Hjemmelavet mad
Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-12-04 19:42

Hejsa...

Jeg overvejer at begynde at lave hundemad selv, altså forarbejdet mad, ikke
barf.
Jeg har Peanut som er 10 mdr, og den nye som er 9 uger. Kan de spise det
samme, eller skal der tilsættes noget til den lilles mad?

Jeg tænker... Hvis jeg nu koger ris. Blander det med våd og tørføder og lidt
grøntsager som ærter, majs, kogte gulerødder osv, vil det være ok?
Hvordan laver i andre hjemmelavet mad og kan man være sikker på at hundene
får alt det de skal have? Eller skal man tilsætte kalk osv?

Og til sidst, hvordan kan man se om en hund er for tynd? Peanut er lidt mere
slank end han plejer. Men han er jo også ved at være voksen af udseende, kan
det være hvalpefedtet der er ved at være væk? Han er en del mere robust af
bygning nu, blevet lidt bredere på brystet osv.

Mvh. Nana

Fra : Pwh

Dato : 16-12-04 20:00

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> Jeg har Peanut som er 10 mdr, og den nye som er 9 uger. Kan de spise
> det samme, eller skal der tilsættes noget til den lilles mad?

Nu ved jeg godt at det er en lille hund, men jeg ville ikke selv turde begynde
at fodre en hvalp med hjemmelavet mad. Det er vist noget af en videnskab
at sørge for at hvalpen får precis hvad den skal have af mineraler og den slags.
Får dit stakkels pus en skade som voksen pgr foderet så vil du aldrig
tilgive dig selv, jeg ville holde mig til et godt hvalpefoder.

/Jens

Fra : bodil clausen

Dato : 16-12-04 20:28

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udseende, kan det være hvalpefedtet der er ved at være væk? Han er en del
> mere robust af bygning nu, blevet lidt bredere på brystet osv.

Til voksne hunde er formelen 1/3 kød, 1/3 korn, 1/3 grønsager jeg laver selv
ofte mad til mine hunde jeg bruger til min Silky Terrier (3,5 til 4 kilo
hund) mere kød ca. 1/2 kød 1/4 ris og 1/4 grønsager jeg bruger samme formel
til min hvalp Tervueren 8 mdr. 22 kilo her tilsætter jeg kalk.
Du skal ikke blande fuldfoder med ris og grønsager fuldfoder indeholder
lige det det skal og må ikke blandes med andet.
du kan evnt. gøre som jeg giv tørfoder af en god kvalitet som grundfoder og
giv hjemmelavet foder en gang imellem som lidt ekstra godt.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : fam. Ager

Dato : 16-12-04 20:30

> [...]
> udseende, kan det være hvalpefedtet der er ved at være væk? Han er en del
> mere robust af bygning nu, blevet lidt bredere på brystet osv.

----------------------

Hej du med de små tøfler...

hvis du vil lave maden selv, kan du med sindsro også fodre hvalpen med det!.
hvis du ikke er til barf,altså rå grøntsager, kornprodukter, råt kød og ben
osv. kan du måske gøre som jeg gør. Jeg har en hvalp (boxer) som er vokset
op på dette, og ser uforskammet flot ud, både pels og bygningsmæssigt! og så
en cairnterrier, som havde spisevægring før jeg gik over til dette...

jeg bruger en grøntmix, jeg bruger den fra El kama, og så tilsætter jeg råt
kød. hvalpen får kalktilskud og vital animin.
grøntmixen er et 100% rent vegetabilsk produkt, bestående af tørrede
grøntsager og kornprodukter. det hele er tilsat bioalg (som er et
naturprodukt i stil med vital animin).
Det er helt fri for alt kunstigt tilsætning såsom konservering, farve, og
smagstoffer og unødvendigt fyld, kun rene varer.
det hælder jeg varmt vand over og lader det trække i 10 min, og tilsætter så
kød og det andet. mine får dog også rå ben indimellem...

I dit tilfælde er det så uendeligt lidt kød, at du skal bruge dagligt, det
kan vel ikke være mere end en skefuld! så det kunne du måske finde i din
egen mad`? - kylling, fisk, lam eller ko.

det er ihvertfald en overskuelig og meget god fodermetode!

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 16-12-04 21:38

fam. Ager wrote:
> I dit tilfælde er det så uendeligt lidt kød, at du skal bruge
> dagligt, det kan vel ikke være mere end en skefuld! så det kunne du
> måske finde i din egen mad`? - kylling, fisk, lam eller ko.

Hmm, den smule jeg har læst om emnet har da givet mig det indtryk at
det primært er kød en hund skal leve af og ikke grøntsager.
Hunde er vel ikke vegetarianere fra naturens side, men et rovdyr.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 08:19

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det primært er kød en hund skal leve af og ikke grøntsager.
> Hunde er vel ikke vegetarianere fra naturens side, men et rovdyr.

Katte er primært rovdyr, og spiser kun kød...og hvad der udover kommer ind
via byttedyrenes maveindhold og græs.
men hunde er anderledes indrettet, og vil fra naturens side også spise det
de kunne finde egnet af vegetabilsk og sætte til livs!.
protein i for store mængder er ikke af det gode.
min egen cairn terrier, kan som jeg skrev under et andet indlæg, ikke klare
for meget kød, så klør han sig!, men sådan cirka en 4.del kød og resten
grønt og kornprod. til gengæld får min boxerlømmel en del mere, men han kan
godt klare det, og er også i voksealderen, hvor hundene har brug for mere
protein end de voksne har.
nogle hunde foretrækker det vegetabilske frem for kød!.

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 10:00

> [...]
> men hunde er anderledes indrettet, og vil fra naturens side også
> spise det de kunne finde egnet af vegetabilsk og sætte til livs!.

Som sagt skal jeg heller ikke gører mig til ekspert på det område,
og jeg har da hørt om flere hunde der frivilligt spiser æbler og gulerødder,
det gør mine vufferer godt nok ikke af egen fri vilje
De ville nok leve af røde pølser og leverpostej hvis de fik lov,
så at vurderer hvad der er godt for hunden ud fra hvad den
foretrækker er nok heller ikke helt holdbart.

> protein i for store mængder er ikke af det gode.

Nej det er jeg helt klar over, jeg kan huske det hvalpefoder Tyson fik
til at starte med, Rollos tror jeg det hed, han voksede simpelthen sidsygt
hurtigt og gik og kløede sig. Det har sikkert været pgr for meget protein.
Politikens hundebog fraråder at man fodre hvalpe med hjemmelavet mad
med mindre man sætter sig meget grundigt ind i sagerne, for meget/lidt
af det ene eller andet mineral kan give varige skader efter deres mening.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 14:55

> [...]
> med mindre man sætter sig meget grundigt ind i sagerne, for meget/lidt
> af det ene eller andet mineral kan give varige skader efter deres mening.

Selvfølgelig skal man sætte sig ind i sagerne!. Men der er så megen god
information omkring emnet, så man skal virkelig gøre sig umage, hvis man
skal gøre noget forkert ((-:

Jeg har gennemchecket det hele, og da jeg også sælger til en mindre gruppe
hundefolk, har jeg rådført mig med en dyrlæge, så jeg kan videregive det
korrekte til "mine" kunder. især i forbindelse med hvalpe, allergihunde
osv. -mængde af kød i forhold til grøntmix, og kalk .
og der er en del, netop med allergihunde, der har fået det væsenligt bedre
af dette foder!.
- og se deres glæde ved at få serveret maden er en fornøjelse!.

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 15:10

> Selvfølgelig skal man sætte sig ind i sagerne!. Men der er så megen
> god information omkring emnet, så man skal virkelig gøre sig umage,
> hvis man skal gøre noget forkert ((-:

Så burde dit første råd til Nana måske have været at hun skulle sætte sig
grundigt ind i sagerne først, og ikke bare skrive til hende at hun glad kunne
gå igang, når hendes posting tydede på en meget begrænset viden om emnet.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 16:41

> [...]
> kunne
> gå igang, når hendes posting tydede på en meget begrænset viden om emnet.

------------------------

Hej Jens!

Hvis du læser hvad jeg skriver, beskriver jeg, hvad jeg fodrer min hvalp
med, incl kalk.... og jeg ville aldrig råde nogen til noget, hvis jeg ikke
kunne stå inde for det!
´mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 17:56

> [...]
>
> Hvis du læser hvad jeg skriver, beskriver jeg, hvad jeg fodrer min
> hvalp med, incl kalk.... og jeg ville aldrig råde nogen til noget,

Jeg læste igen hvad du oprindeligt skrev til Nana, hvis du mener at en
amatør på området direkte kan overfører den "vejledning" til sin egen hvalp,
så mener jeg altså at du er en smule uansvarlig i din rådgivning.
Jeg kan ikke nogen steder se i din vejledning noget om hvor meget kalk og
andre mineraler Nana skal tilsætte til foderet.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 18:24

> [...]
> Jeg kan ikke nogen steder se i din vejledning noget om hvor meget kalk og
> andre mineraler Nana skal tilsætte til foderet.

------------------------------
Nej, jeg skrev heller ikke noget om mængde af foder, man går vel udfra at
hvis det har interesse, så går man videre derfra?!

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 18:44

> ------------------------------
> Nej, jeg skrev heller ikke noget om mængde af foder, man går vel
> udfra at hvis det har interesse, så går man videre derfra?!
>
> mvh. marie

Du skrev da at en skefuld kød ville værer passende, så vejledning
omkring fodermængde kom du da med.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 19:10

> Du skrev da at en skefuld kød ville værer passende, så vejledning
> omkring fodermængde kom du da med.
>
> /Jens

det var for at pointere, at det med det rå kød ikke skulle være en svær
opgave at drive op, at det sagtens kunne lade sig gøre fra husholdningen i
de små mængder hendes hunde kræver.. (-:

mvh. marie

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-04 15:13

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Selvfølgelig skal man sætte sig ind i sagerne!. Men der er så megen god
> information omkring emnet, så man skal virkelig gøre sig umage, hvis man
> skal gøre noget forkert ((-:

Interessant.
Hvor meget kalk og hvilken type kalk skal en Amerikansk Staffordshire
Terrier tæve på fire måneder have fra nu af og til den er to år?
Den vejer nu 15 kilo.

> Jeg har gennemchecket det hele

Hvilke bøger har du læst?

> [...]
> korrekte til "mine" kunder. især i forbindelse med hvalpe, allergihunde
> osv. -mængde af kød i forhold til grøntmix, og kalk .

Dyrlæger bliver undervist af Hill's i hvordan Hill's ser verden.
De fortæller intet områfodring og kurset er på to dage i Hill's regi og
starter med vin og middag.
Dyrlæger ved kort sagt intet om hundens ernæring.
Hvilke supplerende kurser har din dyrlæge taget?

> og der er en del, netop med allergihunde, der har fået det væsenligt bedre
> af dette foder!.
> - og se deres glæde ved at få serveret maden er en fornøjelse!.

Ja, sådan er det med BARF, som er optimalt sammensat til hunden.
Du taler vist ikke om BARF men om noget hjemmestrikket mad, som man ikke kan
læse noget litteratur om og ikke finde erfaringer om på nettet udover hos
dig og dine kunder.

Ser frem til dine svar på mine spørgsmål!

Mvh
Jimmy

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 18:16

"> Interessant.
> Hvor meget kalk og hvilken type kalk skal en Amerikansk Staffordshire
> Terrier tæve på fire måneder have fra nu af og til den er to år?
> Den vejer nu 15 kilo.

nu vil jeg kun svare ud fra det produkt jeg selv bruger! og det er en
grøntmix fra "el kama" manden der laver det, hedder Jørgen Søndergaard.

til en hvalp på 15 kg, skal du bruge ca. 125-150 gr. grøntmix
dertil 5 gr. kalk pr. 100 gr. grøntmix

dertil ca. 1/3 - 1/2 del kød, råt.

af kalk bruger jeg en blanding af 1 del calcium lactate og 2 dele decalcium
fosfat.
jeg køber det fra dan dog.

del rationen op i mindre portioner (2-4)

> Hvilke bøger har du læst?

Ingen, jeg har rådført mig hos andre, der har brugt denne fodermetode i
mange år, og som har flotte, sunde hunde, og som sagt dyrlægen, som har
gennemgået værdierne i foderanalysen for grøntmixen, og kommet frem til
mængden af kalk.

> [...]
> starter med vin og middag.
> Dyrlæger ved kort sagt intet om hundens ernæring.
> Hvilke supplerende kurser har din dyrlæge taget?

hvad skulle Hill`s have med analyseringen af "mit" foder at gøre? Min
dyrlæge har i samarbejde med en kollega med stor viden på området, så jeg
tvivler stærkt på at det er dikteret af Hills.
Desuden har han henvist et par "klienter" til dette foder, hvis hunde havde
problemer med henholdsvis fordøjelsen, og allergi. og det gør han vel ikke,
hvis han ikke kan stå inde for det!?

> [...]
> dig og dine kunder.
>
> Ser frem til dine svar på mine spørgsmål!

---------------------------------

Nej, dette er ikke barf, - det har jeg heller ikke skrevet.

før jeg fik hvalpen, fodrede jeg cairnen med barf. Jeg har bare skiftet de
rå friske grøntsager ud med grøntmixen, kødet og benene får de stadig.
Loui, boxerhvalpen på 8 mdr, er vokset op på dette foder, så det valgte jeg
at fortsætte med.

Jeg føler mig mere sikker, mht. vitaminer og kalk, ved at jeg ved hvad der
er i.
i mine øjne kræver det meget mere viden omkring hvilke grøntsager der dækker
de behov og ligeledes med kalken, jeg ved ikke hvor meget de får via ben.
men igen, det er et spørgsmål om tro, og tillid og frem for alt, at se på
sin hund, om den trives, er sund og rask.

Jeg håber at det var svar nok til dine spørgsmål!

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 18:38

fam. Ager wrote:
> [...]
> Søndergaard.
>
> til en hvalp på 15 kg, skal du bruge ca. 125-150 gr. grøntmix

Aha, det vil så sige at alle racer skal fodres på samme måde, så er det altså
bare plat og svindel når foderfabrikanterne ligefrem laver foder specielt
til store racer.

> [...]
> i mange år, og som har flotte, sunde hunde, og som sagt dyrlægen, som
> har gennemgået værdierne i foderanalysen for grøntmixen, og kommet

Du må meget undskylde men det lyder som et lidt tyndt grundlag.
Der må da findes i tonsvis af litteratur om fodring af hunde,
hvorfor ikke sætte sig ordentligt ind i sagerne inden man går igang.

> [...]
> får via ben. men igen, det er et spørgsmål om tro, og tillid og frem
> for alt, at se på sin hund, om den trives, er sund og rask.

Du kan vel ikke ligefrem se ind i kroppen på en hvalp og se om skelettet
udvikler sig som det skal, det er måske fint nok at fodre en udvokset hund
på den måde, men jeg synes at du gambler med en hvalps udvikling.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 19:27

> Aha, det vil så sige at alle racer skal fodres på samme måde, så er det
> altså
> bare plat og svindel når foderfabrikanterne ligefrem laver foder specielt
> til store racer.
-------------------------------

Nej, det vil jeg ikke mene, men med det grøntmix og den mængde kalk, kan
selv de store racer være med, uden fare for turbovækst!

> [...]
> Der må da findes i tonsvis af litteratur om fodring af hunde,
> hvorfor ikke sætte sig ordentligt ind i sagerne inden man går igang.

har du nærlæst alverdens litteratur, før du gik i gang med at fodre med hvad
du nu fodrer med?
dette er jo intet nyt hokus pokus foder, bare de rene råvarer som man kan se
og gennemskue hvad er, uden konservering og biprodukter af nogen art, ikke
en masse der er mast til atomer og presset i kugler.

men igen, det er et spørgsmål og tro og tillid til sit foder.

> udvikler sig som det skal, det er måske fint nok at fodre en udvokset hund
> på den måde, men jeg synes at du gambler med en hvalps udvikling.

> [...]

Nej, men jeg kan se på feks. opdrætteres hunde, hvordan de har udviklet sig,
en ansvarlig opdrætter vil vel heller ikke fodre sine hunde med noget som på
længere sigt skader deres hunde vel?.
blandt de jeg har været i kontakt med angående foderet, er der både gd`ere
og Berner sennen folk, som for begge racers vedkommende er disponible for
ledproblemer, også min egen races skyld, og deriblandt er der ingen med
disse problemer, det tolker jeg som, at det er som det skal være!

Mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 21:23

fam. Ager wrote:
> -------------------------------
>
> Nej, det vil jeg ikke mene, men med det grøntmix og den mængde kalk,
> kan selv de store racer være med, uden fare for turbovækst!

Ok, konklusionen er altså at der ikke skal tages specielle hensyn med
dit foder om det så er en Gd'er eller en Papillion.

> har du nærlæst alverdens litteratur, før du gik i gang med at fodre
> med hvad du nu fodrer med?

Nej, jeg har fra starten givet udtryk for at min viden ikke er speciel stor
på det område, derfor holder jeg mig til et anderkendt foder (Olivers)
hvor jeg så stoler på at der er den rette mængde af de forskellige
mineraler i forhold til hinanden. Det eneste jeg giver som tilskud er
olie for pelsen og glukosamin for ledene.

> [...]
> nogen art, ikke en masse der er mast til atomer og presset i kugler.
>
> men igen, det er et spørgsmål og tro og tillid til sit foder.

Nu skal det ikke vendes til at jeg kritiserer det foder du bruger, det er sikkert
helt fint, min pointe fra start af har kun været at man med en hvalp skal værer
meget forsigtig mht korrekt fodring, så meget har jeg da ulejliget mig med at
læse mig til.

> Nej, men jeg kan se på feks. opdrætteres hunde, hvordan de har
> udviklet sig, en ansvarlig opdrætter vil vel heller ikke fodre sine
> hunde med noget som på længere sigt skader deres hunde vel?.

Der er sikker også mange fjolser blandt opdrættere, det ville jeg ikke
tage som en garanti. Den ene opdrætter sværger sikkert til et foder,
hvor en anden opdrætter vil mene at det er det værste bræk.

> [...]
> disponible for ledproblemer, også min egen races skyld, og
> deriblandt er der ingen med disse problemer, det tolker jeg som, at

Jo, igen bevæger du dig bort fra min pointe, som var primært at råde Nana
til at undersøge sagerne grundigt og ikke bare råde hende til at gå glad igang.
Jeg har absolut ingen grund til at kritiserer det foder du bruger, det var din
vejledning som jeg fandt noget mangelfuld.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 17-12-04 22:25

> Jeg har absolut ingen grund til at kritiserer det foder du bruger, det var
> din
> vejledning som jeg fandt noget mangelfuld.
>
> /Jens

Nej, sådan har jeg heller ikke tolket det, og jeg har også kun besvaret dig
på dine udmærkede spørgsmål.

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 18-12-04 10:06

> Nej, sådan har jeg heller ikke tolket det, og jeg har også kun
> besvaret dig på dine udmærkede spørgsmål.
>
> mvh. marie

Fint nok, jeg var bange for at vi var begyndt at misforstå hinanden
Det er da også muligt at jeg begynder at fodre med hjemmelavet/Barf
når Angel er udvokset, færdigfoder er og bliver jo kun et kompromis.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 18-12-04 04:41

> hvad skulle Hill`s have med analyseringen af "mit" foder at gøre? Min
> dyrlæge har i samarbejde med en kollega med stor viden på området, så jeg
> tvivler stærkt på at det er dikteret af Hills.

Når Hill's står for undervisningen af dyrlægerne, eller skal vi sige
kommende dyrlæger, så har de jo en stor del med det at gøre, da det jo er
dem, som giver din dyrlæge, og hans kollega, deres grundlæggende viden netop
på ernæring af hunde, eller andre husdyr. Man må så med rimelighed
forvente, at dyrlægerne, i takt med, at deres erfaring vokser, også tilføjer
deres egne erfaringer på dette område. I øvrigt skrevet, uden at skele
til, hvad folk så end måtte mene om Hills.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jimmy

Dato : 18-12-04 14:33

> [...]
> grøntmix fra "el kama" manden der laver det, hedder Jørgen Søndergaard.
>
> til en hvalp på 15 kg, skal du bruge ca. 125-150 gr. grøntmix

150 gram grønt
7.5 gram kalk
75 gram kød
---------------
229.5 gram mad

Er du sikker på at en hvalp på 15 kilo ikke skal have mere mad ad gangen?

Hvorfor vil du give så meget grønt når en hund ikke er en plantespiser men
derimod en kødæder?

> af kalk bruger jeg en blanding af 1 del calcium lactate og 2 dele
decalcium
> fosfat.

Det lyder rimeligt.

> hvad skulle Hill`s have med analyseringen af "mit" foder at gøre?

De skulle have det med det at gøre at dyrlæger intet ved om hundens ernæring
og derfor på ingen måde er bare i nærheden af at være en autoritet angående
foder.

> [...]
havde
> problemer med henholdsvis fordøjelsen, og allergi. og det gør han vel

Han kan sikkert godt stå inde for det, men min pointe er at dyrlæger som
udgangspunkt intet ved om foder.

> [...]
> rå friske grøntsager ud med grøntmixen, kødet og benene får de stadig.
> Loui, boxerhvalpen på 8 mdr, er vokset op på dette foder, så det valgte

Hvorfor bruger du tørrede grøntsager fremfor friske?
Vitamin- og mineralindholdet er jo stærkt reduceret i tørrede flager.

> men igen, det er et spørgsmål om tro, og tillid og frem for alt, at se på
> sin hund, om den trives, er sund og rask.

Ja, det er bestemt en vigtig indikator.
Vi kunne også se en *tydelig* forskel på Tyson da han gik fra Oliver's
frygtelige tørfoder til BARF. Hans tøndeform forsvandt og han blev på et par
uger til en langt mere adræt, slank og stærk hund med mere energi.

> Jeg håber at det var svar nok til dine spørgsmål!

Det var det skam. Tak for det.

Mvh
JImmy

Fra : fam. Ager

Dato : 18-12-04 15:41

> [...]
>
> Hvorfor vil du give så meget grønt når en hund ikke er en plantespiser men

du skal regne med, at tørgrønten skal blødes op i vand, derved kommer der
væsenligt mere fylde i mængden. og ja det er nok til en 15 kg. hvalp!

en hund er ikke en udelukkende kødæder i lighed med katten.

> jeg
>
> Hvorfor bruger du tørrede grøntsager fremfor friske?
> Vitamin- og mineralindholdet er jo stærkt reduceret i tørrede flager.
>
> -----------------------------

som jeg skriver, at boxeren er vokset op på det, og så er det noget nemmere,
men stadig i mine øjne langt bedre end sammenbankede tørfoderkugler (-;

------
det er jeg da glad for!((-:

mvh. marie

Fra : Jimmy

Dato : 19-12-04 03:23

> du skal regne med, at tørgrønten skal blødes op i vand, derved kommer der
> væsenligt mere fylde i mængden. og ja det er nok til en 15 kg. hvalp!

Fylde har absolut intet at sige.
Hunden skal have en vis portion mad for at få dækket sit energibehov og vand
og fylde giver den altså intet.

Man siger at en hvalp skal have 10% af sin vægt at spise hver dag og du
giver 230 gram mad????

Hvordan kommer du frem til det resultat?
Hvor mange gange om dagen skal den have den portion?

> en hund er ikke en udelukkende kødæder i lighed med katten.

Nej, men stort set.

Dens tarm er meget kort og kan derfor ikke optage næringen fra grønten med
mindre den:
1 - i naturen spiser det fra en plantespisers tarme hvor den er halvt
fordøjet i forvejen
2 - i "fangenskab" ikke slået i stykker af en meget kraftig blender

Hvis du har fakta omkring at hunden skulle kunne fordøje og optage næring
fra hele stykker grønt ser jeg meget gerne dette.

Husk på at hunden ikke spiser grønt i naturen uden at den får det fra et
byttes mave.

> som jeg skriver, at boxeren er vokset op på det, og så er det noget
nemmere,
> men stadig i mine øjne langt bedre end sammenbankede tørfoderkugler (-;

Ja, men hvorfor ikke BARF?
Kun fordi det er nemmere at tage en sæk grønt end selv at blende dem og få
vitaminer og mineraler med?

Det tørrede grønt du giver tilfredsstiller jo kun din dårlige samvittighed
over det manglende vitamin- og mineralindhold i kødet, men ikke hundens
behov for det.

Hvilke vitaminer og hvilke mineraler får den fra grøntmikset og i hvilke
mængder per 100 gram?

Mvh
Jimmy

Fra : fam. Ager

Dato : 19-12-04 09:47

HejJimmy...

Jeg gider ikke at uddybe mere for din skyld, jeg tror ikke at det tjener
noget formål...
men du skulle selv prøve, enten dette eller barf, så vil du kunne se og
forstå!

Der er nok en væsenlig årsag til at så mange har skrottet tørfoderet, til
fordel for det andet, resultatet taler sit eget sprog....

venligst marie

Fra : Jimmy

Dato : 19-12-04 12:08

> HejJimmy...
>
> Jeg gider ikke at uddybe mere for din skyld, jeg tror ikke at det tjener
> noget formål...

Når manglen på fakta slipper op er det lettest at melde sig ud af
diskussionen.

Jeg regnede heller ikke med at du kunne besvare mine spørgsmål og i stedet
for at erkende at man faktisk ikke ved hvad man udsætter sin hund for er det
mere bekvemt at standse og sige det er modparten der er irriterende.

> men du skulle selv prøve, enten dette eller barf, så vil du kunne se og
> forstå!

Giver mine svar dig ikke indtryk af at jeg rent faktisk har sat mig ind i
tingene og at jeg naturligvis selv BARFer?

> Der er nok en væsenlig årsag til at så mange har skrottet tørfoderet, til
> fordel for det andet, resultatet taler sit eget sprog....

Du har misforstået diskussionen når du tror at jeg agiterer for tørfoder.
Prøv at læse indlæggene igen.

Mvh
Jimmy

Fra : fam. Ager

Dato : 19-12-04 19:06

> [...]
> Jimmy
>
>----------
>Sorry Jimmy, jeg har byttet om på dig og Jens....

mvh. marie

Fra : Pwh

Dato : 19-12-04 19:30

fam. Ager wrote:

> Sorry Jimmy, jeg har byttet om på dig og Jens....
>
> mvh. marie

Nu har jeg vel ikke ligefrem agiteret for tørfoder, jeg har kun skrevet at det
er at foretrække frem for hjemmelavet hvis man ikke har sat sig meget grundigt
ind i hvad men har med at gører. Og efter hvad jeg har forstået på både Karina
og Jimmy har du hvist nogle gevaldige huller i din egen viden.
At jeg selv holder mig til tørkost har noget med tid, penge og lyst at gører,
jeg er da ikke et øjeblik i tvivl om at det er bedre at fodre efter Barf metoden.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 19-12-04 19:24

Jimmy wrote:
> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Når manglen på fakta slipper op er det lettest at melde sig ud af
> diskussionen.

LOL

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 18-12-04 16:30

Jimmy wrote:
> [...]
> frygtelige tørfoder til BARF. Hans tøndeform forsvandt og han blev på
> et par uger til en langt mere adræt, slank og stærk hund med mere

Hvordan skulle fodring med Barf kontra Olivers (som jeg bruger) kunne
ændre på formen af din hund. Tror du ikke bare at du har givet ham for
meget af æde så han var småfed, det der står i deres fordervejledning skal
man absolut tage med forbehold. Og hvis resultatet er mere energi til hunden
ved at fodre med Barf i stedet for Olivers, så skal Tyson aldrig fodres efter
Barf metoden. Tyson har i 2 år levet af Olivers og han har absolut intet problem
med energien, det var pgr hans energi at jeg købte en hund mere
Det er ikke for at sige noget ondt om Barf, jeg har bare ikke selv energien eller
lysten til at bruge så mange penge på hundemad.

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 19-12-04 03:38

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvordan skulle fodring med Barf kontra Olivers (som jeg bruger) kunne
> ændre på formen af din hund.

Jeg ved ikke hvorfor det sker. Det konstateres blot gang på gang af alle som
skifter over til BARF.
Jeg kunne forestille mig at det bl.a. har med at gøre at den nu får
grøntsager, som ligesom hos mennesket, får den til at tabe sig. Dette giver
en slankere hund hvor musklerne træder tydeligere frem. Samtidig får den
protein af meget høj kvalitet fra kødet, som netop giver byggesten til
musklerne. På nedenstående link anføres også, at der ikke er noget tørfoder
i tarmene der ligger og fylder.

Se f.eks. dette link: http://dog-inn.com/wwwboard/messages/16656.html

Det er i øvrigt skrevet af en person med væsentligt bedre kendskab til BARF
end jeg og Karina herinde har.

> Tror du ikke bare at du har givet ham for
> meget af æde så han var småfed

HAHA - Nej. Tyson gad ikke æde det før efter tre dage og så åd han det når
han vågnede og var sulten om natten.

> Og hvis resultatet er mere energi til hunden
> ved at fodre med Barf i stedet for Olivers, så skal Tyson aldrig fodres
efter
> Barf metoden.

Det er det! Forestil dig at du levede at færdigretter hele dit liv. Du ville
ikke have nogen energi. Med BARF får de jo lækkert råt kød med alle
proteiner intakte som i naturen, hvor de skal have energi til at jage bytte
op.
I f.eks. "Super Size Me" har hovedpersonen også det problem at han mister al
sin energi idet han levede på MCD mad i en måned. Ikke optimal
sammenligning, men pointen er den samme.

> Det er ikke for at sige noget ondt om Barf, jeg har bare ikke selv
energien eller
> lysten til at bruge så mange penge på hundemad.

Det behøver ikke koste så meget og tiden du bruger vil du gerne ofre når du
ser din hund kaste maden i sig og elske den og når dens form bliver så meget
smukkere. Samtidig bliver pelsen blødere og meget kraftigere og renere i
farven og den skal typisk kun på toilettet en gang om dagen, da der er
markant færre affaldsprodukter i BARF og hunden kan optage næsten det hele.

Jeg forsøger aldrig at omvende folk til BARF, da jeg mener det kræver
ekstremt meget vejledning og vilje til at lære om det da man ellers gambler
med sin hunds helbred.

Vi skiftede væk fra Olivers (og andre tørfodre) for at se hvad det var. Før
det havde vi en gigantisk problem med at Tyson drak tre LITER vand om dagen
som hvalp! Det forsvandt samme dag han fik BARF.
Der er uendeligt mange succes historier omkring allergihunde og hunde med
andre sygdomme som går over når de kommer på BARF.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 19-12-04 19:49

> Jeg ved ikke hvorfor det sker. Det konstateres blot gang på gang af
> alle som skifter over til BARF.

Jeg tror også der ligger en smule religion i det.
Men nu lever mine vuffere da heller ikke udelukkende af Olivers,
de får da jævnligt ben, fisk, æg, og hvad jeg ellers kan finde på af
gode ting for at varierer deres kost.
Ren tørkost bliver sgu for kedeligt i længden )

> HAHA - Nej. Tyson gad ikke æde det før efter tre dage og så åd han
> det når han vågnede og var sulten om natten.

Ja ok, det har så været dårligt til din hund. Olivers var noget af det eneste
tørkost jeg kunne få Tyson til at æde råt i sin tid, derfor holdt jeg mig til det.
Angel ville æde en håndfuld grus bare der kom en klat leverpostej i )

> Det er det!

Så bliver jeg træt bare ved tanken

> Det behøver ikke koste så meget og tiden du bruger vil du gerne ofre
> når du ser din hund kaste maden i sig og elske den og når dens form
> bliver så meget smukkere.

Jeg havde indtrykke af at det var rimeligt dyr at Barfe, husk på at jeg skal
fodre 42 kg Tyson og Angel som nok også ender på 40-45 kg.
Pt kan jeg gører det for knap 500kr/mnd for dem begge, hvor meget ville
du da regne med at det ville koste mig med Barf til de to.

> Jeg forsøger aldrig at omvende folk til BARF, da jeg mener det kræver
> ekstremt meget vejledning og vilje til at lære om det da man ellers
> gambler med sin hunds helbred.

Jeg ville aldrig begynde uden at sætte mig grundigt ind i det først,
det kan du stole på.

> [...]
> Der er uendeligt mange succes historier omkring allergihunde og hunde
> med andre sygdomme som går over når de kommer på BARF.

Nu har Tyson aldrig i sit knap 3 år lange liv været syg, og Angel på 9 mdr
har bortset fra en smule kennelhoste i sommers heller ikke fejlet noget endnu.
Men indrømmet, du frister mig da mere og mere til at undersøge sagen nærmere

/Jens

Fra : Karina

Dato : 19-12-04 19:23

Hej Jens

> [...]
> Pt kan jeg gører det for knap 500kr/mnd for dem begge, hvor meget ville
> du da regne med at det ville koste mig med Barf til de to.

Tyson ( din Tyson altså ) skal have 2 % af hans kropsvægt i mad.
Hvis du køber din mad hos Barf centeret skal du regne med ca 12 kr i kød
grønt kan du selv lave og kallun kan du købe i Maxsøe for 40 kr for 2 kg og
han skal ca have 200 gram om dagen.

Angle skal have op til 10 % af sin vægt indtil hun er ca 1-1½ år.

Så ja det er dyrere, men absolut det værd

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 19-12-04 20:57

Karina wrote:
> [...]
> kød grønt kan du selv lave og kallun kan du købe i Maxsøe for 40 kr
> for 2 kg og han skal ca have 200 gram om dagen.

Det er sgu da ikke sådan lige at regne ud i kr og ører
Og hvordan med tiden, pt bruger jeg vel 5 minutter om dagen
på at tilberede deres mad, jeg vil hellere bruge tiden på at gå/lege
med dem, der er stadig kun 24 timer i døgnet.

> Angle skal have op til 10 % af sin vægt indtil hun er ca 1-1½ år.

Gisp, hun vejer pt 38 kg, så skal hun æde sig igennem knap 4kg mad
om dagen, det tror jeg bliver for meget selv for det lille madører

> Så ja det er dyrere, men absolut det værd

Med fare for at lyde fornæret, så vil jeg altså ikke ende der hvor mine
hunde spiser dyrer en jeg selv gør, og jeg vil tro at jeg lever for ca 30-40 kr/dagen,
og bruger vel ca 20 min om dagen på at lave min egen mad.
Det er stadig hunde vi taler om her, det kan ikke værer meningen at de skal
leve bedre end jeg gør. Ellers taler vi ren hobby mht Barf og ikke kun hundens tarv.

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 20-12-04 14:14

> Men nu lever mine vuffere da heller ikke udelukkende af Olivers,
> de får da jævnligt ben, fisk, æg, og hvad jeg ellers kan finde på af
> gode ting for at varierer deres kost.

Det synes jeg er godt at høre.

Man skal være opmærksom på at tørfoder ligger lang tid i tarmene mens rå mad
passerer hurtigere da det hurtigere kan fordøjes.
Man skal derfor passe på med at give æg og kylling i kombination med at den
har tørfoder i kufferten, da den så kan blive ramt af salmonella.

> [...]
> Pt kan jeg gører det for knap 500kr/mnd for dem begge, hvor meget ville
> du da regne med at det ville koste mig med Barf til de to.

Tyson skal jo have 2% og det er 860 gram om dagen. Hun skal naturligvis have
mere da hun skal vokse og han blot skal vedligeholde sin kropsstørrelse.

10% er for meget da hun aldrig vil kunne spise 3 kilo om dagen, og
procenterne er vejledende.

Grøntblandingen kan man ligeså godt lave selv een gang om måneden og pakke i
bægre og så i fryseren. Det koster vel 250 om måneden til en unghund og en
hvalp i grønt.

Bakkerne hos www.barf.dk koster 12 kroner stykket og indeholder typisk 450
gram.

Det vil sige, at der spises 2 bakker om dagen hvilket igen giver 30*24 = 720
om måneden.

Det kan så justeres lidt ned i pris ved at finde gode tilbud på kød i
butikkerne, men man slipper nok ikke med under 1000 om måneden.

Det er mange penge i forhold til tørfoder, men det har været det værd i
vores tilfælde.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 20-12-04 18:27

> Det synes jeg er godt at høre.

Faktisk er det yderst sjældent at de får tørfoder rent, om ikke andet bliver
det overhældt med lunkent vand med en klat leverpostej/kattemad

> [...]
> Man skal derfor passe på med at give æg og kylling i kombination med
> at den har tørfoder i kufferten, da den så kan blive ramt af

Jeg har da eller læst på en Barf hjemmeside at hunde ikke kan blive smittet med
salmonella pgr den lave Ph værdi som deres mavesyre har, siger du nu noget andet :-?

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 20-12-04 21:22

> Jeg har da eller læst på en Barf hjemmeside at hunde ikke kan blive
smittet med
> salmonella pgr den lave Ph værdi som deres mavesyre har, siger du nu noget
andet :-?

Ja, det du skal tænke på er at tørfoder består af mellem 40 og 75% korn og
korn får ph-værdien til at stige og så kan du ikke være sikker på
salmonellaen bliver dræbt.

Jeg ville ikke selv blande det, hvis jeg kunne undgå det.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 20-12-04 21:58

> [...]
> sikker på salmonellaen bliver dræbt.
>
> Jeg ville ikke selv blande det, hvis jeg kunne undgå det.

Det vil jeg undgå i fremtiden, tak for tippet )

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 19-12-04 10:21

> [...]
> det hælder jeg varmt vand over og lader det trække i 10 min, og tilsætter
> så kød og det andet. mine får dog også rå ben indimellem...

Hej Marie,

Hvad/hvem/hvor er El Kama? Jeg er ude efter et godt sted at købe grøntmix

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 19-12-04 10:57

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Marie,
>
> Hvad/hvem/hvor er El Kama? Jeg er ude efter et godt sted at købe grøntmix
>

> Mvh
> Søren

Ring til Jørgen Søndergaard, og få oplyst hvor den nærmeste forhandler er,
hans tlf nr. er 97720245. Han er meget sød til at hjælpe, og han ved hvad
han snakker om!
Han har også en række virkelig effektive pelsplejemidler!

mvh. marie

Fra : MM

Dato : 16-12-04 21:38

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har Peanut som er 10 mdr, og den nye som er 9 uger. Kan de spise det
> samme, eller skal der tilsættes noget til den lilles mad?

Hej Nana

For et par måneder siden begyndte jeg at fodre med amilet (
http://www.amilet.dk/ ) tilsat kalk og kød.
Amilet er valsede grøntsager, der egentlig bare skal overhældes med (og
trække i) kogende vand - og så tilsættes kalk og kogt kød. Nu er min hund
lidt kræsen, og jo mere hans mad smager af menneskemad, jo bedre.

Så en gang om ugen køber jeg en stor potion (har en 40+ kg's schæfer)
hjerter, lever, kogeben, kylling osv, alt afhængigt af hvad supermarkedet
har på tilbud. Og koger det i min store suppegryde med lidt gulerødder og
hvidløg for smagens skyld.
Det bliver kogt i rigeligt med vand, for suppen bruger jeg så til at opbløde
amilet-grøntsagsblandingen i.

Så bliver alt kød pillet fra evt. ben (som f.eks. kyllingelår etc.) skåret i
stykker og gemt i dagsportioner, sammen med suppen.
Det passer ca. med en mælkekarton med kød og suppe (som bliver fortyndet
lidt med vand når det skal tilberedes, for der er ikke helt vædske nok i 1
liter). Så der har jeg til en uge ad gangen, de to første portioner kommer i
køleskab, resten i fryseren.
På dagen varmes kød og suppe op til kogepunktet, hældes over amiletblanding
og køler ned før det spises.

Han trives rigtigt godt på det - og elsker det oven i købet :)

Mvh
Maja

Fra : Karina

Dato : 17-12-04 22:05

Hej Maja

> [...]
> køleskab, resten i fryseren.
> På dagen varmes kød og suppe op til kogepunktet, hældes over

Hunde har ikke godt af tilberedt mad. Der er faktisk lavet undersøgelser i
Australien hvor det viser sig, at hunde der lever af tilberedt mad dør meget
før hunde som lever af råt mad.

Ved at koge maden ødelægger man anti- oxidanterne som er i råt kød. Anti-
oxidanterne er med til at standse ældning og når de koges væk er der større
chance for at hunden udvikler kræft, nyre problemer, hjerte problemer og
åreforkalkning på sine gamle dage.

Kogning kan også gøre, at proteinerne bliver ufordøjelige for hunden.
Ved kogning går to vigtige amino syrer også tabte. Det er Lysin og Metionin.
Disse to amino syrer er MEGET vigtige, da der ellers kan opstå vækst
problemer, knogle problemer, hud problemer, problemer i drægtigheden, mælke
problemer og generalt dårlig helbred og immunforsvar. Og jeg kunne blive
ved....
Jeg synes du skal undersøge noget mere om din måde at fodre på...for din
hunds skyld!

Mange hilsner

Karina

Fra : Pwh

Dato : 18-12-04 10:12

Karina wrote:
> [...]
> undersøgelser i Australien hvor det viser sig, at hunde der lever af
> tilberedt mad dør meget før hunde som lever af råt mad.

Det lyder rigtigt.

> [...]
> immunforsvar. Og jeg kunne blive ved....
> Jeg synes du skal undersøge noget mere om din måde at fodre på...for

Rart at få et input fra en der åbenbart er gået lidt mere videnskabeligt til værks
Jeg mener stadig at man ikke skal bacerer for meget på hvad hunden kan lide og
ikke kan lide, hvis mine vuffer bestemte så levede de af røde pølser blandet op med
leverpostej. De ville så uden tvivl værer glade, fede, og ikke blive så gamle

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-04 09:39

> [...]
> Hejsa...
>
> Jeg overvejer at begynde at lave hundemad selv, altså forarbejdet mad,

Nana, er du blevet komplet vanvittig?

Hvordan kan du overhovedet overveje at gøre dette uden på nogen måde at have
sat dig bare minimalt ind i hundens ernæringssystem?

> kan man være sikker på at hundene
> får alt det de skal have? Eller skal man tilsætte kalk osv?

Disse spørgsmål burde i sig selv stoppe dig med dit vanvittige projekt!

Du kan ikke få det bedste fra to verdener ved at blande diverse tørfodre og
så liiige give lidt ekstra grønt.

Når jeg kommer hjem skal jeg scanne et par sider ind omkring folk der laver
deres eget mad. De er på engelsk, men det går jo nok.

Kort sagt: Læs nogle bøger så du har noget viden og BARF derefter.
Alternativt, hold dig til tørfoder/vådfoder.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 10:03

Jimmy wrote:
> "Nana Sørensen" <

> Hvordan kan du overhovedet overveje at gøre dette uden på nogen måde
> at have sat dig bare minimalt ind i hundens ernæringssystem?

Også min første tanke.

> Disse spørgsmål burde i sig selv stoppe dig med dit vanvittige
> projekt!

Helt enig, man gambler med hundens heldbred.

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-04 10:54

> Helt enig, man gambler med hundens heldbred.

Det er nemlig det man gør.

I een af de ernæringsbøger jeg har står der direkte at hundens skelet og
tænder gradvist forringes hvis de ikke får den rette blanding af mælke- og
forforsurt kalk.
Til sidst falder tænderne ud og knoglerne bliver skøre så de brækker for et
godt ord.

Dette var bare een bivirkning ved at dosere forkert, men den er vel i sig
selv til at tage og føle på.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 12:02

Jimmy wrote:
> [...]
> mælke- og forforsurt kalk.
> Til sidst falder tænderne ud og knoglerne bliver skøre så de brækker

Jeps, jeg har læst at man før i tiden troede at hvalpe bare skulle have rigeligt med
kalk,
hvor man nu har fundet ud af at for megen kalk hæmmer udviklingen af skelettet.
Og da der er tale om en meget lille hund der skal have en lille fodermængde,
så må det da værer lettere at komme til at doserer mineralerne forkert.
Jeg ville ubetinget holde mig til et anderkendt foder hvor alting er doseret i de
rigtige mængder, så kan man altid gå over til hjemmelavet mad når hunden er udvokset.

/Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-12-04 13:04

> [...]
> doseret i de
> rigtige mængder, så kan man altid gå over til hjemmelavet mad når hunden

Det var netop derfor jeg spurgte ikke? Jeg vil hellere have fornuftige svar,
end jeg vil kaldes vanvittig!

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 14:20

Nana Sørensen wrote:
> Det var netop derfor jeg spurgte ikke? Jeg vil hellere have
> fornuftige svar, end jeg vil kaldes vanvittig!

Nu var det jo ikke mig der kaldte dig vanvittig,
det havde jeg pænt klippet ud af min quoting.
Men ellers er jeg enig med Jimmy i at det ikke lød
særligt forsvarligt det du var ved at bevæge dig ud i.
Og da der desværre var et par stykker der bakkede op omkring
din ide, så syntes jeg at det måske var på sin plads at komme med
lidt kraftigere advarsler, er skaden først sket er det løb jo kørt.
Hvis du virkelig vil begynde at lave din hvalps mad selv, så synes jeg
ikke at du skal holde dig til alle de råd du evnt får herinde. Men gører
som Jimmy foreslår, køb noget god litteratur om emnet og sæt dig meget
grundigt ind i hvad du har med at gører.

/Jens (som håber at han overbeviser Nana om at bruge rigtig hvalpefoder)

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-04 14:34

> Nu var det jo ikke mig der kaldte dig vanvittig,
> det havde jeg pænt klippet ud af min quoting.

Fornuftigt gjort - Det var ikke pænt skrevet.

Det var skrevet i affekt.
Beklager, da det fik fokus væk fra mit reelle budskab.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 15:05

> Fornuftigt gjort - Det var ikke pænt skrevet.

Jeg læste det nu ikke som at du bogstaveligt talt mente at Nana
var vanvittig, men mere som en vending man bruger i dagligdagen

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-04 15:10

> Jeg læste det nu ikke som at du bogstaveligt talt mente at Nana
> var vanvittig, men mere som en vending man bruger i dagligdagen

Og det var også hensigten, men jeg tror Nana opfattede det anderledes

Mvh
Jimmy

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-12-04 18:48

"Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Og det var også hensigten, men jeg tror Nana opfattede det anderledes
>
> Mvh
> Jimmy

Helt seriøst... Jeg uddyber lige....
Jeg mente: Jeg har OVERVEJET at begynde at lave mad til mine hunde selv,
hvis man kan gøre det og være sikker på at det er sundt og forsvarligt for
dem. Det var generelle spørgsmål om dette, jeg ledte efter svar på. Havde
ikke bare tænkt mig at tage ris og smide et kg kalk i. Jeg var bare igang
med at sondere terrænet omkring hjemmelavet mad, og ville derfor gerne have
råd, og andres meninger om dette. Jeg vil IKKE bare gå i gang med det. De
svar som beskriver at det er svært at lave hensigtsmæssigt hundefoder
derhjemme, det var det jeg ledte efter.
Og forresten... Min kommentar om hjerneblødning ved halten, var en joke, så
fat det dog. Det var for at illustrere at jeg bliver stærkt bekymret, når
min hund har det trist med sin pote. OMG, at det skal tages som om jeg ikke
kan tages seriøst.
Jeg er ked af at folk virkelig ikek har højere tanker om mig. At folk tror
at jeg ville gå igang med noget så omfattende som eget foder, uden at sætte
mig grundigt ind i det. Det er lidt trist at simple spørgsmål bliver
opfattet som direkte uansvarlighed. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at
basere hjemmelavet mad på råd her far gruppen. Men da jeg tit bruger gruppen
til råd, syntes jeg det var nærliggende at spørge her, og så læse alt
litteratur om emnet, både i bogform og på nettet.
Men ok, glem mit spørgsmål. Jeg leder et andet sted så. Det er bare lidt
trist, når jeg ikke engang kan spørge dyrelægen, da de jo åbenbart ikke ved
ret meget om sagen.

Mvh. Nana

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 19:04

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> gruppen. Men da jeg tit bruger gruppen til råd, syntes jeg det var
> nærliggende at spørge her, og så læse alt litteratur om emnet, både i

Det glæder mig at hører, men når man ikke kender hinanden bedre end man gør,
så må det jo værer det man skriver det står til troende.

> Men ok, glem mit spørgsmål.

Spørgsmålet var da fint nok, du fik da sat gang i debatten

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-12-04 14:11

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message
[klip]
> Men ok, glem mit spørgsmål. Jeg leder et andet sted så. Det er bare lidt
> trist, når jeg ikke engang kan spørge dyrelægen, da de jo åbenbart ikke
ved
> ret meget om sagen.

Selvfølgelig kan du spørge din dyrlæge til råds. Blot fordi de bliver
undervist af Hills på dyrlægeskolen, betyder det jo ikke, at de ikke selv
senere hen har sat sig ind i tingene.

Og alt andet lige ville jeg da meget hellere sætte min lid til min dyrlæge,
som jeg har fantastisk stor tillid til end til en eller anden tilfældig bog,
hvis kildeværdi, videnskabelige metode og lødighed, jeg ikke kender. Alt der
bliver skrevet i en bog, er jo ikke sandheden, selvom det virker sådan nogen
gange, hvis man skal tro nogle af skribenterne herinde.

Så rådfør du dig endelig med din dyrlæge og find ud af, om du har tillid til
det, vedkommende siger.

Karina

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-12-04 13:02

> [...]
>
> Kort sagt: Læs nogle bøger så du har noget viden og BARF derefter.
> Alternativt, hold dig til tørfoder/vådfoder.

For det første: Jeg sagde OVERVEJEDE. Jeg sagde IKKE: Jeg vil nu lave mad
til mine hunde uden at sætte mig ind i det.
Jeg spørger om disse ting, fordi jeg har hørt mange sige at hjemmelavet mad
er bedre for hundene. Det er IKKE barf jeg taler om her. Det er forarbejdet
mad, som jeg også skriver. Jeg har læst en del om det,men tænkte at nogen
her i gruppen havde nogle gode råd. Det er ikke et projekt jeg bare kaster
mig ud i, jeg er stadig på undersøgelses-stadiet. Så rolig nu.
Hvori består det vanvittige? At jeg spørger efter info? At jeg tænker på
hvad der er bedst for hundene?

Mvh. Nana

Fra : Jimmy

Dato : 17-12-04 13:46

> "Jimmy" <bla@bla.bla> skrev i en meddelelse

> For det første: Jeg sagde OVERVEJEDE. Jeg sagde IKKE: Jeg vil nu lave mad
> til mine hunde uden at sætte mig ind i det.

Man sætter sig ikke ind i noget så komplekst over en nyhedsgruppe, hvis man
vil vide noget om et emne.
Man læser bøger om emnet skrevet af anerkendte forfattere og forskere.
Alternativt sætter man sig sammen med en bekendt som allerede har sat sig
ind i emnet og får denne til at dele ud af sin viden.

> Jeg spørger om disse ting, fordi jeg har hørt mange sige at hjemmelavet
mad
> er bedre for hundene.

Hvem har sagt dette? Tilfældige mennesker eller forskere?

> Det er IKKE barf jeg taler om her.

Hvad er der i vejen med BARF?

> Det er forarbejdet
> mad, som jeg også skriver.

Ja, og det har jeg forstået. Som sagt skal jeg scanne nogle sider ind til
dig af Dr. Billinghurst som netop udtaler sig om folk der fodrer med
forarbejdet mad.

> Jeg har læst en del om det

Hvilke bøger har du læst?

> ,men tænkte at nogen
> her i gruppen havde nogle gode råd.

Det er der helt sikkert hvis du har konkrete spørgsmål og ikke så flyvske
som "kan man være sikker på at hundene
> [...]

> mig ud i, jeg er stadig på undersøgelses-stadiet. Så rolig nu.
> Hvori består det vanvittige? At jeg spørger efter info? At jeg tænker på

Jeg er ikke i tvivl om at du vil det bedste for din hund. Jeg er heller ikke
et sekund i tvivl om at du ikke kommer til andet end at skade din hund med
den fremgangsmåde du nævnte.

Det er muligt du vitterligt blot er i overvejelsesfasen, men efter at have
læst indlæg som "jeg stortudede da Peanut kom ind og havde ondt i poten og
jeg troede naturligvis straks at han havde fået en hjerneblødning" har jeg
haft meget svært ved at tage dine ideer og udtalelser seriøst og kan derfor
ikke se der er ret langt fra din ide omkring kogt mad til handling.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 14:30

> [...]
> Alternativt sætter man sig sammen med en bekendt som allerede har sat
> sig ind i emnet og får denne til at dele ud af sin viden.

Kloge ord.

> Hvem har sagt dette? Tilfældige mennesker eller forskere?

Precis min mening, al respekt for dem her i gruppen, men det er stadig
fremmede mennesker. Du løber jo også risikoen for at en Troll synes
det er evigt sjovt at give dig et tåbeligt råd, tør du tage den chanche.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 17-12-04 14:24

Nana Sørensen wrote:
> For det første: Jeg sagde OVERVEJEDE. Jeg sagde IKKE: Jeg vil nu lave
> mad til mine hunde uden at sætte mig ind i det.

Det var også det jeg reagerede på.

> Jeg har læst en
> del om det,men tænkte at nogen her i gruppen havde nogle gode råd.

Hmm, hvor meget kan du have læst på lektien hvis du spørger om der
skal tilsættes kalk til en hvalps mad. Dit indlæg gav indtryk af en meget
begrænset viden om noget så vigtigt som opfodring af en hvalp.
Det var derfor mig og Jimmy skrev at du burde lade værer.

/Jens

Fra : Karina

Dato : 17-12-04 22:22

Hej Nana

> [...]
> Jeg har Peanut som er 10 mdr, og den nye som er 9 uger. Kan de spise det
> samme, eller skal der tilsættes noget til den lilles mad?

Jeg er personlig meget imod forarbejdet mad. Enten Barf´er man ellers giver
man tør/våd foder. Sådan er min verden sort eller hvid.
Jeg ville ALDRIG give en hvalp hjemmelavet mad, da det er utrolig vigtig, at
hvalpen får alt det den skal...og i de rette mængder.
Man kan godt fodre sin hund med hjemmelavet mad og så tro at det hele er
godt... Straffen for at gøre det forkert får du desværre først når det er
for sent.
Man skal have en god og solid viden inden man kaster sig ud i projekt "Mad".
Jeg ved godt, at du kun overvejer, men jeg vil altså fraråde dig.
Kunne du godt tænke dig, at gøre dine hundes mad lidt mere spændende, vil
jeg foreslå Barf. Det er desuden heller ikke særligt dyrt, når det er sådan
nogle små størelser du har.

> Jeg tænker... Hvis jeg nu koger ris. Blander det med våd og tørføder og
lidt
> grøntsager som ærter, majs, kogte gulerødder osv, vil det være ok?

Tørfodre består af en stor % del ris, så ris er i hvert fald ikke det rette
at supplere med.
Grøntsager skal purreres, så cellevæggen bliver slået helt i stykker. Ellers
kan hunden ikke optage vitaminerne og fordøje grønten ordenligt. Så svaret
er nej. Det er ikke ok.

> Og til sidst, hvordan kan man se om en hund er for tynd? Peanut er lidt
mere
> slank end han plejer.

Når du kører hånden over hans ribben skal du kunne mærke dem når du trykker
ganske let. Der må ikke være for stort et lag fedt over, men et tyndt lag
skader ikke.

Mange hilsner

Karina