Nutramigen og vandet ?
Fra : Dan Storm

Dato : 02-02-05 16:18

Hej NG.

Efter en lang kamp med amning, har min kæreste givet op med at amme
vores søn. Da vi begge har allergi er vi blevet anbefalet at benytte os
af modermælkserstatningen Nutramigen.
Anvisninger er simple:
1. Kog vand
2. Afkøl til stuetemperatur
3. Doser Nutramigen
4. Ryst kraftigt

Da vi synes det er lidt besværligt at koge vand 6 gange om dagen for
derefter at afkøle, vil vi gerne have et kvalificeret svar (med tanke på
vores søns ve og vel, selvfølgelig) om det er muligt at koge en liter
vand, opbevare det i køleskabet i en (desinficeret) beholder og varme
dette op i mikrobølgeovnen når det skal benyttes ? Eller vil det medføre
visse bakterielle følger eller andet ?

XPOST til dk.videnskab, dk.familie.barn, dk.forbruger
Lidt voldsomt, men vil sære sikker på jeg rammer et rigtigt svar.

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Mette & Jacob

Dato : 02-02-05 16:40

Hej med dig.
Nu kender jeg ikke lige det mærke I er blevet anbefalet, men jeg vil da tro
at der gælder de samme regler, som der gør for alm.
modermælkserstatning...?! Min søn fik Nan1, og her kogte jeg vand om
morgenen, og lavede så det antal flasker jeg skulle bruge til hele dagen og
satte dem i køleskabet. Opblandet mælk må, ifølge sundhedsplejersken, stå
max. et døgn i køleskab. Du kan også sagtens koge vand og opbevare det på
køl, bare beholderen bliver rengjort jævnligt...

MVH

Mette
-Mor til Peter, 9 mdr.

Fra : TDN

Dato : 02-02-05 17:26

> [...]
>
> XPOST til dk.videnskab, dk.familie.barn, dk.forbruger
> Lidt voldsomt, men vil sære sikker på jeg rammer et rigtigt svar.

Vi kogte vand og hældte det på sutteflasker som vi straks satte i køleskab.
Når vi skulle bruge en flaske opvarmede vi den i microbølgeovn til den
rigtige temp. og tilsatte derefter mælkepulver og rystede flasken. På den
måde tager det under et minut fra skrig til mælken er klar....

Mvh
Thomas

Fra : as

Dato : 02-02-05 17:48

> [...]
>
> XPOST til dk.videnskab, dk.familie.barn, dk.forbruger
> Lidt voldsomt, men vil sære sikker på jeg rammer et rigtigt svar.

Hej.
Jeg er mikrobiolog og er af den holdning at opbevaring af kogt vand i en
desinficeret beholder som derefterfølgende bliver udsat for mikrobølger er
uskadeligt for jeres barn. Lad være med at forvent at vandet er sterilt, men
kimtalet vil være så lavt at det ikke er til fare (ved kortere tids
opbevaring i kølerskab).

Fra : Preben Junker

Dato : 02-02-05 17:56

Dan Storm wrote:
> [...]
> vand, opbevare det i køleskabet i en (desinficeret) beholder og varme
> dette op i mikrobølgeovnen når det skal benyttes ? Eller vil det medføre

Hej med dig og tillykke med sønnen.

Lav du rolig alle de flasker i skal bruge til et døgn på en gang. Det er
ikke særligt sjovt at lave sutteflasker 6 gange i døgnet ( specielt ikke
kl. 4 om morgenen )

Min datter ( 5 mdr.) har også været på Nutramigen/Profilac i de første 4
mdr. pga. allergi hos min kone og jeg. Husk at hvis sundhedsplejersken
eller lægen anbefaler jer at i bruger Nutramigen/Profilac kan i få
tilskud af kommunen, for det er jo hammer dyrt og sjovt nok så koster
det det samme uanset hvilket apotek jeg har købt det på ( 159,20 kr for
400g)

Den blanket i skal have af kommunen er "Ansøgning om merudgiftsydelse
efter servicelovens § 28" og der skal kunne anslås en udgift på over
3564,- kr.".

MVH.

Preben Skøtt Junker

Fra : alania

Dato : 02-02-05 22:52

Hej igen

Da min læge stillede diagnosen at han ikke kunne tåle mælk, betalte kommunen
for alt det Nutramigen vi brugte...

alania

Fra : alania

Dato : 02-02-05 22:50

Hej Jan

hvorfor laver du/I ikke bare alle flaskerne hver morgen og sætter dem i
køleskabet........Det gjorde jeg til vores søn der heller ikke kunne tåle
mælk da han var spæd

alania

Fra : karsten & Pia

Dato : 03-02-05 08:47

> [...]
> vand, opbevare det i køleskabet i en (desinficeret) beholder og varme
> dette op i mikrobølgeovnen når det skal benyttes ? Eller vil det medføre

Min datter var indlagt på neontalafdelingen da hun blev født og fik her
modermælserstatning (Profylac) og det samme da hun var 7-8 uger og indlagt
på børneafdelingen, begge steder gjorde de det, at de lavede en stor portion
om morgenen som blev sat på køl, og så varmede de det som de skulle bruge
hen af vejen. Så jeg vil mene at når denne praksis bliver benyttet til for
tidligt fødte, så kan den nok også bruges på jeres søn uden at han tager
skade af det. Bare husk mælken må max være i køleskabet et døgn, så skal du
lave nyt.

MVH Pia

Fra : Dan Storm

Dato : 03-02-05 19:43

Tak for svarene! :) Det har været meget behjælpeligt! :)