hvorfor dælen kan vi ikke lære hunden IKKE~
Fra : Vegetaren

Dato : 17-12-04 16:00

Hej gruppe

vi ovetog jo som før fortalt en han schæfer på 7 år fra en kennel da han
ellers skulle aflives. Vist nok en gårdhund. Han kan bare ikke lære at gå
ordentligt. Nu har vi prøvet i omkring 6 måneder, han har lært masser af
andre ting, eksempelvis at blive beordret til at lægge stille mens vi kaster
en pind langt væk og selv går i pindens retning. det dirrer godt i ham, men
liggende bliver han sgu indtil vi siger fri
Tror han syntes det er sjovt, måske er det derfor det er nemmere at lære ham
end at gå pænt, eller også forstår han ikke hvad vi mener når vi prøver at
lære ham ordentlig gang. Vi har næsten opgivet, men nu er børnene blevet så
glade for ham at det ville være synd at gå af med ham igen. Han ville nok
også tage skade af endnu et ejerskifte.

Han trækker som en sindsyg, både med kvælerhalsbånd og almindeligt halsbånd.
har prøvet en "snudesele" og en mavesele, intet hjælper, og det er sgu ved
at drive os til vanvid. turene bliver naturligvis kortere da det ikke er
hyggeligt at blive trukket rundt i en time eller 2. Endvidere går han i
selvsving når vi møder en anden hund, piver,logrer, knurrer og gøer på en
gang.

Det er ligesom umuligt at komme i kontakt med ham når vi møder en anden
hund, han er helt væk. Derfor snakker han aldrig med andre hunde, og det gør
jo nok situationen endnu værre

Ellers er han rigtig god, bare vi dog kunne lære ham at gå nogenlunde
ordentligt. Nogen der har gode eller supergode råd.
Jeg læste engang at man skulle sprøjte vand i hovedet på dem for at aflede
dem, er der nogen der har prøvet det ?

desperate hilsner fra Vegetaren

Fra : Clas Lau

Dato : 17-12-04 17:34

Du må nok forklare hvad du har forsøgt - så vil det være nemmere at vejlede.

Drop vandet - dets effekt er kortvarrig og kun til at bryde hundens fokus.

Mvh

-Clas-

Fra : Hans B.

Dato : 17-12-04 17:36

Som flere har foreslået herinde - og det virker- så stop, hvergang han
trækker. De første gange skal du sikkert stå stille et stykke tid, men
efterhånden vil han forstå at man ikke kommer frem i verden ved at trække!
Husk endelig at belønne ham med godbid og ROS,ROS, ROS hvis han kommer
tilbage til dig når du står stille. Det tager tid, men det kan lad sig gøre

Hans

Fra : Hans B.

Dato : 17-12-04 17:44

Glemte lige at hans reaktion på andre hunde tyder på at han tror han skal
bestemme. Det skal han ikke. DU er den store førerhund.

Du skal derfor fører han udenom de andre hunde og ladeer ham forstå at DU
løser problemerne og at DU bestemmer hverm der skal snakkes med. Nu er han
en "gammel" hund, men i en "ny" flok. Og der er det altså dig der bestemmer.
Faktisk tror jeg med tiden, at han vil synes det er en lettelse, hvis der er
nogen der tager over, så han kan få tid til at snuse og undersøge verden. Du
skal sætte dig i respekt - ikke med vold, men omvendt, med ros, hver eneste
gang han gør noget du synes er rigtigt. Find hans Ynglingsgodbidder, og når
i går tur skal han have meget ros (dyyyyygggggtiiiig - overdriv endelig,
selvom du føler dig som idiot overfor andre) Ignorer hans utidighed og fjern
ham. Hvis du irettesætter ham, hvergang han gør, får han opmærksomhed - og
selv dårlig opmærksomhed er bedre end ingen. Så tag ham væk og ignorer at
han knurrer og gør.

Og tag det roligt, det tager tid, men jeg er helt sikker på at det virker.

Hans

Fra : Jørgen

Dato : 18-12-04 16:04

> [...]
> ordentligt. Nogen der har gode eller supergode råd.
> Jeg læste engang at man skulle sprøjte vand i hovedet på dem for at aflede

lad mig gisne.
du lader hunden spise før i andre, du lader hunden komme først ud gennem
døren, du lader hunden gå forrest, du lader hunden undersøge tingene
først, du lader hunden være førerhund.
Lær den hund at den kommer sidst i alle spørgsmål og beløn når den gør
det rigtige. Gerne en bøs stemme når den gør det forkerte.
Hvad med at den skal sidde pænt og lige ind til venstre ben inden den
får sit mad. den får overhovedet ikke noget før den får lov,(spise
kommando).
Hvis hunden trækker i linen, lærer hunden at trække og det bliver værre
og værre

Hvad med at gå til hunde træning
jørgen

Fra : Clas Lau

Dato : 18-12-04 17:37

Køre Jørgen....

> du lader hunden spise før i andre, du lader hunden komme først ud gennem
> døren, du lader hunden gå forrest, du lader hunden undersøge tingene
> først, du lader hunden være førerhund.

De omtalte ting kan være gode træningsmetoder - men har i princippet intet
direkte at gøre med ledelse og at hunden er førehund. Især det med at hunden
må spise før menneket er et rigtigt gammelt princip og har intet på sig -
men det hænger ved i mange kredse.

I hundeflokken (ulven) spiser alle samtidig - endvidere har alle (selv
hvalpene) ret til det mad som de får fat i. Det er kun under hungersnød at
A-hannen og A-hunnen vil tage mad fra andre i flokken.

Du kan hellerikke blande tingene sammen med at hunden går forrest eller
undersøger tingene først har noget med manglende førerskab at gøre. Hvordan
har du ligeledes tænkt dig at forhindre dette? Skylde dig hen og snuse de
andre hunde i enden før din hund gør det?

Et solidt lederskab (hvis vi nu kalder det det) overfor hunden skabes gennem
gensidig respekt. Den lette vej kan f.eks. være at hunden lærer at alt godt
kommer gennem ejeren. Maden og døren som du omtaler kan sagtens være vejen
frem, men man har naturligvis mange flere tråde at spille på.

En ting er helt sikkert - at hunden trækker har intet at gøre med at den ser
sig selv som førehund. Hvordan skulle en hund forbinde det med at trække med
at føre flokken? Hunden som vi synes er intelligent er stadig et dyr - den
tænker sansynligvis ikke som vi mennesker gør. Der er derfor ingen grund til
at tro at hunden vil vise sit lederskab når den får muligheden. Slet ikke i
situationer som ingen sammenhæng har med lederskab og dominans.

En hund som trækker i linien er jo temmeligt udbredt - det værste man kan
gøre er at give modryk for at straffe (negativ forstærkning ved positiv
straf). For det første kan hunden tage fysisk skade deraf, og for det andet
vil det være utroligt svært at gøre så det på den rigtige måde. For at kunne
give rykket vil det være nødvendigt at slække lidt på linien. Hunden lærer
her, at når linen slækkes så kommer rykket - lad os derfor gøre alt for at
holde snoren stram.

Desuden er det normalt for en hund at ville væk fra ubehageligheder - en
stram snor (f.eks. kvæler halsbånd) kan derfor sagtens være noget hunden
prøver at komme væk fra.

I dette tilfælde lyder det som om at hunden trækker for at komme frem for at
opleve verdenen - der kan være svært for mennesket at forstå, men hunden
oplever meget gennem næsen og disse oplevelser er i mange hundes "øjne"
positive. Den trækker, kommer derfor frem, får det gode oplevelser (positiv
forstærkning) og trækker derfor endnu mere.

Mit forslag er følgende:

Giv hunden både sele og halsbånd på. Når hunden har selen på må den trække
men når den har halsbåndet på må den ikke. Det vil være umuligt at lære
hunden at gå ordentligt i halsbånd på en hel hundetur fra starten - derfor
lufter du hunden indledningsvis i selen (ignorerer trækken) og når hunden
lige har gået til et passende sted (ikke for mange lugte eller andre
forstyrrelser som f.eks. hunde og børn) så kobler du snoren i halsbåndet.

Hunden får nu overhovedet ikke lov til at komme frem når den trækker. Denne
fase af træningen kan være utrolig opslidende og langvarrig. Det er samtidig
hårdt for hunden (mentalt) og du bør ikke træne det mere end 5-10 min i
begyndelsen. Så snart du mærker det mindste letten af tryk i snoren får
hunden lov til at gå lidt frem - trækker den så igen (hvilket den nok vil
gøre) så stopper du op og bliver 100 % passiv.

Denne form for træning kan være meget hårdt for føreren (kedeligt) men det
virker. Måske kommer du 2 meter i de første lektioner. Husk også at du kun
kan gå frem i små skridt. Dvs. at hvis hunden trækker rigtig meget, så lad
den komme frem når trykket løsnes på snoren. Senere i træningen hæver du
kravet nemlig med først at gå frem når hunden har taget alt træk af linen.

Når de 5-10 min træning er overstået så kobler man tilbage til selen - og så
går man videre og lufter hunden færdig. Senere på turen kan man evt. forsøge
en gang til i 5-10 min.

Når i starter denne træning så lad det være kun een person i starten - og
denne form for træning er ikke noget man sætter børnene til. De har ikke
tålmodigheden og indsigten. Samme person hver dag indtil der kommer
betydeligt fremskridt (2-3 uger vil jeg tro). Så kan man begynde at udføre
denne træning med flere luftere...

Der er udgivet bøget om emnet - se f.eks. www.Canis.no - Jeg kender dem ikke
selv, men mon ikke at de vil være gode at læse.

Mvh

-Clas-

Fra : Karin

Dato : 18-12-04 20:39

Clas Lau wrote:

> En ting er helt sikkert - at hunden trækker har intet at gøre med at den ser
> sig selv som førehund.

Hej Clas.

Super godt indlæg

Mange hilsener fra
Karin

Fra : Jørgen

Dato : 18-12-04 21:33

Clas Lau skrev:
> Køre Jørgen....

> De omtalte ting kan være gode træningsmetoder -

vi er ikke så uenig som du tror, men masse af problemer opstår fordi
folk tror det er dem der bestemmer og så er det hunden.
men det er ting som er med til at føeren får kontrol over hunden.
Men som omtalte før bør man nok gå på en trænings plads og lære at
motiverer sin hund og fange dens opmærksomhed med f. eks god bider som
hunden får når den ser på føreren, eller med legetøjet som hinden er
vild med, men det er en længere historie som jeg ikke gider komme ind på her

Jørgen

Fra : Jonny og Annika

Dato : 18-12-04 19:55

Hej med dig.

Vi har selv Schæfer, og nu kan jeg jo kun snakke ud fra egen erfaring. En
Schæfer bliver nemt stresset, det kan være at det bla. er det der sker når
du møder andre hunde. Vi har prøvet med kvæler hals-bånd, sat op under
ørene, og giv et godt ryk tilbage når den kommer for langt frem. Men HUSK at
give godt med godbidder når den så er på plads, og gør dig interesandt. Det
med hals-båndet sat op under ørene, skal i ikke gøre ret meget, det kan gøre
noget ondt, og hunden skal jo gerne have det sjovt og godt når i er ude og
gå tur.
Håber at i får løst problemet.

Hilsen Annika, Zenta og Gismo.

Annika og Jonny Holm

Fra : Vegetaren

Dato : 20-12-04 15:47

tusind tak for alle de gode svar, især clas lau

Min kones onkel er netop flyttet permanent i sommerhus, og måske vil han
overtage ham hvis de kan kommer overens ( han kender alt til problemet med
at trække ) Sommerhuset ligger op at skov, å og marker, her ville Kanto
efter min mening få et mere indholdsrigt liv end det vi giver ham nu. vi
overjer stadig

venlig hilsen vegetaren.

Fra : Finn Andersen

Dato : 20-12-04 18:18

Hej Vegetaren

jeg kan godt se dit problem, jeg har selv en hund der trækker af helvede
til.
men men problemer er jo til for at blive løst, så mon ikke det her kan løses
også..

ang det du skriver med at bruge vand, har jeg også hørt hjælper. men jeg har
nu tage en lille pind, så jeg giver min en lille dask(til dem der skulle få
ondt i røven over at jeg giver ham et lille dask kan jeg kun sige han dør
ikke af det) over næsen med når han trækker.

når han så har fået det et lille dask et par gang hjælper det sku stille og
rolig. men jeg vil nu også lige prøve om ikke det med vand hjælper også.

så held og lykke til dig

Finn
--
Med Venlig Hilsen