barf foder
Fra : dsadas

Dato : 09-01-05 22:07

Mhhh det lyder ikke så godt som nogle siger
http://secondchanceranch.org/rawmeat.html

/tralala

Fra : Jimmy

Dato : 09-01-05 22:46

"dsadas" <sadasd@dasd.nu> wrote in message
> Mhhh det lyder ikke så godt som nogle siger
> http://secondchanceranch.org/rawmeat.html

Tjahh - Han skriver han har forsket i 11 år, men alligevel kan jeg ikke
finde en artikel han har fået udgivet i et anerkendt blad eller en rapport
han har skrevet.
Al teksten på hans website er blot "jeg tror" og "jeg synes" samt en hel
stribe udokumenterede og ikke-underbyggede postulater.

Han anvender et par eksempler hvor det er gået galt med ben som bevis for at
hele BARF-konceptet skulle være forkert, men så vil jeg så udligne ved at
henføre til de ekstremt mange hunde som har allergiproblemer som skyldes
tørfoder. Nu er det så bevist at tørfoder er forkert og vi ved nu at hunde
slet ikke skal have noget at spise da de dør af det.

Jeg mener hans tekster er af en meget lav kvalitet og de overbeviser mig
ikke det mindste om at BARF er forkert.

Som jeg altid siger når folk vil bevæge sig væk fra tørfoder: Læs en masse
om emnet for det er ikke helt ukompliceret og ikke ufarligt, hvis man ikke
ved hvad man laver.
Det er f.eks. ikke nok som Punish at finde et par tilfældige hjemmesider og
så give råt kød sammen med tørfoder i den tro at man så BARFer og gør alt
godt. Der så vi jo at det gik galt, hvilket man ville have vidst, hvis man
havde læst et værk om emnet.

Mvh
Jimmy

Fra : dsadas

Dato : 09-01-05 23:21

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt. Der så vi jo at det gik galt, hvilket man ville have vidst, hvis man

På nogle af de andre sider på sitet refereres der da til personer som man
sagten kan finde artikler på nettet med, og personer som tilsydenlande er
uddannet i tingene. Det er vel ikke bare underbyggede postulater de kommer
med ? Det er jo ikke kun benspisning de advarer i mod, men også
bakterieformer fra kødet som de kan bære rundt med til fare for omgivelserne
som f.eks børn og gamle mennesker, samt en række flere ting. Hvis man læser
alle sider så er det for mig at se lidt mere nuanceret end du går det til.

Jeg er i hvert fald blevet i tvivl om barf. Men det er jo klart op til den
enkelte selv at vuderer.

/tralala

Fra : Jimmy

Dato : 09-01-05 23:42

> [...]
> uddannet i tingene. Det er vel ikke bare underbyggede postulater de kommer

Så langt er jeg ikke kommet endnu. Jeg forholder mig blot til den
selvbestaltede professor igennem 11 år der ikke skriver som om han har en
uddannelse og forskning bag sig.

Jeg skal skam have læst alt det de andre skriver!
Det var et godt link pga. de ekstra links på siden. Jeg er ikke religiøs
omkring BARF og nægter at tage ny viden til mig, så når tiden er der skal de
læses.

> Det er jo ikke kun benspisning de advarer i mod, men også
> bakterieformer fra kødet som de kan bære rundt med til fare for
omgivelserne
> som f.eks børn og gamle mennesker, samt en række flere ting.

Jojo - Der er risiko ved alt og selvf. er BARF ikke ufarligt, men det ser
jeg heller ikke tørfoder som værende.

> Hvis man læser
> alle sider så er det for mig at se lidt mere nuanceret end du går det til.

Hundens fordøjelsessystem er ikke ret godt kendt. Man kender meget til
menneskets men ikke så meget til hundens. Det er begrænset hvor nuanceret
man kan gå (og gider) til det på en nyhedsgruppe.

> Jeg er i hvert fald blevet i tvivl om barf. Men det er jo klart op til den
> enkelte selv at vuderer.

Jeg har også haft perioder med tvivl, men har valgt at tage chancen med den
viden jeg mener at besidde nu. Det kan jo være jeg tager fejl, men i det
mindste har jeg truffet et aktivt og sagligt valg. Jeg anbefaler i øvrigt
aldrig andre at begynde på BARF da der er for mange faldgruber.

Mvh
Jimmy

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 10-01-05 09:15

> [...]
> mindste har jeg truffet et aktivt og sagligt valg. Jeg anbefaler i øvrigt
> aldrig andre at begynde på BARF da der er for mange faldgruber.

At fordre med råt kød må folk selvom - men det er ikke godt for hvalpe eller
unghunde, da de ikke får alle de proteiner de skal have og derved ikke
vokser optimalt - det er beviseligt ........ personligt kunne jeg aldrig
drømme om at fodre med råt kød - man ved aldrig hvad det dyr, der slagtes er
bleven fodret med af vækstfremkaldende foder eller /og medicinrester - her i
huset får mine hunde hjemmelavet mad i form af kogt hakket oksekød tilsat
blomkålsblanding og ris - de får også en leverpostej mad og til frokost
deler de en kogt grisehale - Kald mig gammeldags, men sådan er mine hunde
bleven fodret i mange år ............. og sådan vil de også fremover blive
fodret -

Pia

Fra : bodil

Dato : 10-01-05 10:25

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> unghunde, da de ikke får alle de proteiner de skal have og derved ikke
> vokser optimalt - det er beviseligt ........

Hvilke beviser og hvor har du dem fra?

personligt kunne jeg aldrig
> drømme om at fodre med råt kød - man ved aldrig hvad det dyr, der slagtes
> er
> bleven fodret med af vækstfremkaldende foder eller /og medicinrester -

Nej det kan du da have helt ret i men tørfoder er bestemt ikke bedre med
hensyn til tilsætningsstoffer.

> [...]
> deler de en kogt grisehale - Kald mig gammeldags, men sådan er mine hunde
> bleven fodret i mange år ............. og sådan vil de også fremover

Hvad for dig til at tro at vækstfremkaldere og medicinrester forsvinder når
du koger kødet?

Det er da fint at vi alle har forskellige opfattelser af foder men hvis man
påstår at noget er bevist så fremlæg da beviserne.

Bodil

www.123hjeemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 10-01-05 16:51

"bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke beviser og hvor har du dem fra?

færdigfoder - kuldene har været på samme alder og da >>>det er etablerede
opdrættere har jeg tiltro til dem - derudover kan man også læse, at dette er
et minus ved at fodre råt kød til >>>hvalpe og unghunde - jeg har ikke siden
her, men kan da finde det hvis du vil have det

> personligt kunne jeg aldrig
>
> Nej det kan du da have helt ret i men tørfoder er bestemt ikke bedre med
> hensyn til tilsætningsstoffer.

interesseret ...... jeg har ingen erfaring med tørfoder/fuldfoder

> [...]

man
> påstår at noget er bevist så fremlæg da beviserne.

Pia

Fra : bodil

Dato : 10-01-05 17:29

> [...]
> siden
> her, men kan da finde det hvis du vil have det

Ja tak vil meget gerne se beviser.

> når

Almen viden fra hvor?

Jeg tror ikke det er korrekt så jeg vil gerne se et bevis tak.

> man

> Pia

Læg lige mærke til Pia, at jeg ikke er fortaler for noget her, jeg påstår
ikke noget, det er dig som kommer med nogle udokumenterede påstande, lad os
da se beviserne, det er da muligt du har ret, jeg ved det ikke, men lad være
med at komme med påstande uden beviser....

På mig lyder det mere som dine følelser omkring hundefoder og det er da også
ok, men så lad være med at skrive at det er bevist.

Fra : Jimmy

Dato : 10-01-05 20:05

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> wrote in message

> At fordre med råt kød må folk selvom - men det er ikke godt for hvalpe
eller
> unghunde, da de ikke får alle de proteiner de skal have

Hvilke proteiner er det de ikke får, når de fodres med oksekød og kylling
samt rensdyr og and + kanin?

> og derved ikke
> vokser optimalt - det er beviseligt ........

Jeg ser frem til et bevis.

> personligt kunne jeg aldrig
> drømme om at fodre med råt kød - man ved aldrig hvad det dyr, der slagtes
er
> bleven fodret med af vækstfremkaldende foder eller /og medicinrester

Opdrætter du da selv dine køer og slagter dem siden du ved hvad der er i det
kød du fodrer med?

suk.

Mvh
Jimmy

Fra : Søren LH

Dato : 10-01-05 20:19

> [...]
> unghunde, da de ikke får alle de proteiner de skal have og derved ikke
> vokser optimalt - det er beviseligt ........

Barf og råt kød er ikke det samme. Mener du barf eller råt kød?

Mvh
Søren

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-01-05 11:22

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Barf og råt kød er ikke det samme. Mener du barf eller råt kød?
>
> Mvh
> Søren

hunde ......

Pia

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-05 16:56

> hunde ......
>
> Pia

Hvad har hvad der er ulækkert for dig at gøre med hvad der er godt for en
hund?

Fra : Karina

Dato : 11-01-05 01:08

> [...]
> deler de en kogt grisehale - Kald mig gammeldags, men sådan er mine hunde
> bleven fodret i mange år ............. og sådan vil de også fremover

At sige, at hvalpe og unghunde ikke får protein nok passer vist ikke helt.
Barf er jo en meget protein rig fodring, da største delen af maden jo består
af kød.

At fodre med behandlet ( kogt eller stegt ) mad er langt værre. Når man
varmebehandler maden forsvinde mange af de vigtige ting fra maden. Her kan
nævnes :

Anti- Oxidanter. Ved kogning forsvinder de fleste af dem. Anti-Oxidanter er
med til at sænke ældning. Ved at fjerne dem risikerer man sygdomme som
kræft, nyre problemer , hjerte problemer og åreforkalkning når hunden bliver
gammel.

Protein. Ved overdreven kogning gør man proteinerne ufordøjelige for hunden.
Udover det mister man også to meget vigtige amino syrer. Lysin og Metionin.
Mangel af disse to syrer kan resulterer i skelet problemer, hudproblemer,
vokse problemer, problemer under drægtighed, mælke problemer og genneralt
dårligt immunforsvar.
Desuden bliver vigtige enzymer også ødelagte, da de ikke kan tåle varme.

Der er lavet undersøgelser omkring varmebehandlet mad, og de viser, at
hundens førdøjelsessystem ikke har godt af det. Udover det viser de også at
gennemsnittet af leve år falder i forhold til hunde der får Barf.

Mange hilsner

Karina

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-01-05 11:20

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> gennemsnittet af leve år falder i forhold til hunde der får Barf.

hej Karina - hvilken bog har du læst det i? er blot interesseret ...........

Pia

Fra : Karina

Dato : 13-01-05 13:05

> hej Karina - hvilken bog har du læst det i? er blot interesseret
>
> Pia

Hej Pia

Det står i Dr. Billinghurst´s bog Give your dog a bone. Den kan lånes på
Biblioteket eller købes over nettet. Den er på engelsk.

Mange hilsner

Karina

Fra : BettinaP

Dato : 10-01-05 10:02

"Jimmy" <bla@bla.bla> wrote in message

snip>
> [...]
> mindste har jeg truffet et aktivt og sagligt valg. Jeg anbefaler i øvrigt
> aldrig andre at begynde på BARF da der er for mange faldgruber.

Har du lyst til at dele nogen af dem med os? Altså faldgrupperne

/BettinaP

Fra : Jimmy

Dato : 10-01-05 20:08

"BettinaP" <bep@bep.dk> wrote in message

> "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote in message
> >
> snip>
> den

> Har du lyst til at dele nogen af dem med os? Altså faldgrupperne

Ja da.
Bl.a.:
- at fodre tørfoder sammen med råt kød
- at give ris eller andre kornprodukter
- at give for meget/lidt kalk
- at fodre med den samme slags kød hele tiden
- ikke at blende grøntsagerne tilstrækkeligt
- ikke at give nok forskellige grøntsager
- at give løg

Mvh
Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-01-05 21:44

On Mon, 10 Jan 2005 20:07:55 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

> [...]
>- at fodre med den samme slags kød hele tiden
>- ikke at blende grøntsagerne tilstrækkeligt
>- ikke at give nok forskellige grøntsager

ja og hvis man så læser en anden barfbog så står der noget andet
pludselig, hvem siger at du har fået fat i den rigtige bog ? du tror
at du gør det rigtige ligesom dem der læser den anden bog hvor man
godt må give ris, også tror at de gør det rigtige, men hvem har ret ,
der er mange flere faldgrupper end du ved, du tror bare at du har
fundet løsningen, ligesom de andre også tror det ligegyldigt
hvordan du fodrer med råt kød kan det være farligt for hunden !

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-01-05 16:44

On Sun, 9 Jan 2005 22:06:46 +0100, "dsadas" <sadasd@dasd.nu> wrote:

>Mhhh det lyder ikke så godt som nogle siger
>http://secondchanceranch.org/rawmeat.html
>
>/tralala

ja jeg orker ikke at diskutere barf igen, men kan lige nævne at min
hund blev _meget_ syg af at få råt kød, som han ellers havde fået
jøvnligt i over 2 år, kvaliteten af det kød man kan købe herhjemme er
simpelthen for dårlig, fyldt med farlige bakterier, jeg har været lige
så fanatisk angående råt kød osv som visse andre herinde er, men jeg
ændrede mening da min hund for alvor blev syg af det, så nu står den
på tørfodder og hunden er glad igen

et af problemerne ved barf er at der ikke er en grundregel for hvordan
det skal fodres, der er mange forskellige der skriver deres egne
opskrifter på nettet hvem skal man stole på hmm skal fisk fryses ned
først eller ej ? skal der være ris i barf ? osv der er så mange
spørgsmål ved det så det bliver et trosspørgsmål, jeg lytter til
dyrlægerne fra nu af det burde jeg have gjordt for lang tid siden,
ingen dyrlæger andbefaler barf eller råt kød, det burde jo tale for
sig selv, men jeg var for dum og troede at jeg var klogere end dem,
men det er slut nu fodres der med kvalitetstørfodder.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 10-01-05 17:59

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig selv, men jeg var for dum og troede at jeg var klogere end dem,
> men det er slut nu fodres der med kvalitetstørfodder.

DITTO!

Pia

Fra : Jimmy

Dato : 10-01-05 20:10

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message

> ja jeg orker ikke at diskutere barf igen

Det har du da ikke gjort endnu.

>, men kan lige nævne at min
> hund blev _meget_ syg af at få råt kød

Nej det gjorde han ikke. Han blev syg af at få råt kød sammen med tørfoder.
Det var din uvidenhed og letsindighed omkring din fodring der ramte jer.

> et af problemerne ved barf er at der ikke er en grundregel for hvordan
> det skal fodres

Herligt - Der demonstrerer du jo din uvidenhed omkring emnet.

> jeg lytter til
> dyrlægerne fra nu af det burde jeg have gjordt for lang tid siden,

God ide. Hvis man vælger at få sin information fra tilfældige hjemmesider er
det naturligvis langt at foretrække at fodre med tørfoder.

/Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-01-05 21:35

>Nej det gjorde han ikke. Han blev syg af at få råt kød sammen med tørfoder.
>Det var din uvidenhed og letsindighed omkring din fodring der ramte jer.

du tror så at du er klogere end dyrlægerne som har undersøgt min hund,
hvordan syntes du selv at det lydder, du er ved at være langt ude

ikke en eneste dyrlæge i Danmark andbefaler at fodre sin hund med
hverken råt kød, eller barf ! det taler for sig selv

barf er og bliver noget hjemmelavet amatørsammensat fodder, som
forskellige mennesker der har købt sig til doktorgrader har skrevet
bøger om, og visse andre der pludselig tror at de er kloge laver så
deres egne hjemmesider om emnet, der er ingen faste retningslinier for
barf, og det ved du også godt, hvorfor skulle der ellers være så mange
delte meninger om det !

Fra : bodil

Dato : 10-01-05 21:41

> [...]
> deres egne hjemmesider om emnet, der er ingen faste retningslinier for
> barf, og det ved du også godt, hvorfor skulle der ellers være så mange

Jeg prøver lige at trænge igennem til dig igen, din hund blev syg af at
spise råt kød, det er ok det siger din dyrlæge og det tror jeg så men nok
skal passe.
MEN din hund blev ikke syg af barf, for den fik ikke barf den fik tørfoder
og råt kød, det er ikke barf.
Ligegyldigt hvor du læser om barf, så kan du ikke have læst noget om, at
barf er råt kød og tørfoder, hvis du har læst det nogen steder, så kom med
et link så vil jeg også gerne se det.

Bodil

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-01-05 21:50

On Mon, 10 Jan 2005 21:40:54 +0100, "bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg prøver lige at trænge igennem til dig igen, din hund blev syg af at
>spise råt kød, det er ok det siger din dyrlæge og det tror jeg så men nok

så er vi enige ! kan vi også være enige om at barf består bla af råt
kød ? jeg kan ikke se at det kan være så svært at forstå at råt kød er
råt kød, og alt det fis med at tørfodret skulle gøre at det rå kød
pludselig er længere i maven, det er noget fis i aner intet om
fordøjeligheden af forskelligt tørfodder, det har i ikke sat jer ind i
! der er stor forskel noget fordøjes hurtigt andet langsomt, i kan
slet ikke udtale jer om det ! men i holder stædigt på at i har ret
tjae jer om det, i må helt selv om hvordan i fodrer jeres hunde, det
er bare total latterligt at sige at råt kød ikke er farligt, og så er
det altså ligemeget om det blandes med grøntsager eller der gives
tørfodder dagen efter

Fra : Jimmy

Dato : 10-01-05 21:58

> On Mon, 10 Jan 2005 21:40:54 +0100, "bodil" <Leifcla@vip.cybercity.dk>
> wrote:

> så er vi enige ! kan vi også være enige om at barf består bla af råt
> kød ?

BLANDT ANDET AF RÅT KØD! Ikke KUN råt kød.

jeg kan ikke se at det kan være så svært at forstå at råt kød er
> råt kød, og alt det fis med at tørfodret skulle gøre at det rå kød
> pludselig er længere i maven, det er noget fis

Ikke desto mindre skrev jeg *før* du skrev om din sag at det netop var sådan
man gjorde en hund syg. Vupti - Din hund blev syg.

> og så er
> det altså ligemeget om det blandes med grøntsager eller der gives
> tørfodder dagen efter

Hvor ved du det fra? Dokumenter det lige tak.

/Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-01-05 15:57

On Mon, 10 Jan 2005 21:57:45 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

>"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message

>BLANDT ANDET AF RÅT KØD! Ikke KUN råt kød.

du har vist glemt at slå kapslock fra ? eller koger du bare lidt over
mon ?

>jeg kan ikke se at det kan være så svært at forstå at råt kød er
>
>Ikke desto mindre skrev jeg *før* du skrev om din sag at det netop var sådan
>man gjorde en hund syg. Vupti - Din hund blev syg.

ja du skriver så meget, imponerende at du ikke arbejder som dyrlæge nu
hvor du er så klog

>Hvor ved du det fra? Dokumenter det lige tak.

jeg har ikke brug for at dokumentere noget over for dig, du aner jo
intet om fordøjeligheden i forskelligt tørfodder, du vil bare
diskutere, fordi du ikke kan tåle ikke at få ret, fodr du din hund med
hvad du vil, jeg er ligeglad

Fra : Jimmy

Dato : 11-01-05 17:27

> jeg har ikke brug for at dokumentere noget over for dig

Men det ville være så nemt, hvis du rent faktisk kunne.
Pinligt at du på den måde forsøger at pådutte andre dine hjemmestrikke ideer
som om de var fakta

/Jimmy

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-01-05 17:57

On Tue, 11 Jan 2005 17:27:25 +0100, "Jimmy" <bla@bla.bla> wrote:

> [...]
>
>Men det ville være så nemt, hvis du rent faktisk kunne.
>Pinligt at du på den måde forsøger at pådutte andre dine hjemmestrikke ideer

at råt kød er og kan være giftigt, pga alle de bakterier der er i, er
ikke nogen hjemmestrikket ide, det er fakta

Fra : Jimmy

Dato : 11-01-05 18:19

> at råt kød er og kan være giftigt, pga alle de bakterier der er i, er
> ikke nogen hjemmestrikket ide, det er fakta

Bla bla bla.
Altid så meget pis og udenomssnak med dig. Ingen fakta eller noget der bare
ligner.
Kun gammelkonehistorier strikket sammen i dit hovede.

Her er det jeg bad dig dokumentere før du quotefuckede:

Fra : bodil

Dato : 10-01-05 22:12

> [...]
> er bare total latterligt at sige at råt kød ikke er farligt, og så er
> det altså ligemeget om det blandes med grøntsager eller der gives

Vil du ikke nok prøve at læse det du selv skriver?
Vi er latterlige når vi skriver noget du ikke mener er dokumenteret, men du
slynger bare om dig med påstande, så prøv da for pokker at sæt dig ind i det
du skriver om.
Hvis ikke der er forskel på hvordan tørfoder og råt foder fordøjes, så kom
med en undersøgelse der viser det.
Det er da lidt svært at tage seriøs efterhånden, og det er da irriterende at
netop du, som plejer at vide meget om foder og normalt virker som om du
sætter dig ind i ting, netop her lader følelser istedet for forstand styre
hvad du skriver.
Bodil

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-01-05 17:26

> [...]
>sætter dig ind i ting, netop her lader følelser istedet for forstand styre

så vil jeg da prøve at være lidt saglig her, du siger at jeg lader
føelser styre,
det er netop det jeg ikke gør, jeg vil prøve at skære det ud i pap det
jeg mener her :

hvis man fodrer sin hund med råt kød er der rissiko for at den får
farlige bakterier ! det er vi alle enige om ikke ?

hvis du fodrer den med råt kød blandet med grøntsager og hvad barf
ellers består af, så er det stadig rissiko for at den får de farlige
bakterier ikke ?

hvis man nu fodrer råt kød, den ene dag og tørfodder den anden dag er
der også rissiko for at den får de farlige bakterier ikke ?

håber vi er enige indtil videre ?

det som i siger er at når man fodrer råt kød blandet med
barfingredienser så er der mindre rissiko for at hunden bliver syg af
bakterierne ikke ? fordi det kommer hurtigere igennem maven/systemet
ikke ?

og nu er mit spørgsmål så, hvor ved i fra hvor hurtigt det forskellige
tørfodder kommer igennem maven/systemet ??

og jeg vil vove at påstå at jo større forbrænding en hund har, jo mere
den løber, jo mere motion den får, jo hurtigere kommer alt mad igennem
systemet, jo mere en hund spiser pga at den eventuelt har større
madbehov pga mere motion, jo mere vil den have brug for at komme af
med det ikke.

hvis i ikke ved det, så kan i ikke udtale jer om at der skulle være
nogen forskel vel ?

altså er der ingen forskel på hvad man blander råt kød med, kødet vil
altid være farligt hvis det indeholder farlige bakterier.

Fra : bodil

Dato : 11-01-05 19:16

> så vil jeg da prøve at være lidt saglig her, du siger at jeg lader
> føelser styre,
> det er netop det jeg ikke gør, jeg vil prøve at skære det ud i pap det
> jeg mener her :

Det var dejligt

> hvis man fodrer sin hund med råt kød er der rissiko for at den får
> farlige bakterier ! det er vi alle enige om ikke ?

Ja da

> hvis du fodrer den med råt kød blandet med grøntsager og hvad barf
> ellers består af, så er det stadig rissiko for at den får de farlige
> bakterier ikke ?

ja da

> hvis man nu fodrer råt kød, den ene dag og tørfodder den anden dag er
> der også rissiko for at den får de farlige bakterier ikke ?

ja da

> håber vi er enige indtil videre ?

og ja da

> [...]
> barfingredienser så er der mindre rissiko for at hunden bliver syg af
> bakterierne ikke ? fordi det kommer hurtigere igennem maven/systemet

ja de rå madvarer kommer hurtigere igennem, det er egentlig meget logisk,
fordøjelsen af kød som jo er "opløst" vil gå stærkere end hvis det drejer
sig om tørfoder som jo først skal opløses.
samtidig er indholdet af enzymer og surhedsgraden højere i kød end i
tørfoder, alt sammen noget som gør at nedbrydningen går stærkere.

> og nu er mit spørgsmål så, hvor ved i fra hvor hurtigt det forskellige
> tørfodder kommer igennem maven/systemet ??

Det er undersøgt af nogle amerikanske dyrlæger

> [...]
> systemet, jo mere en hund spiser pga at den eventuelt har større
> madbehov pga mere motion, jo mere vil den have brug for at komme af

ja det lyder da meget logisk men det vil så bare være begge dele som går
hurtigere dvs. forskellen vil være den samme, hvor tørfoder før fx. tog 12
timer og rå foder 6 timer så er forholdet nu 6 og 3 timer.

> [...]
>
> altså er der ingen forskel på hvad man blander råt kød med, kødet vil
> altid være farligt hvis det indeholder farlige bakterier.

Nej for hvis du blander kød med tørfoder vil maden blive i maven det længere
og risikoen for at hunden bliver syg er det størere.

Det er dejligt når der kommer nogle argumenter frem i stedet for bare
påstande, det kan da godt være at Barf ikke er så godt, jeg ved det ikke jeg
syntes at fodermetoden lyder rigtig, men jeg barfer faktisk ikke.
Jeg mener bare ikke man kan tillade sig at komme med en så kraftig kretik af
metoden, uden at sætte sig ind i metoden eller i det mindste begrunde sin
kretik.
At fodre med tørfoder med tilsætning af råt kød er ikke barf.
Derfor kan det at "Punish The Deed, Not The Breed." s hund blev syg ikke
være på grund af Barf.
Det er bare det jeg vil frem til.
Bodil

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 11-01-05 20:25

>og ja da

,,,,,,,,,,så langt er vi enige det er jo godt nok

> [...]
>tørfoder, alt sammen noget som gør at nedbrydningen går stærkere.

>Det er undersøgt af nogle amerikanske dyrlæger

,,,,,,,hvilke læger ? og har de undersøgt hvor hurtigt det går med
alle tørfoddermærker ? hvis i er så sikre på fodringsmetoden, må i
kunne dokumentere dette ?

>ja det lyder da meget logisk men det vil så bare være begge dele som går
>hurtigere dvs. forskellen vil være den samme, hvor tørfoder før fx. tog 12
>timer og rå foder 6 timer så er forholdet nu 6 og 3 timer.

,,,,,,,og de tal går jeg ud fra at du har grebet ud i den blå luft
ikke ?

>Nej for hvis du blander kød med tørfoder vil maden blive i maven det længere
>og risikoen for at hunden bliver syg er det størere.

,,,,,,,,,og det er præcis det du siger her, at du ikke kan dokumentere
på nogen måde !? hvor er de videnskabelige beviser på det du siger ?
hvor er testne af hvor hurtige forskelligt tørfodder ryger igennem en
hunds system ? hvor er beviserne for at bakterierne i råt kød, skulle
være farligere for en hund, og optages lettere fordi de eventuelt er
længere tid i hundens mave ?

> [...]
>At fodre med tørfoder med tilsætning af råt kød er ikke barf.
>Derfor kan det at "Punish The Deed, Not The Breed." s hund blev syg ikke

,,,,,,,,,,det er vi enige om, grunden til at min hund blev syg var råt
kød "som jo også er i barf" og jeg vil frem til at bakterierne i det
rå kød er farlige ligemeget hvad, hvis hunden får det rå kød ned i
maven.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-01-05 11:27

> [...]
> At fodre med tørfoder med tilsætning af råt kød er ikke barf.
> Derfor kan det at "Punish The Deed, Not The Breed." s hund blev syg ikke

(ironisk ment) - hvorfor ser man hele tiden over Atlanten for råd og
vejledning? kan vi slet ikke noget selv her i Danmark?

Pia

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-01-05 11:24

> [...]
> deres egne hjemmesider om emnet, der er ingen faste retningslinier for
> barf, og det ved du også godt, hvorfor skulle der ellers være så mange

engelsk betyder at brække sig !!!)

Pia

Fra : Jimmy

Dato : 13-01-05 12:33

> engelsk betyder at brække sig !!!)

Er det muligt du kan lære at citere korrekt? Det indebærer bl.a. at skrive
UDEN en masse >>> foran det du skriver? Det er umuligt at finde ud af hvem
der har skrevet hvad.

At du tager Bjarkes hjemmestrikkede fortolkninger der ikke er baseret på
andet end hans hjernespind for fornuftige ord fortæller meget om din egen
viden omkring BARF.

Du undlod jo også at svare på hvilke proteiner hunden ikke får, når man
fodrer med BARF som du jo mener er farligt for hvalpe.
Men det er jo også lettere at undlade at svare end at udstille sin egen
uvidenhed endnu tydeligere.

/Jimmy

Fra : Søren LH

Dato : 10-01-05 18:03

"dsadas" <sadasd@dasd.nu> skrev i en meddelelse
> Mhhh det lyder ikke så godt som nogle siger
> http://secondchanceranch.org/rawmeat.html
>
> /tralala

Så langt jeg har gidet læse teksterne på web-siden handler den ikke om barf
men om at fodre med råt kød.

Citat fra siden:
"In general, wolf and wild dog studies show that muscle meat is not always
the primary source of food and that lamb and chicken are not often among the
meats. Most wild dogs hunt small prey, like rabbit, birds or rodents,
providing a relatively small amount of actual meat. Even bones are sometimes
left behind. The first thing they do with prey is tear open the belly and
eat the pre-digested greens, then the organs, then a combination of muscle
meat, bones and fur. "

Jamen det er jo netop det barf går ud på: At give hunden den komplette menu
som udgør et helt byttedyr: kød, ben, indvolde, og også gerne pels m.v. samt
evt. grøntsager. Indenfor barf er det da almindelig kendt at det ikke dur at
fodre med råt kød alene, så langt hen ad vejen støtter artiklen
barf-princippet.

Jeg ser artiklen som et indlæg mod at fodre med råt kød eller kød + ben, som
åbenbart er et system der er fortalere for i USA.

I øvrigt tror jeg artiklens påstand om at vilde hunde/ulve kun spiser frisk
kød er forkert. Jeg mener det er vidt udbredt blandt de vilde dyr at spise
ådsler. Og indenfor barfverdenen har jeg til nu ikke hørt om et eneste
konkret tilfælde hvor en hund er død af bakterier eller bensplinter. Når
nogen ved en fejltagelse har fået givet min hund kogte ben er de bare kommet
op igen fint indpakket i en klump gele af en art.

Mvh
Søren

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 10-01-05 18:59

> [...]
kommet
> op igen fint indpakket i en klump gele af en art.

Velbekomme siger jeg bare - ALDRIG om jeg bliver overbevidst om, at fodre
med råt kød, ådsler eller kald det hvad man vil er specielt super godt for
"civiliserede" hunde ............. heller ikke tørfoder omend det er mere
tåleligt end førnævnte ... Engang spiste vi mennesker også råt kød - før vi
opfandt ilden .... var vi mon sundere dengang end nu?

Pia

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-01-05 19:42

On Mon, 10 Jan 2005 18:59:04 +0100, "Pia Palmblad Wright"
<fallohide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tåleligt end førnævnte ... Engang spiste vi mennesker også råt kød - før vi
>opfandt ilden .... var vi mon sundere dengang end nu?

ja det var da en ny måde at se på det på, ja dengang vi selv åd råt
kød blev vi vist heller ikke så gamle, så det kan der være noget om

Fra : Søren LH

Dato : 10-01-05 19:58

> [...]
> vi
> opfandt ilden .... var vi mon sundere dengang end nu?

Her nyder min hund en lammevom:
http://www.lemanszone.dk/diverse/lammevom.jpg - velbekomme!
Og så skulle du bare prøve hvordan sådan en lugter! :-/
Ja hunde og mennesker har forskellig smag
Hvis min hund skulle vælge mellem vommen og en skål tørfoder ville den klart
vælge vommen, og det vil jeg vædde på at det ville din også

Jeg ved ikke om råt kød er et problem for mennesker som føde, personlig
elsker jeg et stykke med tartar. En rød bøf og en god rødvin er heller ikke
af vejen

Vedr. ilden så opfandt vi den længe før vi blev til mennesker, nemlig for
500.000 år siden.

Men OK, barf er da i høj grad et spørgsmål om holdning, og som i mit
tilfælde: nødvendighed. Min hund kan ikke spise tørfoder på grund af
allergi.

Mvh
Søren

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 10-01-05 20:32

> [...]
>
> Men OK, barf er da i høj grad et spørgsmål om holdning, og som i mit
> tilfælde: nødvendighed. Min hund kan ikke spise tørfoder på grund af

---------------------------------

Uanset hvem og hvor ilden blev opfunden, så har vi mennesker engang spist
råt kød - selv rører jeg det aldrig - kunne ikke komme i tanke om det
.............. får helt gåsehud .......... din hund skal være velkommentil
sin lammevom med al dens indhold - mine hunde får stadig "mors hjemmelavede"
mad og det vil de også fremover - og ja, det er et spørgsmål om holdninger

Pia

Fra : Lene

Dato : 10-01-05 23:15

mine hunde får stadig "mors hjemmelavede"
> mad og det vil de også fremover - og ja, det er et spørgsmål om holdninger
>
> Pia

Hej Pia

Min gamle hund havde også en masse allergi. Den fik også hjemmelavet, kogt
mad 1/3 kød, 1/3 ris og 1/3 grønsager. Det levede den fint på i flere år,
uden at skulle have behandlet allergien med medicin. så når jeg høre om
hunde med allergi er det også det jeg anbefaler.

Mvh. Lene

Fra : Søren LH

Dato : 11-01-05 20:16

> [...]
> hjemmelavede"
> mad og det vil de også fremover - og ja, det er et spørgsmål om holdninger

Er det at vi engang spiste råt kød et argument for at råt kød ikke dur? Jeg
vil da tværtimod sige at det er et argument for at det dur.

Mvh
Søren

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 10-01-05 21:39

On Mon, 10 Jan 2005 19:57:35 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>Hvis min hund skulle vælge mellem vommen og en skål tørfoder ville den klart
>vælge vommen, og det vil jeg vædde på at det ville din også

sikkert, og hvis din kunne vælge imellem at æde en rævelort eller en
godbid ville den sikkert æde rævelorten eller gnaske lidt i en gammel
død kat, lader du så hunden vælge ? nej vel ! du giver din hund det du
tror at er godt, din hunds helbred afhænger af din tro og ikke af
fornuft når du fodrer den med råt kød.

>Jeg ved ikke om råt kød er et problem for mennesker som føde, personlig
>elsker jeg et stykke med tartar. En rød bøf og en god rødvin er heller ikke
>af vejen

jammen hvis du virkelig ikke ved om råt kød er et problem for
mennesker, hmm tjae så kan man jo heller ikke forlange af dig at du
kan fodre din hund på en sikker måde

Fra : Karina

Dato : 11-01-05 01:24

Hej tarlala

Jeg tror altså ikke artiklen er rette mod Barf men mod Raw feeding som er
meget udbredt i USA. Det er ikke helt det samme, da man med Barf giver
grønt, som hjælper fordøjelsen af kød, hvor man ved raw feeding ikke giver
grønt, men kun ben og kød.

Mange hilsner

Karina

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 13-01-05 11:29

> [...]
> meget udbredt i USA. Det er ikke helt det samme, da man med Barf giver
> grønt, som hjælper fordøjelsen af kød, hvor man ved raw feeding ikke giver

Pia