de
stoffer, der er forsvundet, atter tilsættes. Selvfølgelig kan hunde da leve
af tørfoder. Men der er nogen der ikke kan, min for eksempel.

Dine katte er i hvert fald ikke et bevis på noget som helst. Hvis du lader
100 mennesker leve af burgere hele livet skal der nok være et par stykker
imellem som har så stærk en fysik at de kan være friske og leve af det til
de bliver 90. Det er bare ikke et bevis for at burgere er sundt, at tage en
af dem ud og sige "Se her, han har levet af burgere hele livet, og han har
aldrig været syg, og nu er han blevet 90, så du skal ikke fortælle mig at
burgere ikke er sundt" (ja, ja, det er at sætte sagen på spidsen).

Men jeg er ikke religiøs på dether område, kunne min hund leve af tørfoder,
ville den da også komme til det.

Mvh
Søren

Fra : Clas Lau

Dato : 16-01-05 01:39

Indledende vil jeg lige sige at jeg fodrer med tørfoder - kender intet til
BARF men det lyder som om det er en smule tidskrævende... alligevel vil jeg
gerne komme med er par strøtanker...

> [...]
> næringsstoffer er lige så gode som de oprindelige, og at hver og et af de
> stoffer, der er forsvundet, atter tilsættes.

Det er klart at forarbejdningen ødelægger vitaminer, aminosyrer og andet
godt. Samtidig dræber det en masse dårlige ting som bakterier osv.
Selvfølgelig alt afhængig at forarbejdnings varvighed og temperatur. Jeg kan
forstå at du ikke er tilhænger at forarbejdet føde, da man ikke ved kunstig
efterbehandling kan være sikker på at man kan tilsætte alt det gode som blev
ødelagt under forarbejdningen...

Vil dette så også betyde at du selv kun spiser føde som ikke er forarbejdet?
Samme argument må kunne bruges i denne sammenhæng eller hvad? Når du
forarbejder din egen mad (dette går jeg ud fra at du gør!) så mister du jo
også en masse gode "sager". Hvordan tilsikrer du dig at disse vigtige
"sager" komme tilbage i din mad. Man kan aldrig være sikker, men man gør
naturligvis et helhjertet forsøg. Det samme vælger jeg at tro (hvilket man
skal passe på med i dette forum) man gør når man producerer
kvalitetstørfoder - derfor er dette mit valg.

Jeg synes også at man skal tænke på at fysisk hygiejne ikke kun skal dyrkes
gennem kosten. Dertil kommer der motion og f.eks. frisk luft. Hvad der helt
glemmes i farten er den mentale hygiejne - kan vi nøjes med blot at fodrer
vores hunde med den perfekte kost og så undlade at tage vare på hundens
sind?

Jeg har personligt valgt at prioritere således at jeg vil gerne spare tid i
køkkenet - til gengæld bruge jeg nok mere tid end mange når jeg træner mine
hunde - Vi laver en masse sammen og hvor hårdt det end lyder, så er jeg nok
blandt dem som slider mine hunde relativt hurtigt op. Samtidig tror jeg på
at deres måske kortere liv så er bedre og mere indholdsrigt, og håber at
hvis de selv kunne bestemme så valgte de netop dette liv...

Mvh

-Clas-

Fra : Søren LH

Dato : 16-01-05 10:02

Hej Clas

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse
> Indledende vil jeg lige sige at jeg fodrer med tørfoder - kender intet til
> BARF men det lyder som om det er en smule tidskrævende... alligevel vil
> jeg gerne komme med er par strøtanker...

Ja, noget mere tid tager det. Jeg vil umiddelbart skønne ca. 5 min. dagligt
til planlægning af hvad hunden skal have i overmorgen og derefter finde det
frem i fryseren så det kan være tøet op om to dage. Ca. 1 time hver 3. uge
til at blande grøntmix og ca. 1 time en gang hver 1-2 måneder for at
planlægge indkøb af store partier og bestille det.

> [...]
> kunstig efterbehandling kan være sikker på at man kan tilsætte alt det
> gode som blev ødelagt under forarbejdningen...

Det har du misforstået, jeg skriver jo at hvis min hund kunne tåle det ville
den få tørfoder. Jeg får en hund mere om en måned, og den skal leve af
tørfoder [den stakkel ]. Min gamle hund har allergi overfor lagermider,
og hvis den får tørfoder kradser den sig ustandelig, og den fælder mere hår
på én dag end den gør nu på en måned. Har du ikke en schæfer forresten? Hvor
meget fælder den?

> [...]
> (hvilket man skal passe på med i dette forum) man gør når man producerer
> kvalitetstørfoder - derfor er dette mit valg.

Det er der jo også gjort rede for i mit indlæg allerede. De mest stærke kan
tåle hvad som helst, eller i hvert fald ringere føde, end dem med en svagere
fysik. Det gælder også mennesker.
Mine personlige madvaner har jeg ikke til hensigt at lægge frem på internet,
der må jeg også tage hensyn til nogle ting vedr. min egen fysik.

> [...]
> at fodrer vores hunde med den perfekte kost og så undlade at tage vare på

Er der nogen der gør det?

> [...]
> tror jeg på at deres måske kortere liv så er bedre og mere indholdsrigt,
> og håber at hvis de selv kunne bestemme så valgte de netop dette liv...

Det er dit valg, det lyder dejligt, og det er da også fint, og måske endda
også det dine hunde befinder sig bedst med. Men ideen om jo mere aktivering
jo bedre er der idag mange hundeadfærdseksperter der mener er en
misforståelse. Nogen mener at der faktisk idag er flere af vore hunde som er
stressede på grund af overaktivering end underaktivering. Jeg kan nævne min
egen hund, jeg har tidligere trænet den meget, først det fulde ABC-program i
Sch-klubben, senere PH, men måtte stoppe grundet forskellige
adfærdsproblemer. Siden jeg har stoppet den intensive driftbaserede træning
har jeg fået en langt roligere og mere harmonisk hund. Denne træning var
ikke den rigtige for min hund, den kunne ikke styre sin stress. Men jeg er
ikke i tvivl om at du har hunde efter nogle linier der er beregnet til det
hårde liv .

Din præmis er, at den tid vi bruger til vore hunde er den tid der er til
overs, når alt andet er gjort. Det tror jeg kun gælder få hundeejere, jeg
tror, at den tid vi bruger til vore hunde, er den tid vi kan magte hver
især.

Men her kan du se et tilfældigt barf-måltid:
http://www.lemanszone.dk/diverse/barfmaaltid.jpg , det består af hakket
okskød, et stykke ben fra kronhjort samt grøntmix (75% grøntsager, 25%
indmad), men det skifter fra dag til dag. Noget af et dagligt festmåltid for
en hund i forhold til tørfoder, hvor nogen mærker er så kedelige at min hund
ikke engang gider spise det. Så hvad vil hunden mon helst have, hvis man
endelig skal gå ind på din præmis: Et dagligt festmåltid eller 5-10
minutters daglig ekstra aktivering (forudsat den kan tåle det)? Det kan vist
ingen svare på.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 18-01-05 08:58

>. Jeg får en hund mere om en måned, og den skal leve af
> tørfoder [den stakkel

Er det en schæfer mere du anskaffer dig?

Vh. Winther

Fra : Søren LH

Dato : 18-01-05 18:37

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Er det en schæfer mere du anskaffer dig?
>
> Vh. Winther

Min dyrlæge har allerede nok at lave, og så skal jeg have knap så mange kg
hund, specielt når det nu skal være en han, så valget er faldet på malinos

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 16-01-05 17:45

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
..
> Dine katte er i hvert fald ikke et bevis på noget som helst.

Har da efterhånden haft mange hunde og katte på tørfoder, det kan vel ligeså
godt bruges som bevis. Essensen er, at det stadig ikke er ligegyldig hvad,
eller hvor meget der hældes på dyrene, det uanset om det drejer sig om
tørfoder eller råt. Hvad angår burgere, tror jeg det er mere lødig end
medister og fed sovs. Det er selvfølgelig ikke McDonalds jeg mener.
Inden for menneskemad tales der også meget om at de angivne værdier i
indholdsdeklarationerne ikke passer, da der ikke er forsket nok i hvor meget
der går tabt under forarbejdning. Den anden ting der heller ikke er
klarlagt, er hvor meget der bliver optaget på turen gennem
fordøjelseskanalen, det tages der nemlig ikke højde for.

Vh. Winther som også bruger den nemmeste løsning så længe dyrene trives