klipe negle - igen, igen
Fra : Nette Stormlund

Dato : 10-01-05 09:50

Hej!

Ja - jeg vender lige tilbage.

Jeg har en collie-han på nu 5 mdr. Jeg har før skrevet herinde, da han
ikke er glad for at få klippet negle.

Jeg går med ham på asfalt dagligt i håb om naturligt slid - men det er
desværre ikke nok.

Vi har parketgulv, og det er tydeligt at høre, når de er for lange, og
han står dårligere fast. Jeg vil tror de skal klippes ca. hver 14. dag.

Han er jordens dejligste hund - sød, rar og omgængelig. Vi går til
hvalpetræning og han klarer alt med bravour. Hundetræneren har kun ros.

Men, men - det er et problem med at klippe negle.

Han vil gerne friseres, kigges i ører o.s.v. - men jeg må ikke røre hans
poter. Sådan har det været siden vi fik ham. I går var det tid til
negleklip.

Han blev som sædvanlig urolig - og prøvede at flytte sig. Jeg tog et
lidt fastere greb og talte til ham med bestemt stemme. Pludselig bed han
ud efter mig ( og fik fat ). Hmm - det er noget lort. Jeg skældte ud, og
kaldte på min mand, som så holdte ham fast mens jeg tog de sidste negle
( hunden skulle jo ikke vinde ved at bide ) - men jeg havde følelsen af
overgreb. Min mand holdt godt fast, og hunden hylede. Det var jo hurtigt
overstået - men det føles ikke hensigtmæssigt på sigt - at skulle begå
" overgreb" hver 14. dag.

Lad mig understrege at jeg ALDRIG har klippet for tæt. Han har helt
hvide negle, så det er let at se. Derudover har jeg haft hund ( og
klippet negle) hele mit liv - og i øvrigt også 12 kaniner som jævnligt
får samme tur.

Jeg har indbefattet at røre ved poter, når vi nusser - men straks er han
agtpågivende. Det er helt åndssvagt det her problem - men hvad gør vi ?

M.v.h.
Nette

Fra : Zirfelt

Dato : 10-01-05 11:50

Byt negleklip med en anden hundeejer. Det er altid meget nemmere at klippe
negle på en andens hund, fordi hunden tit har svært ved at sige fra på samme
måde.
Hvis du ikke kan finde nogle at "bytte med" skulle du måske få en snak med
din lokale hundefrisør. Det tager altså ikke ret lang tid at klippe negle og
hvis det er hver 14 dag, må i kunne få en speciel pris.
Held og lykke med det
--
En glad hilsen fra

Irene

Fra : pia

Dato : 10-01-05 12:06

Hejsa...
Jeg er ikke en af de faste her i gruppen , men læser med interresse
indlæggene.
min den store hund ( NewFound/lab blanding)har aldrig ville have klippet
negle, istedet for alle skænderierne .. så tog jeg konsekvensen deraf,
lavede en aftale med dyrlægen og vi er der ca. hver 3 måned ( før hvert ½
år, nu hver 3 mdr. pga lettere overvægt) . han bliver lagt ned , en holder i
hoved enden og en holder i hale enden .. så bliver der klippet negle og han
raser.. , men er god som dagen når det er overstået.. han kender turen og
har haft det lige fra hvalp. Han er 11 år nu.
Hver 14 dag at klippe negle syntes lidt tit for mig ... men det er jo
sikkert forskelligt fra race til race..

Hejsa fra Pia
www.theanimator.dk

Fra : Nette Stormlund

Dato : 10-01-05 12:33

Hej!

Tak for rådene!

Ja - hver 14. dag er tit, men sådan er det åbenbart bare. Jeg kunne se
på en hjemmeside for shetland Sheepdog ( som jo ligner collie en del ),
at der klippes også hver 14. dag.

Nu kommer 1000-dollar spørgsmålet så :

- for jeg forstår godt, hvad du mener m.h.t. dyrlæge ( eller
hundefrisør ).

Men fra hundens synspunkt - er det så bedre, end at min mand og jeg gør
det på samme måde ? altså holder ham fast og klipper i en fart?

Hos dyrlægen vil det være mig, som holder og dyrlægen der klipper.

Vi er jo i stand til det - men jeg bryder mig ikke meget om
magtanvendelse. Vor hund var i øvrigt lige som du beskriver din
bagefter. Tydeligt lettet - og hoppede op og ned af os for at blive
bekræftet, og skyndte sig derefter ud og tømme madskålen. Ingen bad
feelings bagefter - men han havde det ikke godt imens.

Han er i øvrigt heller ikke for glad for dyrlægen

M.v.h.
Nette

Fra : Pia

Dato : 11-01-05 00:49

Hej Nette .. Jeg kan se at du har fået mange super gode svar , så jeg vil
ikke begynde at lægge mere til , andet end jeg glemte at sige at vi også
bruger den bløde mundkurv.
Og så vil jeg lige sige, selv om det lød sådan, at vi ikke bruger magt til
at lægge ham ned, det gør han selv *S* har altid gjort siden hvalp, og får
pænt mundkurven på .. (uden den så snapper han) Men så er han rolig og er
bare en knurrebasse der skal holdes lidt på i de få minutter det tager at få
manicure
Held & Lykke med Klipningen ..
--
Pia
www.theanimator.dk

Fra : Karin

Dato : 10-01-05 13:59

Nette Stormlund wrote:
> Hej!
>
> Ja - jeg vender lige tilbage.
>
> Jeg har en collie-han på nu 5 mdr. Jeg har før skrevet herinde, da han
> ikke er glad for at få klippet negle.

Hej Nette.

Jeg tror at du har ret i, at hunden har opfattet det som et "overgreb" -
det var derfor den følte sig presset til at bide (og så langt skal man
jo helst ikke ud)

Jeg har selv 2 shibaer (en race som nærmest er berygtet for at blive
hysterisk når man vil klippe negle)
Min hanhund har også tidligere været meget ked af få klippet negle. Vi
begyndte så at smøre leverpostej i et tyndt lag på en stor tallerken.
Mens han slikkede i sig kunne jeg nogenlunde nå at klippe hans negle (vi
var 2 personer: 1 til holde tallerkenen foran hans snude og 1 til at
klippe) Det virkede meget godt, så måske kunne du prøve det samme.
Start med at satse på at I bare skal klippe en negl. Når det så
forhåbentlig er gået godt kan I næste dag prøve at klippe 2 negle osv.

Jeg ville nok helst satse på at klippe neglene selv, for det tror jeg er
rarere for hunden i det lange løb. Prøv at gøre det til noget rart at få
rørt poter/klippet negle. Start med at nusse hundens ben og arbejd så
tættere og tættere på poten, mens du giver lækre godbidder (Stop mens
det går godt) Gør det gerne flere gange om dagen men pas på ikke at gå
for hurtigt frem så hunden føler at det er ubehageligt.

Jeg har selv trænet min hund på denne måde og i dag behøver vi ikke
"leverpostej-tallerkenen" mere. Han sidder pænt og får stille og roligt
klippet negle - han får så en godbid for hver klippet negl så han synes
stadig at det er ok

Venlig hilsen
Karin

Fra : claus jensen

Dato : 10-01-05 15:51

Hej Nete
min svigerinde har en kæmpe stor collie han, han er god som dagen er lang,
men han vil ikke have klippet negle, deres dyrlæge foreslog at købe en
mundkurv af stof, den ser ikke nær så farlig ud som dem af læder og metal.
det virkede, han faldt fuldstændig til ro og nu kan de sagten klippe negle
på ham. det var lige som at han lige skule vide at han intet kunne gøre og
så fandt han sig i det
mvh claus
http://www.123hjemmeside.dk/Cavalier

Fra : fam. Ager

Dato : 10-01-05 16:31

"claus jensen" <cj(REMOVE)@(REMOVE)team.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på ham. det var lige som at han lige skule vide at han intet kunne gøre og

Ja, jeg skulle lige til at nævne det... min gamle afdøde gravhund, som vi
fik "brugt" som 1 1/2 årig, var meget angst og bed når det var tid for
negleklip.
Han fik også en lille klud bundet om snuden, men en af disse stofmundkurve
er jo fine til formålet... og så var det problem løst!. han blev aldrig tryg
ved negleklipperiet, så det foregik på denne måde. og det havde han ikke
noget imod, og jeg blev skånet for bid i hænderne.. (-:

mvh. Marie

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 10-01-05 16:31

Hej
Vil bare fortælle at mine hundes negle, også skal klippes ca hver 14 dag.
Det er en kamp. Den største, en han, hylet bare jeg kigger på hans negle.
Tæven hun synes det er ok, med den første pote, så gider man ikke mere.
Hvalpene, ja en holder og en klipper. Jeg har ellers prøvet, at gøre det så
behageligt som muligt, og jeg har trænet med dem siden de var ca 14 dage.
Men det har desværre ikke gjot det nemmere.

Jeg plejer tage dem med udenfor på fliserne, sætter snoren fast til hegnet,
og så klipper jeg. Mine bliver meget mere rolige, når de bliver klippet ude,
isteden for inde. Så slipper jeg også for alt griseriet i stuen.

Held og lykke, håber i finder en løsning som er god for jer alle.

Hilsen Janni
Kennel Great Evita opdræt af grand danois.

http://great-evita.homepage.dk

Fra : Nette Stormlund

Dato : 10-01-05 19:23

Tusinde tak alle sammen for de gode råd.

Og også dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste med det problem.

Jeg var ellers lidt forberedt på, at der sikkert var et par stykker der
mente, jeg ikke var egnet til at have hund

Den med leverpostejen skal prøves næste gang.......

Han har fået et hud-ben, men leverpostej er unægteligt mere interessant.

Og udenfor er også en god ide. Der er meget derude der kan aflede.......

Tusinde tak - også til Claus, der berettede om svigerindens collie. Jeg
troede jo stort set at man kunne gøre hvad man ville med den race - så
det var jo lidt flovt med de negle. Min collie er så åbenbart heller
ikke enestående inde for racen *PYHAAA*

M.v.h.
Nette

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-01-05 12:42

> [...]
> troede jo stort set at man kunne gøre hvad man ville med den race - så
> det var jo lidt flovt med de negle. Min collie er så åbenbart heller

Et af de store problemer med at klippe negle, er som regel, at folk er alt
for længe om det. Så hvis det er dette der er tilfældet, så snup en eller
to negle, lad hunden smutte. Efter et par timer kan man så snuppe de næste.
Den samme negl må hellere klippes 2 gange, fremfor denne lange
parlamenteren, hvor langt kan jeg gå ind. Når alle negle har en acceptabel
længde, er det rimeligt let at se, om der stadig er en negl der er for lang.

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 10-01-05 19:51

> [...]
> Hej!
>
> Ja - jeg vender lige tilbage.
>
> Jeg har en collie-han på nu 5 mdr. Jeg har før skrevet herinde, da han

(klip)

Hej Nete ...

Du har fået så mange gode svar og jeg ville blot sige noget af det samme ,
det jeg gerne vil finde ud af er hvorfor det mon er så stort et problem for
mange hunde , det her med negleklip ....altså hvad er den reelle årsag mon
??
Jeg kan kun gætte mig til en masse , så som at hunde er kildne under poterne
, eller at det føles ekstremt ubehageligt for dem , eller mon det er selve
klippelyden ...osv osv .
Eller er det blot måden vi håndterer dem på ???

Jeg synes der mangler en god undersøgelse af det her "fænomen" for jeg har
oplevet rigtig mange hunde have besvær med netop negleklip...

Så alle jer med hunde der finder sig i det , hvordan gør I det reelt ???
Måden I holder hunden på , og metoden ( og evt godbidder )...

Lad os høre nogle forslag .

Mange hundehilsener Holm

Fra : fam. Ager

Dato : 10-01-05 20:45

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Måden I holder hunden på , og metoden ( og evt godbidder )...
>
> Lad os høre nogle forslag .
>
> Mange hundehilsener Holm
>

>,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hej!

Jamen Cairnen Ebbe, brokker sig i starten, han har det bedst med at ligge på
ryggen på mine lår, så nuldrer vi lige maven lidt, og så kører det bare
derudaf... klip klip klip... ingen problemer.

Loui boxerlømmel på knap 9 mdr. får klippet negle liggende eller stående som
en hest der får ordnet hove, har aldrig været problemer med ham... jeg har
så også gjort et stort nummer ud af at vænne ham til det fra lille, nulret,
pillet tæer osv.

min tidligere boxer var et helvede at klippe kløer på, han var meget utryg
ved det, og måtte tages meget gelinde, og ofte med en neglefil istedet...

den tidligere gravhund skrev jeg om længere oppe..

mvh. marie

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 10-01-05 23:28

> [...]

> en hest der får ordnet hove, har aldrig været problemer med ham... jeg har
> så også gjort et stort nummer ud af at vænne ham til det fra lille,

Sådan gør jeg også med mine, Safira siger intet til det, Simba kan ikke så
godt lide det.
Safira ELSKER at få nusset poter og det kan Simba bestemt ikke lide, men er
i træning, tror han er lidt kilden
Jeg nusser dem når han sover, nogen gange finder han sig i det og andre
gange grynter han lige og trækker poten til sig Men det bliver bedre og
bedre med negleklipningen og det er det vigtigste.
Safira kommer selv og stikker poterne frem når hun ligger i sofaen, hun blir
helt salig og stritter med tæerne, og når neglene skal klippes står hun
ligså pænt , og det er s** dejligt.
Jeg har ordnet op til flere Collies da jeg stod i lære, og de kunne godt
være lidt stride når de skulle have klippet negle, men en blød mundkurv på
og en til at holde og snakke beroligende, så gik det. Der var nogen hunde
dem skulle man rose i vilden sky og med en høj lys stemme, så gik det meget
nemmere, det er så forskelligt.

Fra : Lene

Dato : 10-01-05 22:57

> Så alle jer med hunde der finder sig i det , hvordan gør I det reelt ???
> Måden I holder hunden på , og metoden ( og evt godbidder )...
>
> Lad os høre nogle forslag .
>
> Mange hundehilsener Holm

Hej Gruppe

Jeg har også en collie, en tæve på 13 måneder. Hun skal også have sine negle
klippet temmeligt tit, men det er nok mere en gang pr. måned. Hver 14 dag
lyder som meget tit.

Hun har ingen problemer med det. Hun får dem klippet mens hun alligevel er
på bord og bliver børstet og klippet (poter). Hun står på alle fire, jeg
løfter en pote af gangen og klipper. ingen problemer med det.

Min gamle hund, hadede det virkelig. Jeg snakkede med dyrlægen om det på et
tidspunkt som så gjorde det for mig. Hun fortalte mig også dengang at selvom
man kun klipper meget lidt af gangen og ikke komme for langt op, kan det
sagtens gøre ondt på hunden, hvis klipperen ikke er skarp nok, altså hvis
den laver et tryk på neglen inden den "skærer", så kan det godt gøre ondt
fordi det jo laver et tryk der går helt ind til nerven.

Mvh. Lene

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 10-01-05 23:35

"Lene" <lpks_@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den laver et tryk på neglen inden den "skærer", så kan det godt gøre ondt
> fordi det jo laver et tryk der går helt ind til nerven.

Ja det kan gøre ondt hvis negleklipperen er sløv, det har du helt ret i,
ellers gør det ikke ondt på dem, med mindre man klipper for langt.
De orange negleklippere er rigtig gode synes jeg og de holder sig skarpe
længe har jeg erfaret, der er meget forskel på negleklippere synes jeg, men
den med orange skaft er god synes jeg og den er nu ikke så dyr igen.