Hvilken modermælkserstatning bruger I?
Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 12-02-05 10:45

Hej!

Når modermælken er lidt længe om at løbe til, og hvor man skal give et
spædbarn et ekstra tilskud, hvilken erstatning bruger I så?

Vi bruger pt. Drikkeklar Allomin 1, men Sarah har tildens til at få
mavekramper af det. Hun skriger ikke, men hun krummer sig og det ser ud til
på hende, at det gør ondt. Hun gør det ikke når hun får modermælk. Kamilleté
er også fint, men det mætter ikke - så den holder ikke i længden.

Findes der et alternativ, som vi kan prøve?

Peter

Fra : Henrik Petersen

Dato : 12-02-05 11:08

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længden.
>
> Findes der et alternativ, som vi kan prøve?

Vi brugte Profylac fra apoteket, dette er ikke lavet på mælk, da min kæreste
ikke kan tåle gluten og vi vil holde vores dreng fra gluten indtil han er 1
år...
Profylac er modermælkserstatning og det brugte vil til hirsegrød mm. og han
fik det at drikke nogle gange....

henrik

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-02-05 13:31

Henrik Petersen skrev:

> [...]
> år...
> Profylac er modermælkserstatning og det brugte vil til hirsegrød mm. og han

Profylac er da lavet af mælk...... hvad skulle det ellers være
lavet af?

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : ellisa

Dato : 12-02-05 15:43

"Lars Raaby" <lars.raaby@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Profylac er da lavet af mælk...... hvad skulle det ellers være lavet af?

Det er ikke lavet på komælk - bliver brugt når der er risiko for
mælkeallergi.

/ellisa

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-02-05 20:09

ellisa skrev:

> Det er ikke lavet på komælk - bliver brugt når der er risiko for
> mælkeallergi.

Profylac er lavet på valle og valle kommer fra komælk.

http://www.profylac.dk hvis de ville vide mere....

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : ellisa

Dato : 13-02-05 00:42

> Profylac er lavet på valle og valle kommer fra komælk.
>
> http://www.profylac.dk hvis de ville vide mere....

Næh.... valle kommer fra en hvilken som helst slags mælk. Mener at have hørt
at det er gedemælk der bliver brugt til Profylac. Vores søn fik Nutramigen
på hospitalet (stort set det samme som Profylac) og det er ihvertfald lavet
på gede- (eller fåre-)mælk.

/ellisa

Fra : Cat

Dato : 12-02-05 11:51

Peter Løhde Svarre wrote:
> [...]
> er også fint, men det mætter ikke - så den holder ikke i længden.
>
> Findes der et alternativ, som vi kan prøve?

Du stiller efter min mening det forkerte spørgsmål. Som når politiet
spørger: hvad gjorde du så efter du havde voldtaget hende, og man slet
ikke har voldtaget nogen.

Man behøver ikke at give tilskud, selv om mælken er længe om at løbe
til. Råmælken (colostrum) er enormt næringsholdig. Tilskud - især hvis
man giver det i flasker - kan give sutteforvirring og kan ødelægge den
meget fine balance, der findes i babymaven.

Hver spiseskefuld tilskud du giver, giver besked til brystet om en
spiseskefuld mælk, det ikke behøver at producere.

Hvad er længe? 3 dage? 5 dage? 7 dage?

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Mette

Dato : 12-02-05 12:27

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hver spiseskefuld tilskud du giver, giver besked til brystet om en
> spiseskefuld mælk, det ikke behøver at producere.

Jeg kan se, at det drejer sig om 14 dage, og det er ret længe, synes jeg.
Ellers er jeg enig i dit svar. Min mælk løb til efter 5 dage og indtil da
levede hun af colostrum - og hun havde så også lige en IV til væske (hun lå
desværre i lyskasse).

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 12-02-05 12:46

Hun blev født den 24. jan, og hun er blevet lagt til så ofte som hun vil og
har så at sige tømt brystet hver gang. Men nu er der kommet et tidspunkt
(efter 3 uger) hvor der bare ikke er nok modermælk længere evt. blot for en
tid, så der skal modermælkserstatning til.

Jeg fik et råd fra apoteket at Allomin - syrnet skulle være godt, og knap så
hård for maven som den almindelige er. Så nu prøver vi det og nu må vi se.
Det er ikke til at holde ud at hun er sulten og græder pga. det - og sådan
skal det heller ikke være.

Men hun skal fortsat ammes først - og bagefter have suppleret op med
modermælkserstatning. Vi fornemmer, at hun sagtens kan finde ud af at sutte
hhv. på brystet og af flasken.

Tak for de gode råd.

Hilsen
Peter

Fra : MAG

Dato : 12-02-05 13:25

> [...]
> tidspunkt (efter 3 uger) hvor der bare ikke er nok modermælk længere evt.
> blot for en tid, så der skal modermælkserstatning til.

Jeg er selv mor til 2 børn, en dreng på 1 1/2 år og en dreng på knap 2 mdr,
de er begge 2 amme børn. Det jeg synes I skal gøre er at lade Sarah amme på
begge bryster hver gang hun skal ammes, dette gøres ca. hver 2.-3. time i et
par dage, det er helt vildt hårdt for moren men det er altså den bedste måde
at sætte produktionen i vejret: Din kone kan evt. gå i seng og amme den
lille der, så der er fred og ro, du kan jo gå med og underholde lidt, så hun
ikke føler sig helt uden for i verden.

> [...]
> se. Det er ikke til at holde ud at hun er sulten og græder pga. det - og

Der er altid perider i ammebørns liv hvor de sætter produktionen op og så
bliver de nemt kede af det og vil ligge ved brystet hele tiden, har I
snakket med en sundhedsplejerske????

> Men hun skal fortsat ammes først - og bagefter have suppleret op med
> modermælkserstatning. Vi fornemmer, at hun sagtens kan finde ud af at
> sutte hhv. på brystet og af flasken.

Det er altså bedst at lade være med at give noget i flaske for spædbørn
bliver lyn hurtigt dovne, de skal ikke bruge så mange kræfter på at få MME
ud af sutteflasken som de skal ved brystet. Hvis I skal give MME så brug et
lille plastic/medicin glas, de kan sagtens drikke af sådan et glas....

> Tak for de gode råd.

Velbekommen....

Med venlig hilsen

Maria

Fra : Cat

Dato : 12-02-05 13:36

MAG wrote:
> [...]
> lille plastic/medicin glas, de kan sagtens drikke af sådan et glas....

Hvorfor deler de ikke en enkelt A4side med disse helt basale ammeregler
ud på hospitalet? Hvorfor skal du og jeg skrive det forfra hver gang?
Det er så nemt, når bare man ved, hvordan man gør.

Blot ville jeg nok sige endnu hyppigere end hver 2-3. time. Det var hvad
jeg ammede under normale omstændigheder - ikke under vækstspring.

Godt vi er mindst to til at fortælle det her!

Tine

Fra : MAG

Dato : 12-02-05 13:53

> [...]
>
> Blot ville jeg nok sige endnu hyppigere end hver 2-3. time. Det var hvad
> jeg ammede under normale omstændigheder - ikke under vækstspring.

Du har helt ret det jeg ville have skrevet var 1. - 2. time eller gerne
mere,hvis man kan holde det ud....

Ja der burde være mindst lige så meget info om amning som der om fødslen,
smertelindring osv. Kan huske at jeg fik et chok da jeg fik vores første
barn, alle havde sagt at det var sp nemt at amme, men jeg synes at det
svaræt og til tider temmeligt belastende, men holdt dog ud og ammer også på
fuldtid denne gang, det er dog nemmere denne gang end første gang, men sådan
er det jo når man her prøvet det før...

Godt vi er mindst to til at fortælle det her!

Ja men det er også godt at man tør spørge inden man bare lader det hele
sejle og går over til MME for mors mælk er altså den bedste.....

Fra : Mette

Dato : 13-02-05 11:02

> [...]
> jeg ammede under normale omstændigheder - ikke under vækstspring.
>
> Godt vi er mindst to til at fortælle det her!

Jeg tror jeg ammede hver time de første par måneder..det var hårdt, men
nødvendigt. Det første år-1½ år, lå hun under vægtkurven, men var sund og
rask. Nu som seksårig er hun helt normal, men vil stadig gerne spise lidt
hver time, som dengang hun blev ammet.
Når man ammer, bør man amme efter behov og ikke efter klokken..det hjælper
på produktionen.

Fra : Nette

Dato : 13-02-05 16:52

"Cat" skrev

> Hvorfor deler de ikke en enkelt A4side med disse helt basale ammeregler
> ud på hospitalet?

Det gør de også! I hvert fald på Skejby.
Desuden er personalet der til at give råd og vejledning og ligeledes er
sundhedsplejersken der til det samme, når man kommer hjem.
Men derfor er det da rart at man kan ty til et sted som her, hvis man ikke
lige kan ringe sin sundhedsplejerske op.

Nette

Fra : Cat

Dato : 13-02-05 17:38

Nette wrote:
> [...]
> Men derfor er det da rart at man kan ty til et sted som her, hvis man ikke
> lige kan ringe sin sundhedsplejerske op.

I så fald skal hvem som helst være så hjerteligt velkomne. Jeg havde
også lige for et øjeblik glemt, hvordan ens hjerne bliver til en svamp,
når man ammer, så man får brug for at få de gode råd mange gange.

Blot lov mig, at ingen hører efter råd i retning af:

- Du har nok ikke mælk nok!
- Din mælk har ikke næring nok!
- Han er tørstig - giv ham lidt kamillete!
- Giv dog en flaske - han må hellere lære det først som sidst!
- Det er bedre med flasker, så kan du se, hvor meget han får!

Tine

Fra : Nette

Dato : 13-02-05 17:51

"Cat" skrev

> Jeg havde
> også lige for et øjeblik glemt, hvordan ens hjerne bliver til en svamp,
> når man ammer, så man får brug for at få de gode råd mange gange.

Ja, alting fiser ind af det ene øre og ud af det andet. Ikke fordi, man ikke
gider høre efter, men... der ER virkelig meget nyt. Specielt når man bliver
forældre for første gang.
Jeg tror nu også det handler rigtig meget om, at man sidder dér, "mutters
alene" ( psykisk,- man kan aldrig få snakket nok om sit lille nyt vidunder)
og med en unge, der ikke virker som om, den får mad nok. - Og hvad gør man
så? Tør man stole på de råd, man får? Tør man virkelig tro på alt det, man
får ørene tudet fulde af?? - Det ER trods alt ens lille pus, og ens lille
pus skal da ikke mangle noget. Vel?

> [...]
> - Giv dog en flaske - han må hellere lære det først som sidst!
> - Det er bedre med flasker, så kan du se, hvor meget han får!

Det er der selvfølgelig ingen, der kan love nogen.
Men jeg tror også, det er vigtigt ikke at se helt bort fra, at der faktisk
ER kvinder som ikke kan amme. - Jeg giver dig/jer ret i at størsteparten
kan, men der findes enkelte, hvor enten en psykisk blokade, stress eller
lignende sætter begrænsningerne. Det nytter ikke altid, at sige til sig
selv, at man vil. Alene det kan jo også stresse sådan mælken ikke løber
ordentligt til.

Nette

Fra : Cat

Dato : 13-02-05 18:02

Nette wrote:
> [...]
> lignende sætter begrænsningerne. Det nytter ikke altid, at sige til sig
> selv, at man vil. Alene det kan jo også stresse sådan mælken ikke løber

Det er meget få, der ikke kan. Og man skal ikke sige til sig selv, at
man vil. Man skal sige til sig selv, at man kan. Man skal ringe til
ammerådgiverne hos Forældre og fødsel og tale med et rigtigt levende
menneske, der ved alt om amning.

(Jeg tør næsten ikke sige det, men en halv øl gør underværker for
nedløbsrefleksen)

Jeg taler også gerne i telefon med folk, der har brug for det. Jeg er
bare ikke så meget for at udlevere min e-mail. Jeg bliver spammet helt
ihjel så.

Tine

Fra : Nette

Dato : 14-02-05 17:53

"Cat" skrev

> [...]
> man vil. Man skal sige til sig selv, at man kan. Man skal ringe til
> ammerådgiverne hos Forældre og fødsel og tale med et rigtigt levende

Ja, men de findes! Jeg kender selv to af slagsen. Og de har begge lidt under
det, som Peter nævner,- de har næsten slidt sig selv op og kørt sig selv
ned, fordi de ikke kunne amme. En masse dårlig samvittighed, affødt af
omgivelsernes "Vel kan du så! Det er bare fordi du ikke gider eller fordi du
ikke tager dig tiden til det!" - Så jeg mener, ikke man skal sige amning for
alt i verdenen.

> (Jeg tør næsten ikke sige det, men en halv øl gør underværker for
> nedløbsrefleksen)

Det er lidt sjovt, du nævner det. Da jeg fødste sidste år, fik jeg det råd,
at drikke rigeligt med væske. Jeg nævnte selv øl, og fik at vide, at
undersøgelser viste, at det gamle husgeråd med øl, ikke virkede bedre end
alt ander væske. Jeg har et familiemedlem, der var oppe på otte eller ti
lyse øl om dagen for at få amningen igang. - Det lykkedes, men det var nu
nok mere pga. det store væske indtag.

Nette

Fra : Cat

Dato : 14-02-05 18:40

Nette wrote:

> [...]
> lyse øl om dagen for at få amningen igang. - Det lykkedes, men det var nu

Jeg mente ikke lys øl - jeg mente rigtig øl. Et halvt glas rødvin har
samme effekt. Det er alkoholen, der afslapper og dermed fremmer nedløbet.

Tine

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 13-02-05 18:56

> [...]
> lignende sætter begrænsningerne. Det nytter ikke altid, at sige til sig
> selv, at man vil. Alene det kan jo også stresse sådan mælken ikke løber

Der findes faktisk kvinder som ikke har mælk nok - uanset hvor meget de end
prøver - og uanset hvad andre fortæller og siger. Og hvorfor da blive ved
med at slide sig selv op fordi man ikke VIL ty til de hjælpemidler der er.
Jeg tænker på modermælkserstatning. Vi har i hvert fald fået ro i lejren hos
os. En glad og tilfreds baby, og en mor som kan få sovet i de perioder hvor
den lille sover. Det andet er simpelthen for opslidende for alle parter. Man
bliver ked af det, frusteret og i værste fald kan det ende med en
depression. Men selvfølgelig skal man ikke give op for let - og det har vi
bestemt heller ikke gjort.

Diskussionen begyndte med at jeg efterlyste erfaringer med hvilken
modermælkserstatning I ville bruge. Vi har købt den syrnede udgave af
Allomin - den er i en grøn pakke. Vores baby krummer sig ikke når hun får
det, og hun virker veltilpas efter at hun har spist - så den kan jeg kun
anbefale andre at bruge.

Hilsen
Peter

Fra : Nette

Dato : 14-02-05 17:59

"Peter Løhde Svarre" skrev

> [...]
> med at slide sig selv op fordi man ikke VIL ty til de hjælpemidler der er.

Netop, og når man lige har født, sidder følelserne ofte udenpå. De kvinder
kan meget nemt komme til at føle sig som en dårligere mor, fordi de ikke kan
give deres eget barn mad nok. Det ligger ofte imellem linierne i folks
ellers nok så pæne hentydninger og søde hjælpesomme ord. - Og det er jo
hverken sandt eller meningen.

> [...]
> bliver ked af det, frusteret og i værste fald kan det ende med en
> depression. Men selvfølgelig skal man ikke give op for let - og det har vi

Jamen det er dejligt, så længe alle er tilfredse.

> [...]
> det, og hun virker veltilpas efter at hun har spist - så den kan jeg kun

Når jeg har lavet grød, har jeg også brugt MME. Jeg brugte NAN.

Nette

Fra : Cat

Dato : 12-02-05 13:31

Peter Løhde Svarre wrote:
> [...]
>
> Men hun skal fortsat ammes først - og bagefter have suppleret op med
> modermælkserstatning. Vi fornemmer, at hun sagtens kan finde ud af at sutte

Nu har vi lidt mere at gå efter.

Der er altså ikke tale om, at mælken ikke er løbet til, men om at I
tror, der ikke er nok.

Der findes nogle generelle regler for amning, som man ikke er født med
at vide:

Et bryst kan ikke tømmes. Når det er næsten tømt producerer det
allermest. Inden for den første time efter der er ammet fra et bryst
fyldes det 75% op. Efter nogen tid føles brysterne ikke spændte mere, og
moderen tror ofte, at så er der ikke mælk nok. Det er der!

Et barn, der får mad nok, leverer 6-8 våde bleer i døgnet. Hvis de gør
det, så kører de fint (nogle flere, hvis I kører med stofbleer). Hvis I
er bange for, at barnet ikke får mad nok, så vej en tom ble og vej alle
de fyldte og udregn forskellen og læg dem sammen over et døgn. Så ved I
hvor meget barnet I AL FALD har fået indenbords.

Det er meget almindeligt, at børn har vækstspring. Typiske tidspunkter
er 3 uger - 6 uger - 3 mdr - 6 mdr. Det er de tidspunkter, hvor nye
forældre oftest giver op og giver tilskud. Tilskud er begyndelsen til
enden for amningen. Bryster reagerer på efterspørgsel. Hvis et barn er
mere sultent pga. af et vækstspring, så vil det amme oftere for at sætte
produktionen i vejret. Hvis forældrene giver en flaske i stedet, så får
brysterne ikke besked om, at der er brug for mere mælk, og produktionen
kommer aldrig op så det matcher barnet større behov.

Man kan skrue op og ned for produktionen, næsten som med en vandhane.
Moderen skal drikke nok, lægge sig i seng med barnet hud til hud og
amme-amme-amme i en tre-fire dage. Barnet må godt være knappet på næsten
hele tiden - i al fald så meget moderen kan holde det ud. Hud til
hud-kontakt stimulerer også mælkeproduktionen. Så får brysterne de
rigtige signaler og begynder at lave mere mælk. Efter 3 dage tager
barnet sig ofte et døgn med meget søvn ovenpå al den spisning, og så
kører vi igen.

Hvis I har spørgsmål om amning (og tilskud er bestemt ikke en nødvendig
del af et ammeforløb), er foreningen Forældre og Fødsels ammerådgivere
en guldgrube. Nyhedsgruppen misc.kids.breastfeeding er endnu mere
vidende, men den foregår på engelsk. Hvis man ikke er bange for det, så
ved de alt!

Stil bare lige så mange spørgsmål I vil, men vær forberedt på at få
andre svar, end I forventede

Tine, ammefanatiker

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 12-02-05 13:21

Peter Løhde Svarre (svarre69@mali.tele.dk) skrev følgende:

> [...]
> modermælk. Kamilleté er også fint, men det mætter ikke - så den
> holder ikke i længden.
> Findes der et alternativ, som vi kan prøve?

Jeg vil helt klart anbefale jer at bruge mærket Hipp. Det brugte vi til
vores datter, som også havde problemer med at fordøje Allomin, både den
alm, og den syrnede. Da vi skiftede til Hipp gik der et par dage, så
forsvandt problemerne med fordøjelsen.

Du skriver, at I også giver jeres datter kamillethé - husk at hun IKKE
må få honning det første år.

Henriette

Fra : Karoline Larsen

Dato : 12-02-05 14:56

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> [...]
> vores datter, som også havde problemer med at fordøje Allomin, både den
> alm, og den syrnede. Da vi skiftede til Hipp gik der et par dage, så

Herfra kan jeg også kun anbefale Hipp, jeg ved ikke hvorfor det er bedre,
men det virkede i hvert tilfælde godt på maven her.

mvh Karoline

Fra : Thomas G

Dato : 14-02-05 20:03

> [...]
> længden.
>
> Findes der et alternativ, som vi kan prøve?

Vi har et flaske barn og har brugt NAN1 siden han var 21/2 uge gammel.
Årsagen var at sundhedsplejesken sagde at vi ikke skulle vælge Allomin
pulver da det var hendes erfaring at den var lidt mere hård ved børnenes
maver i forhold til NAN1. Om det passer ved jeg ikke, men vi har brugt NAN1
uden problemer i 6 mdr.

mvh Thomas G

p.s. det var kun pulveret hun var "imod" den drikkeklarer havde hun ingen
holdning til.